Bukefalos 28 år!

Dyraste rasen?

Sv: Dyraste rasen?

När våran schäfer var ung och följde med in till stan så bar husse den bitvis, ungefär som om den var en chihuahua, bara det att våran var 14 kr och lurvig. Chihuahua sa vi ändå glatt till folksom frågade. När de såg tveksamma ut och sa...."nä?" frågade vi oroligt: "Tror du inte??"

:bow::rofl:
 
Sv: Dyraste rasen?

Det är så rätt som ni sagt, tror jag, små kullar och stor efterfrågan höjer priset och stor efterfrågan är det för att folk tror att en chihuahua eller fransk bullterrier inte behöver så långa promenader. Märkligt vad folk är dumma...
 
Sv: Dyraste rasen?

Klart att små hundar också behöver aktiveras och röra på sig! Men de kräver ju mindre i förhållande till en större hundras tex schäfer :)
 
Sv: Dyraste rasen?

Nja.

Schäfer är väl iof en hyfsat krävande ras mentalt, men det är ju inte automatiskt så att mindre hund= mindre aktiveringsbehov.
 
Sv: Dyraste rasen?

Det har jag ej skrivit!

Dessutom menade jag kroppsligt sett! Det är ganska självklart att en liten chihuahua inte klarar av samma kroppsliga arbete som en stor hund! :crazy:

Mentalt måste alla tränas, det upp till individen!
 
Sv: Dyraste rasen?

Det har jag ej skrivit!

Dessutom menade jag kroppsligt sett! Det är ganska självklart att en liten chihuahua inte klarar av samma kroppsliga arbete som en stor hund! :crazy:

Mentalt måste alla tränas, det upp till individen!

Fast ska man se till enbart storlek så:

Jackrussel orkar mer än de flesta storhundarna

St Bernad orkar mindre än de flesta småhundar

Så där sprack din teoir ;)
 
Sv: Dyraste rasen?

Just BC brukar ju alltid omnämnas som något av det extremaste man kan hitta i aktiveringsväg, så ja.
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag är inte på något vis ute efter att utmana ödet. Men först nämner du Chihuahua som ett exempel på en liten hund som inte orkar med lika mycket som en större hund, för att sedan nämna BC när din teori blir ifrågasatt.
Jag antog då att det var exemplet du hade att komma med..?

Rent generellt skulle jag vilja påstå att storleken inte har någon betydelse alls för hur mycket en hund orkar rent motionsmässigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyraste rasen?

Jo naturligtvis! Men om man jämför en chihuahua så det ingen hund du kan göra bruksjobb med! De passar bäst till promenader och agility! Därmed inte sagt att de bara passar till att få gå promenader på 15 min och bäras, jag kommer då motionera min chihuahua ordentligt!

Därimot en schäfer eller kanske golden orkar dra mer, den orkar bära mer osv osv osv osv osv osv!

Nu pratar jag om hundar i bra kondition, och det är storleken på kropp och ben jag pratar om! (Ej psykiskt)

Är du med på mitt resonemang nu då?
 
Sv: Dyraste rasen?

Men hur många aktiverar sina hundar med något så fysiskt som drag eller att bära saker? (Jämfört med hur många som pysslar med lydnad, agility och långpromenader)
 
Sv: Dyraste rasen?

Rent allmänt när man pratar om ork och aktivering hos hundar så pratar man om vanliga aktiveringssätt. Vanliga aktiveringssätt anser nog de flesta är sådant som tex lydnad, agility och andra "tankeaktiviteter" samt långpromenader av varierande längd.
 
Sv: Dyraste rasen?

Jo men eftersom att vissa inte vill läsa ordentligt och bara provocera gömda bakom en dator så får man ta till extra tydliga exempel ibland! :idea::grin:
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag är inte ute efter att sitta gömd bakom en datorskärm och provocera. Jag kan lova dig att jag sagt precis samma saker om jag stått och pratat med dig "ute i verkliga livet". Jag skriver vad jag tänker eftersom jag inte har möjlighet att prata på annat sätt här. Det där med att ha en roll på internet och en annan roll ute i övriga livet överlåter jag åt andra.
Förövrigt har jag läst vad du skrivit. Exakt vad anser du att jag "inte läst ordentligt"?
 
Sv: Dyraste rasen?

Fast nu skrev du faktiskt att små raser behöver mindre fysisk aktivering än större raser, och man har informerat dig om att det inte stämmer. Du kan inte bara ta till dig den informationen istället för att hoppa på folk?
 
Sv: Dyraste rasen?

Ja fast nu är det så att en större hund orkar mer än en liten om de har en jämförbar fysik! Så där har du (ni) fel!

Visa mig ett gäng chihuahuaor som orkar dra släde på samma sätt som ett gäng slädhundar (har inte rasen i huvudet) så ska jag ta åt mig! :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 784
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 886
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 400
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp