Bukefalos 28 år!

Dyraste rasen?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja, jag undrar om det finns någon ras som är dyrare och någon som är den billigaste (eller billigare än genomsnittet)?

Hur mycket kostar en renrasig frisk valp nu för tiden?

De flesta verkar ligga på 10 000 kr :eek:.
 
Sv: Dyraste rasen?

Köper hellre än häst för de pengarna :p.

Vadå för häst? Vill du ha ett någorlunda utbildat halvblod lär det gå på minst 50 000 ;). Man prioriterar olika! Jag betalade 13 000 kr för min boxervalp, hon är lovand exteriört sett och har en bra stamtavla med bra resultat på röntgen, MH-test osv i släkten. Hon ska ställas ut och tränas/tävlas inom bruks och lydnad :).

Om man för över kriterierna till en vuxen häst istället som dessutom redan är utbildad och kanske tävlad, ligger prislappen runt 70 000 kr skulle jag gissa.
 
Sv: Dyraste rasen?

Köper hellre än häst för de pengarna :p.

Fast du får ju ingen vettig häst för de pengarna. Min schäfer kostade 10 000 och det får man räkna med om man ska ha en renrasig hund från en bra uppfödare. Jag har sett att tex mopsar och eng. bulldog kan vara ännu dyrare, upp till 20 000, om än inte mer. Har för mig att det beror på att kejsarsnitt är vanligt? (Rätta mig om jag har fel)
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag har sett att tex mopsar och eng. bulldog kan vara ännu dyrare, upp till 20 000, om än inte mer. Har för mig att det beror på att kejsarsnitt är vanligt? (Rätta mig om jag har fel)
Snarare tillgång och efterfrågan. I en storhundskull får du dessutom oftast fler valpar, 8-12 stycker är ju inte ovanligt medan småhundar kanske bara får 1-3.
 
Sv: Dyraste rasen?

Vadå för häst? Vill du ha ett någorlunda utbildat halvblod lär det gå på minst 50 000 ;). Man prioriterar olika! Jag betalade 13 000 kr för min boxervalp, hon är lovand exteriört sett och har en bra stamtavla med bra resultat på röntgen, MH-test osv i släkten. Hon ska ställas ut och tränas/tävlas inom bruks och lydnad :).

Om man för över kriterierna till en vuxen häst istället som dessutom redan är utbildad och kanske tävlad, ligger prislappen runt 70 000 kr skulle jag gissa.

Bra skrivet ;)

Jag köpte min unghund för 10.000kr. Hon har en stam jag verkligen gillar, en mentalitet som är kanonrbra och har verkligen utsikter att kunna bli en topphund - om jag bara lyckas ta till vara på allt :crazy:

Skulle jag vara lika kräsen i valet av häst som i valet av hund får jag inte en häst för under 60.000kr om jag inte köper en helt outbildad unghäst. (Jag har faktiskt roat mig en hel del med att titta på hästannonser och dagdrömma lite :p) De flesta jag vill ha ligger på 80.000kr och uppåt..

Det är dyrt att köpa bra djur.
 
Sv: Dyraste rasen?

Bra skrivet ;)

Jag köpte min unghund för 10.000kr. Hon har en stam jag verkligen gillar, en mentalitet som är kanonrbra och har verkligen utsikter att kunna bli en topphund - om jag bara lyckas ta till vara på allt :crazy:

Skulle jag vara lika kräsen i valet av häst som i valet av hund får jag inte en häst för under 60.000kr om jag inte köper en helt outbildad unghäst. (Jag har faktiskt roat mig en hel del med att titta på hästannonser och dagdrömma lite :p) De flesta jag vill ha ligger på 80.000kr och uppåt..

Det är dyrt att köpa bra djur.

Jag tycker att din jämförelse haltar betänkligt. Inom hästvärlden förekommer inte den kartellbildning som många uppfödare gör sig skyldiga till. Vidare kostar det betydligt mer att föda upp en bra fölunge.

Jag anser att hundpriser på 14-18000 kronor är rena ockersummor. Att de flesta tar mellan 10 000-12 000 är förvisso mer gängse, men jag vet inte om det är mer rätt för det?

Vidare så ÄR det skillnad på häst och häst. Man kan lätt få betala 100 000 kronor för ett ungsto med rätt stam, men det kan lika gärna vara 20 000 för ett annat sto med en annan, mer oansenlig stam.

Inom hundvärlden betalar många 12000 kronor för ren smörja, medan den kunnige tar reda på mer och får en riktigt bra valp för samma summa.
 
Sv: Dyraste rasen?

Min beauceron kostade 12 000:-. Och han är rent skräp mentalt.

Min malinois kostade 8000:- och hon är bra :bow:
 
Sv: Dyraste rasen?

Min beauceron kostade 12 000:-. Och han är rent skräp mentalt.

Min malinois kostade 8000:- och hon är bra :bow:

Exakt. Man kan tom få bättre hund för en mindre summa hos en uppfödare som går sin egen väg och inte lyssnar på alla andras riktpriser. Denne kanske inte heller prioriterar flera hundra procents avance på varje valp.
 
Sv: Dyraste rasen?

Svarar alla:

Nu har jag och en kompis pratat om att dela häst så 18 000 kr lägger jag hellre ner på en häst än en hund. En häst för 36 000 kr tycker inte jag är så tokigt, vist finns det hästar för 100 000 kr och mer men man kan få en ok hobbyhäst eller unghäst för de pengarna, 36 000 kr alltså. Finns säkert kap för mindre än så oxå.

(Finns många som betalar runt 20 000 kr för en frisk häst, mkt. beror ju på åldern, rasen, meriter, blup osv...)

Skulle max lägga 10 000 kr på en hundvalp.
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag tycker att din jämförelse haltar betänkligt. Inom hästvärlden förekommer inte den kartellbildning som många uppfödare gör sig skyldiga till. Vidare kostar det betydligt mer att föda upp en bra fölunge.

Jag anser att hundpriser på 14-18000 kronor är rena ockersummor. Att de flesta tar mellan 10 000-12 000 är förvisso mer gängse, men jag vet inte om det är mer rätt för det?

Vidare så ÄR det skillnad på häst och häst. Man kan lätt få betala 100 000 kronor för ett ungsto med rätt stam, men det kan lika gärna vara 20 000 för ett annat sto med en annan, mer oansenlig stam.

Inom hundvärlden betalar många 12000 kronor för ren smörja, medan den kunnige tar reda på mer och får en riktigt bra valp för samma summa.

Absolut, men jag utgick här från att man köper en riktigt bra häst och en riktigt bra hund. Att det finns mindre bra hundar och hästar i världen vet jag mycket väl om, men valde att bortse från här eftersom det inte var det jag hade för avsikt att jämföra.
 
Sv: Dyraste rasen?

Skulle max lägga 10 000 kr på en hundvalp.

Det är väl ganska oväsentligt vad hunden kostar i inköpspris, har du otur (eller tur, beror på hur man ser det) så har du femdubblat den summan inom ett år i kurser, prylar och annat. När jag köpte min hund hade jag faktiskt glömt att fråga vad hon kostade. Av allt jag kunde fråga var inte det ett högprioriterat ämne, utan de sa på avhämtningsdagen vad hon kostade och jag betalade.
 
Sv: Dyraste rasen?

Absolut, men jag utgick här från att man köper en riktigt bra häst och en riktigt bra hund. Att det finns mindre bra hundar och hästar i världen vet jag mycket väl om, men valde att bortse från här eftersom det inte var det jag hade för avsikt att jämföra.

Jag förstår att du vet att det finns kvalitétsskillnader, det var inte det jag diskuterade. En riktigt bra hund behöver inte kosta ett öre mer än skräphunden, medan det oftast inte är så inom hästvärlden. Det är där din jämförelse haltar.

Den olagliga kartellbildning som uppfödarna ägnar sig åt gör att det blir så.
 
Sv: Dyraste rasen?

Svarar alla:

Nu har jag och en kompis pratat om att dela häst så 18 000 kr lägger jag hellre ner på en häst än en hund. En häst för 36 000 kr tycker inte jag är så tokigt, vist finns det hästar för 100 000 kr och mer men man kan få en ok hobbyhäst eller unghäst för de pengarna, 36 000 kr alltså. Finns säkert kap för mindre än så oxå.

(Finns många som betalar runt 20 000 kr för en frisk häst, mkt. beror ju på åldern, rasen, meriter, blup osv...)

Skulle max lägga 10 000 kr på en hundvalp.

Men du kan väl inte mena att du jämför häst eller hund pga inköpssumman? :crazy:

Att ha häst är en betydligt dyrare hobby än att ha hund, så jag förstår inte vad du skulle välja mellan?

Det är två helt skilda scenarior om du frågar mig. Jag köper inte en ponny för 5000 för att jag kan få den billigare än en renrasig hund, liksom...
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag tycker det är ännu värre när enskilda aktörer får för sig att dumpa marknaden. Ta någon som har det gott ekonomiskt ställt och därför inte tycker att det är så stor skillnad på 5000:- och 10000:- och vips har vi en marknad som tror att alla har råd att ge bort hundvalpar hit och dit.
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag tycker det är ännu värre när enskilda aktörer får för sig att dumpa marknaden. Ta någon som har det gott ekonomiskt ställt och därför inte tycker att det är så stor skillnad på 5000:- och 10000:- och vips har vi en marknad som tror att alla har råd att ge bort hundvalpar hit och dit.

För de flesta är hunduppfödning en hobbyverksamhet, så jag förstår inte vad du pratar om. Det finns väl ingen som helst anledning att driva upp priser så att oseriösa åker snålskjuts? De som har bra hundar lär få den summa de begär.

Jag vänder mig allra mest mot de klåpare som tar 12000 kronor för en valp som endast är registrerad i SKK och i övrigt inte har några linjer som ens påminner om rasens rasstandard. Jag syftar både på exteriör och/eller egenskaper.
 
Sv: Dyraste rasen?

Min lilla Nova betalade jag just 15 000kr för, eller jag betalade bara halva dvs 7 500kr men då har uppfödaren rätt till en kull vaplar. Mycket bra stamtavla men jag tycker att 15 000 är i saftigaste laget. Tycker maxpriset går vid 12-13 000 nånstans.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 784
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 886
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 400
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp