Bukefalos 28 år!

Dyraste rasen?

Sv: Dyraste rasen?

:bump:
Min lilla Nova betalade jag just 15 000kr för, eller jag betalade bara halva dvs 7 500kr men då har uppfödaren rätt till en kull vaplar. Mycket bra stamtavla men jag tycker att 15 000 är i saftigaste laget. Tycker maxpriset går vid 12-13 000 nånstans.
Tycker att 10000 är lagom.Inte mer.
 
Sv: Dyraste rasen?

köpte min sheltie för 5500kr men de var ca 15år sen:D nu ligger de runt 9000kr

jag skulle nog lägga minst lika mkt för en frisk registrerad hund som jag köpt min senaste katt för dvs 12.000kr
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag har ju en dyr och svårupfödd ras, engelsk bulldog och jag hade kunna tänka mig att betala 25000:- för en tikvalp kommen ur självvalpande linjer, i generationer helst.:bow:
 
Sv: Dyraste rasen?

Och jag har en relativt lättuppfödd och "billig" ras, där priset brukar ligga mellan 8000-10 000, men kan tänka mig att betala betydligt mer om jag hittar en parning som är "perfekt".
 
Sv: Dyraste rasen?

Ja, jag undrar om det finns någon ras som är dyrare och någon som är den billigaste (eller billigare än genomsnittet)?

Hur mycket kostar en renrasig frisk valp nu för tiden?

De flesta verkar ligga på 10 000 kr :eek:.

Chiuahuorna ligger i högre prisklass än de flesta hundraser för tillfället, och har gjort ett länger tid.
Har inte sätt en Chihuahua med sina papper i ordning under 10 000, de flesta har legat mellan 13 000-20 000.
Så det är en hundras jag tycker sticker ut lite i mängden när det gäller prisklasserna.
 
Sv: Dyraste rasen?

knapp


Saker som höjer priserna: små kullar, vanligare med snitt, mindre antal hundar totalt dvs ovanligare ras, allmän popularitet, hur "lätt" folk tror att den är, utseende mm. Det är min tro.

Kartellbildning låter ju för jävligt men att det finns folk som betalar mkt för en omeriterad hund etc.. visst förekommer det inom häst också. Jag har hållit på med bägge delarna hela livet o har sett flera exempel där det inköpts hästar för x antal tusen som sedan visat sig vara skit rent hållbarhetsmässigt, psykiskt etc. Så att man alltid får valuta för pengarna med häst o inte med hund är ju helfel.

Sen säger jag som flera andra; det är köparnas marknad också. På chihuahua finns det fortfarande de som tar över 20k för valpar utan särskild stam o som ser sådär rastypiska ut. Men om nån nu vill lägga det o inte orkar läsa på mer, go ahead liksom, blåst kan man bli vad man än köper.. häst, hund, bil, hus..

Jag har själv inga problem alls att betala mer för en hund jag tror på, linjer jag gillar, av uppfödare jag litar på osv. En del vill inte det och det är upp till dem.
 
Sv: Dyraste rasen?

Jag pratade med en uppfödare av portugisisk vattenhund, hon tog 16.000 kr per valp. En ras som är/börjar bli populär nu, så det är väl därför de är dyrare.
 
Sv: Dyraste rasen?

Ja Vita Huset dvs Barack Obamas familj har ju en sådan som heter Bo! :laugh:

Siffrorna för sålda PV´s ökade med nååågra % efter det! ;):D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 784
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 886
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 400
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp