Bukefalos 28 år!

Sv: E-klass?

Jag trodde att E-prova på klass var till för de som är nyfikna på western och ännu inte vågat bli medlemmar och kanske rider på en vanlig, dvs traditionell ridskola men vill prova på att rida eller tävla western.
 
Sv: E-klass?

Eller jag kanske har läst regelboken fel? För övrigt tycker jag att regelboken är helt suverän och att uppklassningssystemet som skall komma nästa år är det bästa av allt.
 
Sv: E-klass?

Jag trodde att E-prova på klass var till för de som är nyfikna på western och ännu inte vågat bli medlemmar och kanske rider på en vanlig, dvs traditionell ridskola men vill prova på att rida eller tävla western.

Det är ju precis, det de är. Du har läst regelboken helt rätt.
 
Sv: E-klass?

Det är detta jag undrar om!!?? Många verkar tolka det hela väldigt olika.
Här är ur en propp från en tävling ordnad av Berslagen western riders.
"
Övrigt: För att starta i E-Klasserna behövs inga licenser, man behöver inte vara medlem i WRAS-ansluten klubb. Man kan använda engelsk/annan sadel och träns."

Jag hade tänkt att vara med på den tävlingen! och jag hade tänkt att vara med i vissa e-klasser och vissa d-klasser! Och jag är ju medlem i en klubb :eek:
Tur att jag inte hade skickat in anmälan än, för jag visste inte att man inte får ha licens, eller vara medlem i en klubb..:angel:
 
Sv: E-klass?

Jag hade tänkt att vara med på den tävlingen! och jag hade tänkt att vara med i vissa e-klasser och vissa d-klasser! Och jag är ju medlem i en klubb :eek:
Tur att jag inte hade skickat in anmälan än, för jag visste inte att man inte får ha licens, eller vara medlem i en klubb..:angel:

E och D-klass är ungefär lika svårighetsgrad, så du skall ju tävla på D-klasser och uppåt.
 
Sv: E-klass?

E och D-klass är ungefär lika svårighetsgrad, så du skall ju tävla på D-klasser och uppåt.

Kommer det alltså finnas walk/trot-klasser på D-nivå fortsättningsvis, eller måste man helt enkelt skippa medlemskapet och bara rida E-klasser?
Min häst klarar inte klasser med galopp än så länge (han är travare), men jag vill ju ändå vara medlem i samma klubb som tidigare :(
 
Sv: E-klass?

Kommer det alltså finnas walk/trot-klasser på D-nivå fortsättningsvis, eller måste man helt enkelt skippa medlemskapet och bara rida E-klasser?
Min häst klarar inte klasser med galopp än så länge (han är travare), men jag vill ju ändå vara medlem i samma klubb som tidigare :(

Det är ju tävlingsarangören som bestämmer om dom vill ha W-T på sina D-klasser. På våra tävlingar kommer det att var D-klasser med W-T. Titta på MWR tävling den 5 maj, det är en D-tävling med W-T klasser.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: E-klass?

De sura i kråksången är att förut fick du tävla med traditionell sadel och utrustning på D-nivå nu är det nedklassat till E och då får du inte vara medlem så för att få vara med har du ingen westernsadel bli inte medlem om du vill prova på att tävla eller är du medlem i en wras-klubb så är det licens och westernsadel som gäller på D-nivå
nu låter jag bitchig men kan inte se att det skapar mer medlemmar till klubbarna tycker att de utestänger fler från tävlingar och medlemskap (värmlandsfôlk är väll ett släkte för seg för inte har vi fått nya medlemmar på tävling som har deltagit utan de har varit med på någon träning eller dyl fôrst)
 
Sv: E-klass?

:bow: :bow: Känner precis som du!
Skönt att höra att det inte bara är jag som är "gnällig"!:D :devil:
 
Sv: E-klass?

Jag vet att problemet med detta påtalades för förbundsstyrelsen från distriktshåll men de valde ändå att ta med E-tävling istället för att döpa om F-tävling som fanns till förslag till E istället....:crazy:
 
Sv: E-klass?

Så för vår del är det bara att fortsätta med våra träningstävlingar där ingen annan kan komma och bestämma ifall man får vara medlem eller inte och vad man har för utrustning på hästen...;)
 
Sv: E-klass?

*kl*

Så det kommer alltså inte finnas något mellanting längre, somd et som var D-tävling innan?

Antingen är det prova-på, dvs. E-tävling, där man inte FÅR vara medlem i klubben, eller så är man medlem och rider då D-tävling där man måste ha licens?

Så fort man blir medlem i en westernklubb måste man alltså ha licens för att tävla?

om jag ska vara ärlig tror jag inte att man lockar FLER medlemmar genom att ha särskilda klasser för icke medlemmar...
 
Sv: E-klass?

För att vara på den säkra sidan, att jag tolkat reglerna rätt emailade jag WRAS och frågade och fick svaret;

"Det som menas med "ej är medlem i nån WRAS ansluten klubb" är just det det står. Dvs. man får inte vara med i en westernridklubb som är ansluten till WRAS. Men man kan ju vara med i någon annan klubb om man vill - klassisk ridklubb, motorcyckelklubb :-). Ja, du förstår säkert vad jag menar."

Det här är ett skämt!:confused: Så för att jag ska ha en chans att vara med på E- tävling, måste jag gå ur w-klubben, som jag gick med i föra att lära känna fler jämnlikar...
Och går det bra på E-tävlingen måste jag bli medlem i klubben igen så att jag kan vara med på D-tävlingen ett halvår senare..
undrar varför min klubb skickade utt en inbjudan till mig att deltaga i E- tävling senast i veckan!

tur att jag lagt tävlingarna på hyllan, kanske borde man satsa på nån mer etablerad gren istället där det finns klarhet i regler mm
tja dressyr hade ju vart nåt...;)
 
Sv: E-klass?

*kl*

Så det kommer alltså inte finnas något mellanting längre, somd et som var D-tävling innan?

Antingen är det prova-på, dvs. E-tävling, där man inte FÅR vara medlem i klubben, eller så är man medlem och rider då D-tävling där man måste ha licens?

Så fort man blir medlem i en westernklubb måste man alltså ha licens för att tävla?

om jag ska vara ärlig tror jag inte att man lockar FLER medlemmar genom att ha särskilda klasser för icke medlemmar...

Instämmer med dig, tror inte man tänkte på hur det fungerar ute i klubbarna när man beslutade om detta...:angel:
Vår klubb har i alla fall löst det som så att vi har Träningstävlingar för de som är både medlemmar och ickemedlemmar med valfri utrustning....:D
 
Sv: E-klass?

hold your horses
det finns lösningar tex vår klubb har delat in klasserna i beginers och open och tagit bort youthklasserna så ungdomarna får anmäla sig till beginersklasserna på D-tävlingen sen på D-nivå kan du skaffa dig engångslicens som du löser på tävlingsdagen så få inte panik, det som är tragiskt i det hela är att vi har fått en hel del ungdomar att vara med på våra ungdomsdagar och träningar som håller på med hoppning och dressyr och som vill även vara med på våra tävlingar men då är det BARA (ironi) för dem eller föräldrerna att hosta upp några sköna tusenlappar till en westernsadel och övrig utrustning pga de nya reglerna och som jag alltid kommer att vidhålla var rädd om gräsrötterna och våra barn,ungdomar om man vill utveckla westernridningen i Sverige mvh Skogsråa
och som Lenita säger träningstävlingar, står inget att man inte får anordna och då kan du ha valfri utrustning
 
Sv: E-klass?

Men oj, ÄR det verfkligen så. Jag var övertygad om att det var valfritt! Det innebär väl att inga E-tävlingar kommer att anordnas för SÅ många nybörjarekipage som inte är medlemmar finns dert ju inte....?
 
Sv: E-klass?

Det har du rätt i. Det man kan göra är att lägga in E-tävling när man anordnar en D lika väl som en C,D-tävling men då måste tävlingsledningen veta att det finns intresse. Det innebär att det måste finns goda relationer till ridskolor och ryttarföreningar bla.och sen hur lång tävlingsdag ska man ha igentligen,för man lägger ju in trotter-klasser för de som är intresserade men inte har kommit så långt med utbildningen på sin häst eller sig själv. nu kommer även trail at hand med för att kunna bla miljöträna sin häst så hur många klasser ska man ha på en dag.
sen så (nu utgår jag från mig själv)visserligen heter det friskt vågat hälften vunnit men jag tror inte att det kommer så många som inte håller på med westernridning eller har deltagit i några kurser(de som gör det blir ofta medlemmar)det krävs MOD att dyka upp och då tror jag inte en tävlingsdag är den dagen man välger att pröva på westernridning mvh Skogsråa
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: Lady_S
·
Övr. Katt Fått upp intresset för utställning och Sverak har ju flest. Är idag medlem i idp och kan ju lösa nån form av licens för att få tävla på...
Svar
3
· Visningar
534
Senast: Sol
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 264
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 841
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp