EC- elimination communication

Hur håller man lättast över toaletten? Att låta någon (även om det är en bebis) bajsa i handfatet känns inte som något för mig.

Antingen står du och gridhåller bebis och siktar på toan (ned stor risk för att det blir bajs överallt) :nailbiting::laugh:
Eller så sitter du på toan och grodhåller bebis mellan dina ben.
När dom blir lite stadigare kan man sätta bebisen på toakanten och hålla i bara :)
Men mitt hetaste tips är att köpa en toa-bumbo då sitter dom rätt och du kan sitta framför och stötta eller bör dom blir stadigare så kan du agera underhållning :)
 
Antingen står du och gridhåller bebis och siktar på toan (ned stor risk för att det blir bajs överallt) :nailbiting::laugh:
Eller så sitter du på toan och grodhåller bebis mellan dina ben.
När dom blir lite stadigare kan man sätta bebisen på toakanten och hålla i bara :)
Men mitt hetaste tips är att köpa en toa-bumbo då sitter dom rätt och du kan sitta framför och stötta eller bör dom blir stadigare så kan du agera underhållning :)
Jag såg det där första scenariot framför mig...

Verkar som sagt intressant att testa.
 
@glittra hehehe.. Jag gjorde en snygg för några veckor sen, hade bodybpå ungen så fick inte av byxorna med henne i famnen. Lägger henne på skötbordet för att ta av kläderna och då börjar hon krysta! Jag drog upp henne snabbt som attans och vände mig mot toan=sprutlackerade heeelt badrummet :D
Ibland är det bättre att låta dom skita i blöjan :cool:
 
@glittra hehehe.. Jag gjorde en snygg för några veckor sen, hade bodybpå ungen så fick inte av byxorna med henne i famnen. Lägger henne på skötbordet för att ta av kläderna och då börjar hon krysta! Jag drog upp henne snabbt som attans och vände mig mot toan=sprutlackerade heeelt badrummet :D
Ibland är det bättre att låta dom skita i blöjan :cool:
Jag har en tjusig bild på från när sambon tog upp en vad han trodde var en färdigbajsad fröken för att tvätta rumpan. Handfat och spegel sprutlackerat i en läcker gul nyans.
 
Jag har en tjusig bild på från när sambon tog upp en vad han trodde var en färdigbajsad fröken för att tvätta rumpan. Handfat och spegel sprutlackerat i en läcker gul nyans.

Det är glamouröst med EC :laugh:

Min dotter har även lyckats med att hitta fötterna och då legat på skötbordet och dragit sig i fötterna, nysit samtidigt och då bajsat 3 meter!!! O_o
Torkade skit från hallmattan långt ifrån badrummet och va mest imponerad :cool:
 
Det är glamouröst med EC :laugh:

Min dotter har även lyckats med att hitta fötterna och då legat på skötbordet och dragit sig i fötterna, nysit samtidigt och då bajsat 3 meter!!! O_o
Torkade skit från hallmattan långt ifrån badrummet och va mest imponerad :cool:
Haha! Åh, kvällens skratt :)
 
Sedan vi började grodgreppsbajsa så har John slutat bajsa på natten. Oerhört skönt för oss båda (även om vi går upp vid två-tre och byter kissblöja).

Jag har faktiskt beställt några tygblöjor som vi ska testa att ha en stund på dagtid framöver. De har inte kommit än, men borde vara här på tisdag eller onsdag. Tanken på att ha blöja dygnet runt i flera år framöver gör mig väldigt obekväm, typ som att jag skulle ha binda varje dag i tre år... Nä, det blir det inget med!
 
Sedan vi började grodgreppsbajsa så har John slutat bajsa på natten. Oerhört skönt för oss båda (även om vi går upp vid två-tre och byter kissblöja).

Jag har faktiskt beställt några tygblöjor som vi ska testa att ha en stund på dagtid framöver. De har inte kommit än, men borde vara här på tisdag eller onsdag. Tanken på att ha blöja dygnet runt i flera år framöver gör mig väldigt obekväm, typ som att jag skulle ha binda varje dag i tre år... Nä, det blir det inget med!

Här är det samma läge! Såfort ungen började bajsa i toan så slutade hon bajsa på natten :)
Jag tror det är för att dom tömmer tarmen mer effektivt när dom slipper ligga ner och bajsa!

Skriv gärna lite om tygblöjorna!
Jag är sugen men har inte riktigt haft ork att sätta mig in i alla olika sorter och sånt :)
Använder bara ca 4 engångsblöjor per dygn så känns inte så farligt men tänker faktiskt mest på miljön och det vore ju bra att kunna använda tygblöjor iaf när man är hemma :)
 
Taggen funkade inte men nu har jag hittat tråden :heart!

Vi har äntligen börjat komma på banan lite igen, utvecklingssprånget ledde till att hon inte ville kissa i blöjan, inte på pottan/handfatet, utan bara liggandes på skötbordet :S. Så vikblöjorna gick åt många per dygn åt att vara kissunderlägg... Nåja.

Den här veckan har det gått bättre, hon tycker det är ok att sitta igen och vi har hunnit kissa och bajsa på flera offentliga toaletter och hos imponerade släktingar :D!

Tygblöjorna underlättar verkligen, vikblöjor, ebay-pocket eller skal med inlägg = hon känner väldigt tydligt när det blir blött och säger till ordentligt om jag då alltså missat en kiss-signal. På natten har vi börjat köra med "dyr-tygblöjor" (Bumgenius och Totsbots) och dom kan ta ganska mycket kiss utan att det känns blött. Men emellanåt lyckas det bli en torr nattblöja också, då blir en glad :D.

Det är ju väldigt tydligt på natten förresten, om det är en fis på tvären kan hon inte komma till ro föränn den fått komma ut på pottan :).
 
Det här med kiss alltså - wtf?!

När vi gick upp för att John skulle bajsa och jag skulle duscha utspelar sig följande kisseri:

1. Kiss på skötbordet när jag tar av blöjan
2. Kiss i handfatet i samband med bajs
3. Kiss på skötbordet bara för att, typ
4. Kiss på handduken golvet medan jag duschade
5. Kiss under torkning efter duschen

Det här är alltså under 20-30 minuter. Det känns lite som mission impossible att köra EC på kissfronten i nuläget...
 
Hahahah exakt, det är därför jag tar en torr blöja som en present och en kissig som normalstadiet. Hon kissar OFTA.

Utom om hon åker sjal eller babyskydd, då håller hon sig så länge hon kan.
 
Här är det samma läge! Såfort ungen började bajsa i toan så slutade hon bajsa på natten :)
Jag tror det är för att dom tömmer tarmen mer effektivt när dom slipper ligga ner och bajsa!

Skriv gärna lite om tygblöjorna!
Jag är sugen men har inte riktigt haft ork att sätta mig in i alla olika sorter och sånt :)
Använder bara ca 4 engångsblöjor per dygn så känns inte så farligt men tänker faktiskt mest på miljön och det vore ju bra att kunna använda tygblöjor iaf när man är hemma :)
Smidigast är Ai2 tycker jag. T.ex. gDiapers. Det är en mjuk ytterbyxa med en "plast" (andas) pouch där man lägger ett inlägg, bara inlägget behöver tvättas om det inte blir bajs överallt förstås. Ger minst tvätt och inte så dyrt i inköp. Själva byxa med pouch kostar runt 250 kr kanske och det behövs bara ett par (vi har bara en, men växlar med annat) och som inlägg kan man ha "vad som helst", gamla handdukar och sånt som kan passa att vika ihop till lagom storlek.
 
Det här med kiss alltså - wtf?!

När vi gick upp för att John skulle bajsa och jag skulle duscha utspelar sig följande kisseri:

1. Kiss på skötbordet när jag tar av blöjan
2. Kiss i handfatet i samband med bajs
3. Kiss på skötbordet bara för att, typ
4. Kiss på handduken golvet medan jag duschade
5. Kiss under torkning efter duschen

Det här är alltså under 20-30 minuter. Det känns lite som mission impossible att köra EC på kissfronten i nuläget...
Så har vi på mornarna. Varnade sambon som tog henne i morse men ingenting på en halvtimma... bara för att.
 
Smidigast är Ai2 tycker jag. T.ex. gDiapers. Det är en mjuk ytterbyxa med en "plast" (andas) pouch där man lägger ett inlägg, bara inlägget behöver tvättas om det inte blir bajs överallt förstås. Ger minst tvätt och inte så dyrt i inköp. Själva byxa med pouch kostar runt 250 kr kanske och det behövs bara ett par (vi har bara en, men växlar med annat) och som inlägg kan man ha "vad som helst", gamla handdukar och sånt som kan passa att vika ihop till lagom storlek.

Tack för tipset!
Jag har använt engångsblöjor med Ikeas små handdukar i ibland för det känns så onödigt att slänga en blöja med bara en liten kiss i :idea:
 
Det här måste jag prova! Jag har sedan V föddes haft betingning på att snutta/suga..det kom automatiskt då han hade svårt att ta bröstet och jag gjorde snuttljud "bara för att". Nu fungerar det perfekt om han är ledsen och bara tappar nappen = blir med ledsen, då gör jag snuttljud och han snuttar= nöjd bebbe.

Hade ärligt aldrig trott på EC om jag inte råkar se hur lätt det är att betinga :D.

Börjar direkt!:D

Kan man börja med dem liggande? Han bajsar ofta när vi byter blöja.
Eller ska man groda i toan då och då? Han säger inte till alls när det är dags för bajs i nuläget.
 
Det här måste jag prova! Jag har sedan V föddes haft betingning på att snutta/suga..det kom automatiskt då han hade svårt att ta bröstet och jag gjorde snuttljud "bara för att". Nu fungerar det perfekt om han är ledsen och bara tappar nappen = blir med ledsen, då gör jag snuttljud och han snuttar= nöjd bebbe.

Hade ärligt aldrig trott på EC om jag inte råkar se hur lätt det är att betinga :D.

Börjar direkt!:D

Kan man börja med dem liggande? Han bajsar ofta när vi byter blöja.
Eller ska man groda i toan då och då? Han säger inte till alls när det är dags för bajs i nuläget.
Du börjar så snart du ser att något händer, oavsett var det är.
 
Eller ska man groda i toan då och då? Han säger inte till alls när det är dags för bajs i nuläget.

Japp, groda på!
Och jodå, han säger till även om signalerna är små ;) Du kan till exempel räkna med att han vill bajsa när du tar av blöjan, enligt vad du har skrivit. Byt någon minut tidigare - och var snabb över handfatet.
 
Jag undrar om lilltjejen är förstoppad? Hon var riktigt grinig igår, har fisit mycket, men kissar bara i potta eller blöja. Inget bajs sen igår morse, någon typ av otäckt rekord :/.

Eller kan dom byta bajsrutiner bara sådär? Hon brukar bajsa 2-5ggr per dag...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 733
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 390
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 370
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp