EC- elimination communication

Blueberry

Trådstartare
Jag startar tråden för att det borde finnas en, helt enkelt. Och för att jag har lite funderingar.

Jag har "råkat" använda EC på min bebis, som är precis två månader i dag. Det började med att han var pruttig ett dygn för några veckor sedan och vi började grodgreppsbajsa för att underlätta. Sedan dess har det varit så lätt att förstå när han är bajsnödig att vi helt enkelt har fortsatt. Jag har inte läst på något om EC egentligen, har bara uppfattat grundprincipen.

Nu funderar jag på om, när och hur vi ska göra samma sak när han kissar - men jag tror faktiskt att han kissar i princip hela tiden :D Jag misstänker dock att det kommer att ändras med tiden, så just nu är min fråga när det är bra och enkelt att börja med det? Han är ju som sagt bara två månader nu.

Och så ropar jag hit @skiesabove. Tror att @Madick och @DarkInNight också kör EC?
 
Senast ändrad:
Vi satte dottern på toan vid varje blöjbyte. Ibland kissade hon och ibland bajsade hon. Vi började också vid två månader. Vi har aldrig försökt få henne blöjfri så utan det är mer att hon har fått ha en torr blöja lite längre efter blöjbytena. De kissar ju väldigt ofta i den åldern.
Strax efter att hon blev 1,5 år började hon säga till själv ibland när hon behöver gå på toa :)
 
Jag startar tråden för att det borde finnas en, helt enkelt. Och för att jag har lite funderingar.

Jag har "råkat" använda EC på min bebis, som är precis två månader i dag. Det började med att han var pruttig ett dygn för några veckor sedan och vi började grodgreppsbajsa för att underlätta. Sedan dess har det varit så lätt att förstå när han är bajsnödig att vi helt enkelt har fortsatt. Jag har inte läst på något om EC egentligen, har bara uppfattat grundprincipen.

Nu funderar jag på om, när och hur vi ska göra samma sak när han kissar - men jag tror faktiskt att han kissar i princip hela tiden :D Jag misstänker dock att det kommer att ändras med tiden, så just nu är min fråga när det är bra och enkelt att börja med det? Han är ju som sagt bara två månader nu.

Och så ropar jag hit @skiesabove. Tror att @Madick och @DarkInNight också kör EC?
Jag körde också lite EC på min yngsta, dels erbjöd jag honom att kissa vid varje blöjbyte men så började jag även se tecken på honom att det var på väg och kunde då snabbt erbjuda honom toaletten/pottan. Sen hade vi även blöja men jag upplevde att han blev helt torr rätt tidigt.
 
Jag startar tråden för att det borde finnas en, helt enkelt. Och för att jag har lite funderingar.

Jag har "råkat" använda EC på min bebis, som är precis två månader i dag. Det började med att han var pruttig ett dygn för några veckor sedan och vi började grodgreppsbajsa för att underlätta. Sedan dess har det varit så lätt att förstå när han är bajsnödig att vi helt enkelt har fortsatt. Jag har inte läst på något om EC egentligen, har bara uppfattat grundprincipen.

Nu funderar jag på om, när och hur vi ska göra samma sak när han kissar - men jag tror faktiskt att han kissar i princip hela tiden :D Jag misstänker dock att det kommer att ändras med tiden, så just nu är min fråga när det är bra och enkelt att börja med det? Han är ju som sagt bara två månader nu.

Och så ropar jag hit @skiesabove. Tror att @Madick och @DarkInNight också kör EC?
Jag tror @Cocos kör EC på sin lilla tjej?

Mvh Miks
 
Japp, vi kör EC. Har i princip inga bajsblöjor sedan 4 månader (hon är drygt 6 mån nu) och väldigt få kissblöjor. Nätterna och om vi är iväg är enklast, då säger hon till tydligast. På dan kan hon ha för kul för att komma ihåg att säga till. Vi har tygblöjor och hon säger snabbt till om vi missat ett toabesök. Vad hon säger eller gör har ändrats, igår verkade hon vilja vara extra säker på att få gå på toa för då sa hon alla tre "orden" hon kan säga för dags för toa, Eh, bläh och kiss.

Vi har en potta från IKEA, den med rygg, som vi använder på natten/i bilen och en Bumbo-toasits på toaletten för dagtid. Krisar det kan hon sitta på vanlig toalett.
 
Jag startar tråden för att det borde finnas en, helt enkelt. Och för att jag har lite funderingar.


Jag har "råkat" använda EC på min bebis, som är precis två månader i dag. Det började med att han var pruttig ett dygn för några veckor sedan och vi började grodgreppsbajsa för att underlätta. Sedan dess har det varit så lätt att förstå när han är bajsnödig att vi helt enkelt har fortsatt. Jag har inte läst på något om EC egentligen, har bara uppfattat grundprincipen.

Nu funderar jag på om, när och hur vi ska göra samma sak när han kissar - men jag tror faktiskt att han kissar i princip hela tiden :D Jag misstänker dock att det kommer att ändras med tiden, så just nu är min fråga när det är bra och enkelt att börja med det? Han är ju som sagt bara två månader nu.

Och så ropar jag hit @skiesabove. Tror att @Madick och @DarkInNight också kör EC?

Kul att du startat denna tråd

Jag kör EC-light med min dotter sen BB :)
Vi hade dock en svacka när hon hade kolik och sen en förkylning på det men bortsett från det glappet på några veckor.

Först rekommenderar jag att du läser "bebis på pottan" av Ulrika Casselbrandt, finns även en grupp på Facebook som heter "EC-blöjfri bebis"

Det där med kiss är svårt, som du säger kissar dom hela tiden när dom är så där pyttesmå :D åldern är rätt oviktig, men för att underlätta bör man börja innan dom är tre månader.
Här hemma är det framförallt rutinpottning som gäller för kiss, jag sätter alltså dottern på toa-bumbon när hon ätit, sovit, vid blöjbyte och några ggr däremellan.
Kommer det kiss/bajs gör jag betingningsljud och hon kopplade rätt fort att det ljudet betyder kiss/bajs så hon tar i och stånkar såfort jag säger det när hon sitter på dass. :D

Jag har svårt att läsa av när hon är kissnödig, men ofta ser jag att hon kissar och kan även känna lukten. Jag gör betingningsljud då också för att visa att jag uppmärksammat att hon gör ifrån sig.

Utvecklingssprång, tandsprickning, magsjuka och annan sjuka kan göra signalerna mindre tydliga men vad jag förstått så är det bara att rida ut stormen och fortsätta rutinpottning så brukar det komma tillbaka :)

Superkul att du fått upp ögonen för EC! Jag älskart, mest för att jag och dottern faktiskt kommunicerar "på riktigt" men även för att jag oftast har max 4 blöjor att byta per dag och dom är nästan aldrig fulla i bajs :D
 
Innan tre månader alltså...
Han kan ju inte ens sitta upp än, lillplutten - tänker att det är enklare med potta när han är stadigare?
 
Innan tre månader alltså...
Han kan ju inte ens sitta upp än, lillplutten - tänker att det är enklare med potta när han är stadigare?

Du kan ju alltid grodhålla! Annars kan du använda en bumbo eller potta och sitta framför honom och hålla i honom eller lägga en hoprullad handduk runt honom.
Jag hade en babybjörn potta til dottern, den hade lite rygg men jag ville ändå hålla i henne. Den va dock lite stor för pottan följde med ungen när jag skulle lyfta upp henne :laugh:
 
Just ja! Ett annat sätt är att du sitter på toa med honom mellan benen :D
Du håller alltså groda men låter din egen mage vara ett stöd för hans rygg och det är inte lika jobbigt som att grodhålla över handfatet tycker jag :)
 
Just ja! Ett annat sätt är att du sitter på toa med honom mellan benen :D
Du håller alltså groda men låter din egen mage vara ett stöd för hans rygg och det är inte lika jobbigt som att grodhålla över handfatet tycker jag :)
Kan ingen förklara det här med att grodhålla lite närmare? Jag blir så nyfiken :)
 
Coolt, och den används vid bajsning?

Både och kan även va bra om det är en prutt som har fastnat som blueberry skrev.
Sen är det en fördel om barnet är van att hållas så när de blir äldre och kiss/bajsbödiga när man är ute i skogen eller liknande. Många mindre barn kan inte sitta och huka som vuxna :up:
 
Blev tvungen att testa hålla A så där nu ikväll när hon bökade o verkade ha bajs på g och det tog inte lång stund innan det brakade till i blöjan :up:
Tror jag ska ge det hör med EC ett förslk, iaf bajs brukar hon va tydlig med för det mesta :D

Härligt! Ta av blöjan och håll över handfatet/toan nästa gång så sparar du blöjor :up:
Ååå jag blir så glad, det är en sån lycka när man luckas fånga sin första bajs :D:D:D
 
Ytterligare en fördel med att grodgreppsbajsa:

Ingen röd rumpa längre!
John var stundtals både röd och prickig förut, men sedan han slutade bajsa i blöjan har det försvunnit helt. :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 289
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp