EC- elimination communication

Jag undrar om lilltjejen är förstoppad? Hon var riktigt grinig igår, har fisit mycket, men kissar bara i potta eller blöja. Inget bajs sen igår morse, någon typ av otäckt rekord :/.

Eller kan dom byta bajsrutiner bara sådär? Hon brukar bajsa 2-5ggr per dag...

De kan ju bli förstoppade även om de helammas - men de kan också byta bajsrutin bara sådär, om jag har förstått det hela rätt.

Det viktigaste är att de kissar som vanligt, så länge de gör det brukar vården inte bekymra sig.

Prova att massera lite? :)
(Magmassage = bara rörelser medsols)
 
De kan ju bli förstoppade även om de helammas - men de kan också byta bajsrutin bara sådär, om jag har förstått det hela rätt.

Det viktigaste är att de kissar som vanligt, så länge de gör det brukar vården inte bekymra sig.

Prova att massera lite? :)
(Magmassage = bara rörelser medsols)
kan säkert vara ny info nu, men till oss har de alltid sagt att om man helammar är det lika normalt att bajsa 7 ggr om dagen som en gång i veckan :p och att de ej kan bli förstoppade på enbart bröstmjölk :)

(och rutiner är till för att brytas, har iallafall mottot varit för båda våra :p)
 
kan säkert vara ny info nu, men till oss har de alltid sagt att om man helammar är det lika normalt att bajsa 7 ggr om dagen som en gång i veckan :p och att de ej kan bli förstoppade på enbart bröstmjölk :)

(och rutiner är till för att brytas, har iallafall mottot varit för båda våra :p)

De nya rönen är tydligen att de kan bli förstoppade, enligt bland annat Amningshjälpen.

Rutinkarusellen är däremot i full gång, herregud vad snurrig jag blir av Härskarens ständigt nya regler. :D
 
kan säkert vara ny info nu, men till oss har de alltid sagt att om man helammar är det lika normalt att bajsa 7 ggr om dagen som en gång i veckan :p och att de ej kan bli förstoppade på enbart bröstmjölk :)

(och rutiner är till för att brytas, har iallafall mottot varit för båda våra :p)
Det stämmer inte riktigt det där men så länge barnet mår bra behöver man ju sällan oroa sig.
 
De nya rönen är tydligen att de kan bli förstoppade, enligt bland annat Amningshjälpen.

Rutinkarusellen är däremot i full gång, herregud vad snurrig jag blir av Härskarens ständigt nya regler. :D
Åhå, där ser man :) misstänkte att det kanske var så. Gäller att hålla sig uppdaterad, mycket som hunnit ändras sen vår äldsta var liten.. Och det är ju bara tre år sen. :p
 
Har ni några tips på potta till en lillrumpa?

Vi håller över Ikeas "stora" potta, den med en uttagbar insats. Supersmidig att tömma och rengöra fast man har en bebis på andra armen.

Men när det är dags för att börja leka med lite riktig mat tror jag att vi ska köpa ett nerfällbart skötbord till badrummet, det är jättesmidigt att ha ett stort skötbord i sovrummet just nu men amningsbajs luktar ju bara lite sur mjölk. Har ingen lust att ha "människobajs" i sovrummet. Och då ska vi skaffa en bumbosits till toastolen! Den har jag hört väldigt mycket gott om, även småttingar kan sitta på den :).

Nu har bajsen för övrigt äntligen kommit, missade pottan och fyllde en hel blöja! Men jag är löjligt glad ändå :D!
 
Har ni några tips på potta till en lillrumpa?

Toa-bumbo alla dagar i veckan! Som sitter i grodposition i den och den är helt enkelt suverän! Man sätter den bara på toan så bajset kommer där det ska :p
Jag hade en babybjörn potta förut, den va egentligen bra men min dotter va väldigt liten när hon föddes och de första 3 månaderna så hon fastnade med rumpan i den O_o
Har man en normalstor bebis funkar den dock utmärkt!
 
Säger också bumbo, särskilt när de är riktigt små! Och babybjörn med hög rygg :) (vet att många är jättenöjda med Ikeas också)
 
Måste ju bara få ventilera min glädje!!!
Dottern har senaste dagarna börjat signalera supertydligt. Igår va vi hos mormor hon knorrade i mormors knä, jag frågade då om dottern sagt nått särskilt och mormor sa då att hon sa faktiskt "eheheh" jag tar dottern till toan och visst kom det bajs :D
Hon håller sig alltså :bow:
dagen innan såg jag att det va bajs pågång, dottern tittar mig stint i ögonen och säger "eheh" jag säger då "håll dig" och går skyndsamt till badrummet och blöjan va torr!!! En bajs och en rejäl kiss i toan däremot :D
DET ÄR SÅ JÄKLA BALLT!!!
Min smarta härliga unge gör mig så stolt att hon verkligen gör sitt bästa för att jag ska förstå henne :love:
 
Nu blir jag nyfiken. Har någon lust att berätta för mig vad som är fördelen med det här blöjfria (?) systemet?

(Det intryck jag får av tråden är att man blir väldigt upptagen just av hur barnet pinkar och skiter, samt att det verkar generera en hel del extra städning.)

Finns det andra saker - kanske lite mer intressanta - än toalettbesök, man kan lära så små barn att signalera om, som jag har missat? (Det känns ju som att nästan alla "samtalsämnen" är mer intressanta än kiss och bajs.)
 
Nu blir jag nyfiken. Har någon lust att berätta för mig vad som är fördelen med det här blöjfria (?) systemet?

(Det intryck jag får av tråden är att man blir väldigt upptagen just av hur barnet pinkar och skiter, samt att det verkar generera en hel del extra städning.)

Finns det andra saker - kanske lite mer intressanta - än toalettbesök, man kan lära så små barn att signalera om, som jag har missat? (Det känns ju som att nästan alla "samtalsämnen" är mer intressanta än kiss och bajs.)

En fördel med att vara uppmärksam på signaler är att kommunikationen mellan barn och förälder blir tydligare tidigare. Mindre frustration för båda.

Det är inget blöjfritt system, barnen har blöja på sig - men de säger till när de vill bajsa (och kissa, för den delen) och hellre bajsar i potta (till exempel) än i blöja. Det gör att barnet "blir rumsrent" :D tidigare. Fördelarna med det är väl ganska uppenbara. Jag föredrar i alla fall att mitt barn slutar med blöja när han är två än när han är fyra.

Barn kan signalera massor av saker, kolla in tråden om bebistecken.
 
Nu blir jag nyfiken. Har någon lust att berätta för mig vad som är fördelen med det här blöjfria (?) systemet?

(Det intryck jag får av tråden är att man blir väldigt upptagen just av hur barnet pinkar och skiter, samt att det verkar generera en hel del extra städning.)

Finns det andra saker - kanske lite mer intressanta - än toalettbesök, man kan lära så små barn att signalera om, som jag har missat? (Det känns ju som att nästan alla "samtalsämnen" är mer intressanta än kiss och bajs.)

Dom praktiska fördelarna är ju att man konsumerar färre blöjor :)

Just att barnet signalerar är ju målet med det hela. Att man helt enkelt kommunicerar och lyssnar till barnets behov, detta tycker jag gäller allt iof hungrig/kissnödig/trött. Men många föräldrar tänker ju inte på att barnet precis som det skriker när det är hungrigt även talar om när det är nödigt.

Jag uppfattar att min dotter är tydlig i sin kommunikation och jag tror mycket beror på att jag försöker vara öppen för alla signaler. Jag lyssnar på henne och hon märker att hon får respons på det hon förökar få fram.

Sen kan jag tycka att det är lite att ta i när man döpt det till EC för det är ju trots allt "bara" kommunikation och pott-träning av bebisar.

Många som kört EC ett tag ser precis som jag att deras barn kommunicerar tydligare än barn dom inte är ECade.


@Madick kör också EC med sin bebis och hennes bebis är väldigt pratglad, om det beror på EC eller ej får hon gärna skriva om :)
 
Nu blir jag nyfiken. Har någon lust att berätta för mig vad som är fördelen med det här blöjfria (?) systemet?

(Det intryck jag får av tråden är att man blir väldigt upptagen just av hur barnet pinkar och skiter, samt att det verkar generera en hel del extra städning.)

Finns det andra saker - kanske lite mer intressanta - än toalettbesök, man kan lära så små barn att signalera om, som jag har missat? (Det känns ju som att nästan alla "samtalsämnen" är mer intressanta än kiss och bajs.)

För mig är det största och viktigaste kommunikationen: vi övar oss på att prata med varandra. Hitills har vi lärt oss prata om mat, och om kiss/bajs. Små bebisar pratar inte om särskilt mycket annat ;)...
 
Ja, här har vi en pratglad bebis som säger många ord och förstod tidigt kopplingen mellan ord och händelser. Långt tidigare än sina syskon som jag inte körde EC med. Sen har hon iofs väldigt pratglada föräldrar (de äldre har annan pappa) så kanske det är det som slår igenom :-) men jag är övertygad om att kommunikationen angående toan är huvudanledningen till att hon kopplar så snabbt.
 
Det gör att barnet "blir rumsrent" :D tidigare. Fördelarna med det är väl ganska uppenbara. Jag föredrar i alla fall att mitt barn slutar med blöja när han är två än när han är fyra.

Barn kan signalera massor av saker, kolla in tråden om bebistecken.

Ja, att bebisar är (minst) lika sociala som "vanliga människor" är jag helt på det klara med!

Jag ser ärligt talat inga nämnvärda fördelar med att barn blir rumsrena tidigt, om det inte går helt av sig självt. Jag har aldrig riktigt lyckats intressera mig helhjärtat i den frågan, helt enkelt. (Tur jag inte har någon hund.)

För mig är det största och viktigaste kommunikationen: vi övar oss på att prata med varandra. Hitills har vi lärt oss prata om mat, och om kiss/bajs. Små bebisar pratar inte om särskilt mycket annat ;)...

Okej. Jag har nog svårt att riktigt engagera mig i kiss&bajs som samtalsämne, ens med bebisar. Man kan ju prata om allting med dem, bara man accepterar svaren.
Dom praktiska fördelarna är ju att man konsumerar färre blöjor :)

Just att barnet signalerar är ju målet med det hela.

Många som kört EC ett tag ser precis som jag att deras barn kommunicerar tydligare än barn dom inte är ECade.

Min vana är att bebisar/barn är väldigt pratsamma och kommunikativa överlag. Jag gillar tanken på att man lyssnar på dem från början, men jag har nog väldigt svårt att för egen del riktigt acceptera att just kiss&bajs får så stor plats i samtalen. Antar att det mest är det som gör att jag känner mig lite främmande.

Just det där med hur många blöjor som går åt och hur länge, har jag aldrig riktigt orkat engagera mig i, helt enkelt. (Sprutande diarré över halva rummet, skulle jag däremot vara rätt engagerad i att slippa.)

Tack för svaren, hursomhelst! Spännande att läsa!
 
Jag tycker att kroppens funktioner är intressant att prata om jämnt, jag får nog akta mig nu så jag inte alienerar mina vänner utan barn med allt bajsprat ^^...
 
Jag tycker att kroppens funktioner är intressant att prata om jämnt, jag får nog akta mig nu så jag inte alienerar mina vänner utan barn med allt bajsprat ^^...
:)

Jag är rätt ointresserad av kroppsfunktioner överlag. Det speglar väl intresset för bebisen som (skitande) kropp betraktad. Annars är jag mycket road av barn, både egna och andras.
 
Min vana är att bebisar/barn är väldigt pratsamma och kommunikativa överlag. Jag gillar tanken på att man lyssnar på dem från början, men jag har nog väldigt svårt att för egen del riktigt acceptera att just kiss&bajs får så stor plats i samtalen. Antar att det mest är det som gör att jag känner mig lite främmande.
Hur tänker du nu? Vi pratar ju om massor och det enda kiss och bajs-pratet är ju när barnet säger att den måste gå. När vi väl är på toa pratar vi om annat, sjunger och läser om det blir mer än en snabbkiss.
 
Hur tänker du nu? Vi pratar ju om massor och det enda kiss och bajs-pratet är ju när barnet säger att den måste gå. När vi väl är på toa pratar vi om annat, sjunger och läser om det blir mer än en snabbkiss.

Hur jag tänker?

Tjaa, av tråden framstår det ju som att pratet om kiss&bajs får rätt stor plats. Bara det. Men som sagt, jag tycker att rumsrenhetsfrågan är den minst intressanta av alla de saker man har att hantera tillsammans med barn.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 377
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp