EC- elimination communication

Ja, att bebisar är (minst) lika sociala som "vanliga människor" är jag helt på det klara med!

Jag ser ärligt talat inga nämnvärda fördelar med att barn blir rumsrena tidigt, om det inte går helt av sig självt. Jag har aldrig riktigt lyckats intressera mig helhjärtat i den frågan, helt enkelt. (Tur jag inte har någon hund.)



Okej. Jag har nog svårt att riktigt engagera mig i kiss&bajs som samtalsämne, ens med bebisar. Man kan ju prata om allting med dem, bara man accepterar svaren.


Min vana är att bebisar/barn är väldigt pratsamma och kommunikativa överlag. Jag gillar tanken på att man lyssnar på dem från början, men jag har nog väldigt svårt att för egen del riktigt acceptera att just kiss&bajs får så stor plats i samtalen. Antar att det mest är det som gör att jag känner mig lite främmande.

Just det där med hur många blöjor som går åt och hur länge, har jag aldrig riktigt orkat engagera mig i, helt enkelt. (Sprutande diarré över halva rummet, skulle jag däremot vara rätt engagerad i att slippa.)

Tack för svaren, hursomhelst! Spännande att läsa!


När man läser den här tråden eller om EC överlag är det nog lätt att tro att föräldrar som ECar sina barn inte gör annat än pratar bajs med barnen :D
Jag kan bara tala för mig själv o h just kiss och bajskomunikationen med dottern upptar väldigt lite tid. Hon säger helt enkelt till när hon vill gå på toa och få sätter jag henne där, inget mer än så lixom ;)
Precis som att hon säger till när hon är hungrig, då får hon mat och thats it :D
 
Jag undrar om lilltjejen är förstoppad? Hon var riktigt grinig igår, har fisit mycket, men kissar bara i potta eller blöja. Inget bajs sen igår morse, någon typ av otäckt rekord :/.

Eller kan dom byta bajsrutiner bara sådär? Hon brukar bajsa 2-5ggr per dag...

Vår son hade en period då han gick från att bajsa flera gånger per dag till att bara bajsa en gång varannan vecka, och enligt BVC så var det helt normalt. Det var jätteskönt att slippa bajsblöjor varenda dag, men när bajset väl kom, då kom det med råge (läs: BAJSBOMB!)... :D
 
Nu testar vi tygblöjor!
Jag tänker att han inledningsvis kan ha dem typ så som jag har mjukisbyxor: bara hemma och bara en stund.

Förhoppningsvis blir han lite tydligare när det gäller att signalera kiss, tänker jag.

I går på kvällen lyckades vi faktiskt med helt klockren EC, och kunde använda samma blöja en gång till eftersom den var helt torr. Det kändes väldigt ballt :D
 
Nu testar vi tygblöjor!
Jag tänker att han inledningsvis kan ha dem typ så som jag har mjukisbyxor: bara hemma och bara en stund.

Förhoppningsvis blir han lite tydligare när det gäller att signalera kiss, tänker jag.

I går på kvällen lyckades vi faktiskt med helt klockren EC, och kunde använda samma blöja en gång till eftersom den var helt torr. Det kändes väldigt ballt :D

Spännande! Berätta gärna hur det går :)
Det är härligt att kunna återanvända engångsblöjor, lyxproblemet är när kardborren släpper för man har tagit av och på den så många gånger :angel:

Det där med kiss-signaler är supersvårt tycker jag. Det är först nu när dottern är 5 månader som hon visar tydligt (ibland) och framförallt knte kissar en gång i kvarten längre. :cool:
 
Nja, jag avvaktar några år till. Men jag hämtar en valp på söndag, så jag får ju tillfälle att tjuvträna där :D

Hundvalpar är SPRÄTTLÄTTA jämfört med människovalpar, vill jag lova.

Funderar på om jag kan lära Ivan att signalera när John kissar, det är nog enklare än att vänta på att ongen ska göra det själv :angel:
 
Hundvalpar är SPRÄTTLÄTTA jämfört med människovalpar, vill jag lova.

Funderar på om jag kan lära Ivan att signalera när John kissar, det är nog enklare än att vänta på att ongen ska göra det själv :angel:

Kan tänka mig det, särskilt som valparna - enligt uppfödaren - i princip redan är rumsrena och tydligt talar om när dom vill ut. Ca 2-3 olyckor om dagen på 8 valpar har dom nu :D

Gör det! Köpte du inte en plingklocka till honom? ;)
 
Hundvalpar är SPRÄTTLÄTTA jämfört med människovalpar, vill jag lova.

Funderar på om jag kan lära Ivan att signalera när John kissar, det är nog enklare än att vänta på att ongen ska göra det själv :angel:
Människovalpar är kanske inte lika framavlade för att domesticeras och bli rumsrena? Kanske något att jobba med ;-)
 
:D
Gör det! Köpte du inte en plingklocka till honom? ;)

Jo, men den har jag till H just nu :rofl:

Han sover i gästrummet ibland (nu när han har jour till exempel) och då är det ju bara att trycka på knappen som jag har på nattduksbordet, så ringer det i hans rum och så kommer han springandes. ÄLSKAR ATT JAG KÖPTE DEN DÄR PLINGKLOCKAN! :D :D :D

Edit: Vill bara förtydliga att H inte är en hund. :angel:
 
Jo, men den har jag till H just nu :rofl:

Han sover i gästrummet ibland (nu när han har jour till exempel) och då är det ju bara att trycka på knappen som jag har på nattduksbordet, så ringer det i hans rum och så kommer han springandes. ÄLSKAR ATT JAG KÖPTE DEN DÄR PLINGKLOCKAN! :D :D :D

Edit: Vill bara förtydliga att H inte är en hund.
Hahaha! :rofl:
Måste köpa en sån....
 
Jo, men den har jag till H just nu :rofl:

Han sover i gästrummet ibland (nu när han har jour till exempel) och då är det ju bara att trycka på knappen som jag har på nattduksbordet, så ringer det i hans rum och så kommer han springandes. ÄLSKAR ATT JAG KÖPTE DEN DÄR PLINGKLOCKAN! :D :D :D

Edit: Vill bara förtydliga att H inte är en hund. :angel:

Herregud, hoppas att J aldrig får nys om en dylik manick, då kommer han plinga på mig stup i kvarten. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 734
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 390
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 370
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vårföräldrar 2024
  • Psykisk (o)hälsa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp