Bukefalos 28 år!

Egen tid och småbarn

Sv: Egen tid och småbarn

Ger ni varandra egen tid?

Absolut. Den är inte schemalagd men när vi känner att det behövs tas den ut.;)

Hur gör ni med det som måste göras hemma? Delar ni på det eller tar den som är hemma alltihop?

Vi gör båda, men den som är hemma donar mest hemma om det hinns med. Är jag hemma när det behöver veckohandlas gör jag det, är min man hemma gör han det. Disken brukar vi försöka ta varannan dag eftersom vi båda tycker den är förfärligt tråkig. Laga mat gör vi oftast tillsammans, likaså städar vi helt tillsammans. Jag tvättar mest eftersom jag är hemma mest på dagarna (på kvällen vill vi helst inte tvätta eftersom E sover vägg i vägg med tvättmaskinen).

Hur gör ni för att orka med hem, barn osv?

Vi pysslar om varandra. ger varande egentid, vårdar våra hobbys...

Hur viktigt är det för er att få egentid?

Superdupervitkigt! Även om det bara handlar om att få krypa ner i ett varmt bad och bara mysa för sig själv så är det guld värt. Att få slappna av och inte behöva tänka på någonting annat än på sig själv. Det är som att ladda batterierna och banne mig, det behövs.

Jag är övertygad om att man är en bättre förälder om batterierna tillåts ladda upp med jämna mellanrum.;)
 
Sv: Egen tid och småbarn

För oss är det lite svårt att få egentid då vi har 4 ibland 5 barn boende hemma. De 2 yngsta är 1,5 och 2,5 och jag pluggar hemifrån och sambon jobbar ena veckan + helg från ca 6 - 20.
Han har inte så mkt behov av egentid hemma då han längtar efter oss alla när han jobbar.

Varannan vecka jobbar han bara halvtid på eftermiddarna och är ledig tisdagar och helgen, och går då upp på morgonen och byter blöjor och fixar frukost till de små. Då kan jag sova till 10-11 om jag vill. Han städar då hela huset (250 kvm) med hjälp av de äldre barnen. Jag älskar den veckan :)

Den lediga helgen brukar vi vara i stallet och fixa och rida ihop eller så rider nån av oss med de äldre tjejerna.

Min egentid har jag på kvällar och nätter då jag föredrar att göra egna saker när de andra sover ( har jobbat natt tidigare )

För att orka med allt försöker vi säga vad som är jobbigt istället för att sucka och hålla det inom oss. Vill jag vara ifred säger jag det så går han ut med de små eller så går jag till grannen och fikar. Eftersom jag både är hemma med de små och pluggar så måste jag få ett break från allt ibland.

För sambon är inte egentid viktig utan han föredrar att vara med mej på lediga dagar då han jobbar sent varannan vecka, men han förstår att jag behöver det.
 
Senast ändrad:
Sv: Egen tid och småbarn

Hur resonerar ni kring det?]*

Ett viss mått av egentid måste jag ha för att fungera. Nu är både jag och sambon nattmänniskor så efter att barnen har somnat så är det egentid hursomhelst.

Ger ni varandra egen tid? ]*

Jag ger sambon tid att bygga (hans egentid) genom att ta lejonparten av hushållsarbetet, fara och handla etc.

Hur gör ni med det som måste göras hemma? ]*

Jag jobabr 80% och är ledig måndagar, sambon är föräldraledig på fredagar och då kommer båda hans föräldrar dit. Hans mamma (som är ett energiknippe av guds nåde) brukar då stryka tvätten och om hon hinner dammsuga något golv medan medan mins sambo, hans pappa och till viss del barnen bygger (läs spikar i brädor, bygger träbitstorn etc).

Matlagningen delar vi rätt lika på, jag lagar mest mat till vardags medan sambon för det mesta gör det på helgen.

Delar ni på det eller tar den som är hemma alltihop?]*

När jag var mammaledig tog jag alltihopa och åkte till stallet direkt sambon kom hem så att han fick umgås med barnen.

Hur gör ni för att orka med hem, barn osv?]*

När jag var hemma med barnen så sov jag varje dag tillsammans med dem. Då hade jag gott om energi att sköta huset. Man behöver ju inte vara själv för att dammsuga, diska etc. utan man involverar barnen och ser till att de är med. Det går saktare men man får det gjort och har umgåtts under tiden.

Hur viktigt är det för er att få egentid?]*

Det är mycket viktigt! Kanske speciellt under tiden man är föräldraledig. När man börjar jobba är det inte fullt lika viktigt eftersom man vill vara med barnen varje ledig tid när man kommer hem.

Vi far och gör roliga saker varje måndag och det gör det mer tänkbart för mig att någon kväll i veckan fara till hästen direkt efter middagen. Jobbade jag inte 80% så skulle det vara värre, då hade jag inte velat missa kvällen med barnen.

*Tanken är att jag ska tvinga sambon och läsa denna tråd. Eftersom han tycker att jag inte behöver någon tid för mig själv alls. Det är bara något påhitt enligt honom.*

Det är tråkigt att han inte har mer koll. Han borde väl vara ytterst intresserad av att umgås med barnet när han kommer hem och du varit hemma med barnet hela dagen. Annars får han väl själv vara föräldraledig och se om hans uppfattning om egentid ändras?!:grin:
 
Sv: Egen tid och småbarn

Ja fast jag tror han förstått lite mer nu.
Han insåg att jag hade fått nog och att han kanske varit lite väl hård när han upptäckte att jag var på väg att lämna honom.

Så jag hoppas i alla fall på en förändring nu
 
Sv: Egen tid och småbarn

Jag hoppas också att ni får en förändring. Har man dessutom en karl som inte kan förstå egentidens betydelse när man är hemma och föräldraledig brukar det snabbt förändra sig om de själva provar på.
 
Sv: Egen tid och småbarn

Egentid för dig är viktigt för att du ska kunna varva ner. Ibland är det skönt att inte bara vara mamma. Jag skulle ha blivit fullständigt knäpp omj ag inte hade fått egentid. Jag skulle ha varit helt totalt slutkörd, för de små liven kan verkligen köra slut på en rejält.

När jag är på besök hos farsan och är där ett par timmar med Loke, så är farsan helt slut efter att vi har varit där. Och det är ju bara ett par timmar. Så egentid är viktigt. Och att man får avlastning.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 805
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp