Bukefalos 28 år!

Ekonomiskt (o)beroende?

Maira

Trådstartare
Hur har du det? Skulle du kunna försörja dig/barn/djur/osv på egen hand? Eller är du beroende av din partners ekonomi?

Själv är jag singel och måste givetvis klara mig själv. Men även i tidigare samboförhållanden hade jag klarat den levnadsstandard jag hade även om min partner försvunnit ur bilden.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag är beroende av min man med den lilla inkomst jag har och han skulle klara sig ypperligt som singel med hus och barn. Djuren skulle försvinna med mig då det främst är mitt intresse och det tjänar han några tusenlappar på i månaden i så fall. Däremot skulle han få byta jobb. Han är beroende av mig för att kunna jobba med det han gör och samtidigt ha barn.

Jag kommer heller aldrig få en ekonomi som gör mig oberoende. Det kan hända men då får jag ge upp allt och leva på existensminimum, tyvärr.

Tidigare som singel innan jag träffade honom så klarade jag mig själv med häst och lägenhet men då jobbade jag heltid och var någorlunda frisk. Så är inte läget idag och jag kommer aldrig kunna jobba heltid igen som det ser ut just nu. Jag är uppe i totalt 11 timmar per vecka nu och det är vad jag klarar för tillfället.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Ja, att vara sjuk är ju en sak, det kan man ju inte rå för eller ha någon större möjlighet att påverka.

KL

Tänker att det här med ekonomi kan bli en kvinnofälla?
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag skulle klara mig själv. Visserligen skulle renoveringen ta betydligt längre tid än den tar idag, men jag skulle överleva rent ekonomiskt om jag inte unnade mig saker och ting.

Innan jag träffade sambon klarade jag mig själv så det märks stor skillnad nu när vi är två, även om vi båda har låg inkomst.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag visar exempel på motsatsen, kvinna och definitivt huvudförsörjare i familjen. Drar utan bekymmer runt vår ekonomi med min egen inkomst (däremot skulle jag få problem med hundarna om jag "blev av" med min sambo). Sambon är arbetslös och vi har rätt seriösa planer på att han ska bli hemmaman framöver.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag är singel och klarar mig själv. Har bostadsrätt, bil och två hundar. Har inga som helst problem att göra precis det jag vill, resa och köpa saker, äta lunch ute etc. Jag har sett till att skaffa mig en utbildning som ger ett välbetalt jobb :)
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag har klarat mig helt själv ekonomiskt sen jag flyttade hemifrån för två år sen som 19åring. Jag har bil och två hästar och planerar att köpa lägenhet inom några år.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

I dagsläget klarar jag mig själv. Har en hel del sparat och tjänar en helt okey slant i månaden. Så, bor jag kvar och inte slösar pengar då skulle jag, hunden och kommande bebis klara oss. Är jag som försörjer sambon nu när han pluggar och kommer göra fram till hösten då han får studielån. Men det blir 6 tuffa år nu och mindre resande tills han är klar.

När han är färdig blir han den som tjänar mest och jag hoppas kunna går ner lite i tid. Då kommer han dra största lasset ekonomiskt.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jo, jag skulle kunna dra runt det på egen hand men snäppet knappt skulle det bli med vårt nuvarande boende men det skulle självklart gå. Däremot skulle det inte ske några större reparationer/renoveringar på bara min lön och med min arbetskraft. Jag hade också behövt sälja hästen p.g.a. tidsbrist om jag var ensamstående med barn.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag skulle förmodligen halvt om halvt behöva, och framför allt vilja, skaffa ett billigare boende om jag blev ensam. I övrigt inga problem att försörja mig själv. Min man är student sedan ett år tillbaka, med två år kvar till examen. Jag betalar huvuddelen av våra utgifter just nu. Vi har varken barn eller djur.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag klarar mig själv och mina 2 hästar och hund på min ekonomi och aktar mig noga för att sätta mig i en annan sits sas. Planen är att bli sambo till hösten med en man som tjänar betydligt mer än mig men jag tänker inte falla i någon slags fälla där jag blir beroende (extremt lätt hänt dock).
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag är singel så jag får ju klara av att ro runt allt själv med hushåll, bil, katter o 2 hästar. Kniper det någon gång har jag snälla föräldrar, men i övrigt sköter jag mig själv. Jag sätter mig aldrig i sits att vara beroende så att jag måste lita på någon annans ekonomi för att kunna ha mina hästar t.ex. (förutom att min mamma hjälpte mig när jag studerade, men det är ju en annan sak)
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag kan inte rodda runt gård och fyra ponnyer på egen hand. Men jag kan flytta och ta med den viktigaste om jag skulle vilja det.

Så beroende för nuvarande liv men inte så att jag är livegen.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag och sambon har inga barn, men jag har en häst. Den betalar jag själv nu och gjorde även innan jag träffade sambon, så det skulle nog gå även om det tog slut.

Dock skulle jag antingen behöva ta en inneboende i lägenheten (trea, 4500:-/månad) eller flytta tillbaka till ett studentkorridorsrum, ifall vi pratar det närmaste året. Därefter är jag färdigutbildad och får förhoppningsvis mer att röra mig med/månad än ~7-8000:-
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag klarar mig för egen maskin. Hade aldrig satt mig i en sådan situation att jag inte var självförsörjande, eftersom jag gillar min frihet och min självständighet. Hade aldrig lagt makten över mitt liv i någon annans händer.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag skulle absolut klara mig utan min sambos ekonomi. Just nu lever vi faktiskt förvånansvärt bra med tanke på vår inkomst tycker jag (jag pluggar och sambon är arbetslös på a-kassa). Dock hade jag inte klarat av att bo kvar i nuvarande lägenhet, men jag står inte heller på kontraktet så det är inte riktigt ett alternativ ens, men jag kommer ändå inte vilja ha en 3a om jag bor själv med min hund. Det är min hund och hans katt med i bilden och vi tar av vår egen ekonomi för att försörja vardera.

Om ett år är jag dessutom färdigutbildad och lär höja min inkomst rejält om man jämför med CSN. Sambon fortsätter troligtvis plugga ett par år till (pluggar för närvarande på sin a-kassa).

Har dessutom inga "snälla" föräldrar eller liknande så jag har hela tiden fått se till att klara mig själv helt enkelt. Men i slutändan känns det ändå som att jag har vunnit på det även om det i vissa fall har gett mig en del bitterhet.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag klarar mig för egen maskin. Hade aldrig satt mig i en sådan situation att jag inte var självförsörjande, eftersom jag gillar min frihet och min självständighet. Hade aldrig lagt makten över mitt liv i någon annans händer.

Ja.
TS' fråga gör mig lite konfunderad. Rättar man inte mun efter matsäck? Lever det liv man har råd med. Jag hade dyr hyra och köpte mig ett hus så jag kan bo billigare.

Jag har levt ganska många år med minimal inkomst men det har gått. Jag har haft mat på bordet, tak över huvudet och kläder på kroppen. Guldkanter finns gratis om man bara letar.

Nu har jag bättre ekonomi och har unnat mig att shoppa. Sådant jag behöver eller vill ha. Ramade en himla massa konst t.ex. :D
Håller ekonomin i sig ska jag skaffa diskmaskin.
 
Sv: Ekonomiskt (o)beroende?

Jag har det bättre ställt idag än jag någonsin haft när jag bott ihop med någon.

Är singel, hyr hus. Har 2 bilar och husvagn, fem katter och hund.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
846
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 608
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 763
Senast: Gunnar
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 818
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp