Bukefalos 28 år!

Ekonomitråden

@Andromedae Stallet ingår i hyran. Hästarna är rätt billiga i drift, käkar bara hö och betfor och skos var 10de vecka.
Jag betalar det mesta på års eller kvartalsbasis, tycker det funkar bättre än varje månad.

Bensin och bil glömde jag, kostar mig ca 1000 kr per månad.
Du behöver inte betala varje månad, däremot är det givetvis rimligare att du sparar pengar varje månad till räkningarna som kommer en gång om året. Annars kommer du ju alltid hamna i en sits där du en månad har skitlite pengar?

Jag gör dessutom så att jag räknar "buffertpengar" på allt som är vanskligt. Dvs en bil kostar inte bara vad den faktiskt förbrukar, den kostar extrapengarna som jag behöver ha i buffert för att kunna laga den om den går sönder. Det gör att de där oväntade kostnaderna inte belastar vardagsekonomin på samma sätt.
 
Du behöver inte betala varje månad, däremot är det givetvis rimligare att du sparar pengar varje månad till räkningarna som kommer en gång om året. Annars kommer du ju alltid hamna i en sits där du en månad har skitlite pengar?

Jag gör dessutom så att jag räknar "buffertpengar" på allt som är vanskligt. Dvs en bil kostar inte bara vad den faktiskt förbrukar, den kostar extrapengarna som jag behöver ha i buffert för att kunna laga den om den går sönder. Det gör att de där oväntade kostnaderna inte belastar vardagsekonomin på samma sätt.

Smart tänkt!

De där pengarna som sparas undan för årskostnader och olika buffertar, sätter du dem på samma konto eller har du dem sorterade i t ex bilbuffert?
 
Ni i tråden som har CSN-lån, hur mycket betalar ni tillbaka per månad? :)
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken summa som känns bra. Trots att jag inte har så mycket lån pga jobbat extra under utbildningen så tar det ju så hiskeligt lång tid att betala tillbaka, även om man skulle betala flera tusen i månaden.
 
Ni i tråden som har CSN-lån, hur mycket betalar ni tillbaka per månad? :)
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken summa som känns bra. Trots att jag inte har så mycket lån pga jobbat extra under utbildningen så tar det ju så hiskeligt lång tid att betala tillbaka, även om man skulle betala flera tusen i månaden.
Jag blir klar med utbildningen om några veckor och ska börja betala i augusti enligt utskick från dem. Tänker ta det så långsamt som möjligt eftersom räntan är bra. Känner jag för att betala ned något lån så blir det snarare bostadslånet.
 
Jag blir klar med utbildningen om några veckor och ska börja betala i augusti enligt utskick från dem. Tänker ta det så långsamt som möjligt eftersom räntan är bra. Känner jag för att betala ned något lån så blir det snarare bostadslånet.

Ok, så du går på deras "mall" alltså?
Jag har inga andra lån och kommer nog inte att ha på ett tag. Har egentligen också möjlighet att betala av allt på en gång med sparpengar men det kanske är dumt med tanke på räntan som du säger.
 
Ok, så du går på deras "mall" alltså?
Jag har inga andra lån och kommer nog inte att ha på ett tag. Har egentligen också möjlighet att betala av allt på en gång med sparpengar men det kanske är dumt med tanke på räntan som du säger.
Jag betalar tillbaka bara det som jag måste varje månad, av precis samma anledning som @TygerTyger. Mitt sparkonto har högre ränta än vad CSN har just nu. Skulle räntan på CSN gå upp skulle jag börja betala mer.
 
Ok, så du går på deras "mall" alltså?
Jag har inga andra lån och kommer nog inte att ha på ett tag. Har egentligen också möjlighet att betala av allt på en gång med sparpengar men det kanske är dumt med tanke på räntan som du säger.
Äger du ditt boende? Om inte skulle jag ha kvar sparpengarna till att ha till handpenning på boende.
 
Ok, så du går på deras "mall" alltså?
Jag har inga andra lån och kommer nog inte att ha på ett tag. Har egentligen också möjlighet att betala av allt på en gång med sparpengar men det kanske är dumt med tanke på räntan som du säger.
Ja, det är sämre att betala tillbaka än att få högre avkastning någon annan stans. (Men lämna inte sparpengarna på ett nollräntekonto!) Jag ska följa deras mall. Inser nu att det kanske lät som att jag ska hålla på och fula mig med uppskov eller så och det tänker jag inte. :)

Hur stort är lånet förresten? Kommer man ned på bara några tusenlappar så håller inte mitt resonemang eftersom man har en årlig expeditionsavgift(?) på 150 kr som då kan göra den effektiva räntan onödigt hög.
 
Ja, det är sämre att betala tillbaka än att få högre avkastning någon annan stans. (Men lämna inte sparpengarna på ett nollräntekonto!) Jag ska följa deras mall. Inser nu att det kanske lät som att jag ska hålla på och fula mig med uppskov eller så och det tänker jag inte. :)

Hur stort är lånet förresten? Kommer man ned på bara några tusenlappar så håller inte mitt resonemang eftersom man har en årlig expeditionsavgift(?) på 150 kr som då kan göra den effektiva räntan onödigt hög.

Det är 100+ så inte jättelitet. Men när jag ser att ränta och expeditionsavgifter kommer att kosta flera tusen så blir jag snål :angel: även fast jag vet att avkastning kan ge mer pengar än så..
 
Det är 100+ så inte jättelitet. Men när jag ser att ränta och expeditionsavgifter kommer att kosta flera tusen så blir jag snål :angel: även fast jag vet att avkastning kan ge mer pengar än så..
:D Då kanske det hjälper att fundera på var du kan ha pengarna istället och ställa upp en konkret beräkning av hur det sett bör löna sig över tid? Så blir det mer påtagligt att du gör ett smart val.
 
Ni i tråden som har CSN-lån, hur mycket betalar ni tillbaka per månad? :)
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken summa som känns bra. Trots att jag inte har så mycket lån pga jobbat extra under utbildningen så tar det ju så hiskeligt lång tid att betala tillbaka, även om man skulle betala flera tusen i månaden.
Gissar att jag betalar efter mallen, ca 645 kr/mån betalar jag.
 
:D Då kanske det hjälper att fundera på var du kan ha pengarna istället och ställa upp en konkret beräkning av hur det sett bör löna sig över tid? Så blir det mer påtagligt att du gör ett smart val.

Jo, jag vet. Jag är bara ganska så ointresserad av att sätta mig in i det :D
 
Hur mycket pengar lägger ni på nöjen? Jag är för första gången i mitt vuxna liv hästlös, vilket gör att jag har både mer tid och ork till att göra saker. Men vet inte riktigt hur mycket som är rimligt att lägga på nöjen.
 
Hur mycket pengar lägger ni på nöjen? Jag är för första gången i mitt vuxna liv hästlös, vilket gör att jag har både mer tid och ork till att göra saker. Men vet inte riktigt hur mycket som är rimligt att lägga på nöjen.

Att äta och dricka ute lägger jag nog i snitt någon tusenlapp i månaden på. Bio en handfull gånger under höst och vinter. Hyr några filmer á 39 kr på iTunes per år. Går i princip aldrig på konserter, teater eller shower. Resor räknas också till nöjen kanske? Det har inte blivit så mycket de senaste åren pga varit student. Nu när jag börjar jobba i juni så kommer jag nog att lägga mellan 20-30 tusen på resor under resten av 2018.
 
@grodan21 För att faktiskt svara på frågan (virrade bort mig lite :p) så skulle jag nog säga i snitt 1500 kr varje månad kanske. Sedan lite större poster ibland, t ex weekend i Sthlm och sådant :)
 
Du behöver inte betala varje månad, däremot är det givetvis rimligare att du sparar pengar varje månad till räkningarna som kommer en gång om året. Annars kommer du ju alltid hamna i en sits där du en månad har skitlite pengar?

Jag gör dessutom så att jag räknar "buffertpengar" på allt som är vanskligt. Dvs en bil kostar inte bara vad den faktiskt förbrukar, den kostar extrapengarna som jag behöver ha i buffert för att kunna laga den om den går sönder. Det gör att de där oväntade kostnaderna inte belastar vardagsekonomin på samma sätt.
Jag gör likadant! Och jag tror det är en stor anledning (och att jag är pessimistiskt och alltid beräknar att saker är dyrare än de faktiskt är) till att jag känner att jag har god ekonomi. Jag saknar liksom inte pengar till någon sån stor räkning även om jag fått en dålig lön den månaden eftersom jag lägger undan i jämt flöde.
 
Hur mycket pengar lägger ni på nöjen? Jag är för första gången i mitt vuxna liv hästlös, vilket gör att jag har både mer tid och ork till att göra saker. Men vet inte riktigt hur mycket som är rimligt att lägga på nöjen.
En vanlig månad brukar jag budgetera 2000 kr för detta. Då ingår allt från restaurangmiddagar och drinkkvällar till hämtmat och biobiljetter. Jag gör oftast något sådant 1-2 gånger i veckan, men det blir sällan både trerätters, drinkar och bio på samma kväll om vi säger så :p

Detta är dock bara för spontana nöjesgrejer - har jag något större planerat som jag redan vet om, t.ex. tjejkväll, större fest eller weekendresa någonstans, så budgeterar jag separat för det under en egen post även om det kvalar in som nöjen.
 
Jag tror att jag är billig i drift men dyr när det kommer till enstaka inköp :D
Vad går dina nöjespengar till på ett ungefär? (Ren nyfikenhet :))
I mars la jag visst inte en krona på nöjen :o Den här månaden är det bara en tågbiljett :o Måste börja lägga mer pengar på nöjen!:p
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
31 953
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 988
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 464
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 263
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp