Ekonomitråden

Efter att ha läst denna tråd så bestämde jag mig för att samla lite mer vuxenpoäng och göra en uppställning i exel över mina utgifter. I denhär takten att bränna pengar på djuren ( pga att de varit sjuka) så har det gått mer än 1/3del av mina totala tillgångar denna månad...
Jag skulle levt i ovisshet ;) på en månad har jag totalt gjort av med 2000kr på Ica, vilket har innefattat även tvättmedel mm så lever tydligen ganska snålt ändå då jag mestadels bara köper torrvaror och tetrapack av allt och lagar hemma (iofs bantar jag också men kommande månader får jag banta ännu mer för att det ska gå ihop haha)

Ibland undrar man varför man började ställa upp allt, hade varit bättre att vara lyckligt ovetande :p:angel:

Jag har ställt upp vad vi betalar i försäkringar på ett år och det är en himla massa tusenlappar med gård, två bilar, hästtransport, traktor, två hästar, en hund, egna försäkringar och barnens försäkringar :nailbiting: Även kontrollen av hur mycket pengar vi lägger på bilar var sådär roligt... En av våra två bilar är en stor pick up som kostar en del i både skatt och bränsle :angel:
 
Efter att ha läst denna tråd så bestämde jag mig för att samla lite mer vuxenpoäng och göra en uppställning i exel över mina utgifter. I denhär takten att bränna pengar på djuren ( pga att de varit sjuka) så har det gått mer än 1/3del av mina totala tillgångar denna månad...
Jag skulle levt i ovisshet ;) på en månad har jag totalt gjort av med 2000kr på Ica, vilket har innefattat även tvättmedel mm så lever tydligen ganska snålt ändå då jag mestadels bara köper torrvaror och tetrapack av allt och lagar hemma (iofs bantar jag också men kommande månader får jag banta ännu mer för att det ska gå ihop haha)
Bra jobbat med uppställningen! Att ha koll är ett riktigt bra första steg. :) Men menar du verkligen 1/3 av dina tillgångar?
 
En skitmånad till :banghead: Måste köpa ett nytt aggregat och batteri till sommarhagen och dessutom har jag både hovslagare och veterinär den här lönen. Plus att jag måste köpa foder. Blir några tusenlappar som försvinner där.

Hur sjutton ska jag kunna komma ikapp och sätta undan när alla stora utgifter anfaller i flock?
 
Väntar på att få slutfakturan från Lantmäteriet på vår fastighetsreglering. Vill bara betala den och få den ur världen. Vet inte vad den kommer landa på exakt och innan jag vet det är det svårt att planera och sätta ihop budgeten för maj och det stör mig :p Otroligt att man väntar på en faktura på runt 10 000 kr och bara vill betala direkt :D
 
Hoppar in i tråden! Hur mkt sparar ni varje månad?
Försöker tänka vad som är rimligt
 
Hoppar in i tråden! Hur mkt sparar ni varje månad?
Försöker tänka vad som är rimligt
Mitt mål är att spara ungefär 15% av min lön varje månad. Det är inte alltid det går, men oftast!

Av detta går 10% in på ett vanligt sparkonto och 5% går in på ett ISK där jag sköter mitt pensionssparande. Tanken är att öka ISK-sparandet när jag börjar närma mig pensionen lite mer.
 
Mitt mål är att spara ungefär 15% av min lön varje månad. Det är inte alltid det går, men oftast!

Av detta går 10% in på ett vanligt sparkonto och 5% går in på ett ISK där jag sköter mitt pensionssparande. Tanken är att öka ISK-sparandet när jag börjar närma mig pensionen lite mer.

Låter rimligt! Jag har inget separat pensionsspar men tänker att om man investerat i tex bostäder i attraktiva områden kan man förhoppningsvis sälja på ålderns höst och sedan tex flytta utomlands?
 
Hoppar in i tråden! Hur mkt sparar ni varje månad?
Försöker tänka vad som är rimligt

Vårt hushåll sparar minst 3000 kr varje månad (+ att vi amorterar ca 3500 kr på boendet). De 3000 kr går till pension, långsiktigt ISK, kortsiktiga sparanden till typ semester och renoveringar och barnsparande. Sen går stallhyran+hö från inackorderingen direkt in på ett sparkonto.
 
Låter rimligt! Jag har inget separat pensionsspar men tänker att om man investerat i tex bostäder i attraktiva områden kan man förhoppningsvis sälja på ålderns höst och sedan tex flytta utomlands?
Det kan man säkert! Jag äger ingenting alls i dagsläget jag, men bostäder (ffa i Stockholm) känns ju som en jäkligt bra investering ifall man har den möjligheten!
 
Det kan man säkert! Jag äger ingenting alls i dagsläget jag, men bostäder (ffa i Stockholm) känns ju som en jäkligt bra investering ifall man har den möjligheten!

Speciellt om man lyckas köpa till lågt pris i ett område som kommer peaka framåt. Jag grämer mig över att jag inte köpte ngt litet i tex Tel Aviv för 10 år sedan. Nu tror jag på öst, typ städer i Jugoslavien och närliggande länder österut. Rumänien kanske?
 
Hoppar in i tråden! Hur mkt sparar ni varje månad?
Försöker tänka vad som är rimligt
Jag sparar jättemycket just nu för att jag tycker att det är roligt. Har snittat på över 9 000 i månaden hittills (50-60 procent av inflödet), och då har jag ändå bara CSN, liten extrajobbslön och sålda grejer på Tradera att jobba med. Ser fram emot att börja jobba heltid igen! :D

Brasklapp: CSN är ju strängt taget ingen större inkomst eftersom det mesta ska betalas tillbaka, men jag väljer att inte tänka på det eftersom det skulle förstöra motivationen.
 
Jag sparar jättemycket just nu för att jag tycker att det är roligt. Har snittat på över 9 000 i månaden hittills (50-60 procent av inflödet), och då har jag ändå bara CSN, liten extrajobbslön och sålda grejer på Tradera att jobba med. Ser fram emot att börja jobba heltid igen! :D

Brasklapp: CSN är ju strängt taget ingen större inkomst eftersom det mesta ska betalas tillbaka, men jag väljer att inte tänka på det eftersom det skulle förstöra motivationen.

Wow! Starkt jobbat! Jag har säkert lagt motsvarande varje månad på att käka på Riche typ :o men nu är jag taggad på nya sparsamma livet! Ditt inlägg peppar! :banana:
 
Kul! :D Jag äter ute i snitt en gång i månaden, och då oftast via något 50%-erbjudande från The Fork. :D Men alla får hitta sin lagomnivå.

Ja men det är ju mer rimligt! Jag har sista veckorna lagat mat hemma och inser att det är riktigt trevligt och framförallt gott! Att det skulle ta drygt 35 år att komma till den insikten..? :cautious: Man kan ju laga jättegod mat på en ganska låg budget också!
 
Ja men det är ju mer rimligt! Jag har sista veckorna lagat mat hemma och inser att det är riktigt trevligt och framförallt gott! Att det skulle ta drygt 35 år att komma till den insikten..? :cautious: Man kan ju laga jättegod mat på en ganska låg budget också!

Just matbudgeten är något som ytterst sällan går varken över eller under 6000 kr/månad i vår familj. Vi är två vuxna och två barn (3 och 6 år). I de 6000 kr ingår tvätt- och diskmedel, kattmat, schampo, tvål osv också.

Vi äter lunch ute knappt en gång i månaden och kanske köper hem pizza ett par ggr men de kostnaderna är med i de 6000 kr.
 
Hur mycket pengar lägger ni på nöjen? Jag är för första gången i mitt vuxna liv hästlös, vilket gör att jag har både mer tid och ork till att göra saker. Men vet inte riktigt hur mycket som är rimligt att lägga på nöjen.
För mycket! Dels har jag hästgård med tre hästar så blir endel där. Sen har jag fem bilar, kostar endel där med. Utöver det åker jag på fotbollsmatcher i Stockholm (80 mil tor) varje helg under april - november oftast. Ibland varannan vecka men det går nog jämt med att ibland är det bortmatcher.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 009
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 004
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 704
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp