Bukefalos 28 år!

Ekonomitråden

Jag sparar pengar på att handla mat på nätet. Då kan jag stå i köket med iPad eller mobil och se vad som faktiskt behövs, se till att handla när jag är mätt och nöjd och därmed inte inpulshandla eller typ tröstköpa saker. Plus att jag kan utnyttja erbjudanden på tunga och stora saker som jag har svårt att få med mig när jag handlar på väg hem från jobbet på bussen och med en ledig arm ;)

Och ja, matlådor och storkok är verkligen välsignelsen. Jag ska räkna i mars på hur mycket mina luncher kostar!
 
Har varit sjukskriven på heltid några veckor i januari, nu i februari har jag jobbat fler timmar ;) fick ut typ hälften så mycket som en vanlig månad nu i februari, om jag lägger ihop lön och pengar från FK :grin:
Aj då, det var ju en trist anledning. Men skönt att du har blivit bättre!
 
Vi ska försöka spara ännu mera det här året eftersom vi har del dyra utgifter framför oss i form av att bygga klart ute och resa.

Min kompis har sin unghäst inhyrd här och betalar en liten hyra för det + hö´t han äter. Den summan har inte jag med i vår budget utan den går direkt till sparkontot. Sen har vi två extra kontot som är för djur/gård och ett för semester dit vi ska försöka lägga extra pengar utöver det vi redan sparar på ISK varje månad. Sen ska tydligen barnbidraget höjas från och med mars, hela 200 kr per unge, och de hundralapparna är vi ju inte vana att ha så de åker också in på semesterkontot direkt :)
 
Efter min lilla månadsslutsgenomgång har jag hittat några ganska enkla saker som borde kunna göra en del skillnad under mars:
  • Minska snusandet. Det känns lite sjukt att se att det står för över 7% av mina totala utgifter. Är inte motiverad att sluta helt men jag borde kunna skära ned på slentriansnusandet en del. Ska klara mig på max 400 istället för 600 som i jan/feb (eller 800 som i slutet av förra året).
  • Minska matutgifterna. Vi siktar på att båda äta för 2000 kr i mars och att inte göra det genom att äta upp allt i förråden. (Jag tänker inte inventera och värdera deras innehåll på förhand men någon känsla har jag väl. :p)
  • Minska godis- och alkoholutgifterna. De har sin egen kategori för att vi ska kunna se när just sådant drar iväg, och det gjorde det visst i februari. Max 200 kr är planen, och ju mindre desto bättre.
  • Inga klädköp. Handlar inte mycket kläder generellt men köpte lite på rean i januari och det gör att snittet per månad fortfarande ligger onödigt högt.
 
Lite av vikt-filosofin att det ska vara gott per kalori.
Snor den.

Behöver jag det där - höjer det min livskvalitet? Få extrasaker som kvalar in då.

Jag kommer att få A-kassepengar snart. Få se hur mycket jag klarar att spara på det. Skulle vilja få ihop 10' innan halvårsskiftet. Då klarar jag nästa års ved utan att tulla på bufferten.
Ja jag har tex applicerat den teorin idag. Jag kommer lägga pengar på att gå ut och äta med vänner ikväll eftersom det är ett nöje och ett trevligt sätt att umgås.
däremot lät jag bli att gå ut och äta lunch idag då det inte hade varit ett nöje. Det hade för mig idag bara varit ett sätt att mätta magen och då kunde jag lika gärna äta en matlåda som jag ändå hade i frysen.
 
Jag har hittat massa roliga saker i excel- allt blir ju mkt roligare för en nörd som mig om man får göra en rolig inköpslista med fina bilder i excel eller en meny i glada färger när det handlar om mat.

Sen när det gäller inköp av mat så är det bra för mig att köpa mat som levereras hem för då slipper jag gå i affärer efter jobbet och råka köpa något dumt. Det är också bra att vissa sidor har recept för då kan jag få lite ny inspiration och så är det enkelt ett klicka hem det som behöver köpas för att laga det. Det minskar risken för impulshandling.
 
Jag får upp en tabell (heter det så?:o) när jag loggar in på min internetbank. Då finns staplarna hem, bil, mat, shopping/nöje, spar och övrigt. Övrigt är också räkningar som mob, facket, försäkringar osv. Under hem är huslån, el osv. Förra månaden hade jag över 6000 på mat! O_o:nailbiting: Då är vi endå två som handlar, men det var mycket lunch/micromat på jobbet. Har nu bara haft matlådor i 2 veckor och märker redan en stoooor skillnad. Jag gör lite tvärt om än dom flesta, spar 5000 på kortet varje månad direkt, resten som är kvar efter räkningarna är betalda åker in på sparkontot på en gång, sen får jag klara mig på dom där 5000 kr vilket ska täcka mat och nöje. Var lite tight när jag rökte, men nu går det bra. Vi är som sagt två som handlar hem mat, och nöje kanske blir en flaska vin i månaden på sin höjd! :up: Kläder köps sällan till mig själv, desto mer till sonen, brukar handla ett par byxor + t-shorts och tröja på varje barnbidrag, då blir det alltid välfyllt i hans garderob utan att man blir ruinerad (Han är fem och växer så det knakar varpå det rensas ur nästan var fjärde/femte månad)

Kan inte spara in på så mycket mer. Huslånet kostar mig ca 2600. Försäkringar vill jag inte snåla på heller så där är en större summa, ca 1700, tv/bredband flyttade vi nyss så där blir det ca 400 billigare i månaden. Mobilen är färdigbetald i september så där blir det då 300kr billigare ca. Sen har jag a-kassa/facket och det är ju som det är. Värmer huset med pellets och elräkningen ligger på runt 600 allt som allt och köper pellets en gång om året för ca 10.000. Bilen används bara till jobbet och tankar för ca 1500/mån, men där får jag ju tillbaka lite på skatten. Sparande till sonen 300kr. Vatten/avfall en gång i kvartalet på 2000, lika radiotjänst på 600. Sen har jag inte nått mer tror jag? Inga avbetalningar/krediter osv.
Brukar kunna spara allt mellan 5-10.000kr
 
Att "äta ur skåpen" gör också mycket för ekonomin om man som jag hamstrar torr-och frysvaror. Det kan man givetvis inte spara på varje månad, men den månad man gör det så blir det skillnad i budgeten.

Jag var på en föreläsning om ekonomi en gång, och ett budskap som fastnade var att man kan spara till nästan vad som helst om man ger sig den på det. "Det handlar bara om hur länge man är beredd att äta gröt".

Det är naturligtvis en sanning med modifikation, men genom att byta ut i vart fall frukosten mot gröt så sparar man en del om man annars äter typ macka+pålägg+yoghurt. Och det går absolut att byta ut lunch eller middag mot gröt också.

Jag har superbra lunch på jobbet, vilket gjort att lunchen just nu är viktigaste måltiden då jag äter mest, och då har jag inte lika stort behov av att äta stor middag. Eller ens god middag om man ska vara krass. :)

En massa engångsgrejer går att byta mot flergångs. En menskopp tjänar in sin kostnad på ett par månader, och man behöver inte använda stora mängder hushållspapper utan kan använda trasor för att torka upp spill. Man sparar mycket i längden på att mikrospara lite här och där.
 
Att "äta ur skåpen" gör också mycket för ekonomin om man som jag hamstrar torr-och frysvaror. Det kan man givetvis inte spara på varje månad, men den månad man gör det så blir det skillnad i budgeten.
Det låter mera som ett sätt att få loss pengar till något som man akut måste betala än en besparing sett över tid? När maten är uppäten så ska ju skåpen fyllas på igen så det man sparar in under ätmånaden borde man ganska exakt behöva lägga ut igen under de efterföljande månaderna.
 
Ja absolut, matintaget blir ju detsamma i slutänden. Jag har en tendens att bunkra mer än nödvändigt av exempelvis ärtor, bönor och linser och sånt blir ibland stående lääänge och tar plats hos mig.

Den månad jag rensar blir det ofta en låg matkostnad eftersom jag då äter mer av de billiga torrvarorna än jag normalt gör. Så för mig blir det en besparing som inte bara berör den månaden. Men det beror ju på vilken sorts hamsterbeteende man har. Hamstrar man oxfilé och havskräftor så blir det inte så ekonomiskt att sätta i sig allt man hamstrat. :)
 
Ja absolut, matintaget blir ju detsamma i slutänden. Jag har en tendens att bunkra mer än nödvändigt av exempelvis ärtor, bönor och linser och sånt blir ibland stående lääänge och tar plats hos mig.

Den månad jag rensar blir det ofta en låg matkostnad eftersom jag då äter mer av de billiga torrvarorna än jag normalt gör. Så för mig blir det en besparing som inte bara berör den månaden. Men det beror ju på vilken sorts hamsterbeteende man har. Hamstrar man oxfilé och havskräftor så blir det inte så ekonomiskt att sätta i sig allt man hamstrat. :)
Håller med om att det är ett sätt att spara pengar, annars glömmer man bort det längst in i frysen, det blir dåligt och måste slängas. Så att äta ur frysen gör att man slipper slänga :D
 
Jag sparar pengar på att handla mat på nätet. Då kan jag stå i köket med iPad eller mobil och se vad som faktiskt behövs, se till att handla när jag är mätt och nöjd och därmed inte inpulshandla eller typ tröstköpa saker. Plus att jag kan utnyttja erbjudanden på tunga och stora saker som jag har svårt att få med mig när jag handlar på väg hem från jobbet på bussen och med en ledig arm ;)
Just det där tycker jag också om med att handla mat på nätet. Det är ju även lättare att hålla koll på kostnaden - när man är och handlar i fysisk butik kan man inte direkt säga "Oj, blev det så mycket idag! Nä då vill jag lämna tillbaka äpplena och glassen..." när man väl står där och ska betala. Det gillar jag och mitt kontrollbehov! :up:
 
Just det där tycker jag också om med att handla mat på nätet. Det är ju även lättare att hålla koll på kostnaden - när man är och handlar i fysisk butik kan man inte direkt säga "Oj, blev det så mycket idag! Nä då vill jag lämna tillbaka äpplena och glassen..." när man väl står där och ska betala. Det gillar jag och mitt kontrollbehov! :up:

Därför är det perfekt med självscanning i mataffären :D
 
Vi har sparat mycket på veckoplanering.

Matlista/planerade middagar/luncher för veckan och så gör vi upp en lista för vad som behöver inhandlas. Självklart om något är på extrapris köper vi med det och lägger i frysen som nötfärs t.ex eller fisk

Har sparat svinnet även på grönsaker för oss. En liten del i rätt riktning.

Sen ska jag personligen bli bättre på att INTE köpa energidryck eller cola zero. Lyckades minska på det ena för att genast öka upp det andra :banghead:

Men nu med hundköp och extra utgifter i form av mat och försäkring så ser jag det som att läskeblask måste bort.
 
Alltså frukt är dyrt! Yngsta dottern fyller 3 år i morgon och vi ska bjuda på tårta och fruktsallad. Brukar bli ca 20 personer så det blev en del frukt inköpt + att dottern ville bjuda sina kompisar på dagis idag på frukt så det blev rätt mycket frukt :p Landade på 800 kr! Då var det inte bara frukt men till största del. Vi brukar veckohandla för 1200 kr annars :angel:
 
Sen ska jag personligen bli bättre på att INTE köpa energidryck eller cola zero. Lyckades minska på det ena för att genast öka upp det andra :banghead:

Men nu med hundköp och extra utgifter i form av mat och försäkring så ser jag det som att läskeblask måste bort.
Jag drack massor av mineralvatten förut och det blir ju både dyrt och miljöovänligt. Lyckades vänja mig vid att lägga frysta bär i stora glas med kranvatten istället och ha dem stående i kylen. Bären tappade inte smaken särskilt fort utan räckte i ett par dagar med massor av påfyllningar. Kanske värt att testa?
 
Därför är det perfekt med självscanning i mataffären :D
Åh, det tror jag faktiskt inte finns här... Jag visste knappt att det fortfarande fanns i Sverige faktiskt, tycker aldrig att jag ser någon använda det (förmodligen bara jag som inte är uppmärksam). Men absolut, jag ser tjusningen med det också! :)
 
Åh, det tror jag faktiskt inte finns här... Jag visste knappt att det fortfarande fanns i Sverige faktiskt, tycker aldrig att jag ser någon använda det (förmodligen bara jag som inte är uppmärksam). Men absolut, jag ser tjusningen med det också! :)

Inte? Här tycker jag det blir vanligare och vanligare faktiskt och jag handlar i en väldigt liten stad :) Det var perfekt när vår butik började med det! Smidigt att se under tiden man går i affären vad det kommer kosta och snabbt att betala.
 
Alltså frukt är dyrt! Yngsta dottern fyller 3 år i morgon och vi ska bjuda på tårta och fruktsallad. Brukar bli ca 20 personer så det blev en del frukt inköpt + att dottern ville bjuda sina kompisar på dagis idag på frukt så det blev rätt mycket frukt :p Landade på 800 kr! Då var det inte bara frukt men till största del. Vi brukar veckohandla för 1200 kr annars :angel:
Om man har möjligheten tycker jag att fruktaffärer brukar ha billigare frukt än vanliga mataffärer. Vi (som äter absurda mängder frukt och grönsaker) halverar kostnaden om vi handlar på fruktaffärer jämfört med Hemköp.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
32 193
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 703
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 451
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp