Bukefalos 28 år!

Ekonomitråden

Om man har möjligheten tycker jag att fruktaffärer brukar ha billigare frukt än vanliga mataffärer. Vi (som äter absurda mängder frukt och grönsaker) halverar kostnaden om vi handlar på fruktaffärer jämfört med Hemköp.

Hmm tror inte vi har något speciell fruktaffär här faktiskt :) Nu är det sällan vi köper så här mycket frukt på samma gång, det är ju just för att vi ska ha kalas och våra barn äter hellre frukt än tårta så enkel fruktsallad kändes givet. Fruktinköpen en vanlig vecka är inget extremt så den kostnaden är inget vi tänker på.
 
Hmm tror inte vi har något speciell fruktaffär här faktiskt :) Nu är det sällan vi köper så här mycket frukt på samma gång, det är ju just för att vi ska ha kalas och våra barn äter hellre frukt än tårta så enkel fruktsallad kändes givet. Fruktinköpen en vanlig vecka är inget extremt så den kostnaden är inget vi tänker på.
Då måste jag fråga hur mycket frukt ni egentligen köpte? :D
 
Inte? Här tycker jag det blir vanligare och vanligare faktiskt och jag handlar i en väldigt liten stad :) Det var perfekt när vår butik började med det! Smidigt att se under tiden man går i affären vad det kommer kosta och snabbt att betala.
Ja alltså nu ska vi ju ha i tanken att jag besöker svenska mataffärer ungefär fem gånger om året, och då främst en specifik butik, så mitt intryck av det hela är väl kanske inte helt tillförlitligt :D

Och nä, i Skottland kan jag inte minnas att jag nånsin sett det faktiskt. Självservice-kassor, där man scannar & betalar sina varor själv istället för hos kassörska, är däremot mycket vanligare här!
 
Då måste jag fråga hur mycket frukt ni egentligen köpte? :D

Det blev några kilon totalt :p Två klasar bananer, en påse äpplen 7-8 st , en påse apelsiner 7-8 st, en påse päron 5-6 st, två askar vindruvor och en mini vattenmelon. Men som sagt, vi handlade lite annat också, men frukten stod för största delen :D
 
Ja alltså nu ska vi ju ha i tanken att jag besöker svenska mataffärer ungefär fem gånger om året, och då främst en specifik butik, så mitt intryck av det hela är väl kanske inte helt tillförlitligt :D

Och nä, i Skottland kan jag inte minnas att jag nånsin sett det faktiskt. Självservice-kassor, där man scannar & betalar sina varor själv istället för hos kassörska, är däremot mycket vanligare här!

Nej det är sant :D
 
Inledde månaden med att handla för 1400 på Matsmart så jag får skifta fokus från utbetalningar till kostnader om det ska fungera att hålla målet på max 2000. :p Varorna därifrån lär inte ta slut på flera månader. Det är för övrigt en riktigt bra nätbutik för t.ex. billigt skafferiinnehåll och en del hygienartiklar, men p.g.a. frakt på 49 kr krävs det att man handlar ganska mycket för att spara.
 
Ni som sparar i fonder,
Vilka fonder har ni?
Avanza eller annan bank?
Hur mycket av sparandet läggs i fonder?
Tips på fonder och varför?
Hur långsiklång är sparandet (syftar ej på pensionsspar)?
Hur mycket sparar ni i privat pensionssparande?
Tänkte att jag skulle svara på det här när jag fick tid och nu så! :) Jag gillar fonder i princip men just nu tycker jag att allt är dyrt och har därför bara ca fem procent av pengarna i sådana. Använder Avanza för fonder (Nordnet för aktier, vilket jag inte är helt nöjd med men det är en annan historia). Jag har testat lite olika sätt att dela upp dem på olika ISK och namnge kontona och kommit fram till att ungefär region är min favorit. Nu heter de Global, Tillväxt, Europa, Norden, Sverige och så har jag fonder för respektive kategori där. Jag vill inte tipsa om specifika fonder eftersom jag inte känner mig kvalificerad att göra det men indexfonder med låg avgift är generellt ett bra sätt att inte misslyckas över tid. Vill man ha roliga komplement så rekommenderar jag Morningstar och att utgå från de femstjärniga.

Jag sparar alltså inte löpande i fonder utan avvaktar. Sparar inte heller i någon privat pensionslösning eftersom jag upplever dem som rigida även om jag är mycket öppen för motargument. Har ingen direkt tidplan för något sparande utan tänker mest att det vore väldigt kul att så snart som möjligt kunna slippa känna att jag måste ha jobb och lön för att klara mig. Jag tycker om att jobba men det vore ännu roligare om det vore ett fritt val. :)
 
Veckohandlingen igår slutade på 505 kr för mat måndag-fredag. Den här veckan behövdes det köpas lite basvaror och de hade även vissa extrapriser vi tog vara på :)
Vi har två rätter "sparade" då vi blev bjudna på middag två kvällar i förra veckan så de var bara att flytta över till veckans planering.
 
Ni som sparar i fonder,
Vilka fonder har ni?
Avanza eller annan bank?
Hur mycket av sparandet läggs i fonder?
Tips på fonder och varför?
Hur långsiklång är sparandet (syftar ej på pensionsspar)?
Hur mycket sparar ni i privat pensionssparande?

Jag använder mig av Avanza, har vissa fonder hos Swedbank också som jag sparat i tidigare men de får ligga kvar där och ticka tills det är dags att ta ut de pengarna.
I princip allt mitt sparande ligger i fonder, det enda som inte gör det är det som jag och sambon sätter in på service och bilkonto varje månad. Vi sätter alltid in lite extra för att det ska finnas en lätt tillgänglig buffert.

Jag har ett kortsiktigt fondsparande och ett som klassas som mellanlångt (3-4 år). Det mesta jag sätter undan sätts in på det mellanlånga sparandet. Jag har inget privat pensionssparande än.

Tipsa om fonder tänker jag inte göra. Jag har använt mig av Avanzas fondportfölj och modifierat den genom att byta ut vissa fonder utav de som de rekommenderade. Min grundtanke är att inte låsa mig på en marknad utan sprida ut risken på åtminstone fem olika och så gillar jag indexfonder :)
 
En tråd för mig. Har precis fått ett efterlängtat lönepåök (konstigt ord).
De kommande 3 månaderna vill jag spara ihop 3k per månad, samt försöka få ihop 3 k till ett större klädinköp inför sommaren. :bump:
Har handlat otroligt lite de senaste åren och alla skorna är utslitna och kläderna urblekta. :down:
 
Kan uppdatera att det blev VAB :meh: men eftersom jag är girig har jag tagit ett extra pass så det ska ändå bli lite mer lön än februari då jag var bortrest. Har köpt en sadel och ska lämna in bilen på verkstad, så hoppas att skatteåterbäringen ser bra ut så jag fortfarande kan gå lite plus på sparkontot.
 
Kan uppdatera att det blev VAB :meh: men eftersom jag är girig har jag tagit ett extra pass så det ska ändå bli lite mer lön än februari då jag var bortrest. Har köpt en sadel och ska lämna in bilen på verkstad, så hoppas att skatteåterbäringen ser bra ut så jag fortfarande kan gå lite plus på sparkontot.
Åh fy. :down:
Jag har lagt ut c:a 7 k spänn på hunden sedan i januari, lite till ska jag få tillbaka även om en del redan är direkt reglerat. Sedan har jag körförbud på bilen som ska in på lagning nästa vecka. :arghh:
 
Vår bil blev påkörd i en smitningsolycka före jul. Den funkar men vissa saken behöver fixas, mest plåtskador. Väntar fortfarande beslut från försäkringsbolaget om självrisken landar på 7000 eller 2000 kr. Idag fick vi veta att de har gjort fel så hela processen måste börja om från början :banghead:
 
Vår bil blev påkörd i en smitningsolycka före jul. Den funkar men vissa saken behöver fixas, mest plåtskador. Väntar fortfarande beslut från försäkringsbolaget om självrisken landar på 7000 eller 2000 kr. Idag fick vi veta att de har gjort fel så hela processen måste börja om från början :banghead:
Fan vad surt! :down:
Själv hade jag ett inbrottsförsök i november, troligen, men så upptäckte man att jag hade gallerbur bak. Har tonade rutor så på kvällen syns det inte förens efter man har krossat bakrutan. De trodde nog jag hade verktyg eller liknande i bilen. 1800 i självrisk gick det på. :wtf:
Ingen som blev skadad hoppas jag!
 
Fan vad surt! :down:
Själv hade jag ett inbrottsförsök i november, troligen, men så upptäckte man att jag hade gallerbur bak. Har tonade rutor så på kvällen syns det inte förens efter man har krossat bakrutan. De trodde nog jag hade verktyg eller liknande i bilen. 1800 i självrisk gick det på. :wtf:
Ingen som blev skadad hoppas jag!

Suck att det ska vara så svårt att skilja på mitt och ditt? :grin:

Ingen skadad mer än lite skärrade tack och lov :)
 
Kan tipsa er som har Handelsbanken att logga in i appen och aktivera Mina utgifter Den kategoriserar automatiskt alla köp så man ser vad man lagt pengar på varje månad, jättesmart!!
 
Men visst är det kul med bilar! Min förra kostade mig 35 000 om året i snitt i reparationer. Rätt dyr skatt hade den också. När handbromsen rök nu i vinter fick jag nog och sålde skiten. Skulle kosta ytterligare 15 000 plus ett par hjullager :turd: att lämna in min gamla v70 imorgon för handbromsjobb känns nästan pinsamt billigt :D bilbytet är tänkt att sänka mina bilrelaterade kostnader markant, det känns inte värt att åka en smula bekvämare till den månadskostnaden.
 
Jag använder mig av Avanza, har vissa fonder hos Swedbank också som jag sparat i tidigare men de får ligga kvar där och ticka tills det är dags att ta ut de pengarna.
Hur tänker du angående Swedbankfonderna? Varför vill du inte spara mer där men heller inte flytta det som redan finns?
 
Men visst är det kul med bilar! Min förra kostade mig 35 000 om året i snitt i reparationer. Rätt dyr skatt hade den också. När handbromsen rök nu i vinter fick jag nog och sålde skiten. Skulle kosta ytterligare 15 000 plus ett par hjullager :turd: att lämna in min gamla v70 imorgon för handbromsjobb känns nästan pinsamt billigt :D bilbytet är tänkt att sänka mina bilrelaterade kostnader markant, det känns inte värt att åka en smula bekvämare till den månadskostnaden.
Bil verkar onekligen föra in höga och lite oförutsägbara utgifter i ekonomin. :crazy: Min man har bil, främst för sin hobby. Jag har nytta av den ibland och sträcker mig därför till att betala 10 procent av det löpande (inget på inköpet). Vi har jättebra kollektivtrafik där vi bor så hade det inte varit för hobbyn hade det definitivt passat bättre att ta taxi eller hyrbil när det behövs.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
32 192
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 703
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 442
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp