Ekonomitråden

Tyvärr så ändrades mitt liv väldigt drastiskt och de djur jag har kvar kommer inte att leva länge till. Att ta bort djur är inte direkt gratis, vilket gjordes nu senast. Även om hästen självdör så kostar bortforsling en hel del.
Det lilla jag kunde spara innan blev dyrt tandläkarbesök och sådana roliga utgifter....
Okej, ja som du beskriver situationen så låter den ju väldigt låst. Har du något annat som går att skära ned på så länge?
 
Har nu öppnat ett kalkylblad för att få översikt på våra kostnader, lönen har knappt kommit in på kontot så kan jag konstatera att över 2000 (över 3000 om man ska ta med försäkringarna) seglat iväg på hundarna. Då är det inte nån mat inräknad utan två tävlingar, en agilityhelg + en hundralapp på nytt koppel.. Vi är ju dock två pers som startar varsin hund och vi bägge ska vara med på agility-helgen med varsin hund. Har nån tävling till men utställningen i slutet av maj betalade jag förra månaden, likaså Nessies röntgen, lydnadskurs och BPH. Vet inte om jag törs gissa på vad hundkostnaderna kommer landa på denna månad :nailbiting:.
 
Okej, ja som du beskriver situationen så låter den ju väldigt låst. Har du något annat som går att skära ned på så länge?

Att vi håller oss friska och att det blir sommarbete och att jag fortsätter min diet så kanske det går vägen. Vi får se, garderoben är välfylld sen jag fått massor av kläder från en vän som gillar att köpa nytt och gått ner i vikt. Kanske hittar nytt jobb, vi får se 😊
 
Varför vill du inte pensionsspara ännu? :) Jag fyller 25 i år och ska börja pensionsspara i juni vid jobbstart, är livrädd för att få det knapert under pensionen! :laugh:

Högrev är väl ganska lyxigt, tycker jag. Varför delar du inte upp och fryser in? Det kan man ju verkligen spara pengar på!

Den är/var fryst - på exrapris, köper aldrig på helpris, men dum nog som jag är så delade jag den inte innan den åkte in :meh: Så nu är planen att leva på den i några dagar, när jag äntligen kommer iväg för att köpa yoghurt till tsatsiki. Förhoppningsvis kan man frysa in redan fryst kött när det väl är tillagat. Annars kommer jag att inte kunna äta högrev i ett halvår!
 
Den är/var fryst - på exrapris, köper aldrig på helpris, men dum nog som jag är så delade jag den inte innan den åkte in :meh: Så nu är planen att leva på den i några dagar, när jag äntligen kommer iväg för att köpa yoghurt till tsatsiki. Förhoppningsvis kan man frysa in redan fryst kött när det väl är tillagat. Annars kommer jag att inte kunna äta högrev i ett halvår!

Går absolut att frysa igen!
 
Suck, kollade just in varför jag gick back så mycket i april, kanske inte helt konstigt. 2800, rotfyllning, 1500 mediciner (slår snart i taket) 350 kr läkare (har slagit taket) 3 resor till Stockholm för diverse läkarbesök, ett helt onödigt där de konstaterade att jag inte skelade vilket läkaren under förra besöket konstaterat att jag gjort - det skulle bli minst lika dyrt om jag åkte till Gävle istället som är närmsta stället som har en ögonklinik och trots allt så litar jag på St. Eriks ögonsjukhus och har gått där i många år. Likadant med min diabetesläkare.

Bunkrade upp rejält eftersom min lilla mat affär konkade och jag passade på när de hade 30 - 50% extrapris - diskmedel, diskborstar, toarengöring, schampo/balsam, socker, honung, olika kryddor osv, saker som håller sig. Kryddor btw är dyrt när man börjar räkna ihop dem.

Positivt (man ska alltid tänka positivt) så är jag relativt miljövänlig trots mitt slängande av saker man antagligen inte ska slänga i hushållssopor eftersom jag går överallt och inte har råd att göra någonting som kostar pengar just nu. Inte ens handlar småsaker på ebay. :up:
 
Fick lite panik när min bank-kontakt sa att ingen bör ha under 200 k i buffert. Jag köpte nyss lägenhet (Sthlm innerstad) och har kört in det mesta i den.
Har nu strax under 100 k och det tyckte bank-kontakten var en låg buffert.

Vad har folk för buffert egentligen? :nailbiting:
 
Fick lite panik när min bank-kontakt sa att ingen bör ha under 200 k i buffert. Jag köpte nyss lägenhet (Sthlm innerstad) och har kört in det mesta i den.
Har nu strax under 100 k och det tyckte bank-kontakten var en låg buffert.

Vad har folk för buffert egentligen? :nailbiting:
Jag tror det varierar jättemycket. Det ideala är väl som hen sa 200- då de tänker att man kan bli sjuk/ arbetslös och då ska ha råd att bo kvar etc.
Men i verkligheten så kommer nog de flesta inte ha den budgeten.
 
Min buffert just nu är 300 kr.. Behöver jag säga att jag har smått panik över ekonomin?
Den här månaden har bara djuren kostat mig 4500 hittills, och då har inte hovslagaren varit här än.
Nåja, förr eller senare måste det ju vända! Snart får jag en liten löneförhöjning, typ 500 kr. De går direkt till sparkontot.

Känner att jag borde starta ett privat pensionssparande, åtminstone nån hundring i månaden. Hur gör jag?
 
Fick lite panik när min bank-kontakt sa att ingen bör ha under 200 k i buffert. Jag köpte nyss lägenhet (Sthlm innerstad) och har kört in det mesta i den.
Har nu strax under 100 k och det tyckte bank-kontakten var en låg buffert.

Vad har folk för buffert egentligen? :nailbiting:

Det där lät inte så verklighetsförankrat med "INGEN bör".... tror att det är en övervägande del av befolkningen som inte har 200k i buffert. Men det är ju givetvis skillnad beroende på var man bor, inkomst/utgifter etc hur mycket man har möjlighet/intresse/behov av att buffra pengar.

Själv känner jag mig rätt trygg när jag ligger runt 50k i buffert (även om jag givetvis alltid vill ha högre, hade jag haft 200k hade jag känt mig som en miljonär :D ). Och då är jag villaägare med allt det som kommer till, samt har 2 bilar och 6 hundar.
 
Fick lite panik när min bank-kontakt sa att ingen bör ha under 200 k i buffert. Jag köpte nyss lägenhet (Sthlm innerstad) och har kört in det mesta i den.
Har nu strax under 100 k och det tyckte bank-kontakten var en låg buffert.

Vad har folk för buffert egentligen? :nailbiting:

Vi letar hus och om vi skulle köpa hus idag skulle vi ha en buffert på ca 50000 kr. Jag tycker det är för lågt och därför försöker vi tokspara så mycket vi bara kan. Omkring 100 000 kr hade jag tyckt att skulle kännas okej, gärna över.
 
Fick lite panik när min bank-kontakt sa att ingen bör ha under 200 k i buffert. Jag köpte nyss lägenhet (Sthlm innerstad) och har kört in det mesta i den.
Har nu strax under 100 k och det tyckte bank-kontakten var en låg buffert.

Vad har folk för buffert egentligen? :nailbiting:
Det flesta har inte så mycket och jag tror inte att det är rekommenderat att ha så mycket som ren buffert om man inte har familj och hus. Jag brukar ligga på mellan 100-200 k och det är egentligen för mycket. Min bank tyckte typ 40 k var lagom för mig, men det känner jag är lite snålt... iofs har jag ju pengarna på annat sparande då. det beror ju på vad man har för kostnader. Jag överlever på 15 k/månad och tänker att 3-6 månaders täckning i buffert är lagom i fall man blir arbetslös eller sjuk.
 
Jag har 50, sambon har nog 50 och vi har 15-20 på huskontot. Jag har svårt att tro att jag någonsin kommer ha 200 själv. Kommer nog investera i renoveringar allt eftersom istället.
 
Om man äger sitt boende borde inte det också ses som en buffert, dvs det man lagt in kontant i bostaden? Iofs är ju de pengarna ”låsta” men man har ju möjlighet att få loss dom vid en försäljning (förutsatt att bostadsmarknaden inte totalkrashar)?
 
Om man äger sitt boende borde inte det också ses som en buffert, dvs det man lagt in kontant i bostaden? Iofs är ju de pengarna ”låsta” men man har ju möjlighet att få loss dom vid en försäljning (förutsatt att bostadsmarknaden inte totalkrashar)?

Läste en artikel om det där författaren analyserade just att många ser sitt boende som en försäkring/pension. Men att det många inte tänker på är inte att bomarknaden kommer att krascha utan att man inte tänker på att man behöver ett nytt boende och vill man inte flytta (från vissa områden/städer) kommer man behöver köpa ett nytt, vilket dessutom du som pensionär inte kommer att beviljas lån för. Hans råd var att noga se över alternativen till när man går i pension och vill få loss sin 'försäkringspension.' Och ställa sig i bostadsköer direkt om man inte gör det redan. i vissa storstäder är det ju upp till 15-25 år innan man får en bostad, ofta i ganska oattraktiva områden och med relativt höga hyror jmf med en bostadsrätt där förhoppningsvis en del av lånen är betalda. Och har du liten pension kan det vara svårt att hitta något hos en privatvärd.
 
Fick lite panik när min bank-kontakt sa att ingen bör ha under 200 k i buffert. Jag köpte nyss lägenhet (Sthlm innerstad) och har kört in det mesta i den.
Har nu strax under 100 k och det tyckte bank-kontakten var en låg buffert.

Vad har folk för buffert egentligen? :nailbiting:
Min plan är att ha 60tkr i buffert, vilket jag borde klara mig 4-6 månader på
 
Jag och min man har tillsammans knappt 300k tillsammans men då har vi hästgård så behövs ju mer buffert än vid lägenhet med tanke på renoveringar etc. Tyckerinte vi har mycket sparande men är inte orolig sas.
 
Läste en artikel om det där författaren analyserade just att många ser sitt boende som en försäkring/pension. Men att det många inte tänker på är inte att bomarknaden kommer att krascha utan att man inte tänker på att man behöver ett nytt boende och vill man inte flytta (från vissa områden/städer) kommer man behöver köpa ett nytt, vilket dessutom du som pensionär inte kommer att beviljas lån för. Hans råd var att noga se över alternativen till när man går i pension och vill få loss sin 'försäkringspension.' Och ställa sig i bostadsköer direkt om man inte gör det redan. i vissa storstäder är det ju upp till 15-25 år innan man får en bostad, ofta i ganska oattraktiva områden och med relativt höga hyror jmf med en bostadsrätt där förhoppningsvis en del av lånen är betalda. Och har du liten pension kan det vara svårt att hitta något hos en privatvärd.

Bra input! Kanske borde man ställa sig i bostadskön medan man fortfarande är ”alert” :laugh:
Jag har iofs 500 kr i avgift (kan ju iofs ändras lite i framtiden) men har man inga lån på ålderns höst så borde det vara hyfsat chill även om man får låg pension. Grejen är nog att försöka spara upp buffertkontot medan man jobbar tänker jag!
 
Om man äger sitt boende borde inte det också ses som en buffert, dvs det man lagt in kontant i bostaden? Iofs är ju de pengarna ”låsta” men man har ju möjlighet att få loss dom vid en försäljning (förutsatt att bostadsmarknaden inte totalkrashar)?
De pengarna kan du inte räkna som din buffert. Där gör många felet bär de tänker så.
Fler har dock börjat spara mer. Men fortfarande har folk överlag små buffertar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 922
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 954
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp