Eksem efter elstöt?

K

Katara

Jag skriver denna tråden anonymt för att ingen inblandad ska känna sig utpekad. Ursäkta långt inlägg.

Det är nämligen såhär; jag har en medelålders goldentik av jakttyp som härom veckan lyckades få sig en ordentlig elstöt när jag hade med henne till stallet. På något sätt har det blivit något fel på strömmen så marken har blivit strömförande på ett ställe (vilket jag såklart inte visste om innan) och min stackars hund lyckades få sig en ordentlig stöt och blev såklart livrädd. Det slutade med att hon hoppade in i bilen och jag lyckades inte få ut henne på två timmar.

Efter denna händelsen blev hon väldigt rädd och osäker. Hon är väldigt känslig redan innan och detta gjorde det inte bättre, utan hon tror nog att marken kommer bitas om hon går mer än 50 cm från matte. Det blir dock bättre och bättre för varje dag, men nu kommer jag till det som jag egentligen tänkt prata om.

Senaste dagarna har hon lyckats få någon slags eksem i ljumsken som hon är väldigt irriterad över. Det är inget sår men irriterat och rött och min hund slickar väldigt mycket. Från början trodde vi att det berodde att hon varit uppe och sprungit bland brännässlor men eftersom det inte blivit bättre har detta också börjat ifrågasättas.

Vi har en dagmatte som är ute och går med vår hund ca 2 gånger om dagen när vi är på jobbet, och idag när vi kom hem hade vi fått ett brev från henne, som var skrivet genom henne, men egentligen från en annan granne. Denne granne har fått reda på av dagmatte att hunden fått ett eksem och också blivit utsatt för en elstöt och hävdade att hunden behöver akut vård och hade fått en brännskada. Detta låter inte helt rimligt eftersom djur (vad jag vet) inte får brännskador av elstaket då de har så låg ampere. Men enligt henne så hade hon rådfrågat veterinär (vilket jag betvivlar starkt). Hon skrev också att de verkade som om vi inte brydde oss om vår hund och att hon såg dålig ut, och att folk i området pratade om det. Jag vet inte var hon fått det ifrån, då hunden ser ut, och beter sig, som vanligt förutom att hon slickar sig i ljumsken. Jag var inne med henne hos vet för inte alls längesedan i annat ärende och fick mycket beröm över hur fin och välmående hon verkar.

Jag har suttit och sökt runt lite på nätet och har inte hittat några bevis på att det skulle kunna röra sig om brännskada, vilket jag inte funnit. Däremot har jag funnit vissa saker som tyder på att det skulle kunna röra sig om stresseksem eftersom hon varit väldigt stressad sedan hon fick stöten. Är det någon som hört talas om någonting av det här? Det skulle tydligen kunna utlösas av ett trauma, vilket man ändå kan säga att en ordentlig elstöt från ingenstans är. Skulle det annars bara kunna vara fukteksem eftersom det varit ganska fuktigt i mark och gräs sista tiden?

Innan någon börjar skrika om att vi ska ta henne till vet kan ju tilläggas att jag ska ringa och prata med vet imorgon och dessutom försöka fixa en krage för att inte förvärra eksemet. Skriv gärna era spekulationer ;)
 
Sv: Eksem efter elstöt?

Ett vanligt hast staket kan inte ge brannskada. Din granne ar ute och cyklar:angel:

Nu var det ju fel på staketet och marken hade - som jag förstod det - blivit strömförande. Därmed kan det ha varit högre effekt.

Sen har vi haft en hund som lyckades med konststycket att ställa sig grensle över tråden och han fick en lätt "brännskada" i ljumsken där han i princip inte hade någon päls. Det var inte mycket mer än en rodnad men den fanns där ett par dar.

För mig är det inte alls omöjligt att det kan uppstå en brännskada men den borde inte komma i efterhand utan då i direkt samband med händelsen. Så i det här fallet tror jag mer på annan orsak.
 
Sv: Eksem efter elstöt?

Isåfall var det ingen brännskada när hunden grenslade stängslet utan rivsår från tråden. I ett elstängsel har du likström och inte växelström, den ger bara ett pirr och kan inte orsaka brännskador.
 
Sv: Eksem efter elstöt?

Håller med låter mer som våteksem. Jag hade satt på henne en tratt så hon inte kommer åt, håll koll på det så det inte sprider sig. Min golden fick på svansen och har precis avslutat en kur ab.
 
Sv: Eksem efter elstöt?

Funderade också på det, men det vätskar ju inte utan rodnar bara? Men som andra har sagt tror jag också grannen är ute och cyklar. Ingen som hört talas om stesseksem eller liknande?
 
Sv: Eksem efter elstöt?

Isåfall var det ingen brännskada när hunden grenslade stängslet utan rivsår från tråden. I ett elstängsel har du likström och inte växelström, den ger bara ett pirr och kan inte orsaka brännskador.

Det var definitivt inte rivsår. I en familj med gott om vårdutbildad personal (flera usk och op sköterskor) ser vi skillnad på rivskador och brännskador. Så även om det inte ska vara möjligt så fick hunden en brännskada.
 
Sv: Eksem efter elstöt?

Funderade också på det, men det vätskar ju inte utan rodnar bara? Men som andra har sagt tror jag också grannen är ute och cyklar. Ingen som hört talas om stesseksem eller liknande?

Det kan mycket väl bara vara ett sammanträffande att det uppstått just nu, men ärligt så det första jag tänkte när jag läste rubriken var att det mycket väl kan ha uppkommit pga stress. Sen om det är så är en annan sak.
Har inte direkt hört talas om just "stresseksem", däremot är det ju inte alls ovanligt att hundar som är stressade får klåda.
Bra att du kollar upp det med vet så ni kan få besked och ev något klådstillande:)
 
Sv: Eksem efter elstöt?

Ringt till vet idag i alla fall så nu är det strut på och så ska vi dit på tisdag för koll. De ville tydligen inte skriva ut någonting innan de kollat på det, utan vi fick bara rådet att ha strut och hålla det torrt och rent, och klippa bort allt hår i ljumsken. Vi får väl se vad de säger på tisdag om det hela.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 173
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
25
· Visningar
909
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp