Bukefalos 28 år!

"elak häst"

M

Mammuten

Hej alla..

Jag undrar om det är nån som har en aning vad som kan va för "fel" på min häst.. Jag har en nordsvensk brukshäst (13år) som jag för dryga ett år sen flyttade till min väns stall. Där fick han gå ihop med en nordsvensk märr och en pensionerad travare. Innan det hade han gått med en fjording och inte haft så mkt kontakt med andra hästar. Allt har gått jättebra och han har verkligen vuxit som häst. För några månader sen så lånade de hem en shettis (vit/brun) och det visade sig ganska snabbt att min pojk inte kunde gå med ponnyn för att han va dum på han. Jagade honom å så. Då delade vi på hagen och då gick det bra. Nu bryter han sig igenom tråden och spöar den lille i stort sett varje dag så snart mörkret lagt sig. Nu har det kommit till den punkt att vi inte vet vad vi ska göra. Nån som har en aning om vad som kan va bekymret eller ge förslag på vad man kan hitta på..
 
Sv: "elak häst"

Hej!

Han "försvarar" säkert sina kompisar, tyvärr finns det vissa hästar som inte "tål" småhästar och vissa som inte tål skäckar. Men båda dessa kombinationer så blir det inte lätt. Tyvär så väljer vi inte vilka hästarna ska tycka om och inte tycka om så gör hagen utbrytningssäker och se till att den lille inte skadas mer.......

Lycka till!
 
Sv: "elak häst"

Det kanske vore bra att försöka få in hästarna innan det blir mörkt, så han aldrig får chansen att gå igenom tråden. Kan vara så att de börjar bli hungriga och vill in när det är mörkt...

Lycka till
 
Sv: "elak häst"

Exakt så gjorde min nordis valack mot min 1 åriga ponny hingst som jag köpte i höstas, han var riktigt brutal, lyfte han från manken o bar i väg han mm... lilla ponnyn fick inte komma i närheten av flocken. lill ponnyn fick gå i egen hage ett tag efter det.
och sen satte jag en ranglåg valack tillsammans m lill ponnyn, de funka utmärkt. och sedan släppte jag hela flocken i stora sommarhagen, där de fanns mkt plats att komma undan. då löste de sig, lilla ponnyn blev accepterad av min valack. men fortfarande i dag så ska han hålla sig på avstånd. dock är de bara ett nyp i rumpan el jaga i väg nu som gäller inge tokjagande o ätande.
så försök fixa bättre staket och ta in dem innan de blir mörkt o vänta till sommaren med att släppa ihop då de ska finnas ordentligt med plats för den lilla att komma undan.
 
Sv: "elak häst"

Din häst är antagligen flockledaren.
Han vill försvara sin flock och ser den fläckiga som ett hot mot flocken då han syns mer än de andra. Speciellt när det blir mörkt och "farorna" är fler.

Inte elakt utan instinktivt(Tyvärr). Självklart är det ju hemskt att han skadar honom. Men det ÄR hästens naturliga beteende.

Håller med om att man bör låta en ranglåg häst gå med lilla i början och sen släppa i stor hage med hela flocken.

Har ni provat att lägga ett mörk täcke på skäcken och se om den stora lugnar sig då? Kanske inte en permanent lösning. Men man kan ju testa.:idea:
 
Sv: "elak häst"

Hade ett liknande problem i somras då mitt föl blev utan mamma.
Fölet fick då gå med min äldre valack som tog hand om henne hur bra som helst. Släppte så in den andra valacken på 4 år och då gick något snett. Den yngre valacken jagade fölet och lyfte henne i mankammen.

Försökte och försökte, men fölet fick inte komma i närheten av den trygga äldre valacken så länge den yngre var i hagen.
Lösningen blev att jag släppte den yngre valacken och fölet tillsammans där de inte kunde se den äldre valacken. De blev då "tvungna" att lära känna varandra.

I mitt fall tror jag det var ren svartsjuka som var boven. Den yngre valacken hade haft den äldre som sin beskyddare nästan hela livet och tålde inte konkurrensen från lillan. Men efter ett par dagar tillsammans så kunde jag släppa in även den äldre valacken :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här inlägget är främst riktat till er som driver eget företag inom hästbranschen (tävlingsstall, försäljning etc), och till er som...
Svar
2
· Visningar
1 477
A
Hästhantering Har en ung arabvalack som blir 2år i maj. Han kastrerades för ca 4 veckor sedan. Som hingst gick han inte ha med de andra av mina...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: Arabar
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 563
Senast: Legolaz
·
Hästhantering Har en fjording valack hemma som har ett lite udda beteende. Tar från början. Han gick som hingst tills han va 5 år. Har alltid gått...
Svar
17
· Visningar
3 828
Senast: Russin8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp