Bukefalos 28 år!

Elin Aspnäs varnad av FEI

Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Jag har då aldrig ridit en häst som gnisslat tänder, men det är tydligen ett vanligt problem i toppen? Märkligt.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Det är inte bara på hästar i toppen som tandgnissling är ett problem. Det är ganska vanligt.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Är det? Ganska vanligt?

Det är inte fusk eller otillåtet att häst gnisslar tänder, däremot är det fusk och otillåtet att stoppa grus i dens mun.
Vilket Aspenäs har gjort. Fuskare!!!

Dessutom fuskade de till sig EM-medaj på ponny.Jag tycker det är en fusk-familj som inte ser till hästen utan till sitt eget tävlande.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Det är inte bara på hästar i toppen som tandgnissling är ett problem. Det är ganska vanligt.

Jag har ridit en del hästar under årens lopp, men faktiskt aldrig haft en häst som gnisslat tänder eller någon i min närhet med det problemet, iallafall inte hört om det som ett problem. Nu var det ett bra tag sen jag var inne i dressyrtävlingssvängen, men vad säger en dressyrdomare om gnisslande tänder?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Om hästen för övrigt är tillfreds ska inte tandgnisslande ge samma poängavdrag som det gjorde tidigare.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

*ot

Jag hörde väldigt mkt tandagnissel i mitt förra medryttarstall. Tillika det stall där jag upplevt den mest utbredda gramananvändningen i mitt hästliv hittills. Kan det ha ett samband månne? :grin:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

garanterat... jag har bara träffat på en enda häst som gnisslade tänder, det var en importerad hopphäst som hade ont typ överallt i kroppen. mkt olycklig häst.

tycker snart man får lägga ner hela tävlingsverksamheten inom ridsporten (ja trav och galopp också för den delen..), det är alldeles för många hästar som far illa pga rosett och pengahungriga ryttare. vart finns djurskyddet?????????? :crazy:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Om hästen för övrigt är tillfreds ska inte tandgnisslande ge samma poängavdrag som det gjorde tidigare.

Men varför tar man då risken att stoppa in grus? Jag tycker man borde riskera att hästen får andra obehag av det som kan synas för en domare, den kanske börjar vifta med huvet eller fibbla med nosen? Eller rent av få en hostattack?
Men vad jag har förstått här så görs även det här till vardags, är det nödvändigt att få bort gnisslandet? Har det någon betydelse för själva dressyren i sig? Handlar det om någon spänning som hästen har? Kan den ont någonstans?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

*ot

Jag hörde väldigt mkt tandagnissel i mitt förra medryttarstall. Tillika det stall där jag upplevt den mest utbredda gramananvändningen i mitt hästliv hittills. Kan det ha ett samband månne? :grin:

min gjorde det i början när vi började träna i ridhus (åkte dit och tränade).
Fullblod, slappnade av fint i kroppen men inte helt mentalt.
Blev bra efter några gånger, sen gjorde hon det någon gång efter uppehåll.

Sen vad den där mentala spänningen beror på är väl olika från häst till häst.
Min skulle jag förklara det hela med "fullblod"... Vissa kanske gör det av smärta, fel bett osv.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Men vad jag har förstått här så görs även det här till vardags, är det nödvändigt att få bort gnisslandet? Har det någon betydelse för själva dressyren i sig? Handlar det om någon spänning som hästen har? Kan den ont någonstans?

Gnissel beror på två saker:
1. Spänning.
2. Koncentration.

Gnisselspänning kan i sin tur bero på flera olika saker, ont,för hårda krav,tandproblem osv,osv.

Så i ett dressyrprogram ska inte en bedömningspunkt dömas ner för hästen gnisslar tänder, det som ses ska ges poäng för och ,man ska bortse från gnisslet.
För att: Man kan som dressyrdomare inte särskilja koncentrationsgnissel från spänningsgnissel, och om det är spänningsgnissel så lär ekipaget ändå få "visst avdrag" beroende på hur spänningen sitter hos hästen, den kommer att visa sig i en sämre ritt än om man jämför koncentrationsgnisselritten.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Tror aldrig jag heller har varit med om en häst som gnisslar tänder.

Grus/sand-varianten hade jag aldrig hört talas om förrän nu.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Men varför tar man då risken att stoppa in grus? Jag tycker man borde riskera att hästen får andra obehag av det som kan synas för en domare, den kanske börjar vifta med huvet eller fibbla med nosen? Eller rent av få en hostattack?
Men vad jag har förstått här så görs även det här till vardags, är det nödvändigt att få bort gnisslandet? Har det någon betydelse för själva dressyren i sig? Handlar det om någon spänning som hästen har? Kan den ont någonstans?

Du frågar fel person;) Dels så var jag totalt okunnig varför man ens stoppar in grus i munnen på en häst och våra hästar gnisslar öht inte tänder. Jo, en ponny vi hade kunde göra det när hon tyckte något var otäckt (dvs pga spänning). Men det var aldrig vid ridning.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Ska detta ridsportår gå till historien som bortförklaringarnas år tro? :eek:

Jag har varit med om att hästar ätit en massa konstiga saker, men jag har aldrig varit med om att det varit kvar i munnen efter ett ridpass!
Min gammelpålle åt jord i hagen, aldrig att jag såg jordrester i hans mun vid ridning för det?!
Min förra häst åt torv när det var nystrött i boxen, såg aldrig någon torv i hans mun vid ridning.

Och jag har heller aldrig sett en dressyrryttare som nått lite nivå i dressyren (msv och högre) låta sin häst gå och beta med kandaret innan framridningen... :angel:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Gnissel beror på två saker:
1. Spänning.
2. Koncentration.

Gnisselspänning kan i sin tur bero på flera olika saker, ont,för hårda krav,tandproblem osv,osv.

Så i ett dressyrprogram ska inte en bedömningspunkt dömas ner för hästen gnisslar tänder, det som ses ska ges poäng för och ,man ska bortse från gnisslet.
För att: Man kan som dressyrdomare inte särskilja koncentrationsgnissel från spänningsgnissel, och om det är spänningsgnissel så lär ekipaget ändå få "visst avdrag" beroende på hur spänningen sitter hos hästen, den kommer att visa sig i en sämre ritt än om man jämför koncentrationsgnisselritten.

Då tolkar jag det som att gnisseljudet i sig inte ska ge poängavdrag.
Varför tar man då till så makabra metoder att få bort det?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Citat från TR:

"Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta
punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta."

Att gnissla tänder är inte att "lugnt tugga på detta".

Från allmänt intryck msv B:

"Allmänt intryck:

1. Gångarter(frihet, renhet och regelbundenhet) 2

2. Framåtbjudning(vilja att röra sig framåt, elasticitet,
mjukhet i ryggen och bakbensengagemang) 2

3. Lösgjordhet(eftergift på tygeln, formen, accepterande
av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas
utförande;
uppmärksamhet, förtroende och lydnad) 2

4. Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten
i samt effekten av hjälperna 3

5. Korrektheten i uppvisningen(hörnpasseringar, ridningen
mellan rörelserna, programlinjernas följande)"

och att gnissla tänder är att inte acceptera bettet. Så poängavdrag för gnissel ska det absolut bli!!!


Gnissel beror på två saker:
1. Spänning.
2. Koncentration.

Gnisselspänning kan i sin tur bero på flera olika saker, ont,för hårda krav,tandproblem osv,osv.

Så i ett dressyrprogram ska inte en bedömningspunkt dömas ner för hästen gnisslar tänder, det som ses ska ges poäng för och ,man ska bortse från gnisslet.
För att: Man kan som dressyrdomare inte särskilja koncentrationsgnissel från spänningsgnissel, och om det är spänningsgnissel så lär ekipaget ändå få "visst avdrag" beroende på hur spänningen sitter hos hästen, den kommer att visa sig i en sämre ritt än om man jämför koncentrationsgnisselritten.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Fast jag läste någonstans att gnissel inte ska ge samma avdrag som "förr", var vet jag inte. Nu engagerar jag mig inte så mycket i tandgnissel då ingen av våra hästar har sådana problem.

Men jag har HÖRT en ponny gnissla tänder en hel ritt på nationell nivå (musiken var inte på);)
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Jag har då aldrig ridit en häst som gnisslat tänder, men det är tydligen ett vanligt problem i toppen? Märkligt.

Det har jag, men det har alltid varit ett ryttarrelaterat problem på ett eller annat sätt:angel: Försvinner om man rättar till det som får hästen missnöjd.......:cool:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Det har jag, men det har alltid varit ett ryttarrelaterat problem på ett eller annat sätt:angel: Försvinner om man rättar till det som får hästen missnöjd.......:cool:

Men kan man verkligen säga det så generellt? De finns ju de som som gnisslar tänder med hack tex. En häst behöver ju inte alltid bli spänd/ få ont pga av just ryttaren, det kan väl finnas andra orsaker?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Men kan man verkligen säga det så generellt? De finns ju de som som gnisslar tänder med hack tex. En häst behöver ju inte alltid bli spänd/ få ont pga av just ryttaren, det kan väl finnas andra orsaker?

Om två ritter blir exakt likadana, men den ena hästen gnisslar tänder, vilken skall placeras högre?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Om två ritter blir exakt likadana, men den ena hästen gnisslar tänder, vilken skall placeras högre?

Jag är ingen dressyrdomare så jag vet ej hur de resonerar ang gnisslet.
Om domarn inte hör gnisslet pga av musik eller annat, så antar jag att de får lika poäng. Som sagt vet ej, det var ju jag som frågade om det, därav kan jag ju inte ge något svar.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 699
  • Artikel
Hästnyheter Det blev inte helt oväntat guld för kusken Linnea Kristiansen och Barracuda under Nordisk/ Baltiska mästerskapen för juniorer i Finland...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Estland tog hand om alla medaljerna utom en när Nordiska Baltiska Mästerskapen i distansritt avgjordes utanför Kurtuvenai i Litauen på...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På torsdagen startade de Nordiska och Baltiska mästerskapen i sportkörning på Savijärvi Gård i Sibbo. Att köra svåra banor med häst och...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp