Bukefalos 28 år!

Elin Aspnäs varnad av FEI

Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Nej det är inte ändrat. Har kollat med domare/domarutbildare.

Så bra. Då tycker jag du ska skicka mig ett PM på den dressyrdomarutbildare som påstår att tungan ute eller gnisslande tänder ska oavsett hur hästen går, dömas ner.

Är det bara jag och Bal som har koll?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Enligt TR II Dressyr Mom 271 ger skärande av tänder när det kan uppfattas som tecken på irritation och motstånd dubbelt poängavdrag. Både på bedömningsgruppen samt på allmänt intryck. Gäller även tungfel.
En häst gnisslar i regel tänder pga magsmärtor. En lugn avspänd häst skär aldrig tänder, varför skulle den göra det? Stress framkallar magproblem, som framkallar tandgnissel, hur enkelt som helst.

"Knepet" med sand, spån, ridhusmaterial eller vad som helst som går att trycka in i munnen på hästen är dessvärre inget nytt. Iaf inte i dressyrvärlden....

Läs ridsportens "Code of conduct" och filosofera en stund över dessa punkter.

”CODE OF CONDUCT”
1. Inom all hästsport är omsorgen om och omvårdnaden av hästen av
yttersta vikt.
2. Hästens välbefinnande skall alltid komma i första hand, före krav från
uppfödare, tränare, ryttare, ägare, hästhandlare, organisatör, sponsorer,
media och funktionärer.
3. Hästens hälsa och välfärd måste garanteras vid all hantering av hästen
såväl som vid all veterinär behandling.
4. Högt ställda kvalitetskrav på fodermedel, hygien, hälsa och säkerhet för
hästen måste uppfyllas.
5. Tänk på hästens närmiljö. Ventilation, utfodring och vattning måste
fungera tillfredsställande. Detta gäller också under transport av hästen.
6. Det är viktigt att ständigt verka för ökad utbildning och ökade kunskaper
om hästhållning och träning.
7. För hästens bästa är det viktigt att ryttaren är kompetent och kunnig
och dessutom i god fysisk kondition.
8. Hästen är en levande varelse och detta måste beaktas vid all ridning
och träning. Metoder som FEI och Svenska Ridsportförbundet anser
olämpliga får inte användas.
9. Svenska Ridsportförbundet skall på ett lämpligt sätt kontrollera att
medlemmar, ridklubbar och distrikt värnar om hästens välfärd.
10. De nationella och internationella bestämmelser som gäller inom
ridsporten beträffande hästens hälsa och välfärd måste följas inte bara
under tävlingar utan också under träning. Tävlingsregler och bestämmelser
måste ständigt granskas för att säkerställa hästens välbefinnande.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Enligt TR II Dressyr Mom 271 ger skärande av tänder när det kan uppfattas som tecken på irritation och motstånd dubbelt poängavdrag. Både på bedömningsgruppen samt på allmänt intryck. Gäller även tungfel.

Precis vad jag har sagt. Det ges alltså inget poängavdrag enkom för hästens utstickande tunga eller tandgnissling, man måste hos hästen se en irritation, en störning och då ges avdraget för irritationen , störningen.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Njae, det är väl snarare så att en rutinerad domare med hörseln i behåll mycket riktigt uppfattar gnisslet som en irritation och en störning. Eftersom hästen gnisslar pga en irritation. INGEN häst gnisslar för ljudets egen skull.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Jo, det finns hästar som gnisslar tänder av koncentration, om de gör det för den sakens skull och hela hästen utstrålar harmoni och avspändhet och följer utbildningsskalan så ska inte avdrag ges för tandgnisslet eller hängande tungan.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Så bra. Då tycker jag du ska skicka mig ett PM på den dressyrdomarutbildare som påstår att tungan ute eller gnisslande tänder ska oavsett hur hästen går, dömas ner.

Är det bara jag och Bal som har koll?

Nej, jag har koll och du har helt rätt i ditt påstående.

KL
Jag finner inte ord över Aspnäs historien. BRA att de åkte dit en andra gång, så att folk förhoppningsvis inte tar arnika-sabotage dravlet som sant. Jag fattar inte hur föräldrar, VUXNA människor, vill, eller utan att skämmas ögonen ur sig inför SIG SJÄLVA framför allt, kan fostra sina barn till sånthär. Det är en skam och det är pinsamt helt enkelt. Fattar dock inte att de bara fick en varning av FEI. Hon skulle blivit diskad ur klassen, som minsta straff.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Vad är det för historia med liniment? För arnika brukar väl vara i liniment, eller är det i mer produkter också?
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Vad är det för historia med liniment? För arnika brukar väl vara i liniment, eller är det i mer produkter också?

Hon blev ju av med em-bronset pga att ponnyn hade lidocain på dopingtestet.
Familjen hävdade då eller (kanske fortfarande) att någon måste ha hällt det i arnikaflaskan.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Nej, jag har koll och du har helt rätt i ditt påstående.

KL
Jag finner inte ord över Aspnäs historien. BRA att de åkte dit en andra gång, så att folk förhoppningsvis inte tar arnika-sabotage dravlet som sant. Jag fattar inte hur föräldrar, VUXNA människor, vill, eller utan att skämmas ögonen ur sig inför SIG SJÄLVA framför allt, kan fostra sina barn till sånthär. Det är en skam och det är pinsamt helt enkelt. Fattar dock inte att de bara fick en varning av FEI. Hon skulle blivit diskad ur klassen, som minsta straff.

Fast Ginnies påstod att tungan kunde "hänga och slänga" utan att ge avdrag. Och det kan den inte göra enligt de domarna jag har pratat med. Den får sticka ut en bit rakt ner och hållas still där. Och den fick slicka sig om läpparna. Men den fick inte köras ut i sidorna och slänga runt lite hur som helst i munnen. Det är inte tecken på koncentration utan tungfel.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

*kl*

OM det nu är föräldrarna/morsan som dopar å stoppar grus i truten så kan man ju inte annat än att tycka synd om ungarna...

Finns det inte många ponnypäron (och inom andra sporter med) som gör ALLT å går över lik för ungarnas framgångs skull....
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Jo, det finns hästar som gnisslar tänder av koncentration, om de gör det för den sakens skull och hela hästen utstrålar harmoni och avspändhet och följer utbildningsskalan så ska inte avdrag ges för tandgnisslet eller hängande tungan.

Att hästen gnisslar tänder påverkar inte alltid poängen det kan jag köpa. Men inte en tunga som hänger och slänger....

Däremot så har vi en ponny som tävlar dressyr och tävlat på hög nivå i många år. Han kan gnissla lite, inte mycket och inget som stör ritten, och vi har aldrig fått avdrag för detta och det har inte ens nämnts i några kommentarer. Och alla domare kan ju inte höra dåligt....

Och innan du kommenterar något så ska jag påpeka att det är en B-ponny som rids av en ganska liten tjej. Alla är barn i början...
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Fast Ginnies påstod att tungan kunde "hänga och slänga" utan att ge avdrag.

Det där var mer ett roligt uttryck, trodde jag du förstod av smileyn efteråt.

Nej, det kanske då självklart inte är ett uttryck för koncentration, jag har verkligen inte påstått att alla tungor ute beror på koncentration???, men om tungan hänger och slänger så lär inte hästen vara still med sitt huvud och säkerligen har den då även någon annan spänning och då ska domaren ge avdrag för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Däremot så har vi en ponny som tävlar dressyr och tävlat på hög nivå i många år. Han kan gnissla lite, inte mycket och inget som stör ritten, och vi har aldrig fått avdrag för detta och det har inte ens nämnts i några kommentarer. Och alla domare kan ju inte höra dåligt....

Och innan du kommenterar något så ska jag påpeka att det är en B-ponny som rids av en ganska liten tjej. Alla är barn i början...



Skulle ponnyn gå exakt likadant och inte gnissla, då ska poängen bli densamma.

Om den gnisslar och gör det av någon spänning så kommer ritten bli påverkad av spänningen och poängen kommer att sjunka.
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Skulle ponnyn gå exakt likadant och inte gnissla, då ska poängen bli densamma.

Om den gnisslar och gör det av någon spänning så kommer ritten bli påverkad av spänningen och poängen kommer att sjunka.

Hans gnisslande har inte påverkat poängen, vad jag vet. Tvärtom, han har alldeles strålande resultat med många vinster och placeringar. Så vi har inte ens tänkt någon tanke om att "pula in" grus, tandkräm eller olja ( har jag fått till mig de sista dagarna) :p Han är en liten guldklimp ändå. :love: :love:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Varför inte förbjuda nosgrimma på tävlingarna. Perfekt, då finns det inget man kan surra runt mulen som hindrar hästen att spotta ut det ryttaren stoppat in. En häst som är harmonisk och tillfreds med bettet och ryttarens hand behöver ingen nosgrimma, det är min erfarenhet iaf.:banana:
 
Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

Varför inte förbjuda nosgrimma på tävlingarna. Perfekt, då finns det inget man kan surra runt mulen som hindrar hästen att spotta ut det ryttaren stoppat in. En häst som är harmonisk och tillfreds med bettet och ryttarens hand behöver ingen nosgrimma, det är min erfarenhet iaf.:banana:


Instämmer. Det är ju också ett problem att hästarna går med så hårt åtdragna aachenremmar att det inte finns en chans att få emellan ett pappersark ens en gång.

Man blir ju beklämd över hur våra fina trofasta djur blir behandlade i jakten på rosetter och framgång. Usch!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 702
  • Artikel
Hästnyheter Det blev inte helt oväntat guld för kusken Linnea Kristiansen och Barracuda under Nordisk/ Baltiska mästerskapen för juniorer i Finland...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Estland tog hand om alla medaljerna utom en när Nordiska Baltiska Mästerskapen i distansritt avgjordes utanför Kurtuvenai i Litauen på...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På torsdagen startade de Nordiska och Baltiska mästerskapen i sportkörning på Savijärvi Gård i Sibbo. Att köra svåra banor med häst och...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp