Elitfölauktionen hopp -23

Jag har inte hunnit kolla all filmer än, jag ska vara funktionär på auktionen så kommer följa väldigt noga ;)

Här kan man se film på hela kollektionen i ett svep (iaf om man har clipmyhorse):

https://www.clipmyhorse.tv/sv_SE/ondemand/event/12374/competition/229588?utm_source=clipmyhorse&utm_medium=cmh_content_slider&utm_campaign=home_custom_slider&utm_term=CMH+Auctions&utm_content=SWB+Elite+Foal+Auction+Show+Jumping+2023
Spännande, tror du det kommer bli ngt nytt rekordpris i år?
 
Minns jag fel eller är startbudet höjt till 4000€ från 3000€? Kanske blandar ihop med utländska auktioner nu 🤔
 
Är det ens ett elitföl då, tänker jag?

Vad har den på mödernet?
Det finns info på sidan. Mamman har plac i 130, mormor elitpremierad.
Mormodern Salli (e. Hubertus) är ett Elitsto. Hon har lämnat Zarastro (e. Robin Z) som tillsammans med Caroline Persson har ett flertal segrar och placeringar i svår 160 hoppning. Flera avkommor har belönats med hoppdiplom som unghästar, Zarastro II (e. Robin Z) har tävlingsmeriter i 140 hoppning och helsystern Zarastra har tävlat i 135-klasser och är i sin tur moder till Zaloubet (e. Maloubet de Pleville) som tävlar i internationell 160 hoppning tillsammans med Viggo Björklund. Salli har också lämat Gino (e. Cardento), Da Capo (e. Robin Z) och Flying Surprise (e. Feliciano) som alla tävlat i 130 hoppning.
 
Ok. Då tar det som om marknaden troligtvis är mättad. Det finns ett större utbud än efterfrågan.

Tyvärr, får man väl säga, då uppfödaren kanske till och med går med stora förluster för sin hobby.
Just den uppfödaren gör det inte som hobby, hon har många ston i avel och visar svarta siffror i sin uppfödning.

Jag tror att äggfabrikerna börjar göra att hoppfölsmarknaden är ganska körd. De som betingar höga priser på auktioner runt om är producerade med framgångsrika ston som bor nånstans och skördas på ägg som sen ICSIas med (gärna döda asgamla) topphingstar. För genpoolen en katastrof. För avelsframstegen en katastrof. För gemene uppfödare - katastrof.
 
Just den uppfödaren gör det inte som hobby, hon har många ston i avel och visar svarta siffror i sin uppfödning.

Jag tror att äggfabrikerna börjar göra att hoppfölsmarknaden är ganska körd. De som betingar höga priser på auktioner runt om är producerade med framgångsrika ston som bor nånstans och skördas på ägg som sen ICSIas med (gärna döda asgamla) topphingstar. För genpoolen en katastrof. För avelsframstegen en katastrof. För gemene uppfödare - katastrof.
Oj.

Det här är mer än vad jag hade kunskap om.

Självklart blir hela idén med uppfödning heeelt annan om man konkurrerar med toppston som presterat och kanske presterar ännu, i tävlingar.

Då kan ju alla med triangelmärkta, eller omeriterade ston (som jag själv som betäckt en treåring) gå hem och glömma sig mao?

För givetvis bör en elitstammad fölunge kosta mer än 60 000?

Undrar om man inte får mer genom att betäcka med "grannens hingst" (läs vem som helst), proportionellt gentemot kostnaden...??
 
Oj.

Det här är mer än vad jag hade kunskap om.

Självklart blir hela idén med uppfödning heeelt annan om man konkurrerar med toppston som presterat och kanske presterar ännu, i tävlingar.

Då kan ju alla med triangelmärkta, eller omeriterade ston (som jag själv som betäckt en treåring) gå hem och glömma sig mao?

För givetvis bör en elitstammad fölunge kosta mer än 60 000?

Undrar om man inte får mer genom att betäcka med "grannens hingst" (läs vem som helst), proportionellt gentemot kostnaden...??
Det har ju varit så ett tag först med ET och numera mer med ICSI som är mer som IVF.
Jag tycker det är nu som effekten verkar slå igenom.

Det jag tycker är märkligt är att det är ffa på hoppsidan och inte alls i samma utbredning på dressyrsidan.
 
Det har ju varit så ett tag först med ET och numera mer med ICSI som är mer som IVF.
Jag tycker det är nu som effekten verkar slå igenom.

Det jag tycker är märkligt är att det är ffa på hoppsidan och inte alls i samma utbredning på dressyrsidan.
Vad beror det på, och hur skiljer det sig?
Jag blir nyfiken, då detta är en ny värld för mig.

Det låter ju närmast som produktion och inte uppfödning, om du förstår vad jag menar....
 
Oj.

Det här är mer än vad jag hade kunskap om.

Självklart blir hela idén med uppfödning heeelt annan om man konkurrerar med toppston som presterat och kanske presterar ännu, i tävlingar.

Då kan ju alla med triangelmärkta, eller omeriterade ston (som jag själv som betäckt en treåring) gå hem och glömma sig mao?

För givetvis bör en elitstammad fölunge kosta mer än 60 000?

Undrar om man inte får mer genom att betäcka med "grannens hingst" (läs vem som helst), proportionellt gentemot kostnaden...??
Det är ju brist på stabila (swb) hästar till hobbyryttare och verksamheter som ridskolor, högvakten och polisen, så nog finns det väl en marknad för hästar som inte är avlade på prestation och explosivitet. De flesta ryttare tävlar inte 130-165 hoppning eller svår dressyr.
 
Det är ju brist på stabila (swb) hästar till hobbyryttare och verksamheter som ridskolor, högvakten och polisen, så nog finns det väl en marknad för hästar som inte är avlade på prestation och explosivitet. De flesta ryttare tävlar inte 130-165 hoppning eller svår dressyr.
Det finns men den bär sig inte ekonomiskt så den aveln uteblir till största del. Plus det är ju mer än avel, de vill köpa vuxna, utbildade hästar och det finns ingen som kan tjäna pengar i Sverige på att köpa in och grundutbilda ej prestationsinriktade hästar.
 
Det är ju brist på stabila (swb) hästar till hobbyryttare och verksamheter som ridskolor, högvakten och polisen, så nog finns det väl en marknad för hästar som inte är avlade på prestation och explosivitet. De flesta ryttare tävlar inte 130-165 hoppning eller svår dressyr.
De säljs sällan på fölmarknad. De säljs som 3-4-5 åringar.

Ska man inte gå asmycket back behöver man sälja som föl
 
Det är ju brist på stabila (swb) hästar till hobbyryttare och verksamheter som ridskolor, högvakten och polisen, så nog finns det väl en marknad för hästar som inte är avlade på prestation och explosivitet. De flesta ryttare tävlar inte 130-165 hoppning eller svår dressyr.
Det är klart att man kan få sin trevliga egna uppfödning såld, om den visar sig ha allt det där som man vill ha.

Men ofta verkar det vara svårt att finna.

Dessutom tar det åratal av arbete att få fram.

Då kan man egentligen inte klassa sig som professionell uppfödare, utan snarare hästägare som fött upp en avkomma till sig själv.
 
Vad beror det på, och hur skiljer det sig?
Jag blir nyfiken, då detta är en ny värld för mig.

Det låter ju närmast som produktion och inte uppfödning, om du förstår vad jag menar....

Jag har haft lite samma funderingar som @cirkus nu lyfter, om effekten av ex. Embryo transfer.
ET är ett befruktat embryo som sätts in i mottagarsto. Orginalstoet betäcks och embryot spolas ur efter typ 7 dygn. ICSI-ston skördas på ägg som befruktas av en spermie som man injicerar i äggen och odlas för att sen återföras i mottagarston, de kan producera många varje säsong på ett sto iom att stoet ej behöver bli dräktigt
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 961
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 332
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 703
Senast: Lavinia
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp