Elitfölauktionen hopp -23

Det är klart att man kan få sin trevliga egna uppfödning såld, om den visar sig ha allt det där som man vill ha.

Men ofta verkar det vara svårt att finna.

Dessutom tar det åratal av arbete att få fram.

Då kan man egentligen inte klassa sig som professionell uppfödare, utan snarare hästägare som fött upp en avkomma till sig själv.
Jag lyckas typ aldrig sälja föl.
Det är svindyrt att ha dom tills de är säljbara som 3-4 åringar om de ska vara grundutbildade
 
Jag lyckas typ aldrig sälja föl.
Det är svindyrt att ha dom tills de är säljbara som 3-4 åringar om de ska vara grundutbildade
Japp.

Jag har bara lyckats sälja en nybliven tvååring (till närmast bortskänkes-pris), och nu har jag en snart tvååring, som knappt någon visat intresse för.

Den vill jag inte skänka bort, men marknaden vill inte betala det jag vill ha.
 
Japp.

Jag har bara lyckats sälja en nybliven tvååring (till närmast bortskänkes-pris), och nu har jag en snart tvååring, som knappt någon visat intresse för.

Den vill jag inte skänka bort, men marknaden vill inte betala det jag vill ha.
Nej precis så är det.
Etablerade uppfödare säljer nog till hyffsat pris, särskilt dressyrfölen.
 
Ni som tycker att priserna blev så himla låga (106’ om jag minns rätt, plus moms då för tydlighetens skull), har ni studerat de motsvarande auktionerna i närliggande länder för en adekvat jämförelse?
 
Ni som tycker att priserna blev så himla låga (106’ om jag minns rätt, plus moms då för tydlighetens skull), har ni studerat de motsvarande auktionerna i närliggande länder för en adekvat jämförelse?
Den jag följde var snittet på 228 000 i england. Lägsta gick för ca 120 och högsta för runt 630.
 
Ni som tycker att priserna blev så himla låga (106’ om jag minns rätt, plus moms då för tydlighetens skull), har ni studerat de motsvarande auktionerna i närliggande länder för en adekvat jämförelse?
Jag både följer och köper på auktioner utomlands flera gr per år både till mig själv och andra. Det är låga priser på de utvalda elitfölen i år. Givetvis kan inte alla gå för extrema pengar men jag fast vid att 5500 € är ett skämt för ett selekterat föl.
 
Tycker varje år det är lite pinsamt med de dåliga priserna och det ska vara elitföl. Jag hade två favoriter och båda gick för under 100, o går sådana för under 100 skulle ju mitt föl (som nu är 1.5 år) går för max 30-40. Det kanske han gör men han är inte till salu.
Sen fanns det ett föl om jag hade velat ha en fin hopphäst (de andra två rörde sig bra med sådär tänker jag mer allround) hade jag köpt det fölet vars farmor går just nu 145 hopp och fölets farmors mor är Butterfly Flip.
Fölets mormor gick 150 och har producerat 160-häst och lite annat på 130-140 nivå.
Mormors mor har producerat 3stj fälttävlans hästar.

Pris 75 500 kr.
 
Jag både följer och köper på auktioner utomlands flera gr per år både till mig själv och andra. Det är låga priser på de utvalda elitfölen i år. Givetvis kan inte alla gå för extrema pengar men jag fast vid att 5500 € är ett skämt för ett selekterat föl.
Ja det kan jag absolut hålla med om, frågan var om den svenska auktionen stack ut särskilt mycket? Och som sagt tycker jag snittpriset verkligen är helt ok.
 
Ni som tycker att priserna blev så himla låga (106’ om jag minns rätt, plus moms då för tydlighetens skull), har ni studerat de motsvarande auktionerna i närliggande länder för en adekvat jämförelse?
Jag tror att på just hoppföl så har priserna sjunkit en hel del senaste åren. Det är väldigt ojämna priser överallt. En hel del toppar men rätt lågt på en del också.

Jag tycker det är otroligt synd att i stort sett ingen av de som går för bra pengar har pappor som är svenska oavsett mödernet.
 
Det kan inte bero på att allt annat blivit dyrare då? Så då vill/kan inte folk lägga mer på ett föl, som ju är en ganska osäker "investering".
 
Tycker varje år det är lite pinsamt med de dåliga priserna och det ska vara elitföl. Jag hade två favoriter och båda gick för under 100, o går sådana för under 100 skulle ju mitt föl (som nu är 1.5 år) går för max 30-40. Det kanske han gör men han är inte till salu.
Sen fanns det ett föl om jag hade velat ha en fin hopphäst (de andra två rörde sig bra med sådär tänker jag mer allround) hade jag köpt det fölet vars farmor går just nu 145 hopp och fölets farmors mor är Butterfly Flip.
Fölets mormor gick 150 och har producerat 160-häst och lite annat på 130-140 nivå.
Mormors mor har producerat 3stj fälttävlans hästar.

Pris 75 500 kr.
Vilket föl var det, som har BF som fmm? Hittar ingen hingst i blup.se som har Butterfly Flip som mormor.
 
Det kan inte bero på att allt annat blivit dyrare då? Så då vill/kan inte folk lägga mer på ett föl, som ju är en ganska osäker "investering".
Mja, dressyrfölen hade väl rätt bra snittpris ändå.
Tycker inte att 120’ är dåligt snitt.

Jag tror att de som köper på auktion sällan är gemene man utan antingen tävlingsryttare eller deras sponsorer.
 
Ja det kan jag absolut hålla med om, frågan var om den svenska auktionen stack ut särskilt mycket? Och som sagt tycker jag snittpriset verkligen är helt ok.
Ja det tycker jag. Funderar på hur det skulle gå att hålla en lite jämnare nivå på priserna. Kanske minska antalet föl och bara ta ut riktiga toppföl? Införa breeders market auktioner likt Zangersheide och VDL har?
Hade du själv varit nöjd med 5500 € för ett selekterat föl som uppfödare och säljare?
 
Det är Toetankhamon de Muze som är far till fölet (reservation för stavning).
Yes
IMG_2180.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 961
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 332
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 703
Senast: Lavinia
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp