Bukefalos 28 år!

"...eller bud", vad betyder det?

Tass

Trådstartare
Avdelningen Fikonspråk.
Jag kollar ibland på Blocket, och något som ofta förekommer är att man skriver t ex "pris 300 kr eller bud". Men vad menas egentligen med "eller bud"?

Jag ser två tolkningar:

1) Säljaren går inte under 300 kr, men blir det budgivning/flera intressenter, så är det högstbjudande som gäller.

2) Säljaren värderar varan till 300 kr, men det går att pruta och lägga lägre bud, och sen får säljaren ta ställning till om han/hon accepterar budet eller inte.

Hur ser ni på det?
Och tror ni att det finns regionala skillnader?
Om ni svarar snällt nu så kanske jag blir modig nog att slänga ut en annons alldeles på egen hand :)
 
Sv: "...eller bud", vad betyder det?

Jag förstår det som att säljaren helst vill ha det priset men är någorlunda flexibel (neråt). Skulle det finnas fler intressenter hoppas säljaren på en budgivning och kanske högre pris.

Jag köpte en soffa som låg ute för 3000 eller bud och fick den för 2500 - jag frågade om de skulle kunna tänka sig sälja för det priset och det kunde de :)
 
Sv: "...eller bud", vad betyder det?

När jag själv skriver "eller bud" är det mest för att se vad folk är villiga att ge. Sen får man förhandla efter det om någon är intresserad.
 
Sv: "...eller bud", vad betyder det?

Jag förstår det som att säljaren helst vill ha det priset men är någorlunda flexibel (neråt). Skulle det finnas fler intressenter hoppas säljaren på en budgivning och kanske högre pris.
Redan svar? Tack tack vad snälla ni är :)

Det var en intressant tolkning Tjenixen. Det blir lite "jag kan sälja den för det här, men jag är öppen för budgivning åt båda hållen". Då har man både hängslen och livrem.
Låter bra tycker jag!

Jag har själv alltid tolkat det som nr 1.

Att jag började fundera över det berodde på att jag hörde två tjejer diskutera en häst som var till salu för ett belopp "eller bud". De såg det som att priset var lågt satt och att säljaren hoppades på en budgivning uppåt.
 
Sv: "...eller bud", vad betyder det?

När jag själv skriver "eller bud" är det mest för att se vad folk är villiga att ge. Sen får man förhandla efter det om någon är intresserad.
Man kan se det som motsatsen till "prutat o klart" med andra ord.
 
Sv: "...eller bud", vad betyder det?

Jag säger också som tvåan. Tycker att Tass förklarade det på ett bra sätt.
 
Sv: "...eller bud", vad betyder det?

Jag vet inte om jag är enkelspårig eller sådär, men jag hade aldrig tänkt att "eller bud" kunde tolkas uppåt i form av budgivning. För mig är det "300 kr eller vad du är villig att ge".
 
Sv: "...eller bud", vad betyder det?

Tolkningen nr 2. Annars lär säljaren skriva att bud under 300 accepteras inte..
 
Sv: "...eller bud", vad betyder det?

För min egen del absolut både 1 och 2! Flexibilitet neråt om det behövs och risk för budgivning uppåt om stort intresse.
 
Sv: "...eller bud", vad betyder det?

Tvåan, annars borde det stå högstbjudande.
Det svåra med detta med oklara priser är vad säljaren kan tänka sig. Om det tex står 300 kr eller bud och annonsen är ett par veckor gammal, är då tex 150 kr att betrakta som ett skambud? En 50-lapp? Jag hade nog inte svarat på en sån annons, jag tycker att det rimliga är att man sätter ett så lågt pris som möjligt från början så att man blir av med grejerna. Just precis idag läste jag en annons där en person lagt ut en massa ikeamöbler och skrivit vad de kostat i nypris och sen var det upp till den intresserade att lägga bud. Otroligt korkat, jag kan slå vad om att ingen svarar på såna annonser, det blir för mycket spekulation. Raka rör och låga realistiska priser, önskar att fler fattade det på blocket så att man vet vad som gäller direkt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 531
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej Har hamnat i ett dilemma då parterna blivit osams, / ingen av dom vill kännas vid hästen som jag har köpt av dom . Person A har...
Svar
4
· Visningar
1 764
Hästmänniskan Jaha, då var det dags igen... med min vanliga otur.. Jag och sambon hörde ryktas om för 2 veckor sedan om en fin liten hästgård till...
Svar
18
· Visningar
2 813
Senast: kopia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp