Bukefalos 28 år!

EM i dressyr 2023

Jag har gjort en bingobricka för oss som (ännu) är för snåla/masochistiska att gå över till clipmyhorse. Så kan vi lindra lidandet med en liten inbördes tävling.

Visa bifogad fil 127621
Jag tror att du bidrar till att få upp tittarsiffrorna på SVT. Jag har inte sett någon dressyr från EM nu men jag blir rätt sugen. Utifrån tidigare SVT-erfarenhet känner jag att bingon sitter ganska snabbt.
 
Tänkte i går att man verkligen inte hade kunnat ta en hutt efter varje gång hon säger oj! eller nej! För då hade man varit packad efter två ekipage.

Jag började på en egen statistik för att se vad som är mest återkommande och med risk för att jag missat något så har det hittills (i GP Specialen som jag inte sett klart) upplysts tretton gånger "nu är det femton byten i varje" samt nio gånger "nu kommer det nio byten i vartannat" (man blir ju lika överraskad varje gång), medan "OJOJ OOO nej VAD HÄNDER" (typ) samt smackningar/"smacksugen" är uppe i sju gånger vardera. :up:

Skulle man shotta så är det nog säkrast att hålla det till "nu går den på toaletten", vilket det hittills varit befriande tyst om, och som dessutom statistiskt infaller mer sällan och slumpmässigt än femton galoppombyten i varje steg.
 
Jag är lite snällare än många av er och tycker inte Gunilla är så fruktansvärd. Det som är synd är att hon hamnat i att vara kommentator istället för expert?
Det vore ju rimligt om det var A-M som gav Gunillas kommentarer och att det sedan fanns en expert bredvid som gav mer djup och mer insatta kommentarer liksom!
Jag tror dessutom Gunilla kan väldigt mycket mer än vad som kommer fram, så frågan är om det saknas coachning (för att få fram hennes kunskaper) eller vilja (att dela med sig av det). Oavsett är det inte någon bra kombination som kommenterar nu, och det hade varit roligt med en omstart med andra kommentatorer. Men jag stör mig inte särskilt mycket, är väl van från jobbet med att låta saker bara gå in genom ett öra och ut genom det andra ;)
 
Extremt irriterande är när de säger ojoj och sedan ingenting mer. Jaha? Vad var det som var oj? Och kan de sluta smacka!

Dessutom, de som tittar på dressyr är till 96% dressyrnördar + eventuellt ovilliga extra familjemedlemmar. De behöver inte ojoj, utan analyser på vad som gick fel, vad som är bra och varför. Som den brittiska kommentatorn på FEI som hela tiden följde varje rörelse, hade koll på poängen och en analys om varför poängen blev sämre eller bättre.

Varför är GB (och AM) så förbaskat rädd för att säga någonting negativt om en ryttare, särskilt i toppen? De intervjuar ändå ingen (som hoppningen gör) så de kan inte vara rädda för att bli bannlysta. De verkar sitta i sitt lilla bås någonstans och häcka och inte interagera alls med ryttarna.
 
Jag är lite snällare än många av er och tycker inte Gunilla är så fruktansvärd. Det som är synd är att hon hamnat i att vara kommentator istället för expert?
Det vore ju rimligt om det var A-M som gav Gunillas kommentarer och att det sedan fanns en expert bredvid som gav mer djup och mer insatta kommentarer liksom!
Jag tror dessutom Gunilla kan väldigt mycket mer än vad som kommer fram, så frågan är om det saknas coachning (för att få fram hennes kunskaper) eller vilja (att dela med sig av det). Oavsett är det inte någon bra kombination som kommenterar nu, och det hade varit roligt med en omstart med andra kommentatorer. Men jag stör mig inte särskilt mycket, är väl van från jobbet med att låta saker bara gå in genom ett öra och ut genom det andra ;)
Gunilla är ju dessutom en väldigt kompetent tränare och ryttare så med all säkerhet finns det MASSOR med kunskap i bakgrunden att ta fram.
 
Vill minnas att Gunilla Byström för drygt tio år sedan hade en annan Gunilla som bisittare efternamn började på Å?
Då var det betydligt mer hästsnack då denna Gunilla Å verkade rida själv förvisso inte tävling men hästmänniska i alla fall
Eller var jag bara yngre och snällare då :o
 
Har hon slutat prata om att "spänna bågen"😅?

Nånting Natasha upprepar är "what a reach" i slutorna, men ja, hon har verkligen rätt när hon säger det.

Nja, förekommer här och där men kanske inte lika ofta? Däremot är det återkommande tal om dragläget eller att ryttaren inte hittat dragläget. Men beskrivning av om dragläget är "av eller på" känns ändå innehållsmässigt något mer givande än "nu kommer det nio byten i vartannat" för nittonde gången eller andra meningslösa fraser som en genomsnittlig chatrobot hade kunnat prestera.

Jag såg ett youtubeklipp/FEI och hörde ingenstans att de behövde tjata om att nu kommer den och den och den och den rörelsen. Däremot intressant att de berättar när det delas ut en eller flera tior för en rörelse, kan de se det så borde ju även SVT-gänget klara en sådan sak.
 
Kollade om och jag är team Dalera. Hon ser så 'vanlig' ut när hon inte är inne på banan. Det ser så lätt och vackert. Sedan var det trevligt att se hur så fort hon kom ut så slappnade hon av direkt och skrittade iväg lugnt med huvudet nere. Och såg vanlig ut igen.

Hur har det gått för hennes avkomma? Jag tar för givet att hon haft flera.
 
Nja, förekommer här och där men kanske inte lika ofta? Däremot är det återkommande tal om dragläget eller att ryttaren inte hittat dragläget. Men beskrivning av om dragläget är "av eller på" känns ändå innehållsmässigt något mer givande än "nu kommer det nio byten i vartannat" för nittonde gången eller andra meningslösa fraser som en genomsnittlig chatrobot hade kunnat prestera.

Jag såg ett youtubeklipp/FEI och hörde ingenstans att de behövde tjata om att nu kommer den och den och den och den rörelsen. Däremot intressant att de berättar när det delas ut en eller flera tior för en rörelse, kan de se det så borde ju även SVT-gänget klara en sådan sak.

Det var intressant att den manliga kommentatorn påpekade att det är sju domare på EM och JVBW jobbed mycket med vänster skänkel i piaffen där de vanliga fem domarna inte kan se den. Och hon fick olika siffror från domarna på piaffen.
 
Kollade om och jag är team Dalera. Hon ser så 'vanlig' ut när hon inte är inne på banan. Det ser så lätt och vackert. Sedan var det trevligt att se hur så fort hon kom ut så slappnade hon av direkt och skrittade iväg lugnt med huvudet nere. Och såg vanlig ut igen.

Hur har det gått för hennes avkomma? Jag tar för givet att hon haft flera.

Inga avkommor vad jag vet. Hon har en 3/4 syster som har en avkomma men den är bara 3 år.
 
Äsch, jag vill ju vara med på bingo. :( Men har massör bokad till hästarna när det är kür. Enda tiden hen kunde, så typiskt. Får undvika buke tills jag sett ikapp. ;)
 
Tittar ikapp även idag även om jag gjort små nedslag här och där under eftermiddagen, noterar att A-M i alla fall vågade lyfta en mejlfråga angående oron kring Helgstrands metoder.

Men givetvis var GB tyst som en mussla och bara väntade ut att A-M skulle diskutera färdigt för sig själv så hon - gud förbjude! - inte skulle behöva yppa en stavelse i en så obekväm diskussion.
Apropå det, vad tycker ni om att Danmark tog ut Helgstrand till att rida EM?
Och att Helhästarna dessutom är en av de största sponsorerna till tävlingen? Är det inte orimligt att vara sponsor och själv tävla?
Misstänker dock att det inte finns några förbud mot det, och t ex hemmaplans fördel finns ju alltid (och vi har väl samma variant i Sverige med Lövsta som sponsor och ryttare från Lövsta som tävlar de tävlingarna osv, är kanske svårt att reglera?)
 
Apropå det, vad tycker ni om att Danmark tog ut Helgstrand till att rida EM?
Och att Helhästarna dessutom är en av de största sponsorerna till tävlingen? Är det inte orimligt att vara sponsor och själv tävla?
Misstänker dock att det inte finns några förbud mot det, och t ex hemmaplans fördel finns ju alltid (och vi har väl samma variant i Sverige med Lövsta som sponsor och ryttare från Lövsta som tävlar de tävlingarna osv, är kanske svårt att reglera?)

Märkligt och fel. Helst av allt skulle jag vilja ha den jäveln i fängelse för alla hästaffärer där han lurat skjortan av hur många som helst och nu för det ohästvänliga ridsättet han har ägnat sig åt ändå sedan Matinee 's tid
 
Nja, förekommer här och där men kanske inte lika ofta? Däremot är det återkommande tal om dragläget eller att ryttaren inte hittat dragläget. Men beskrivning av om dragläget är "av eller på" känns ändå innehållsmässigt något mer givande än "nu kommer det nio byten i vartannat" för nittonde gången eller andra meningslösa fraser som en genomsnittlig chatrobot hade kunnat prestera.

Jag såg ett youtubeklipp/FEI och hörde ingenstans att de behövde tjata om att nu kommer den och den och den och den rörelsen. Däremot intressant att de berättar när det delas ut en eller flera tior för en rörelse, kan de se det så borde ju även SVT-gänget klara en sådan sak.

I GPS fick man, för flertalet av de 30 ekipagen, också veta att "nu kommer piruetten". Ofta i kombination med "nära staketet", ifall man skulle råkat glömma...

KL
Jag tycker GB är oerhört trååååkig att lyssna på och blir dessutom stressad av hennes skrikande när någon missar. Kom på mig själv med önska att "missa för h-e inte, vill inte höra hysterisk kommentator".
Det som stör allra mest, tycker jag, är att de kommenterar utifrån tron att de flesta som tittar inte kan någonting alls, dessutom är de frågor de hämtar från DUO stundtals på så låg nivå att man rodnar. Knappast någon kommentator på t.ex längdskidtävling skulle ta fram frågor av typen "vad är skidvalla?", "måste man ha skiddräkt på sig när man tävlar eller går träningsoverall lika bra?", "varför dreglar skidåkarna?". Som jämförelse.

Det är sannerligen inte mycket till expertkommentarer i dressyrsändningarna på SVT...
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 095
  • Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
42 848
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i dressyr inleds under tisdagen i tyska Hagen och den svenska förbundskapten ser fram emot mästerskapsstarten med sitt lag. – Vi...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp