EM i dressyr 2023

I GPS fick man, för flertalet av de 30 ekipagen, också veta att "nu kommer piruetten". Ofta i kombination med "nära staketet", ifall man skulle råkat glömma...

KL
Jag tycker GB är oerhört trååååkig att lyssna på och blir dessutom stressad av hennes skrikande när någon missar. Kom på mig själv med önska att "missa för h-e inte, vill inte höra hysterisk kommentator".
Det som stör allra mest, tycker jag, är att de kommenterar utifrån tron att de flesta som tittar inte kan någonting alls, dessutom är de frågor de hämtar från DUO stundtals på så låg nivå att man rodnar. Knappast någon kommentator på t.ex längdskidtävling skulle ta fram frågor av typen "vad är skidvalla?", "måste man ha skiddräkt på sig när man tävlar eller går träningsoverall lika bra?", "varför dreglar skidåkarna?". Som jämförelse.

Det är sannerligen inte mycket till expertkommentarer i dressyrsändningarna på SVT...

Jag håller med! Hoppningen var rätt bra tycker jag. De har blivit bättre. Men dressyren kommentatorer är inte bra.
 
Märkligt och fel. Helst av allt skulle jag vilja ha den jäveln i fängelse för alla hästaffärer där han lurat skjortan av hur många som helst och nu för det ohästvänliga ridsättet han har ägnat sig åt ändå sedan Matinee 's tid
Frågan är bara på vilka grunder. Så länge han inte är dömd för det blir det nog svårt…
 
Det som stör allra mest, tycker jag, är att de kommenterar utifrån tron att de flesta som tittar inte kan någonting alls, dessutom är de frågor de hämtar från DUO stundtals på så låg nivå att man rodnar. Knappast någon kommentator på t.ex längdskidtävling skulle ta fram frågor av typen "vad är skidvalla?", "måste man ha skiddräkt på sig när man tävlar eller går träningsoverall lika bra?", "varför dreglar skidåkarna?". Som jämförelse.

Det är sannerligen inte mycket till expertkommentarer i dressyrsändningarna på SVT...

:rofl: Nej för mig är det ett ganska stort mysterium vilka dessa människor är som slår på tvn just för en fyra timmar lång dressyrsändning och känner "YES! nu ska jag minsann få svar på om hästar verkligen kan andas genom näsan eller vad är egentligen de där hålen längst ut på hästens huvud till för. Vilken tur att jag kan fråga duoappen och få svar från en expert medan dessa helt ofattbara krumelurer pågår på tvn, för det är säkert många andra som sitter och funderar på just detta".

Men det är kanske vi som är fördomsfulla och tror att bara nördar tittar? Och det kanske finns andra som ställer sådana frågor om vintersporten och fotboll och friidrott också, bara att de som du säger då läggs undan längre ner.

Det hade dock varit väldigt intressant att veta tittarfördelningen på aktiva/hjälpligt kunniga ryttare/hästmänniskor respektive människor som har svårt att skilja fram från bak på en häst eller barn under sju år, inte minst när det gäller dressyrtävlingarna. Jag kanske ska skriva till duoappen och fråga om det.
 
Jag misstänker ju att tanken är att göra sporten mer tillgänglig för alla men det är ett väldigt märkligt sätt att göra den tillgänglig. Nästan alla de här kommentarerna skulle gå att göra fotbollsrelaterade (med undantag av toaletten). Vem skulle acceptera sådant fånigt kommenterande där som varken beskriver spelet som sker eller ökar publikens förståelse och kunskap om vad de ser. Om vi jämför med Christian Olsson, som jag vet att många ogillar, så skapar han i alla fall en målande stämningsfull beskrivning som engagerar publiken. Även om han pratar rappakalja så blir ju hand kommenterande meningsfullt medan det här tramset måste vara störande för alla, möjligen med undantag för en 3-åring som försöker lära sig räkna längre än till 10.
 
Märkligt och fel. Helst av allt skulle jag vilja ha den jäveln i fängelse för alla hästaffärer där han lurat skjortan av hur många som helst och nu för det ohästvänliga ridsättet han har ägnat sig åt ändå sedan Matinee 's tid

Förutom att jag ogillar honom har jag mest svårt att förstå uttagningen, han var ju inte självskriven och var fjärde ryttare resultatmässigt båda tävlingsdagarna (och får inte starta küren). De hade vunnit medaljerna utan honom så varför låta honom ”solka” sitt landslags rykte?
Är han accepterad av danska ridsportförbundet/deras lagledare? Eller styr han dem i bakgrunden till och med så man inte vågar göra något annat?

Samtidigt tycker jag ju synd om alla runt honom, det finns många som jobbar där och rider där som man inte vet vad om man ska tycka bu eller bä om. Likaså hans son… det är ju inte rimligt med ärvd synd men det är svårt att dela på vems fel det är om det vi tror görs där görs systematiskt och inte bara av Andreas själv?
 
Jag tycker det i chatten (SVT Duo appen) förekommer frågor både från amatörer och ner insatta, är ganska kul att läsa där och tycker det är ett bra komplement kanske särskilt för de som inte kan så mycket?
Även under skidåkning kommer det både väldigt insatta kommentarer (ofta norska ;)) och en del som verkligen har noll koll. Kul om det är en blandning som följer sporterna ju!
 

Bifogade filer

  • IMG_5783.png
    IMG_5783.png
    83,7 KB · Visningar: 100
Apropå det, vad tycker ni om att Danmark tog ut Helgstrand till att rida EM?
Och att Helhästarna dessutom är en av de största sponsorerna till tävlingen? Är det inte orimligt att vara sponsor och själv tävla?
Misstänker dock att det inte finns några förbud mot det, och t ex hemmaplans fördel finns ju alltid (och vi har väl samma variant i Sverige med Lövsta som sponsor och ryttare från Lövsta som tävlar de tävlingarna osv, är kanske svårt att reglera?)
Jag tänkte på det, att hans namn står på en skylt på arenan… jag tycker inte att det känns ok. Även Kingsland som han äger är ju sponsor. Men det känns mer ok, för mig.
 
Jag tänkte på det, att hans namn står på en skylt på arenan… jag tycker inte att det känns ok. Även Kingsland som han äger är ju sponsor. Men det känns mer ok, för mig.
Instämmer i att det inte låter rätt att stå som stor sponsor i en stor och viktig tävling man själv deltar i. Även om det inte skulle påverka domarna så ser det illa ut. Det skulle ju absolut snackas om han tog hem en medalj, är det då "köpta" poäng för att bibehålla en viktig sponsor?
Mitt eget företag sponsrade klasser i ett meeting där jag deltog som tävlande, och där var det noga att mitt företag bara sponsrade klasser där jag själv inte startade (och då hade troligen inte nån av domarna koll på kopplingen mellan mig och företaget ändå, eftersom jag inte är någon känd profil och mitt företag inte heter samma som mitt efternamn...)
 
Jag tycker att Helgstrands inblandning ger hela arrangemanget en bitter smak i munnen. Han sponsrar, äger anläggningen och rider. Rider dessutom rätt dåligt, poängen han får är enbart för att hästen är en sinnessjuk talang. Önskar faktiskt att det pratades om det och att journalister gjorde sitt jobb och ställde svåra frågor till deltagande ryttare. Patrik är som också ordentligt insyltad i Helgstrands affärer, sådet solkar även det vårt landslag. Tycker därför det finns ett intresse för svensk media att lyfta detta. Men det är väldigt locket på..
 
Jag tycker att Helgstrands inblandning ger hela arrangemanget en bitter smak i munnen. Han sponsrar, äger anläggningen och rider. Rider dessutom rätt dåligt, poängen han får är enbart för att hästen är en sinnessjuk talang. Önskar faktiskt att det pratades om det och att journalister gjorde sitt jobb och ställde svåra frågor till deltagande ryttare. Patrik är som också ordentligt insyltad i Helgstrands affärer, sådet solkar även det vårt landslag. Tycker därför det finns ett intresse för svensk media att lyfta detta. Men det är väldigt locket på..
Och ännu konstigare att det var tyst om att Helgstrand var delägare i flera av hästarna som var med på UnghästVM i svenska laget. Det var bara de svenska ägarna listade. Så nog har han sina fingrar i ganska många svenska syltburkar.
 
Och ännu konstigare att det var tyst om att Helgstrand var delägare i flera av hästarna som var med på UnghästVM i svenska laget. Det var bara de svenska ägarna listade. Så nog har han sina fingrar i ganska många svenska syltburkar.
Det gör det hela ännu mer intressant för den svenska journalistkåren. Men dom verkar så oerhört rädda för att ställa jobbiga frågor.
 
Jag misstänker ju att tanken är att göra sporten mer tillgänglig för alla men det är ett väldigt märkligt sätt att göra den tillgänglig. Nästan alla de här kommentarerna skulle gå att göra fotbollsrelaterade (med undantag av toaletten). Vem skulle acceptera sådant fånigt kommenterande där som varken beskriver spelet som sker eller ökar publikens förståelse och kunskap om vad de ser. Om vi jämför med Christian Olsson, som jag vet att många ogillar, så skapar han i alla fall en målande stämningsfull beskrivning som engagerar publiken. Även om han pratar rappakalja så blir ju hand kommenterande meningsfullt medan det här tramset måste vara störande för alla, möjligen med undantag för en 3-åring som försöker lära sig räkna längre än till 10.

Jag gillar CO, han kommenterar målande, som du säger. Och med glimten i ögat. Dessutom på samma sätt med alla sporter han är kommentator för.

Jag följde damernas VM fotboll på radio. Är inte det minsta intresserad egentligen av fotboll, men det var såå spännande och jag lärde mig en hel del. Utan att det drogs ned på dagisnivå...
 
ska vi spela bingo nu? :D

Bingobrickans "nu då: femton byten i varje" och "nu är det nio byten i vartannat" samt "åsså sista medellinjen nu" funkar ju lite bättre i GP/GPS där ALLA VET att dessa händelser inträffar i varje program på exakt samma plats varje jävla gång. Men ev. går det att få ihop en rad ändå? Eller så får det konstrueras en särskild kürbricka med de vanligaste flosklerna därifrån...
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 263
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
42 257
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter EM i dressyr inleds under tisdagen i tyska Hagen och den svenska förbundskapten ser fram emot mästerskapsstarten med sitt lag. – Vi...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp