Bukefalos 28 år!

En dag gammal köttfärs, ätbart?

Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Så länge du inte har låtit den vara ute ur kylskåpet någon längre tid så är all normal köttfärs ätbar både en och flera dagar efter bäst-före datum.
Folk är på tok för petiga med de där siffrorna numera och vågar inte lita på sina egna sinnen såsom smak, lukt och syn.
Jag har haft ägg som klarat sig tre månader efter bäst-före datumet gått ut, bara man ser till att de ligger kallt och har legat kallt på inköpsstället.
Har just nu kräftstjärtar i kylen som har bf datum i slutet på maj..inga fel på dem heller.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Fast det är en attans skillnad på köttfärs och ägg.
Köttfärs börjar härskna ganska fort, något långsammare om den förpackas syrefritt. Eftersom den är mald så är det väldigt stor yta med kött som varit i kontakt med luften och därmed riskerat att kontamineras av både det ena och andra.
Ägg bor i sitt skal, där finns inga bakterier eller sånt. Bäst före-dag på ägg avser ägg förvarade i rumstemperatur. Har man dem i kyla håller de många månader extra, vilket du också konstaterat.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Vad gäller köttfärsen så har jag ätit sådan som legat både två och tre dagar för länge i kylen utan att få problem..men kan hända att det beror på att jag har plåtmage också...;)

Äggen tog jag upp för att alldeles för många tror att det säger poof och så är de dåliga så fort det gått över datumet, något jag brukar påpeka för kunderna på jobbet att så inte är fallet eftersom våra ägg alltid ligger i kyl..:D
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Har inga problem med att äta färs som legat i kylen ngn dag för länge men försöker att använda färsen direkt eller frysa den.
Det finns en matförgiftningsrisk med färs men den är liten, däremot har man alltid en bakterieflora i färsen som gör att den smakar o luktar sämre efter ett tag.
De flesta matförgiftningar med bakterier/toxin kommer från blandade livsmedel som stått framme alt svalnat för långsamt.
De flesta matförgiftningarna orsakas dock av virus som inte kan växa till i livsmedel så där spelar förvaring ingen roll men tillagningen är viktig.
PL
 
Drar upp gammal tråd.. Köttfärsen gick ut igår, såg helt ut och luktade inte direkt. Har fem minuter hem från affären och ett ganska kallt kylskåp. In i frysen utan att jag rörde vid den, ok eller slänga? Ska inte göra råbiff av det hela..
 
@tolksele fungerar säkert och den var väl inte butiksmalen heller (tror aldrig jag sett butiksmalen i din affär)?
;) Men kom ihåg att affären ofta har kort datum på sitt kött (gissar att det är därför man kan köpa det riktigt billigt där ibland). Om jag gissar rätt i vilket område du bor och vilken butik.
 
Bäst före datum är inte= Ruttnar omedelbart efter.
Alla matvaror skall ha god marginal mellan bäst före datum och bör ej ätas datum.

Jag är försiktigare med kött än andra matvaror, (om det inte är viltkött som naturligt innehåller mycket antioxidanter och skall hålla längre) men en dag efter borde inte vara något problem ens med en köttfärs.
 
Inte bara billigt, gratis här. billigare blir det inte. Även alla andra utgångna varor fick jag till ett specialavtal med ägaren av affären om (stor butik) så mitt matkonto blir inte många kronor per månad numera. :)
 
@tolksele fungerar säkert och den var väl inte butiksmalen heller (tror aldrig jag sett butiksmalen i din affär)?
;) Men kom ihåg att affären ofta har kort datum på sitt kött (gissar att det är därför man kan köpa det riktigt billigt där ibland). Om jag gissar rätt i vilket område du bor och vilken butik.

Inte butiksmalet, japp köpte med kort datum men hann inte med riktigt att laga eller frysa innan :down:
 
Luktar den OK hade jag lagat till den och i så fall fryst in den tillagad. Sett till att hetta upp den ordentligt (steka t ex).
 
Bäst före datum är inte= Ruttnar omedelbart efter.

Fast problemet med köttfärs är att det inte är bäst före utan sista förbrukningsdag. Bäst före är jag inte så noga med, smakar det ok är det ok och är det mjölk som smakar lite skumt kan det bli sås av det istället :angel:
 
Äh, en dag eller två! Värm på ordentligt, är och se glad ut.

Jag tittar inte ens på datum, oavsett matvara. Är den luden är den nog inte okej. Om den går sin väg när man öppnar kylen är det dags att börja ta ut hyra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp