En fråga om Dalmatiner

G

glee

Måste dalmatinervalpar gå igenom "hörseltest" innan de levereras för att se om de är döva? Eller är det bara vissa uppfödare som gör det?

Det går nämligen en dalmatiner på samma kurs som Selma. Och jag tycker det ser ut som att han inte hör ett skvatt. Har inte pratat med ägaren om det, vet inte riktigt hur jag ska säga och jag kan ju ha helt fel. Iofs, ingen skada skedd av att jag frågar..

Kom att tänka på det för ett par timmar sedan då jag såg ett program på ettan där ett par hade en döv dalmatiner.. De hade haft honom ett helt år utan att förstå att han var döv.
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Jag såg samma program och blev också nyfiken.
Jag trodde att alla BAER-testades. Men det verkar inte finnas några regler alls.
Kikade på http://www.dalmatiner.nu/ Svenska Dalmatiner-sällskapet.
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Jag tror att de seriösa uppfödarna alltid gör ett hörseltest innan lev. men att det inte är ett "måste". Det finns ju valpköpare som väljer att stå kvar vid sitt valpval trots att valpen visar sig ha helt eller delvis nedsatt hörsel. En del uppfödare tar bort dessa valpar direkt.
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Var in och läste lite. Detta var något jag inte visste om Dalmatinern.


"Dalmatinern har en annorlunda njurfunktion än andra hundraser. Den har en högre urinsyrahalt i urinen och när dalmatinern får urinsten - vilket den inte får oftare än andra hundraser - får den oftast uratstenar. "

Alltid kul när man lär sig något nytt. :)
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Nej det verkar inte finnas några regler.. Tydligen måste uppfödare göra BAER-test om de vill få sina valpar hänvisade av Svenska Dalmatiner-sällskapet. Men uppfödare får säkert sina valpar sålda utan hänvisningen..
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Jag tittade inte så noga.. Men var det inte bara föräldrardjuren som måste vara BAER-testade?
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Är osäker, men njurstenar och sånt brukar delas in i 4 olika grupper, varav uratsten är en av dem. Vet inte om det är storleken eller annat som skiljer dem åt.
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Jo, det har du rätt i. Jag läste slarvigt.

Nästa gång på kursen ska jag kolla noga och om jag fortfarande misstänker att den hör dåligt får jag väl försöka fråga lite snyggt. Annars kommer jag få dåligt samvete. Fast jag inbillar mig säkert, har ju sett hunden göra "sitt", "stanna", "varsågod" och liknande. Men samtidigt borde det kunna vara så att hunden vet, och ser på sin husse, vad som väntas av honom i olika situationer.. :confused:

GA: Aha.. Då har jag också lärt mig något nytt idag. :)
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Hörseltest, eller BAER-test som det också heter är inte obligatoriskt men rekomenderas av Svenska Dalmatinersällskapet. För att få sina valpar hänvisade av SDS så måste föräldrarna vara BAER-testade. Tyvärr så är det inte så många uppfödare som testar valparna. Jag tror faktiskt att det bara är en av de stora etablerade uppfödarna som testar samtliga av sina kullar.
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Min bästa kompis hade en cavalier som har helt döv men fy tusan vad kul det var att se när hon tränade honom. Hon lärde honom teckenspråk och på så vis kunde han göra allting som dom andra hundarna. Inkallning, sitt stanna kvar, hit, stanna och en massa mer beroende på hur hon rörde armarna och använde händerna.
Så man kan lära dom ganska mycket även om dom inte hör ett skvatt. :D
Fast sen var hon iofs beroende på att han höll kontakt med henne när han befann sig på avstånd för hon kunde ju inte direkt påkalla hans uppmärksamhet med rösten. :D
 
Sv: En fråga om Dalmatiner

Såg ett program på tv en gång där de skulle träna en aussie valp som var stendöv. Hon blev bäst i hela gruppen och alla andra hundar var hörande :devil:
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 664
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 766
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp