En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Jo, det är sant. Fast det kräver ju mycket goda kunskaper och jag tror de flesta får sin kattunge från grannen för 100 spänn.

Problemet är när man ställer upp regler och fokuserar på principer i stället för på individuella lösningar. Varenda hund kan lära sig att gå i koppel, vågar jag påstå. Det är långifrån möjligt med alla katter. En del katter trivs i rastgård, inte alla. Osv. osv.

Vi hade en kastrerad katthona - som bor på landet nu - som fick en normal uppväxt som kattunge, med både ute- och innevistelse, mycket kel och andra kattkompisar. Hon är dock en riktig satkärring! :devil: Kommer det en främling på besök är hon borta i en vecka. Tre månader om året bosätter hon sig i skogen och plundrar varenda ekorrbo. Hade hon varit några storlekar större hade hon ätit mig till frukost, det är jag helt säker på. Bara tanken på att försöka tämja henne att gå i koppel får mig att rysa, eller få henne att göra någonting över huvud taget. Andra är snälla och beskedliga och står ut med vad som helst.

Jag håller nog dock inte med om att katterna är domesticerade till den grad vi tror. Många mår riktigt dåligt psykiskt, kissar inomhus och utvecklar andra stressbeteenden. Jag tror bara inte folk fattar att de mår dåligt. Vi har fått anställa en tjej som tar in och ut min hankatt varje dag när jag är på jobbet. Annars mår han pest.

Ja. Raskatter är ju ofta ett säkrare kort då man vet vad man får. De är ju också avlade på temperament och har ofta varit innekatter i många generationer.

Det är precis som med att skaffa hund. Man skaffar en som passar ens preferenser och livsstil. Det är oerhört viktigt att välja katt efter temperament tycker jag.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

Nej, enligt lag får man inte det. Men det är inte ovanligt att folk som vill "kringgå" den lagen plockar av halsbandet och slänger det någon annanstans.
 
Sv: En hjärtskärande tistel

*nickar* Någonstans är det ju alltid här vi landar. I diskussionen inne kontra utekatt. Och; som jag skrivit förut; visst tycker många katter det är roligt att få vara ute var och när de vill. Men jag är som sagt övertygad om att även hundar skulle gilla det (och kanske hästar, getter, kossor med). Men vad gäller hundar är det ingen som någonsin skulle tycka det vore okej med andras hundar som springer in i deras trädgård, gräver i trädgårdslandet, kissar mot husväggen osv.

Då använder man istället argumentet att "det är skillnad". Och jag köper inte det. För hundar mår heller inte bra av att vara ensamma hela dagar instängda i hemmet. Och katter som rastas i koppel och/eller har rastgård mår inte sämre än en hund som har samma möjligheter.

:bow: Det här säger allt tycker jag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 407
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp