Bukefalos 28 år!

EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, vad man längtar tillbaks till gamla dar när man läser era inlägg, @Novali01 och @fio ! :love:

Nu kanske jag även vågar berätta (utan att bli lynchad?) att då jag red mitt livs första terrängträning hade jag redan tävlat fälttävlan i 3 år..... :o Undrar om jag möjligtvis red två träningar den våren faktiskt, men det var nog det enda jag tränade med den hästen som jag tävlade i 5 år och kvalade in till enstjärnigt innan den skadades...

Jag har även funderat på om alla mina senaste hästar har varit helt värdelösa iom att dom har behövt träna på flera olika terrängbanor och typhinder för att bli stabila ft-hästar... Min gamla travarkorsning hoppade ju allting (saker som hon inte sett innan, precis som Nova beskriver) om bara jag verkligen ville över! :D

Mer nostalgi: Kommer ni ihåg dessa? Ett tag innan Equipe online...... :p
opsltv.jpg
De används fortfarande, tillsammans med Equipe online. :)

/Lady_S
 
@Novali01 jag har åkt iväg några gånger och tränat för andra och har liksom inte hittat någon jag tycker har funkat så bra. Jag fattar att jag kanske får göra det regelbundet för någon fast då vill jag att det ska vara någon som funkar. Min chef har inget emot ayt jag gör det om någon undrar. Det känns bara inte som att mängdträningen funkar. Jag försöker hoppa alla hoppbara hästar i stallet 1-2 g pr vecka. Alltså då bara bommar/cavalettier en dag.
Nej, så är det definitivt. Personkemi is da shit men jag kan ju räkna upp åtminstone 3 på rak arm i din närhet som skulle funka.... ;)
 
Över på något annat. Jag har så sjukt mycket problem med mina nerver under fälttävlanshoppningen. Det händer typ aldrig i vanlig hoppning. Tror det är en grej för att det är så viktigt för mig. Jag kan tappa hjärnan helt och göra konstiga beslut och det har inte med höjden att göra för jag kan känna samma sak i en 90. Är det någon som vet vad man ska göra för att lära sig hantera det?

Alltså det finns inte en kotte som rider ft - banhoppningarna på ett bra sätt så du är inte ensam om det. Jag tror det beror på många grejer.. Dels att det är ett stressmoment efter dressyren, jag känner att jag vill ha det överstökat så man kan fokusera på det man egentligen är där för dvs rida terräng.. och dels att man suttit och ridit ihop hästen typ en timme och sen ska man helt plötsligt hoppa en bana på det. Det blir lätt att man hafsar igenom det momentet för det är svårt att hinna ställa om sig mentalt både för ryttare och häst.
Sen är det svårt att komma in i hoppegaloppen man har när man rider riktig hoppning och det är oftast det som är det största problemet för dom flesta dvs man sitter och fisrider i för dålig galopp och man tappar rytm och sitter och backar och mättar och gör dumma beslut.. Jag brukar säga att man måste nästan rida fram i en dubbelt så bra galopp efter dressyren för att nå hoppegaloppen jämfört med vad man gör när man bara rider hoppning.

Sen uppepå allt detta så gör det så mkt för resultatet oxå eftersom det påverkar hela tävlingen nått enormt, vi får ingen ny chans i nästa klass 45 minuter senare som i banhoppning.

Hoppningen sista dagen är ju en nervpress utan dess like där de flesta världsryttare ridit bort sig pga nerverna, tror väl typ bara det är Michael Jung som vunnit på egna prestationer och inte på andras misstag. Så mental coachning är ju skitbra. Finns en bok som heter Bäst när det gäller, den rekommenderar jag starkt som egen läsning!!
 
Alltså det finns inte en kotte som rider ft - banhoppningarna på ett bra sätt så du är inte ensam om det. Jag tror det beror på många grejer.. Dels att det är ett stressmoment efter dressyren, jag känner att jag vill ha det överstökat så man kan fokusera på det man egentligen är där för dvs rida terräng.. och dels att man suttit och ridit ihop hästen typ en timme och sen ska man helt plötsligt hoppa en bana på det. Det blir lätt att man hafsar igenom det momentet för det är svårt att hinna ställa om sig mentalt både för ryttare och häst.
Sen är det svårt att komma in i hoppegaloppen man har när man rider riktig hoppning och det är oftast det som är det största problemet för dom flesta dvs man sitter och fisrider i för dålig galopp och man tappar rytm och sitter och backar och mättar och gör dumma beslut.. Jag brukar säga att man måste nästan rida fram i en dubbelt så bra galopp efter dressyren för att nå hoppegaloppen jämfört med vad man gör när man bara rider hoppning.

Sen uppepå allt detta så gör det så mkt för resultatet oxå eftersom det påverkar hela tävlingen nått enormt, vi får ingen ny chans i nästa klass 45 minuter senare som i banhoppning.

Hoppningen sista dagen är ju en nervpress utan dess like där de flesta världsryttare ridit bort sig pga nerverna, tror väl typ bara det är Michael Jung som vunnit på egna prestationer och inte på andras misstag. Så mental coachning är ju skitbra. Finns en bok som heter Bäst när det gäller, den rekommenderar jag starkt som egen läsning!!
Är nog därför hopp folk säger att ft ryttare inte kan rida banhoppning :p.
De har nog aldrig gått från att rida dressyr program, byta om och rida fram på en halvtimme och sen försöka prestera i hoppning samtidigt som man försöker att spara på hästen inför terrängen ;).
Även ft på debutant nivå är mer imponerande än banhoppning på regional nivå för vad man faktiskt gör under tävlings dagen :).
 
Är nog därför hopp folk säger att ft ryttare inte kan rida banhoppning :p.
De har nog aldrig gått från att rida dressyr program, byta om och rida fram på en halvtimme och sen försöka prestera i hoppning samtidigt som man försöker att spara på hästen inför terrängen ;).
Även ft på debutant nivå är mer imponerande än banhoppning på regional nivå för vad man faktiskt gör under tävlings dagen :).

Nej det har dom inte och definitivt inte på en åker som lutar åt alla håll och kanter.. men mest tror jag för att dom tittar på banhoppningen på tv efter hästarna gått en 12 minuters terrängritt dagen innan och hoppat 40 språng.
 
Nej, så är det definitivt. Personkemi is da shit men jag kan ju räkna upp åtminstone 3 på rak arm i din närhet som skulle funka.... ;)
Jaha, vilka dårå? :D Jag har ärlig talat gett lite upp när det inte har känts jättebra med de jag har provat. Alltså vi har ju vårt system med mina hästar och det känns så onödvändigt när nya tränare alltid skall prova något nytt jag vet inte funkar. Det är även jättesvårt att prata med de flesta tränarna för de lyssnar inte riktigt på mig, sen blir jag lite mesig.

Alltså det finns inte en kotte som rider ft - banhoppningarna på ett bra sätt så du är inte ensam om det. Jag tror det beror på många grejer.. Dels att det är ett stressmoment efter dressyren, jag känner att jag vill ha det överstökat så man kan fokusera på det man egentligen är där för dvs rida terräng.. och dels att man suttit och ridit ihop hästen typ en timme och sen ska man helt plötsligt hoppa en bana på det. Det blir lätt att man hafsar igenom det momentet för det är svårt att hinna ställa om sig mentalt både för ryttare och häst.
Sen är det svårt att komma in i hoppegaloppen man har när man rider riktig hoppning och det är oftast det som är det största problemet för dom flesta dvs man sitter och fisrider i för dålig galopp och man tappar rytm och sitter och backar och mättar och gör dumma beslut.. Jag brukar säga att man måste nästan rida fram i en dubbelt så bra galopp efter dressyren för att nå hoppegaloppen jämfört med vad man gör när man bara rider hoppning.

Sen uppepå allt detta så gör det så mkt för resultatet oxå eftersom det påverkar hela tävlingen nått enormt, vi får ingen ny chans i nästa klass 45 minuter senare som i banhoppning.

Hoppningen sista dagen är ju en nervpress utan dess like där de flesta världsryttare ridit bort sig pga nerverna, tror väl typ bara det är Michael Jung som vunnit på egna prestationer och inte på andras misstag. Så mental coachning är ju skitbra. Finns en bok som heter Bäst när det gäller, den rekommenderar jag starkt som egen läsning!!

Alltså nu känner jag mig jättekorkad som typ inte har tänkt på det innan. Jag pratar ju jämt med många som har svårt för hoppningen, fast de flesta rider väl inte ens så mycket vanlig banhoppning att de vet om hur det ligger till. Sen är oftast banorna så mycket svårare på fälttävlan. Jag har haft hästar jag tycker hoppar sämre efter dressyren, alltså som inte riktigt kommer ur dressyrgaloppen, men aldrig tänkt på att jag själv kan ha problem med det:banghead:

Jag tror också jag har svårt när jag alltid måste anpassa mig efter en ny häst. I början kunde jag inte ens hoppa Max efter Sigrid för jag tyckte det var så stor skillnad på galoppen och försökte skicka av Max ett språng för tidigt hela tiden... Men jag måste ju lära mig. Någon dag kanske ;)
 
Jaha, vilka dårå? :D Jag har ärlig talat gett lite upp när det inte har känts jättebra med de jag har provat. Alltså vi har ju vårt system med mina hästar och det känns så onödvändigt när nya tränare alltid skall prova något nytt jag vet inte funkar. Det är även jättesvårt att prata med de flesta tränarna för de lyssnar inte riktigt på mig, sen blir jag lite mesig.



Alltså nu känner jag mig jättekorkad som typ inte har tänkt på det innan. Jag pratar ju jämt med många som har svårt för hoppningen, fast de flesta rider väl inte ens så mycket vanlig banhoppning att de vet om hur det ligger till. Sen är oftast banorna så mycket svårare på fälttävlan. Jag har haft hästar jag tycker hoppar sämre efter dressyren, alltså som inte riktigt kommer ur dressyrgaloppen, men aldrig tänkt på att jag själv kan ha problem med det:banghead:

Jag tror också jag har svårt när jag alltid måste anpassa mig efter en ny häst. I början kunde jag inte ens hoppa Max efter Sigrid för jag tyckte det var så stor skillnad på galoppen och försökte skicka av Max ett språng för tidigt hela tiden... Men jag måste ju lära mig. Någon dag kanske ;)
 
Häromåret på Badminton så låg Andrew N både 1 resp 2 inför hoppningen och ballade ur totalt med en möjlig 5-6 plats och den andra längre ner.
Han har ändå 35 genomförda Badminton så även den bästa har nerver, skulle jag tro.
Mitt stora dilemma då jag tävlade FT var just hoppningen :o
 
Är du också norrlänning? ;)

/Lady_S
Nej men de hade säkert ont om cash då Equipe kostar sina sköna slantar! Det är ett jättebra system på alla sätt men för liten klubb är det stora pengar varje år...

Japp @Habina , Töreboda måste ligga i Norrland då den byn som heter likadant o ligger i Västergötland mig veterligen aldrig anordnat en fälttävlan nånsin....
 
Jaha, vilka dårå? :D Jag har ärlig talat gett lite upp när det inte har känts jättebra med de jag har provat. Alltså vi har ju vårt system med mina hästar och det känns så onödvändigt när nya tränare alltid skall prova något nytt jag vet inte funkar. Det är även jättesvårt att prata med de flesta tränarna för de lyssnar inte riktigt på mig, sen blir jag lite mesig.
Det var jag med förut, mesig alltså, men när jag lärde mig att ta till mig vad de har att tillföra som HOPPtränare så upptäckte jag att det faktiskt går väldigt bra att applicera på en FT häst. Har inget som helst att göra med vilket system jag använder för övrigt för mina FT hästar. Och sen ligger det väldigt mycket i det som @fio skrev om dressyrgalopp, man behöver nästan alltid någon som står o gapar om "bättre galopp" på framhoppningen tills man kommer ur den.
Vilka jag tänker på kan vi ta via PM eller i Hermanstorp!:)

Alltså nu känner jag mig jättekorkad som typ inte har tänkt på det innan. Jag pratar ju jämt med många som har svårt för hoppningen, fast de flesta rider väl inte ens så mycket vanlig banhoppning att de vet om hur det ligger till. Sen är oftast banorna så mycket svårare på fälttävlan. Jag har haft hästar jag tycker hoppar sämre efter dressyren, alltså som inte riktigt kommer ur dressyrgaloppen, men aldrig tänkt på att jag själv kan ha problem med det:banghead:

Jag tror också jag har svårt när jag alltid måste anpassa mig efter en ny häst. I början kunde jag inte ens hoppa Max efter Sigrid för jag tyckte det var så stor skillnad på galoppen och försökte skicka av Max ett språng för tidigt hela tiden... Men jag måste ju lära mig. Någon dag kanske ;)

ALLA FT ryttare har problem med hoppningen utan undantag så länge vi håller oss nationellt, det är min åsikt. Men eftersom det är den grenen vi har mest problem med är det ju den grenen vi ska träna mest.
 
Nej men de hade säkert ont om cash då Equipe kostar sina sköna slantar! Det är ett jättebra system på alla sätt men för liten klubb är det stora pengar varje år...

Japp @Habina , Töreboda måste ligga i Norrland då den byn som heter likadant o ligger i Västergötland mig veterligen aldrig anordnat en fälttävlan nånsin....

Nä, de anordnade fjord-SM ju! :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara...
Svar
12
· Visningar
1 259
Senast: Ajda
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: hamilton1
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
451
Senast: Rosett
·
Svar
1 203
· Visningar
65 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp