Bukefalos 28 år!

EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, vad man längtar tillbaks till gamla dar när man läser era inlägg, @Novali01 och @fio ! :love:

Nu kanske jag även vågar berätta (utan att bli lynchad?) att då jag red mitt livs första terrängträning hade jag redan tävlat fälttävlan i 3 år..... :o Undrar om jag möjligtvis red två träningar den våren faktiskt, men det var nog det enda jag tränade med den hästen som jag tävlade i 5 år och kvalade in till enstjärnigt innan den skadades...

Jag har även funderat på om alla mina senaste hästar har varit helt värdelösa iom att dom har behövt träna på flera olika terrängbanor och typhinder för att bli stabila ft-hästar... Min gamla travarkorsning hoppade ju allting (saker som hon inte sett innan, precis som Nova beskriver) om bara jag verkligen ville över! :D

Mer nostalgi: Kommer ni ihåg dessa? Ett tag innan Equipe online...... :p
opsltv.jpg
 
Haha ja... Vad fasen är equipe online mot dessa...Och man stod och passade på sin träbricka och man hatade när dom hakade av den då man ramlade neråt.

Jag tränade inte terräng överhuvudtaget med mina två första hästar, den ena var ett litet svenskt halvblod och den andra ett fullblod, på min tredje häst åkte jag och en kompis till Halmstads bana uppe vid I16 där vi skuttade runt alla hinder... Min första terrängträning för instruktör var faktiskt på Hille 1998 :angel: i Markaryd. Det var Johan Lundin och sen dess har jag tränat terräng för honom.
 
FT:s oslagbara resultatsystem! Nostalgi BIG time!!:love:

Nej, vem tränade mycket? Inte vi iaf. Vi red för Bosse Österlund och enstaka gång för Petrus K. Men hästarna hoppade ändå, surprise!:D
 
Alltså det känns ju väldigt olika. Vissa hästar, som Sigrid, har jag tränat på typ 2-3 banor och endast första gången på den banan vi skulle starta. Hon har aldrig tyckt att några gravar eller vatten har varit konstigt. Max däremot tyckte allt var så konstigt i början och jag har tränat på säkert 10 olika banor. Men han har varit i bla DK och han debuterade enstj på en bana han aldrig hade gått på förr. Jag försöker göra en träning på honom innan varje tävling om det var länge sedan han tävlade men aldrig på banan han ska tävla på.. Jag undviker till och med Revinge för det säger mig noll om han hoppar bra där. Han har hoppat varenda hinder där :rofl:

Alltså jag kunde önska jag var med förr. Det låter så sjukt kul..
 
Över på något annat. Jag har så sjukt mycket problem med mina nerver under fälttävlanshoppningen. Det händer typ aldrig i vanlig hoppning. Tror det är en grej för att det är så viktigt för mig. Jag kan tappa hjärnan helt och göra konstiga beslut och det har inte med höjden att göra för jag kan känna samma sak i en 90. Är det någon som vet vad man ska göra för att lära sig hantera det?
 
Över på något annat. Jag har så sjukt mycket problem med mina nerver under fälttävlanshoppningen. Det händer typ aldrig i vanlig hoppning. Tror det är en grej för att det är så viktigt för mig. Jag kan tappa hjärnan helt och göra konstiga beslut och det har inte med höjden att göra för jag kan känna samma sak i en 90. Är det någon som vet vad man ska göra för att lära sig hantera det?
Om du inte vill/har tid att konsultera en mental coach (jag vet en som är duktig 15 min från er), så kan du försöka flytta fokus från det som gör dig nervös. En del kör med ramsor, typ: hästen, blicken, stödet, språnget. Man väljer de stödord som man själv känner att man behöver fokusera på. Eftersom hjärnan är konstruerad så att man inte kan fokusera på mer än en sak åt gången, så tänker man in sig tillräckligt koncentrerat på ramsan, så glömmer man nervositeten. Dessutom tänker vi mycket i bilder och enl de som har forskat på detta, så har vi ingen bild för "inte", så man ska försöka fokusera på vad man ska göra, istället för vad man inte ska göra. Sen vanliga grejen med målbilder, att man försöker spela upp film inom sig exakt hur man rider banan, inkl alla känslor som vill ska finnas inom sig vid de olika tillfällena.
 
Om du inte vill/har tid att konsultera en mental coach (jag vet en som är duktig 15 min från er), så kan du försöka flytta fokus från det som gör dig nervös. En del kör med ramsor, typ: hästen, blicken, stödet, språnget. Man väljer de stödord som man själv känner att man behöver fokusera på. Eftersom hjärnan är konstruerad så att man inte kan fokusera på mer än en sak åt gången, så tänker man in sig tillräckligt koncentrerat på ramsan, så glömmer man nervositeten. Dessutom tänker vi mycket i bilder och enl de som har forskat på detta, så har vi ingen bild för "inte", så man ska försöka fokusera på vad man ska göra, istället för vad man inte ska göra. Sen vanliga grejen med målbilder, att man försöker spela upp film inom sig exakt hur man rider banan, inkl alla känslor som vill ska finnas inom sig vid de olika tillfällena.
Jag är intresserad av mental coach, kan du skicka PM? Tack för tipset. Jag försöker men lyckas inte riktigt... Har läst en del mental träning och jag är bättre än va jag har varit. Kunde knappt rida träningar förr utan att bli sjukt nervös
 
Inte direkt mental träning men jag kan ju inte hoppa öht. Det enda jag tänker på när jag styr mot ett terränghinder är det Ted rabblat typ tusen gånger och det är också det enda jag gör. Jag är nog lätt att programmera om jag fattar vad folk menar. Så jag tänker bara i ramsor när jag inte vet vad jag ska göra/behöver göra rätt.
 
Alltså, jag är ju nästan lika gammal som @Novali01 och @fio men bara nästan men till skillnad från dom så tröskade jag runt på nån gammal trött ridskolehäst när jag var liten så terränghinder fanns liksom inte på kartan. För såna som mig (fegisar med trasiga hästar) är terrängträning jättebra. Hur ska vi annars få ha lite roligt liksom? :p
 
Jag är intresserad av mental coach, kan du skicka PM? Tack för tipset. Jag försöker men lyckas inte riktigt... Har läst en del mental träning och jag är bättre än va jag har varit. Kunde knappt rida träningar förr utan att bli sjukt nervös
Jag blev också sjukt nervös förut för både hoppträning o hopptävling o allra mest FT hoppning. Sen fick jag Harriet, bestämde att jag skulle rida Zanghersheid och började träna hoppning som jag aldrig gjort förr. Hoppade för tränare 1 gång/veckan och hoppade bommar o småhinder hemma 1 gång. Tragglade på över hela vintern, tävlade hoppning hela våren o åkte sen till Belgien o hoppade i 3 dgr....sen var jag botad. Är aldrig nervös på träning längre, kan inte säga att jag tycker det är superkul att träna hoppning men jag är iaf inte rädd. Är nervös som f-n innan jag sitter upp på tävling men inte ett dugg efter jag kommit upp i sadeln. Tror det är mängdträningen som gjort detta, jag VET att jag kan nu, vet att jag kan lägga hästen rätt o kan jag inte så har mina hästar tränat tillräckligt för att rädda mig. Jag sitter numera still o väntar på distansen/hindret och kastar mig inte fram längre i panik...och det har gjort enorm skillnad. Så även om du rider mängder av hästar varje vecka, hur ofta åker du på regelrätt hoppträning för hoppryttare? Du tränar för chefen o det är jättebra men tror du skulle tjäna själv på att åka nån annanstans varje vecka under en period o träna.
 
Alltså, jag är ju nästan lika gammal som @Novali01 och @fio men bara nästan men till skillnad från dom så tröskade jag runt på nån gammal trött ridskolehäst när jag var liten så terränghinder fanns liksom inte på kartan. För såna som mig (fegisar med trasiga hästar) är terrängträning jättebra. Hur ska vi annars få ha lite roligt liksom? :p
Liten??? Jag tävlade ingenting när jag var liten....hade ett russ när jag var 11-14 år och sen en övervuxen korsning till jag var 16. Startade sammanlagt 2 hopptävlingar. Jag började tävla som 21-åring, när jag själv hade jobb o pengar till att köpa häst o transport. Började tävla fälttävlan 1989 så jag är ju helt ny i sporten...:D
 
verkar som att det är mer ett måste nu att ponnybarn ska träna för tränare och tävla tidigt. då jag var liten på 90 talet så var det sjukt ovanligt att någon tog med sig en privathäst på ridskolan, och de som hade egna hästar tog ridlektionerna som den enda tränar träningen och jobbade själva hemma.

nu så ska de träna för tränare 2 ggr i veckan och däremellan så "tränar" föräldern en.. mina föräldrar var sällan ens med då jag hoppade i hagen, eller körde in ponnyerna som 13åring utan ngn tidigare erfarenhet..
tävling var bara ngt för de rika.
 
@Novali01 jag har åkt iväg några gånger och tränat för andra och har liksom inte hittat någon jag tycker har funkat så bra. Jag fattar att jag kanske får göra det regelbundet för någon fast då vill jag att det ska vara någon som funkar. Min chef har inget emot ayt jag gör det om någon undrar. Det känns bara inte som att mängdträningen funkar. Jag försöker hoppa alla hoppbara hästar i stallet 1-2 g pr vecka. Alltså då bara bommar/cavalettier en dag.
 
Och @Wilisia om en vecka så kommer du känna dig som kungen på all hoppning, för då kommer jag. Jag har haft häst i sex år. Jag har hoppat i fem, och inte förrän för två år sedan högre än 50cm. Innan jag köpte häst, bytte jag bort hopplektionerna på ridskolan. Jag har varit sååå hopprädd. Men nu är jag inte hopprädd alls. Nu är jag rädd för att glömma banan.
 
Och @Wilisia om en vecka så kommer du känna dig som kungen på all hoppning, för då kommer jag. Jag har haft häst i sex år. Jag har hoppat i fem, och inte förrän för två år sedan högre än 50cm. Innan jag köpte häst, bytte jag bort hopplektionerna på ridskolan. Jag har varit sååå hopprädd. Men nu är jag inte hopprädd alls. Nu är jag rädd för att glömma banan.
Alltså jag brukar faktiskt inte jämföra mig med folk :rofl:
 
@Wilisia . Nu menar jag, som den pedagog jag är, att det finns stora vinster i att hjälpa någon annan. Om du hjälper någon att lära sig något, så kommer du bli säkrare på det själv. Eftersom att man behöver fundera på hur den andra tänker så tänker man själv på nya sätt. Och jag är ju en gammal hund, och dom är ju som sagt svåra att lära, så du kommer få tänka mycket.
= Du kommer ha så stora bekymmer med mig så du inte kommer ha tid att vara nervös mer än över mig! :angel: :laugh:
 
Åh, vad man längtar tillbaks till gamla dar när man läser era inlägg, @Novali01 och @fio ! :love:

Nu kanske jag även vågar berätta (utan att bli lynchad?) att då jag red mitt livs första terrängträning hade jag redan tävlat fälttävlan i 3 år..... :o Undrar om jag möjligtvis red två träningar den våren faktiskt, men det var nog det enda jag tränade med den hästen som jag tävlade i 5 år och kvalade in till enstjärnigt innan den skadades...

Jag har även funderat på om alla mina senaste hästar har varit helt värdelösa iom att dom har behövt träna på flera olika terrängbanor och typhinder för att bli stabila ft-hästar... Min gamla travarkorsning hoppade ju allting (saker som hon inte sett innan, precis som Nova beskriver) om bara jag verkligen ville över! :D

Mer nostalgi: Kommer ni ihåg dessa? Ett tag innan Equipe online...... :p
opsltv.jpg


Jag satt och tejpade pinnar till hemmaklubbens nationella ponnydressyr för tre eller fyra år sen :p.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara...
Svar
12
· Visningar
1 325
Senast: Ajda
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
495
Senast: Rosett
·
Svar
1 596
· Visningar
86 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp