En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Har ett sto som är inne på 339 dygnet idag.. ser int eut att bli något än på ett par dagar..

Vårt andra sto har gått 332 dagar idag och det ser också ut att vara långt kvar.. men kamerorna är uppe.. :d
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Mitt sto är på dygn 325 idag.... Hon fölade på dygn 322 förra gången och på dygn 326 dessförinnan (då med tvillingar).

Så jag har sovit två nätter i stallet nu, gäääsp... :crazy:
Hon ser väldigt färdig ut, småkissar hela nätterna igenom... :p
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Hehe, jag fick sova 7 nätter i stallet:p
Var skönt att sova i en riktig säng sen kan jag säga;)
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

kl

Min är på dygn 305 i dag, två i stallet andra på dygn 305 resp. dygn 307.

Ha ha, min är på 303 dygn. tror jag flyttar henne till dej när du ändå är i farten:rofl::rofl:

Nej, skämt åsido.
Är ju praktiskt att vaka över alla samtidigt, men kan bli lite hektiskt om dom tänker föla samtidigt och man måste rycka in på nåt vis.:crazy:

Egentligen borde jag sova nu, så jag är utvilad när det är dags för vak...

...eller är det bättre att öva sej på att va vaken;):D
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ja, nu längtar jag efter min säng! Det här var 3:e vaknatten... Inatt var mitt sto som den värsta flismaskinen, hon brukar aldrig gnaga på träinredningen så mycket... Men inatt rök det träflisor hela natten... så det blev inget slumrande för mig ;)

Jag tror hon hade småvärkar och var orolig för det, hon gnäggade även till ett par gånger inatt. Det måste vara nära nu.... :banana:
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Sov andra natten i husvagnen. Hon har gått 330 dygn på onsdag.
Låg ner mkt inatt och tittade på magen gång på gång. Juvret halvfullt, bäckenbanden delvis släppta. Vulvan har blivit slappare så jag hoppas att vädret ska sätta igång det hela. Eftersom hon är förstagångare så vet jag inte riktigt vilka tecken hon ska visa så ajg tar det säkra före det osäkra och börjar vaka lite tidigare.
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Min har 330 dygn på måndag (den 21 april), hoppas också värmen sätter igång det hela! Det låter som att det kan bli fint väder hela helgen! :D
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Nu har min väntan slutat fick ett underbart sto föl i natt.
Å hennes mamma är SÅ stolt över sitt vackra föl! :banana:
Bilder finns i den andra tråden!

//Carro
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Grattis! Vad fin hon ser ut :love: Gick fölningen enligt skolboken?

Min dam är idag på dygn 280, dagarna går sååå långsamt!
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Mitt sto är på 344 dygn nu o hon verkar trivas alldeles utmärkt med livet o ser inte ut att tänkas föla ännu :crazy: Förra fölungen föddes på 347 dygn..
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Idag är mitt sto på 345dygn.
Jag började vaka för ca 2veckor sedan, första veckan sov både hon och jag ganska mycket men denna veckan har hon visat mer och mer tecken på fölning såsom rumpklining, förvärkar och kliande/buffande mot magen. Sen har hon bestämt sig helt plötsligt för att inte äta betfor mera. mm.

Och inatt hände det grejer.. hon hade problem med att stå still. Gick runt runt, tryckte rumpan mot väggen, var väldigt sur på bebisen i magen och kunde inte slappna av alls förrän runt 5-tiden i morse.

Och vad tror ni att jag hittar i morse när jag fodrade...jo..VAXPROPPAR....:bump::bump:

Nu när jag har kollat henne genom köksfönstret hela morgonen är hon irriterad mot magen, öronen nästan konstant bakåt eller åt sidan (som åsnorna brukar ha sina öron), svårt att stå och vila och sparkar sig upp mot magen då och då.

Tror ni att bebisen vände på sig inatt eftersom hon var så orolig och att hon fick sina första vaxproppar på morgonen efter?

(Läste att 80% av alla ston får vaxproppar och att det brukar bli föl efter ca 12-24tim efter man sett dem.)

Detta är såå spännande.....

Tacksam för alla era svar....
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Okey, jag kommer lägga in lite bilder nu (Minns att fler lagt in sådana här bilder) men minns inte i vilket tråd :p

Sonja en liten shettis som gått med hingst sen maj -07, ingen aning om NÄR hon ska ha alls. Men lägger in dessa. Inge släppta bäckenband inge större juver. Men tycker hon ser slapp ut i vulvan, men är inte helt säker. Och färgen där i? Aja, här får ni bilder...

Kanske inte lika slapp som i onsdags, men här..
IMG_7436.jpg


Hur ska färgen vara när det börjar närma sig?
IMG_7437.jpg


Sen får ni en bonusbild på maaagen...
IMG_7438.jpg


Så vad tror ni? :angel:
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Fasen, jag trodde jag var i väntans tråden, ok är jag vaken tro? Suck
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Idag är mitt sto på 345dygn.
Jag började vaka för ca 2veckor sedan, första veckan sov både hon och jag ganska mycket men denna veckan har hon visat mer och mer tecken på fölning såsom rumpklining, förvärkar och kliande/buffande mot magen. Sen har hon bestämt sig helt plötsligt för att inte äta betfor mera. mm.

Och inatt hände det grejer.. hon hade problem med att stå still. Gick runt runt, tryckte rumpan mot väggen, var väldigt sur på bebisen i magen och kunde inte slappna av alls förrän runt 5-tiden i morse.

Och vad tror ni att jag hittar i morse när jag fodrade...jo..VAXPROPPAR....:bump::bump:

Nu när jag har kollat henne genom köksfönstret hela morgonen är hon irriterad mot magen, öronen nästan konstant bakåt eller åt sidan (som åsnorna brukar ha sina öron), svårt att stå och vila och sparkar sig upp mot magen då och då.

Tror ni att bebisen vände på sig inatt eftersom hon var så orolig och att hon fick sina första vaxproppar på morgonen efter?

(Läste att 80% av alla ston får vaxproppar och att det brukar bli föl efter ca 12-24tim efter man sett dem.)

Detta är såå spännande.....

Tacksam för alla era svar....

Vad lustigt det där med betforen. Mitt matvrak till häst har alltid kastat sig över den men inte nu. Hon sorterar ut krafften men rör inte betforen alls. Detta slutade hon med abrupt för två dagar sedan. Först trodde jag det var något fel på den men när jag gav till en annan häst så åt ju den.
Annars har hon helt slutat med svansklining och sådant. Det enda hon gör är att fisa hela tiden så jag tror att snart är magen borta. Tror just nu mer på en stor fis än på att det skulle vara föl därinne.
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ha ha, min är på 303 dygn. tror jag flyttar henne till dej när du ändå är i farten:rofl::rofl:

Nej, skämt åsido.
Är ju praktiskt att vaka över alla samtidigt, men kan bli lite hektiskt om dom tänker föla samtidigt och man måste rycka in på nåt vis.:crazy:

Egentligen borde jag sova nu, så jag är utvilad när det är dags för vak...

...eller är det bättre att öva sej på att va vaken;):D

Tyvärr kastade mitt sto sitt föl i eftermiddags, en månad innan planerad födsel. En hingstunge som såg helt fullgången ut på utsidan, men han föddes död. Veterinären sa att om hovarna var porösa så hade han varit död ett tag innan han kom ut, och de var de, han hade heller ej öppnat sina ögon. Jag släppte ut i morse och såg absolut ingen tendens till att något skulle vara på gång, klockan 15 var allt lugnt, men vid 16-tiden blev det oro i flocken och då var han ute.

En sto mindre att vaka på i stallet, men jag hade hellre haft ett levande föl. Stoet var lite oroligt i kväll och letade efter sitt föl i boxen, hon fick ändå gå kvar i hagen tills hon gick ifrån fölet själv. Hon verkar fysiskt vara OK och efterbörden kom som den skulle.
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

(Läste att 80% av alla ston får vaxproppar och att det brukar bli föl efter ca 12-24tim efter man sett dem.)

Detta är såå spännande.....

Tacksam för alla era svar....

Vårat sto som fick föl nu den 15:e fick vaxproppar, jippie tänkte jag nu är det nära.
Men tji fick vi, vaxpropparna släppte och hon läckte mjölk som bara den i 4:eek: dagar innan där blev något föl...
Så det är nog lite olika det där:crazy:
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Men ush!!! Gud vad tråkigt! Misstänker ni virusabort? Lider med dig och stoet, alltid tråkigt när sånt händer och särskillt när det är så pass sent i dräktigheten :cry:
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

mm usch lider verkligen med dej!! Inte kul att dom kastar så sent i dräktigheten, känns ju extra onödigt när dom ändå har gått så långt...Har en kompis som vars sto gick över 4 veckor och sen dog fölet 2:a dygnet! Så hemskt! :cry:

Mitt sto e på dygn 303 nu, och hoppas verkligen det ska gå bra!
Gick jättebra förra året å hon klarade allt själv fast hon var förstföderska då...fölade 6 dgr tidigare då och tror hon får det tidigare i år med.
Men vilket e vanligast när man räknar dräktighetsdagarna? Räknar ni 330 dygn eller 11 månader rätt av? :idea:

Mitt sto ser jättetrött ut nu, syns att fölet e väldigt livligt! Sprallar rundor där inne :love: :bump: Jobbigt å vänta! hehe
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Jag har tagit prover för att kolla virusabort, det är alltid ett orosmoment när sådant händer, speciellt när det är fler sto som ska föla.
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ja, det är ännu värre om fölet föds levande och dör efter ett tag när banden mellan sto och föl blivit väldigt starka.
Mitt sto var oroligt i går kväll, hon letade efter sitt föl i boxen. I dag var hon lugn i morse när jag kom och hon släpptes ut i stoflocken som vanligt, vi hade dock rengjort stället hon fölade på i hagen och skrapat av det översta lagret där. Alla fyra stona sprang dit och luktade, mitt sto stod kvar ett bra tag och gick runt lite, sedan gick även hon över till att beta en bit bort. Mitt i sorgen så är jag ändå lättad över att stoet ej verkar ha fått stora fysiska eller psykiska men, jag har hört skräckisar om föl som dött inne i stona och fått styckas ut eller att båda stryker med. Just i dag har jag ingen större lust att betäcka om henne i år, men det kommer jag nog att göra framöver ändå, och jag hade ju redan bokat en hingst i år innan detta skedde...
 

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp