En tråd för oss som väntar föl 2008

Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Asså, det är SÅ jobbigt! Okej, kul med föl och allt sånt, jag har ju valt det själv, men att det ska ta sån TID! ;) Natten till idag betedde sig mitt sto lite skumt sådär, gick ett varv i boxen då och då, la sig ner, upp igen, ett varv till och så vidare. Men inget föl. Inte under dagen idag heller, förstås. Jag är för otålig för sånt här, jag vill se resultat! :D
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Asså, det är SÅ jobbigt! Okej, kul med föl och allt sånt, jag har ju valt det själv, men att det ska ta sån TID! ;) Natten till idag betedde sig mitt sto lite skumt sådär, gick ett varv i boxen då och då, la sig ner, upp igen, ett varv till och så vidare. Men inget föl. Inte under dagen idag heller, förstås. Jag är för otålig för sånt här, jag vill se resultat! :D

Känner samma sak, inatt trodde jag att mitt sto skulle föla. Hon blev jätte slapp i slidan och viftade med svansen, hade legat ner vilket hon inte gjort på ett bra tag, fyllde nästa hela spenarna på bara några timmar, men det blev inget, ska börja sova i stallet i natt i alla fall.

Hur ska man förresten göra för att "mjölka" stoet;)? Alltså för att kolla om hon har någon mjölk. Vet inte om jag gör rätt precis :P

//Diana
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

När du mjölkar håller du handen med tummen upp mot magen med ett lätt tag runt hela spenen. Sen börjar du klämma åt med fingrarna uppifrån och ner (pekfinger först sedan resten).

Man drar alltså INTE i spenen utan trycker mjölken framför sig.
Det är inte säkert att det kommer något första gången utan man får släppa greppet och sen mata på igen.

Lite svårt att föklara men tänk på hur det är med en salvetub som ska tömmas, man får börja bakifrån och trycka framåt. :D
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Hur många av er e kvar förutom jag? :angel: Mitt sto e på dygn 297 nu så det blir väl ca den 17 maj hon ska ha.
Men förra året fick hon 10 dagar för tidigt så blir kanske så i år med...åå jag längtar! :love::love:
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Okej lite mer än oss då :idea:
Jobbigt å vänta så länge...vill att den ska komma nu :devil: hehe
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ja, åtminstone 2,5 månad har min kvar. Om det nu blir något.
Varannan dag tror jag det och varannan dag inte.

Dessutom gick hon över med 2 veckor, drygt, senast så då är det tre månader kvar, suck!
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Ja min är beräknad den 22 Juni men har en stor magkänsla av att den kommer komma tidigare. Vi får se ;)

Så nedräkning påbörjan, idag är hon på 259dygn, så imorgon är det 70dygn kvar tills 330... Jippi :bump: :p
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

KL
Idag har vi 26 dygn kvar, hon har även börjat fylla i juvrena.

Det är helt otroligt, vi ska snart få föl !
 
Senast ändrad:
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Hej!

Här börjar det bli nervöst, Nischka är planerad den 24 april. Ljuvret har börjat blivit större.. Men dock ingen mjölk, utan det är bara stenhårt!!! Det är hennes första föl och mitt oxå för den delen.. Men har en husvagn precis utanför stallet som jag ska sova i när jag börjar känna att det är dags.. Men hon har inte släppt ner bäckenbandet och ljuvret är som sagt inte fyllt.. Så än får jag sova i min sköna säng.. Jag njuter varje minut jag får sova i den :)

//Carro i väntans tider
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

det är ca 4 ½ vecka kvar innan mitt sto är beräknat, 19 Maj!! det ska bli så spännande.. granngården fick föl för ca 1 vecka sen, den är sååå söt :love: Längtar!!
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

suck vilken evig väntan....men nu är hon här!!:bump:
faxie e.pontus födde i förmiddags (dygn 326) ett litet stoföl e.majim g
tack och lov gick allt bra :bow: och jag hoppas att det ska fortsätta så!!
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Mitt sto e på dygn 298 idag, och i lördags hade hon börjat fylla juvrena lite...:rofl: shit kan inte fatta att det snart e dags! :bump:
Men dom brukar som regel börja fylla juvrena som tidigast 1 månad innan eller?

Förra gången så fick hon 10 dgr tidigt så tror det blir så nu me.
:banana:
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Hej alla .
Jag har inte sett er tråd innan så jag har inte läst mer än de sista inläggen här.
Men jag vill dela med mig och få backup när det gäller mitt sto. Hon var beräknad till 4april och har fortfarande inte lagt juver!!!!!?????? låter konstigt.
För att ge lite bakgrund så är det en shire och de kan gärna gå i 12månade och hon har fått 2 föl innan i tid och med bästa juver klart 2veckor innan fölning. så att hon har gått över stör inte mig, hon mår ju bra osv, men jag vill att hon lägger lite fölmat NU!!! hon är konstaterat och den lille krabaten lever rövare. jag är fliig på o kolla för jag inbillar mig ibland att hon kastat.
Vet har varit och kollat henne och de sa att hon ser ut att må bra iala fall och juvret kan lägga sig dagen innan... Usch vad jobbigt. så nu är det nästan 3 fölningar samtidigt om vi har otur...
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

kl* idag när nora stod i solen och njöt såg hon riktigt dräktig ut:love: men suck vågar inte tro det, kommer bli så fruktansvärt ledsen om det inget kommer.
 
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

kl

Min är på dygn 305 i dag, två i stallet andra på dygn 305 resp. dygn 307.
Jag funderar starkt på att införskaffa en refraktometer, fungerar de bra ni som använder dem?
 

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp