Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och som vanligt händer allting på en och samma gång. Mannen fick kallelse för sin medicinbehandling som ges en gång per år. Han hade hoppats att det skulle bli efter ett ivf-försök så att det inte kan påverka simmarna. Det SKA inte påverka, men han är skeptisk till det mesta som sjukvården säger (som tex att pandemrix-vaccinet inte kunde utlösa MS...). Men han får ta sin medicin som planerat, det lär ju ändå dröja ett tag innan vi kan påbörja IVF:en.
 
Han är osäker på om han orkar med ett missfall till, för bådas skull. Och jag förstår honom till viss del..

Åh vad jobbigt! Hoppas ni kommer fram till något som känns bra för båda.

Själv tror jag att vi träffade ägglossning ganska bra, men känner mig ytterst tveksam till att jag är gravid. Känner inga symptom öht, utan snarare de typiska symptomen på att mensen är på väg.
 
Han är osäker på om han orkar med ett missfall till, för bådas skull. Och jag förstår honom till viss del..
Tungt men också klokt. Försök prata mycket. När svåra beslut ska tas brukar vi alltid göra plus och minuslistor. Det låter kanske konstigt men det är ett enkelt sätt att få överblick.
 
Och som vanligt händer allting på en och samma gång. Mannen fick kallelse för sin medicinbehandling som ges en gång per år. Han hade hoppats att det skulle bli efter ett ivf-försök så att det inte kan påverka simmarna. Det SKA inte påverka, men han är skeptisk till det mesta som sjukvården säger (som tex att pandemrix-vaccinet inte kunde utlösa MS...). Men han får ta sin medicin som planerat, det lär ju ändå dröja ett tag innan vi kan påbörja IVF:en.

Åh, vad jobbigt! Kan han ha en dialog med sin vårdgivare och ev skjuta på behandlingen till efter ivf eller hur viktig är den för honom?
 
Fick mens idag, 2 dagar sent.. Uppdaterar mig på listan

- tussilagon- ÄL CA 15/2, första BIM blir i april...
- Nejlica, första barnet
- KarinStarfighter, Äl ca 11 maj BIM ca 25 maj. 16:e försöket. Inga barn.
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
-Klura - BIM 13/4 - ägglossning ??? Första försöket, har nog inte lyckats träffa ägglossning
- Klura - ÄL ca 8/5. BIM ca 22/5. Andra försöket, inga barn.
-Ingela_S - ÄL ca 13/5, BIM ca 27/5. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Lilleknodd 2 - ÄL ca 20/5, BIM 3/6. Försöker få till ett syskon. Ett MA i v 18 samt ett MF i v 6.
- Hedblomster - ÄL 30/5, BIM 14/6. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - ÄL ca 28-30/5, BIM runt 13-15/5. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 7/6, BIM ca 21/6. Andra försöket, inga barn sedan tidigare.
 
Tror ÄL var väldigt punktlig i förrgår, flytningar och för första gången gjorde det ONT..
isåfall bör vi ha träffat den rätt, har kört varannan dag den här veckan.
Återstår att se om mensen dyker upp om 12 dagar som den bör...
 
Åh, vad jobbigt! Kan han ha en dialog med sin vårdgivare och ev skjuta på behandlingen till efter ivf eller hur viktig är den för honom?

Det är en bromsmedicin som han får en gång om året så den är ganska viktig. Som kvinna ska du undvika den ifall du är eller planerar att bli gravid eller ammar, den kan passera vidare till barnet via moderkakan eller bröstmjölken, men det finns inget skrivet om mannen också bör undvika den. Den har i alla fall inte visat sig påverka fertiliteten. :p Men om vi räknar med att vårt första försök blir efter sommaren så hinner det gå ett litet tag i alla fall.
 
Det är en bromsmedicin som han får en gång om året så den är ganska viktig. Som kvinna ska du undvika den ifall du är eller planerar att bli gravid eller ammar, den kan passera vidare till barnet via moderkakan eller bröstmjölken, men det finns inget skrivet om mannen också bör undvika den. Den har i alla fall inte visat sig påverka fertiliteten. :p Men om vi räknar med att vårt första försök blir efter sommaren så hinner det gå ett litet tag i alla fall.

Misstänker genast att han får typ Mabthera?
 
Jag har bim på söndag, känns som en evighet till dess och igår fick jag menskänningar ont i brösten och ont i magen. Känns som att mensen kommer idag 😧( fast den inte borde, så jag inbillar mig nog bara ) Det är verkligen sjukt påfrestande denna väntan och jag är bara på andra försöket.. Man överanalyserar och jag försöker tänka bort men det är skitsvårt..🙈
 
Fick brev hem med svar på sambons spermaprov idag. Stod "provet var normalt" och inget mer. Brukar det inte stå typ hur många spermier det var eller något?
 
@ainasoja Helt rätt. Vet du något om den som jag missat? Han har haft den i två år, det blir tredje behandlingen nu.

Vad jag vet om den är att den kan orsaka fosterskador 3 månader efter behandlinen är gjord och att den inte ska påverka fertilitet på något sätt. Det svaret fick jag när jag pratade med gyn om en ev graviditet i framtiden.

Så jag tror nog att ni kan vara lugna för fosterskador är pga att medicien överförs till barnet via moderkakan.

Är själv inne på typ år 5 med medicinering var sjätte månad.
 
Dåligt. Vi har fått exakta resultat. Ring och fråga!
Så irriterad på den här läkaren och den hafsiga utredningen vi gjort. Antar att inte jag kan ringa och be om sambons provsvar och att få honom att ringa blir inte lätt... hans jobb passar inte med telefontiderna. Själv tar jag mig tid om jag behöver men...
 
Så irriterad på den här läkaren och den hafsiga utredningen vi gjort. Antar att inte jag kan ringa och be om sambons provsvar och att få honom att ringa blir inte lätt... hans jobb passar inte med telefontiderna. Själv tar jag mig tid om jag behöver men...

Prova ring. Man söker ju som par, så det är ju värt ett försök. Om de inte vill säga nåt så kanske de kan skicka hem ett utförligare resultat?
 
Vad jag vet om den är att den kan orsaka fosterskador 3 månader efter behandlinen är gjord och att den inte ska påverka fertilitet på något sätt. Det svaret fick jag när jag pratade med gyn om en ev graviditet i framtiden.

Så jag tror nog att ni kan vara lugna för fosterskador är pga att medicien överförs till barnet via moderkakan.

Är själv inne på typ år 5 med medicinering var sjätte månad.

Det var ungefär vad jag läst mig till också. Sambon är dock skeptisk mot allt som vården säger "inte är någon fara", men han får nöja sig med att det inte är han som är tänkt att bli gravid i alla fall.

Har du också mabthera mot ms? Sambon har fått var 12:e månad hittills och tycker den funkar bra. Skönt att slippa dagliga sprutor som han hade innan.

Ber om ursäkt för OT...
 
Det var ungefär vad jag läst mig till också. Sambon är dock skeptisk mot allt som vården säger "inte är någon fara", men han får nöja sig med att det inte är han som är tänkt att bli gravid i alla fall.

Har du också mabthera mot ms? Sambon har fått var 12:e månad hittills och tycker den funkar bra. Skönt att slippa dagliga sprutor som han hade innan.

Ber om ursäkt för OT...

Mmm tyvärr har även jag ms. Förstår att han är skeptisk men Mabthera dödar bara B lymfocyterna i blodet och låter spermie leva :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 939
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
69 70 71
Svar
1 401
· Visningar
191 753
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 515
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 159
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp