Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på trådens debatt om utomståendes klumpiga svar.... Jag har ju fyra barn sedan tidigare, tillverkade på naturlig väg men med flera års väntan, fertilitetsutredning, hormonbehandlingar etc. Okej, sista ungen var inte beställd -hon bara blev. (en säregen historia som slutade i Lex Maria och varning till sjukhuset). Nåja, men den längtan och sorg vi bar på under alla år av försök var enorm och kunde inte beskrivas i ord. Vill även påpeka att sorgen var inte särskilt mycket mindre när vi försökte få till tvåan än ettan, var även en kommentar vi ofta fick höra. Ja men ni har ju ett barn så det är väl inte så farligt. Men har man drömt om en stor familj i många år är det en sorgeprocess det också.

Jag har alltid valt att vara öppen med svårigheten att få barn, dels för att avdramatisera något som för många är skamligt, men också för att få utomstående att förstå. För jag vet inte hur många klumpiga kommenarer jag fått genom årens lopp, som att sluta tänk på det eller vet ni inte hur man gör? osv. Sen finns det idioter som fortsätter tro att det beror på än det ena, än det andra. Kan bara säga att det är skönt att tillåta sig bli förbannad emellanåt. Därefter får man inse att vissa i vår herres hage är mindre kompetenta än andra och var och en är salig i sin tro, typ.

Jag drar mig faktiskt inte för att fråga om barn, sedan är det fingertoppskänsla, man kan inte dyka på någon och fråga bara sådär men får jag ett svävande svar bjuder jag gärna på en kortversion om hur svårt det var för mig och exet att få barn. Både med tanken på att det är ganska vanligt men också att det behöver inte vara hopplöst och kört. Det har visat sig att flera par i min bekantskapskrets har väldigt svårt och det är inte förrän jag bjudit på mitt som de faktiskt kommit och berättat att de själva har svårt. INGEN har trott att jag gått igenom det eftersom jag har fyra. Alltså lär sig även de att inte döma hunden efter håren...
 
Just det där med att sörja att man inte kan få/svårt att få fler barn kan vara svårt för många att riktigt förstå.

Visst finner man tröst i de/det barnen man har men samtidigt är det en enorm förlust och sorg att inte kunna få de barn man vill ha. Varje barn man inte kan få är ju en lika stor förlust och sorg i sig oavsett hur många man har innan.
 
Jo det är ganska jobbigt, vet också att jag är ganska påläst och vågar ställa krav. Men både jag och sambon är oerhört förvånade över bristen på individuell behandling och bemötande. Läkaren ringde inte upp igår, vilket jag tycker är dåligt.
Ännu roligare i kråksången var när jag tog min medicin igår kväll, är att den doseringen hon ville höja till, inte ens finns graderad på sprutan. Nu ligger jag ju kvar på mina 150, hon ville höja till 175 men nästa steg är 187,5 och minsta graderad dos är 37,5. Hade jag nu varit en nojjig person som skulle höjt så är ju risken för oro stor att inte veta om man får rätt dos.

Jag har vid flertal tillfällen belyst att jag inte får den information och dialog jag förväntar mig, samt ofta träffar olika doktorer. Ta som sist, det bestäms att pga den dåliga kvaliteten på embryona (cellstress på mina ägg) så ska de sätta tillbaka två embryon för större chans till graviditet. Man plockar 23 ägg från mig varav bara 9 blir befruktade. På återförandedagen kommer således sköterskan in med ett papper där det står typ, 23 ägg plockades, 9 befruktades, 1 sätts tillbaka och resten kasseras. Minen då jag sa nej, vi har bestämt två tillbaka och varför kasseras resten? Alla lika förvånade, för tydligen accepterar de flesta par vad de får till sig och bockar och bugar. Tog en timme innan embryologen kom så vi kunde ha ett samtal och jag fick se bedömningen på äggen. I min värld så ska den informationen ingå obligatoriskt. Men hon var jättesnopen att blivit tillfrågad. Det jag fått till mig varenda gång jag tagit upp bristande informationsflöde och dialog är att det skadar mer än gör nytta för patienten. HALLÅÅÅÅ jag jobbar själv inom vården (Omsorg psykiatri) och det viktigaste är att bygga relation/förtroende/medbestämmade. Blir så jädrans irriterad.
Korkad fråga men du har inte funderat på att byta klinik?
 
Korkad fråga men du har inte funderat på att byta klinik?

Går inte just nu, dels har vi 22 mil till närmaste klinik samt att man köper ett paket med 3 försök (där givetvis ev kvarvarande försök brinner inne om ett barn föds på första eller andra försöket). Men jodå vi har diskuterat det..
 
@Girasol tråkigt att de inte lyssnar på er, särskilt när ni betalar själva liksom. Stå på dig, du verkar känna din kropp och kunna detta. Suck, den där vården. Ibland blir man trött.
 
Hu de gräddar våfflor på hotellet jag äter frukost på och lukten är vedervärdig.

Det borde också vara ett gott tecken :D Jag är ju inte tjock för att jag normalt tackar nej till sånt...

(jag kan ju lika gärna hoppas tills mensen dyker upp eller hur? Så hinner man vara glad ett tag iaf :p )
 
Blåbäret: ÄL 1/6 BIM 15/6 – 28 år, inga tidigare barn.
Robl: ÄL 3/6 BIM 17/6
lil-sis
: äl typ 3/6 BIM 17/6 - 33, försökt typ 14 månader, två X som resultat, inga barn
em-pirre: HSSG, labbsvar + kontroll 18/6, försökt i snart 10 månader, inga barn.
Vilse: ÄL 9/6 BIM 19/6 - 27 år, ett barn, första försöket'
Girasol: Ul 12/6, 9 äggblåsor, Ul igen 16/6. Planerad äggplockning 18/6 och hör och häpna planerad ET dvs återföring på midsommarafton. 3e försöket ivf. - 38 år. Har 4 barn sedan tidigare (-99,-02,-04,-05)
Rosen-Knoppen: ÄL 17/6 BIM 1/7 - 25 (26 i September) år, sjätte försöket. Inga barn sen innan.
Kanintant: ÄL ? BIM 1/7-13/7 - 32 år, första försöket, inga barn sedan innan
Thera: ÄL 21/6 BIM 5/7 - 32 år, andra försöket, son född 2011
Rhinos: ÄL 29/6 BIM 13/7 - 25 år, andra försöket, inga barn sedan innan.
Mois: ÄL 1/7 BIM 14/7 - 30 år, tredje försöket. Dotter född 2011-08


Fick mens igår och eftersom vi inte försökte förra månaden så räknar jag kommande cykel som vårt andra försök istället :).
 
Tassar in här lite försiktigt efter att ha fått lämna vintertråden efter missfall. Det behöver väl inte på något sätt betyda svårt att få barn, men trådrubriken stämmer ju onekligen!

Så nu har jag ju ingen koll alls på äl eller något, vi får väl se hur det går.
 
Jag beklagar @Imogen :(
Men välkommen in i denna tråden, jag tycker det är en väldigt trevlig tråd men hoppas att du, liksom alla andra, blir kortvariga medlemmar här ;) Fast man är ju så klart välkommen att vara kvar även efter man har fått ett plus!
 
Nu måste jag ha hjälp av er här, kanske @lil-sis eller @Tora kan svara på detta?

Idag när jag nattat sonen och skulle lyfta över honom till spjälsängen så kom en välbekant smärta tillbaka - foglossningsmärtan.
Hade en hel del problem med foglossning under förra grav, men har inte känt av det sen dess (sonen är 13 månader nu). Förrän idag då (?). Satt på sängen och kunde verkligen inte resa mig, som tusen knivar rakt in... ja, vad det nu heter, området mellan rumpa och svank typ ;) Kroppen lydde verkligen inte för det gjorde så djävulusiskt ont. :(
Långt om länge lyckades jag krångla mig runt och ta mig upp på ett annat sätt (hade sonen i famnen), men kunde sedan inte lägga honom ner i sängen utan fick kalla på gubben som fick ta över sonen...

Frågan då - hur tidigt börjar man producera "gravidhormon"? Testerna tar väl vid 50? Kan man börja producera hormon innan ägget fäst?
Fasan är ju att det verkligen är foglossning, förhoppningen är ju att jag bara inbillar mig och att det är träningsvärk (har varit igång rejält hela dagen).

Är idag på äl + 5 alt BIM -4.
 
Och nu lite mer än en timme senare så börjar jag få känningar för träningsvärk i ben och vader. Så troligen är ovanstånde också något sånt (tack och lov!). :)
 
Tassar in här lite försiktigt efter att ha fått lämna vintertråden efter missfall. Det behöver väl inte på något sätt betyda svårt att få barn, men trådrubriken stämmer ju onekligen!

Så nu har jag ju ingen koll alls på äl eller något, vi får väl se hur det går.
:( Beklagar verkligen.
 
Nu måste jag ha hjälp av er här, kanske @lil-sis eller @Tora kan svara på detta?

Idag när jag nattat sonen och skulle lyfta över honom till spjälsängen så kom en välbekant smärta tillbaka - foglossningsmärtan.
Hade en hel del problem med foglossning under förra grav, men har inte känt av det sen dess (sonen är 13 månader nu). Förrän idag då (?). Satt på sängen och kunde verkligen inte resa mig, som tusen knivar rakt in... ja, vad det nu heter, området mellan rumpa och svank typ ;) Kroppen lydde verkligen inte för det gjorde så djävulusiskt ont. :(
Långt om länge lyckades jag krångla mig runt och ta mig upp på ett annat sätt (hade sonen i famnen), men kunde sedan inte lägga honom ner i sängen utan fick kalla på gubben som fick ta över sonen...

Frågan då - hur tidigt börjar man producera "gravidhormon"? Testerna tar väl vid 50? Kan man börja producera hormon innan ägget fäst?
Fasan är ju att det verkligen är foglossning, förhoppningen är ju att jag bara inbillar mig och att det är träningsvärk (har varit igång rejält hela dagen).

Är idag på äl + 5 alt BIM -4.
Aldrig att man har så mycket graviditetstymptom som när man försöker bli gravid :D

Annars så börjar redan det befruktade ägget att producera hCG. Så vissa känsliga individer kan ju känna av det väldigt tidigt men frågan är hur mycket man "tror" man känner och hur mycket man verkligen känner :p
 
Blåbäret: ÄL 1/6 BIM 15/6 – 28 år, inga tidigare barn.
Robl: ÄL 3/6 BIM 17/6
em-pirre
: HSSG, labbsvar + kontroll 18/6, försökt i snart 10 månader, inga barn.
Vilse: ÄL 9/6 BIM 19/6 - 27 år, ett barn, första försöket'
Girasol: Ul 12/6, 9 äggblåsor, Ul igen 16/6. Planerad äggplockning 18/6 och hör och häpna planerad ET dvs återföring på midsommarafton. 3e försöket ivf. - 38 år. Har 4 barn sedan tidigare (-99,-02,-04,-05)
Rosen-Knoppen: ÄL 17/6 BIM 1/7 - 25 (26 i September) år, sjätte försöket. Inga barn sen innan.
Kanintant: ÄL ? BIM 1/7-13/7 - 32 år, första försöket, inga barn sedan innan
Thera: ÄL 21/6 BIM 5/7 - 32 år, andra försöket, son född 2011
Rhinos: ÄL 29/6 BIM 13/7 - 25 år, andra försöket, inga barn sedan innan.
Mois: ÄL 1/7 BIM 14/7 - 30 år, tredje försöket. Dotter född 2011-08


Av allt att döma så mens idag. Ingen större överraskning.
 
Tassar in här lite försiktigt efter att ha fått lämna vintertråden efter missfall. Det behöver väl inte på något sätt betyda svårt att få barn, men trådrubriken stämmer ju onekligen!

Så nu har jag ju ingen koll alls på äl eller något, vi får väl se hur det går.

Beklagar verkligen! :(
Var med om samma i början av mars.
 
Jisses vad ni skriver!

Jag tycker att man som oförstående utomstående kan säga: Jag hoppas verkligen att det löser sig för er! Som @lil-sis var inne på. Det behöver inte vara svårare än så. Är man nära med personen kan man kanske fråga: får du någon hjälp? Vill du prata om det? Inte så tricky egentligen.

@Hiddeous Alltså eum, jag vet inte riktigt hur jag ska säga. Jag uppfattar dej som rätt hård och okänslig i sammanhanget. Vilket förvånar mej faktiskt.

Jag ser inte mej själv som något offer, nedgrävd i sorg, bitter, argsint eller oförstående. Jag valde att hantera just denna situationen med att presentera fakta, vara rak och tydlig med att hundvalpar och avslappning bara är skrönor och så vidare. Kompisen har då noll känsla och menar att hon fortfarande TROR att det finns psykologi med i sammanhanget. Till slut bytte jag helt sonika ämne eftersom det var som att tala med en gås. Och DET sårade mej. Att en av mina bästa vänner fortfarande tror att jag har ådragit mej själv detta. Att jag genom att tänka på det för mycket varit ofrivilligt barnlös.

Och @em-pirre du kommer ihåg rätt. Jag har fått fråga på fråga på fråga om när vi tänkt att skaffa barn. Tröttsamt värre!

Nu kommer jag ju behöva välja vad jag säger om graviditeten när jag berättar. Jag vet att många kommer lägga huvudet på sned och "tycka synd om oss" som har beräknad förlossning i mellandagarna. "Hur tänkte ni då?" Är en fråga jag förväntar mej kommer att komma. Vad svarar man på det utan att riskera att få korkade motkommentarer?

Mvh Miks
Trevligare julklapp kan man väl inte få?

Så hade jag sagt iaf
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 898
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 490
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 041
Senast: mamman
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 200
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp