En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in i den här tråden nu efter att ha följt den ett tag!

Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1
Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn
Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i nio månader, 30 år, inga barn
fia-lisa ÄL 16/1 BIM 30/1, Försök nr 13, 37 år, 1 barn 4 år
paprika ÄL 29/1 BIM 11/2, 28 år, inga barn
Akvileja ÄL 30/1 BIM 13/2 Försök nr 4, 31 år, inga barn
Narcissa ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 2, 35 år, inga barn
em-pirre ÄL 3/2 BIM 18/2, Försök nr 18, 29 år, inga barn
Robl ÄL 3/2 BIM 17/2 försök nr 11, 24 år, inga barn
Kanintant - inväntar äl/mens efter MA, 32 år, inga barn
hemlig ÄL 31/1 BIM 15/2, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
ninsan ÄL 16/2 BIM 2/3, försök nr 5, 31 år, inga barn
Safir ÄL 8/2 BIM 22/2, försök nr 6, 27 år, inga barn

Jag och maken har försökt sedan augusti/september förra året men har nu börjat med ÄL-stickor för att öka chanserna. Hade höga förhoppningar denna månad då vi tyckte att vi prickat ÄL rätt men igår kom mensen... :( Har tidigare tänkt att jag inte tänkt anpassa min kost innan jag får ett plus men funderar på att skära ned på kaffet och andra onyttigheter... Samtidigt innebär detta det blir ännu mer aspekter i vardagen som kretsar kring barn-skaffandet vilket kanske inte är det bästa.



Jag har ingen teori men upplever samma sak som du! Mensen har i stort sett alltid varit regelbunden men sedan vi började försöka beter den sig annorlunda. Inte bara att den kan vara sen men också mängd och antal dagar har varierat mycket.
Mensen är ju beroende av ägglossning. Ägglossningen på vissa individer är känslig för störningar. Det ligger många gånger en viss stress bakom att skaffa barn + att man är medveten om detaljerna i ens menscykel som man inte var förut. Allt detta kan påverka ägglossningen lite hit och dit.

Men det har absolut ingenting med att göra med "Sluta stressa så skall du se att du blir gravid" eller "Om du bara slappnar av och slutar tänka på det så skall du se att du blir gravid".

Utan det är frågan om kanske att ägglossningen blir någon dag tidigare/senare. Absolut inget annat. Men det kan vara en förklaring till att mensen som förr alltid kom på dag 28 plötsligt kommer på dag 26 eller 29.

Sen kan man ju inte jämföra den mens man har när man använder ett hormonellt preventivmedel. Tom en hormonfri spiral kan förändra ens cykels uppförande.

Även det att man faktiskt många gånger är 10 år äldre än när man började med preventivmedel kan spela roll.

Sen tar det ju ett tag innan eventuella ppiller hormoner och liknande försvinner ut kroppen och läget stabiliseras.
 
Tack för svar @Tora och @Safir :)

Det är nog så att ägglossningen påverkas något av att man håller koll och planerar och ja, stressar litegrann.. ^^

Har inte ätit hormonella P-medel på många år, så det är inte därför. Vi har kört med kondom eller avbrutet/"säkra" perioder.

Mens är på gång nu känns det som, säkert i morgon. Nästa cykel fortsätter jag med äl-test så jag vet när den inträffar. Kom på dag 14 i cykeln denna gång.
 
Slutade med p-stav för nästan två år sedan så tror inte heller att det är den som spökar. Men säkert är det som du säger, @Tora att ÄL påverkas av stress. (Svärmor gick bort i höstas så då var det inte särskilt konstigt följande mens blev ovanligt sen.)

Förra cykeln fick jag positivt på ÄL-testet två dagar i rad, är det vanligt att det kan blir så eller tolkade jag strecken fel?
 
Slutade med p-stav för nästan två år sedan så tror inte heller att det är den som spökar. Men säkert är det som du säger, @Tora att ÄL påverkas av stress. (Svärmor gick bort i höstas så då var det inte särskilt konstigt följande mens blev ovanligt sen.)

Förra cykeln fick jag positivt på ÄL-testet två dagar i rad, är det vanligt att det kan blir så eller tolkade jag strecken fel?
Nej det är helt normalt. Äl testen indikerar oftast att ägglossning sker inom 24-36 timmar. När ägget släppt så sjunker LHsnabbt.

Så vad man kan göra är att fortsätta testa med ältester två ggr per dag. När testet blir negativt så har ägget släppt. Det vanligaste är att man testar positivt 2-3 dagar i rad.
 
Hoppar in i den här tråden nu efter att ha följt den ett tag!

Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1
Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn
Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i nio månader, 30 år, inga barn
fia-lisa ÄL 16/1 BIM 30/1, Försök nr 13, 37 år, 1 barn 4 år
paprika ÄL 29/1 BIM 11/2, 28 år, inga barn
Akvileja ÄL 30/1 BIM 13/2 Försök nr 4, 31 år, inga barn
Narcissa ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 2, 35 år, inga barn
em-pirre ÄL 3/2 BIM 18/2, Försök nr 18, 29 år, inga barn
Robl ÄL 3/2 BIM 17/2 försök nr 11, 24 år, inga barn
Kanintant - inväntar äl/mens efter MA, 32 år, inga barn
hemlig ÄL 31/1 BIM 15/2, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
ninsan ÄL 16/2 BIM 2/3, försök nr 5, 31 år, inga barn
Safir ÄL 8/2 BIM 22/2, försök nr 6, 27 år, inga barn

Jag och maken har försökt sedan augusti/september förra året men har nu börjat med ÄL-stickor för att öka chanserna. Hade höga förhoppningar denna månad då vi tyckte att vi prickat ÄL rätt men igår kom mensen... :( Har tidigare tänkt att jag inte tänkt anpassa min kost innan jag får ett plus men funderar på att skära ned på kaffet och andra onyttigheter... Samtidigt innebär detta det blir ännu mer aspekter i vardagen som kretsar kring barn-skaffandet vilket kanske inte är det bästa.



Jag har ingen teori men upplever samma sak som du! Mensen har i stort sett alltid varit regelbunden men sedan vi började försöka beter den sig annorlunda. Inte bara att den kan vara sen men också mängd och antal dagar har varierat mycket.


Så länge du inte intar rent ohälsosamma mängder kaffe och annat så skulle jag fortsätta som vanligt.
 
Har fått en ljus liten blödning idag, enligt appen skulle äl vara igår (men jag har ju en cykel som diffar på upp till en vecka). Googlade lite och noterade att blödning i samband med äl tycks vara vanligare i takt med ökande ålder. :meh:

Med vänlig hälsning,
Brie 30+
 
Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1
Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn
Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i nio månader, 30 år, inga barn
fia-lisa ÄL 16/1 BIM 30/1, Försök nr 13, 37 år, 1 barn 4 år
paprika ÄL 29/1 BIM 11/2, 28 år, inga barn
Akvileja ÄL 30/1 BIM 13/2 Försök nr 4, 31 år, inga barn
Narcissa ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 2, 35 år, inga barn
hemlig ÄL 31/1 BIM15/2, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
Robl ÄL 3/2 BIM 17/2 försök nr 11, 24 år, inga barn
em-pirre ÄL 3/2 BIM 18/2, Försök nr 18, 29 år, inga barn
Safir ÄL 8/2 BIM 22/2, försök nr 6, 27 år, inga barn
Kanintant - inväntar äl/mens efter MA, 32 år, inga barn
ninsan ÄL 16/2 BIM 2/3, försök nr 5, 31 år, inga barn

Ordnade i listan :)
 
Googlade lite och noterade att blödning i samband med äl tycks vara vanligare i takt med ökande ålder. :meh:

Jaha, men så kul, det förklarar det hela. Kan lika gärna gå med i PRO på en gång då? :p

Jag är inne på dag 33 i cykeln, 19 dagar efter glad gubbe på ägglossningstestet, ingen mens och graviditetstestet i går morse sa EJ GRAVID! (nej, ok, det skrek inte, men det kändes så). Hade det inte varit för "är det ett streck eller är det inte ett streck"-strecket/skuggan på testet i lördags hade jag väl accepterat att cykeln bara är längre den här månaden av någon anledning, men nu kan jag inte det utan grubblar och hoppas och försöker låta bli att hoppas samtidigt. Resultat: Känner mig aningen obalanserad :meh:
(För att inte tala om hur irriterande grubblandet är, vill ju hellre vara en lugn och sansad individ som tar dagen som den kommer :p)

Hur går det för dig @Flutterdash ?
 
Senast ändrad:
Men eller hur! Tur vi är flera 30+:are i tråden så en slipper känna sig äldst i världen ;)
Precis :D

Dessutom så är vi inte så pryda i den här tråden va? Vi kan väl dela med oss av så mycket eller lite vi vill?

Mens slutade för knappt en vecka sen. Mös/myste/nuppade :o med sambon i helgen. Nu rejäla flytningar. Hur tolka? (jag känner min kropp lika lite som ni känner den, uppenbarligen).

Är det ÄL eller nåt annat? Även lite som mensvärk, kan det vara ny mens på g redan (har haft först p-stav och sen minipiller i totalt knappt fyra år).
 
Tog ett grav.-test idag, visade svagt streck så det finns uppenbarligen hormoner kvar i kroppen. Testar om en vecka igen och se om de har försvunnit.

Den 26:e februari har jag iaf läkartid med efterkontroll. De har även bokat en tid hos kuratorn efteråt och den här gången känns det nog som att det kan vara skönt att få prata lite med henne, får se hur det känns när jag är där, det kan ju ändras till dess.
 
Min cykel har gått bananas.

Sedan i söndags har jag haft en liten blödning, som blir större för var dag. Min mens ska egentligen inte komma förrän omkring den 2/2. I kombination med ömma bröst och mycket hormonfinnar på ryggen tänkte jag att knaset kunde bero på graviditet, men test visar negativt.

Borde ha haft ägglossning kring den 18/1, å andra sidan hade jag vinterkräksjukan veckan innan så min kropp kanske inte var så pigg på ägglossning och därför jag blöder nu?

Aldrig varit med om att kroppen betett sig såhär. Vore dock positivt om cykeln blir förskjuten åt endera håll för då kan vi kanske lyckas tajma in ägglossning även i februari och mars.
 
Ja, verkligen rå äggvita. Sambon kommer hem först på fredag så antar att det inte blir nåt denna månaden då :(

Men kört denna månaden behöver det väl inte alls vara.

Ägglossningssflytningar kan du få innan ägget verkligen släpper. Vid positivt äl-test släpper ägget inom 24-48 timmar. Efter att ägget har släppt överlever det ca ett dygn. Så om sambon kommer hem på fredag borde chansen fortfarande finnas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 811
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 169
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag håller på att bli förkyld och jag blir alltid heltäppt i näsan vid förkylning. Jag hittar motstridig information på nätet angående...
2
Svar
22
· Visningar
1 693
Senast: Fille
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 358
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp