En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men eller hur! Tur vi är flera 30+:are i tråden så en slipper känna sig äldst i världen ;)
Håller med :) Som @ninsan och @Akvileja skrev en bit bak i tråden så är det liksom tryggt att ha sällskap av flera som har ramlat över 30-strecket som försöker få barn för första gången. I min omgivning är de i min ålder antingen redan inne på barn nr 2 eller så finns barn över huvud taget inte på kartan.
Ärligt talat vet jag inte riktigt varför vi känner oss gamla, för alltså inte är väl 30-35 särskilt sent att få barn egentligen? (Eller, det tyckte jag inte innan vi bestämde att försöka i alla fall, då kändes 31 absolut inte gammalt, när beslutet var taget blev jag plötsligt en rabiat cykelräknare och symptomtolkare :meh: Så är jag i och för sig med det mesta, det som ska ske ska ske NU. Tja, jag får i alla fall tillfälle att öva mitt tålamod för någon mens har fortfarande inte givit sig tillkänna, drömde till och med att jag fick mens i natt...)

Över huvud taget tycker jag att det är så trevlig stämning här inne, trots ledsamheter och att vi delar med oss av sådant som är jobbigt (eller kanske tack vare). Det är himla skönt att få hänga här med er i tråden och få ta del av era erfarenheter, ni som också försöker för första barnet och ni som har barn, att ventilera och bolla frågor :bow:
 
Oj? Du får gå till någon annan nästa gång :(

Menade hen att ni har för lite sex eller?

Hon frågade inte ens hur ofta vi har sex. Vidare sa hon (om liggandet) då kvittar det när du har ägglossning, du kommer bli gravid. Ehh okej, det var väl lite väl magstarkt att säga så innan hon ens undersökt mig eller frågat fler frågor...
Hon lyssnade inte på mig, drog egna slutsater och var otrevlig. Sen skulle hon göra ett vul. Där konstaterades det att jag hade PCO. Jag tycket det var konstigt, gjorde ett vul för två år sedan, då hade jag inte PCO. Frågade henne hur jag kunde få det efter två år så, hon bara sa ja, så är det. Okej? Så skickade hon mig på provtagning, ska ta prover när jag har mens, hon sa att de ringer om det är ngt konstigt, är det inget konstigt så ringer de inte alls. Schysst attityd. Om man har PCO så måste man oftast ha hjälp med att bli gravid. Hon svarade med att säga, återkom när ni testat i 12 månader. Då hjälper vi er.
Hon var jättedålig på svenska och lät mig inte prata till punkt. Jag tror hon hade svårt att förstå mig, men jag vet inte... Hade jag bara fått tala till punkt och hon hade lyssnat på mig utan att behandla mig som en... Jag vet inte vad. Men det var länge sen jag kände mig så jekla sämst.
Jag ska lämna proverna och sen ringa till ett annat ställe, fick ett tips om Sophia-hemmet här i Sthlm.. Bortkasta pengar på detta stället.

Kontentan från mötet, ligg tre gånger i veckan, gå ner i vikt och allt kommer att lösa sig.
Jo men visst...!
 
Jag har inte tagit något extra under mina andra graviditeter men denna gången så tar jag folsyra.

Har även hunnit få min första mens sen jag tog ur spiralen fastän Bm trodde den inte skulle dyka upp förens om en månad men min kropp brukar återgå till det normala när jag slutat med hormoner och det gjorde den även denna gången. Har alltid fått mens direkt efter jag slutat med p-pillerna.
Jag har alltid varit regelbunden tidigare och räknar på hur min cykel såg ut innan spiralen och jag borde ha äl nästa helg om allt är som det brukar.
 
Hon frågade inte ens hur ofta vi har sex. Vidare sa hon (om liggandet) då kvittar det när du har ägglossning, du kommer bli gravid. Ehh okej, det var väl lite väl magstarkt att säga så innan hon ens undersökt mig eller frågat fler frågor...
Hon lyssnade inte på mig, drog egna slutsater och var otrevlig. Sen skulle hon göra ett vul. Där konstaterades det att jag hade PCO. Jag tycket det var konstigt, gjorde ett vul för två år sedan, då hade jag inte PCO. Frågade henne hur jag kunde få det efter två år så, hon bara sa ja, så är det. Okej? Så skickade hon mig på provtagning, ska ta prover när jag har mens, hon sa att de ringer om det är ngt konstigt, är det inget konstigt så ringer de inte alls. Schysst attityd. Om man har PCO så måste man oftast ha hjälp med att bli gravid. Hon svarade med att säga, återkom när ni testat i 12 månader. Då hjälper vi er.
Hon var jättedålig på svenska och lät mig inte prata till punkt. Jag tror hon hade svårt att förstå mig, men jag vet inte... Hade jag bara fått tala till punkt och hon hade lyssnat på mig utan att behandla mig som en... Jag vet inte vad. Men det var länge sen jag kände mig så jekla sämst.
Jag ska lämna proverna och sen ringa till ett annat ställe, fick ett tips om Sophia-hemmet här i Sthlm.. Bortkasta pengar på detta stället.

Kontentan från mötet, ligg tre gånger i veckan, gå ner i vikt och allt kommer att lösa sig.
Jo men visst...!

Vilket otroligt dåligt bemötande :(
Tycker verkligen ni ska träffa någon annan.
 
Med all rätt!

Så där behandlar man inte folk. Speciellt inte någon som ber om hjälp och i princip blir dumförklarad :mad:

Ni ska inte ta åt er det minsta.

Det är svårt bara, dels var det jättejobbigt att ringa, och sen gå dit. Oerhört stressigt för mig. Och sen bli behandlad på det sättet :(
 
Nu är jag tillbaka från Gun. Jag känner mig så ledsen, att mina problem är skit samma, att jag är inget värd. Fy fan rent ut sagt.
Jag ska skriva mer ikväll, ska bara hålla ut här på jobbet utan att bryta ihop i två timmar till. Men idioten sa bla "ni måste ha samlag för att bli gravida".
Vaaaa! Måste man ligga för att bli gravid??? @em-pirre hörde du det??

Har ni provar med att nuppa med varandra? Annars är det säkert det som är felet :idea: :up:



:D
 
Det är svårt bara, dels var det jättejobbigt att ringa, och sen gå dit. Oerhört stressigt för mig. Och sen bli behandlad på det sättet :(
Försök att inte låta det deppa ner dig för mycket (lätt att säga jag vet).

Är det så att du har PCO och ingen ägglossning så är det ingen ide att vänta några 12 månader. Har du ingen ägglossning så kan du inte bli gravid.

Det där med att vänta 12 månader är till för dom som faktiskt har en möjlighet att bli gravida på egen hand.

Bra att du vänder dig till någon annan! Ring med en gång i morgon!

Däremot är det så att du är överviktig och har PCO så hjälper det för många att gå ner i vikt. Har du för högt BMI så är det inte säkert att du får Pergo utskrivet (ägglossningstabletter).
 
Nu så har jag skickat efter ÄL test, hur ofta borde jag testa så här första gången och när i cykeln borde jag börja?
 
Nu så har jag skickat efter ÄL test, hur ofta borde jag testa så här första gången och när i cykeln borde jag börja?

Jag använder digitala med :) och har testat på morgonen och hittat min äl varje månad :) stickor har jag dock inte så bra erfarenheter av.
 
@ninsan
Fy så bedrövligt dåligt bemötande. :mad::( Att bli behandlad så när man har samlat kraft att boka tid och "ta tag i det" (vet hur motigt det kan vara).
Känner igen den där attityden och förstår även din ilska över att inte bli Lyssnad På, SÅ frustrerande, man känner sig verkligen förminskad (jag har för övrigt en halv novell på det ämnet längre bak i tråden), även om det i mitt fall var en sjuksköterska som tog sig rättigheter att ge mig oombedda "goda råd".
Så gå någon annan stans, träffa en ny läkare som HÖR vad du säger och kan ge dig en andra bedömning.

Så vill jag också säga att ta och läs på om PCO (1177 och liknande, inte allmännakonstigaideer.com ;)) så att du har mer på fötterna än vad läkaren sade (=ingenting). Jag har PCO (eller PCO-äggstockar som min Gun (Gun-nar?) kallar det), men jag har inte PCOS, och alltså ingen obalans i hormoner och troligtvis ägglossning som jag ska.
Jag hade heller inga problem att bli gravid (då åtminstone, det kanske har ändrat sig :crazy: men det tog 2-3 försök, tyvärr fick jag inte behålla det utan fick missfall i v 7-8) och Gun-nar har sagt att PCO-äggstockar ofta lämnar ägg av mycket bra kvalitet (det låter det, vem är bästa hönan? :p ), och därför i hög grad lyckas väldigt bra vid assisterad befruktning om det inte tar sig av sig självt.
Skulle du ha PCOS så kommer ägglossning igång som den ska för många efter att ha gått ner några kilo som @Tora skrev. Du ser, det finns gott om positivt!

Deppa nu inte ihop alldeles (lätt att säga!) pga läkare som betedde sig som en idiot, utan ta proverna, de kan ge bra info att ha med sig, och sök en annan läkare som du känner dig bättre med.
Och kram!
 
Dessutom så är vi inte så pryda i den här tråden va? Vi kan väl dela med oss av så mycket eller lite vi vill?
Precis!
Och är man lite pryd när man kommer hit så går det över ganska fort :D
Det är lättande att det finns någonstans där det är helt ok att diskutera äggvitekonsistens, inget man gör med sina kollegor i lunchrummet precis :p
 
Hon frågade inte ens hur ofta vi har sex. Vidare sa hon (om liggandet) då kvittar det när du har ägglossning, du kommer bli gravid. Ehh okej, det var väl lite väl magstarkt att säga så innan hon ens undersökt mig eller frågat fler frågor...
Hon lyssnade inte på mig, drog egna slutsater och var otrevlig. Sen skulle hon göra ett vul. Där konstaterades det att jag hade PCO. Jag tycket det var konstigt, gjorde ett vul för två år sedan, då hade jag inte PCO. Frågade henne hur jag kunde få det efter två år så, hon bara sa ja, så är det. Okej? Så skickade hon mig på provtagning, ska ta prover när jag har mens, hon sa att de ringer om det är ngt konstigt, är det inget konstigt så ringer de inte alls. Schysst attityd. Om man har PCO så måste man oftast ha hjälp med att bli gravid. Hon svarade med att säga, återkom när ni testat i 12 månader. Då hjälper vi er.
Hon var jättedålig på svenska och lät mig inte prata till punkt. Jag tror hon hade svårt att förstå mig, men jag vet inte... Hade jag bara fått tala till punkt och hon hade lyssnat på mig utan att behandla mig som en... Jag vet inte vad. Men det var länge sen jag kände mig så jekla sämst.
Jag ska lämna proverna och sen ringa till ett annat ställe, fick ett tips om Sophia-hemmet här i Sthlm.. Bortkasta pengar på detta stället.

Kontentan från mötet, ligg tre gånger i veckan, gå ner i vikt och allt kommer att lösa sig.
Jo men visst...!

Lars Stånge ( :D ) på Sophiahemmet är suverän!
 
Vill först säga att 30 är fullkomligt normalt i min bekantskapskrets när det gäller att börja tänka på barn!
Någon kunnig- om man i vanliga fall får tydlig äggvit flytning runt beräknad ägglossning och sen inte får det en månad- har man troligen inte haft ägglossning alls då?
 
@Hyldeblomst nej det är verkligen inte ovanligt att skaffa första barnet mellan 30-35. Nu har jag i och för sig redan ett barn, men i min ungdom (;)) var jag såå bestämd med att jag då inte skulle ha barn efter 30. För på den tiden var ju 30 värsta gammalt :D Nu vet jag bättre, vi 30+:are är knappt torra bakom öronen :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 994
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag håller på att bli förkyld och jag blir alltid heltäppt i näsan vid förkylning. Jag hittar motstridig information på nätet angående...
2
Svar
22
· Visningar
1 650
Senast: Fille
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 310
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp