En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med din historia skulle jag ringa på måndag med en gång.

Det där hade jag kollat upp på en gång. Jag har dock dålig koll. Finns ju ett antal anledningar som gör att mensen kan utebli, kan du utesluta de vanligaste så borde du nog kolla upp det. Just eftersom det har varit struligt varje gång du slutat med piller.
Första gången jag slutade så tog det 6 mån för min kropp att komma igång men sen hade jag en jämn cykel på ca 30 dagar.

Tack för svar :)
Jag må ha sjukligt dålig koll på hur kroppen egentligen funkar, men vanliga anledningar till att den inte kommer igång/uteblir? Jag är inte gravid (testar regelbundet eftersom vi ej skyddar oss och mensen inte kommit igång), har ingen sjukdom som bör påverka vad jag vet, äter bra kost, är normalviktig och tränar regelbundet och lagom. Har tidigare ätit och tränat riktigt strikt under flera års tid och haft väldigt lågt kroppsfett, men det var ca 3 år sedan nu.

Innan jag började äta p-piller har jag väldigt punktlig cykel med kraftiga smärtor vid ägglossning.
 
Så, beställt grav- och äl-stickor från testlagret. Tänkte ta test nu för att se när hormonerna gått ur kroppen och sen använda äl-stickor för att ha lite koll när äl kommer igång ifall det blir lite konstiga cykler nu efter.

Idag har jag lite färg i ansiktet och har lyckats gå en liten promenad med bara lite flimmer, skönt att få komma ut i friska luften :). Känns som återhämtningen blir ganska kvick ändå, stor skillnad från igår. Blöder ingenting, pyttelite rosa på pappret på toa men annars inget, känns ju väldigt bra. T o m vågat skippat binda nu och gått över till trosskydd men behöver nog inte det heller.
 
Tack för svar :)
Jag må ha sjukligt dålig koll på hur kroppen egentligen funkar, men vanliga anledningar till att den inte kommer igång/uteblir? Jag är inte gravid (testar regelbundet eftersom vi ej skyddar oss och mensen inte kommit igång), har ingen sjukdom som bör påverka vad jag vet, äter bra kost, är normalviktig och tränar regelbundet och lagom. Har tidigare ätit och tränat riktigt strikt under flera års tid och haft väldigt lågt kroppsfett, men det var ca 3 år sedan nu.

Innan jag började äta p-piller har jag väldigt punktlig cykel med kraftiga smärtor vid ägglossning.

Hade du mens när du åt p-piller? Min erfarenhet är att om man hade normal mens när man använde hormonella preventivmedel så brukar mensen komma igång någorlunda snabbt men annars är det som om livmodern har "glömt bort" hur man bygger upp slemhinnan och då blir det ju ingen mens heller. Det kan ta upp till ett år innan mensen och ägglossningen kommer tillbaka efter att man har slutat använda hormonella preventivmedel. Det är inget ovanligt alls så därför är det ju för din egen skull lika bra att söka hjälp på en gång. För även om du inte äter några mediciner och i övrigt mår bra och äter bra som du skriver så kan du trots det behöva lite hjälp av tillsatta hormoner för att få igång ägglossning och uppbyggnad av slemhinnan i livmodern igen.
När jag hade p-stav så hade jag ingen mens de första två åren och sedan hade jag väldigt oregelbundna blödningar i ett halvår och det tog ändå drygt ett halvår innan mensen kom igång igen när p-staven var borttagen. Nu spelade det ingen roll för min del för jag hade steriliserat mig och min önskan var ju inte att få fler barn men det förvånade mig att det tog så lång tid. Läser man i Fass så menar de att mensen och ägglossningen kommer tillbaka genast men det vet jag nog ingen som har fått om de har använt hormonella preventivmedel under en längre tid.
 
Så, beställt grav- och äl-stickor från testlagret. Tänkte ta test nu för att se när hormonerna gått ur kroppen och sen använda äl-stickor för att ha lite koll när äl kommer igång ifall det blir lite konstiga cykler nu efter.

Idag har jag lite färg i ansiktet och har lyckats gå en liten promenad med bara lite flimmer, skönt att få komma ut i friska luften :). Känns som återhämtningen blir ganska kvick ändå, stor skillnad från igår. Blöder ingenting, pyttelite rosa på pappret på toa men annars inget, känns ju väldigt bra. T o m vågat skippat binda nu och gått över till trosskydd men behöver nog inte det heller.
Mina värden gick upp jättefort. Bara på en vecka hade det gått från 70-80 till 120 eller så. Jag brukar ligga högt i vanliga fall. Fick också järntabletter.

Dagen efter var jag inte riktigt hundra men sedan märkte jag ingen direkt skillnad.

Nu är väl inte min obefintliga kondis direkt något att skryta med så skillnaden var väl kanske inte så stor :o:D
 
Så, beställt grav- och äl-stickor från testlagret. Tänkte ta test nu för att se när hormonerna gått ur kroppen och sen använda äl-stickor för att ha lite koll när äl kommer igång ifall det blir lite konstiga cykler nu efter.

Idag har jag lite färg i ansiktet och har lyckats gå en liten promenad med bara lite flimmer, skönt att få komma ut i friska luften :). Känns som återhämtningen blir ganska kvick ändå, stor skillnad från igår. Blöder ingenting, pyttelite rosa på pappret på toa men annars inget, känns ju väldigt bra. T o m vågat skippat binda nu och gått över till trosskydd men behöver nog inte det heller.

Härligt att höra att du mår så mycket bättre idag :) Ta det trots det lugnt för din kropp har varit med om en rejält trauma och behöver vila och omvårdnad nu. Ett tips är att ta på dig ordentligt och ta en filt om dig och sätta dig i trädgården eller på balkongen för precis som du skriver så är det skönt med frisk luft. Se bara till så att du inte blir kall.
 
Tack för svar :)
Jag må ha sjukligt dålig koll på hur kroppen egentligen funkar, men vanliga anledningar till att den inte kommer igång/uteblir? Jag är inte gravid (testar regelbundet eftersom vi ej skyddar oss och mensen inte kommit igång), har ingen sjukdom som bör påverka vad jag vet, äter bra kost, är normalviktig och tränar regelbundet och lagom. Har tidigare ätit och tränat riktigt strikt under flera års tid och haft väldigt lågt kroppsfett, men det var ca 3 år sedan nu.

Innan jag började äta p-piller har jag väldigt punktlig cykel med kraftiga smärtor vid ägglossning.
Det där är jättesvårt att svara på.

Kan vara helt normalt att det tar tid att komma igång. Du är ju trots allt några år äldre än när du började med ppiller.

Även den hårda träningen och strikta kosten kan spela roll fortfarande.

Rent medicinskt kan man tänka sig PCOS.

Det låter ju som om din ägglossning inte kommer igång. Det positiva är att det finns en hel del att göra mot det.
 
Hade du mens när du åt p-piller? Min erfarenhet är att om man hade normal mens när man använde hormonella preventivmedel så brukar mensen komma igång någorlunda snabbt men annars är det som om livmodern har "glömt bort" hur man bygger upp slemhinnan och då blir det ju ingen mens heller. Det kan ta upp till ett år innan mensen och ägglossningen kommer tillbaka efter att man har slutat använda hormonella preventivmedel. Det är inget ovanligt alls så därför är det ju för din egen skull lika bra att söka hjälp på en gång. För även om du inte äter några mediciner och i övrigt mår bra och äter bra som du skriver så kan du trots det behöva lite hjälp av tillsatta hormoner för att få igång ägglossning och uppbyggnad av slemhinnan i livmodern igen.
När jag hade p-stav så hade jag ingen mens de första två åren och sedan hade jag väldigt oregelbundna blödningar i ett halvår och det tog ändå drygt ett halvår innan mensen kom igång igen när p-staven var borttagen. Nu spelade det ingen roll för min del för jag hade steriliserat mig och min önskan var ju inte att få fler barn men det förvånade mig att det tog så lång tid. Läser man i Fass så menar de att mensen och ägglossningen kommer tillbaka genast men det vet jag nog ingen som har fått om de har använt hormonella preventivmedel under en längre tid.

Hade regelbunden blödning på 3:e dagen efter avslutad omgång med 5-6 dagar, varje månad. Senaste omgången med p-piller blev det mer blödning 2 dagar efter och kanske 3-4 dagar. Men alltid blödning.

Ska höra av mig till VC och se vad de säger.

Tack igen för svaren :)
 
Hade regelbunden blödning på 3:e dagen efter avslutad omgång med 5-6 dagar, varje månad. Senaste omgången med p-piller blev det mer blödning 2 dagar efter och kanske 3-4 dagar. Men alltid blödning.

Ska höra av mig till VC och se vad de säger.

Tack igen för svaren :)
Det är Gun (gynekologen) du skall vända dig till.

Skriver du gyn så vill många mobiler ändra det till Gun. Det var en på Buke som då råkade skriva Gun (missade att telefonen ändrade) istället för gyn. Efter det så kallas gyn för Gun.
 
Med p-piller får jag tillbaka ägglossning direkt.

P-spruta ca 6 månader efter sista sprutan (ungefär tre månader efter att jag "upphört" skulle man kunna säga).

Men hur (om) det blir den här gången vet jag inte, det strular något gräsligt :crazy: Innan har mensen upphört direkt och sen varit borta tills jag slutat. Nu har jag blött mer eller mindre konstant sen i november :grin:
 
Avskyr att inte veta min cykel efter fyra år med p-medel.
Hade mens(-liknande) förra veckan.
Nu har jag ont i livmodern igen. Vet inte om det är mens på g igen eller vad det är frågan om. Är det redan ÄL är det kört för denna månaden för skjutsade precis sambon till tåget som ska ta honom till Arlanda. Han kommer hem igen på fredag :p
 
Tekniskt sett så fick jag ägglossning även under tiden jag gick på ppiller (minipiller).

Tror det beror väldigt mycket på hur pass känslig man är för hormoner.
 
Alltså, efter att vi började försöka få barn har min cykel börjat bli lite varierande. Alltså inte alls mycket, men mensen som tidigare kom som en klocka på dag 26, verkar nu liksom hoppa omkring litegrann? Jag har loggat min mens länge så jag ser ju tydligt att detta är ett nytt mönster. Vad beror det på? Är det för att man hoppas och vill så gärna så man utsöndrar stresshormoner som förändrar cykeln?

Senaste tiden innan barnalsrandeförsöken ser ut såhär:
maj 25 dagar
juni 25 dagar
juli 28 dagar
augusti 25 dagar
september 25 dagar
oktober 25 dagar

Sedan började vi försöka bli gravida:
November 23 dagar
December 28 dagar
Januari (nuvarande) 27 dagar just nu, ännu ej mens.

Har ni någon teori? :confused:
 
Idag känns som en ganska bra dag, blev en smärre krasch när jag väl landat hemma vilket jag inte riktigt var beredd på men jag tar en dag i taget och försöker sysselsätta mig så att jag inte ska fundera för mycket. Sambon är i ungefär samma skick (och mer överbeskyddande än vanligt) så vi sa att vi ska försöka planera in lite utflykter och annat för att förvilla tankarna.

I söndags var vi och kollade bil hos en kompis föräldrar, med andra ord mamman som också var barnmorska i helgen och som var den som skickade hem oss i lördags. Blev lite konstigt när man inte kan säga något eftersom kompisen var med (och inte vet något) men på något sätt kändes det ändå skönt att hon fick se att jag kunde stå på benen utan att tuppa av som dagen innan. Hade gärna velat säga till henne att hon skulle hälsa all fantastisk personal men jag hoppas hon iaf säger till dom att jag iaf såg (mer) välmående ut nu. Hon gav iaf sambon en tummen upp när vi gick sa han ;). Hon hade visst förmanat honom på sjukhus att han skulle hålla sig borta från mig åtminstone en vecka ;) det är nog snarare så att jag får hålla mig borta från honom för han lär nog inte våga göra något före efterkontrollen så orolig som han är just nu.

Idag kommer nog testerna iaf. Måste gravidstickorna visa minus innan äl kommer igång eller hur funkar det? Och när är rimligt att börja testa med äl-stickorna? Jag tror vi väntar en mens men jag tänkte att det vore bra att ha koll på äl ändå.
 
Tekniskt sett så fick jag ägglossning även under tiden jag gick på ppiller (minipiller).

Tror det beror väldigt mycket på hur pass känslig man är för hormoner.

Jag tror att jag haft äl trots minipillren, då jag haft perioder med ömma bröst tex. Dock är det ju inget jag, dum som man är, haft vidare koll på när. Har inte tänkt på att det har betydelse...
 
Hoppar in i den här tråden nu efter att ha följt den ett tag!

Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1
Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn
Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i nio månader, 30 år, inga barn
fia-lisa ÄL 16/1 BIM 30/1, Försök nr 13, 37 år, 1 barn 4 år
paprika ÄL 29/1 BIM 11/2, 28 år, inga barn
Akvileja ÄL 30/1 BIM 13/2 Försök nr 4, 31 år, inga barn
Narcissa ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 2, 35 år, inga barn
em-pirre ÄL 3/2 BIM 18/2, Försök nr 18, 29 år, inga barn
Robl ÄL 3/2 BIM 17/2 försök nr 11, 24 år, inga barn
Kanintant - inväntar äl/mens efter MA, 32 år, inga barn
hemlig ÄL 31/1 BIM 15/2, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
ninsan ÄL 16/2 BIM 2/3, försök nr 5, 31 år, inga barn
Safir ÄL 8/2 BIM 22/2, försök nr 6, 27 år, inga barn

Jag och maken har försökt sedan augusti/september förra året men har nu börjat med ÄL-stickor för att öka chanserna. Hade höga förhoppningar denna månad då vi tyckte att vi prickat ÄL rätt men igår kom mensen... :( Har tidigare tänkt att jag inte tänkt anpassa min kost innan jag får ett plus men funderar på att skära ned på kaffet och andra onyttigheter... Samtidigt innebär detta det blir ännu mer aspekter i vardagen som kretsar kring barn-skaffandet vilket kanske inte är det bästa.

Alltså, efter att vi började försöka få barn har min cykel börjat bli lite varierande. Alltså inte alls mycket, men mensen som tidigare kom som en klocka på dag 26, verkar nu liksom hoppa omkring litegrann? Jag har loggat min mens länge så jag ser ju tydligt att detta är ett nytt mönster. Vad beror det på? Är det för att man hoppas och vill så gärna så man utsöndrar stresshormoner som förändrar cykeln?

Har ni någon teori? :confused:

Jag har ingen teori men upplever samma sak som du! Mensen har i stort sett alltid varit regelbunden men sedan vi började försöka beter den sig annorlunda. Inte bara att den kan vara sen men också mängd och antal dagar har varierat mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 826
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 202
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag håller på att bli förkyld och jag blir alltid heltäppt i näsan vid förkylning. Jag hittar motstridig information på nätet angående...
2
Svar
22
· Visningar
1 706
Senast: Fille
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 383
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp