En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick positivt ÄL-test på dag 47 och hade då en liten förhoppning om att jag faktiskt hade ÄL trots lång cykel, men sen kom mensen redan 7 dagar efter när jag så fall hade ÄL, så jag vet inte vad jag ska tro.

Den tidigare gången gick fick pos test var det ialla fall 11-12 dygn från möjlig ägglossning till mens.
 
Nej, du har inte drömt.

Jag har haft oregelbunden mens, långa luckor i mensen och ökad kroppsbehåring sen tonåren, men fått rätt hjälp först nu, 32 år gammal.

Förstår din känsla! Haft samma frustration!

Någonstans är det ändå skönt att inte vara ensam, även om jag inte önskar någon att känna som jag gör inför min kropp nu. Hur ser planen ut för dig nu?

@Ackio det är såå frustrerande . Har haft hyfsat regelbunden mens ända tills nu men näää nu dampas det helt hysteriskt! Hur går det för dig? Har inte varit så aktiv som sagt .
 
Min menscykel knasade sig förra månaden så visste inte riktigt när jag skulle få mens. Enligt vanlig cykel borde den kommit i torsdags och enligt appen i söndags.. jag hade ett test hemma så tog ett graviditetstest imorse innan jobb och JAG FATTAR INGENTING, det stod gravid 2-3 :confused::nailbiting::love: Vaaaa? Hur hände detta och vad tusan gör jag nu? Är helt i chock, herregud vad har vi gjort? :nailbiting::D Är så otroligt lycklig, och väntar nu på att mannen kommer hem från jobb. Vi har kunnat skriva lite till varandra under dagen - vi har nog båda varit som i en dimma och inte helt koncentrerade på våra jobb idag :love:
 
Alltså, hur ska man egentligen tänka med äl-tester och appar och sånt nu i början? Har käkat p-piller och inte haft mens på.. År.
 
Min menscykel knasade sig förra månaden så visste inte riktigt när jag skulle få mens. Enligt vanlig cykel borde den kommit i torsdags och enligt appen i söndags.. jag hade ett test hemma så tog ett graviditetstest imorse innan jobb och JAG FATTAR INGENTING, det stod gravid 2-3 :confused::nailbiting::love: Vaaaa? Hur hände detta och vad tusan gör jag nu? Är helt i chock, herregud vad har vi gjort? :nailbiting::D Är så otroligt lycklig, och väntar nu på att mannen kommer hem från jobb. Vi har kunnat skriva lite till varandra under dagen - vi har nog båda varit som i en dimma och inte helt koncentrerade på våra jobb idag :love:
Grattis!! :laugh:
 
Nu har vi varit på första besöket för utredningen. De tog blodprover på mig samt gjorde ett ultraljud. Ultraljudet visade en normaltjock slemhinna och 10 folliklar (?) på ena äggstocken vilket tydligen var bra. Den andra var svår att avläsa pga gulkropp, vilket tyder på att jag ägglossade förra veckan. Kommer göra en spolning av äggledarna också.

Sambon fick tyvärr inget toppenresultat på spermaprovet. Nedsatt mängd, ok nivå på rörliga spermier men även nedsatt på antal som klarade någon form av test som kollade hur många som skulle lyckas tränga igenom ett ägg. Nytt prov ska göras om tre månader för att se om det var ett tillfälligt resultat eller om det är där han ligger. Tiden vi försökt talar ju för det.

Det känns sådär, chanserna är ju tydligt nedsatta, men inte obefintliga. Det kan ju vara lite tröstande på ett sätt, att det "bara" riskerar att ta längre tid. Läkaren sa att det i vårt fall ändå är positivt med min ålder och om jag får positivt resultat på testerna, det kan tala för våra möjligheter ändå.

Det var lite obekvämt att sitta i väntrummet först, men samtidigt är ju alla andra där av samma anledning. Tror jag var mer obekväm än sambon när han skulle fixa fram provet ;) Han i sin tur var väl glad så länge han slapp lämna blodprov...
 
Alltså kan nån förklara för mig vad dom gör exakt (typ dummie-förklaring) om man tar kontakten med vården för att man har haft oskyddat sex i samband med äl i över ett år och ändå inte hänt något.
Vem ringer jag och behöver jag säga vad det gäller när jag bokar tid?
Kan jag ringa min vanliga bm på vårdcentralen?

Vet inte om jag ska göra det, känns som sagt så absolut på något vis då. Men kontrollfreak som jag är vill jag ha koll på minsta detalj helst innan för att förbereda mig mentalt så bra som möjligt.

Kan man göra tester bara på mig först för att se?
Sambon jobbar natt och har svårt att få utrymme med undersökning ibland.
 
Känslan när en av bästa vännerna varit på RUL (på en såklart oplanerad graviditet) = :wtf: (och såklart ett :banana: för deras skull då allt såg bra ut).

Blödningarna har så gått som avtagit nu så ringde aldrig Gun idag. Nu är det fortsatt letande efter ÄL med stickor som gäller.
 
Känslan när en av bästa vännerna varit på RUL (på en såklart oplanerad graviditet) = :wtf: (och såklart ett :banana: för deras skull då allt såg bra ut).

I know that feeling!

Min bästa kamrat är gravid just nu oplanerat!
Snacka om att man känner sig schizo i sina känslor!
 
Alltså kan nån förklara för mig vad dom gör exakt (typ dummie-förklaring) om man tar kontakten med vården för att man har haft oskyddat sex i samband med äl i över ett år och ändå inte hänt något.
Vem ringer jag och behöver jag säga vad det gäller när jag bokar tid?
Kan jag ringa min vanliga bm på vårdcentralen?

Vet inte om jag ska göra det, känns som sagt så absolut på något vis då. Men kontrollfreak som jag är vill jag ha koll på minsta detalj helst innan för att förbereda mig mentalt så bra som möjligt.

Kan man göra tester bara på mig först för att se?
Sambon jobbar natt och har svårt att få utrymme med undersökning ibland.

Du kan antingen gå genom din Bm så hänvisar hen dig vidare, eller så kan du kontakta kvinnokliniken/fertilitetsgottagningen/gynekomogmottagningen direkt. Ring växeln på sjukhuset och fråga efter nummer. ^^

Jag tror de kommer vilja träffa din partner också, men det går säkert att börja med undersökningar för dig, typ. Ring och kolla.
 
Någonstans är det ändå skönt att inte vara ensam, även om jag inte önskar någon att känna som jag gör inför min kropp nu. Hur ser planen ut för dig nu?

Ja, den här tråden är värdefull.

Provera 2 gånger till, sen åb hos Prun tillsammans med maken. Han kommer då lämna prov och jag ska spolas. I december.



Är det liksom värt att ens försöka pricka ÄL nu under behandlingen?
 
Alltså, hur ska man egentligen tänka med äl-tester och appar och sånt nu i början? Har käkat p-piller och inte haft mens på.. År.

Jag skulle (såhär i efterhand) börja med app och stickor för att identifiera första ägglossningen och när det är gjort köra på bara app ett tag :)
 
Alltså kan nån förklara för mig vad dom gör exakt (typ dummie-förklaring) om man tar kontakten med vården för att man har haft oskyddat sex i samband med äl i över ett år och ändå inte hänt något.
Vem ringer jag och behöver jag säga vad det gäller när jag bokar tid?
Kan jag ringa min vanliga bm på vårdcentralen?

Vet inte om jag ska göra det, känns som sagt så absolut på något vis då. Men kontrollfreak som jag är vill jag ha koll på minsta detalj helst innan för att förbereda mig mentalt så bra som möjligt.

Kan man göra tester bara på mig först för att se?
Sambon jobbar natt och har svårt att få utrymme med undersökning ibland.
Jag startade ju med utredning av mig, men så gick jag ju privat också.
 
Nu har vi varit på första besöket för utredningen. De tog blodprover på mig samt gjorde ett ultraljud. Ultraljudet visade en normaltjock slemhinna och 10 folliklar (?) på ena äggstocken vilket tydligen var bra. Den andra var svår att avläsa pga gulkropp, vilket tyder på att jag ägglossade förra veckan. Kommer göra en spolning av äggledarna också.

Sambon fick tyvärr inget toppenresultat på spermaprovet. Nedsatt mängd, ok nivå på rörliga spermier men även nedsatt på antal som klarade någon form av test som kollade hur många som skulle lyckas tränga igenom ett ägg. Nytt prov ska göras om tre månader för att se om det var ett tillfälligt resultat eller om det är där han ligger. Tiden vi försökt talar ju för det.

Det känns sådär, chanserna är ju tydligt nedsatta, men inte obefintliga. Det kan ju vara lite tröstande på ett sätt, att det "bara" riskerar att ta längre tid. Läkaren sa att det i vårt fall ändå är positivt med min ålder och om jag får positivt resultat på testerna, det kan tala för våra möjligheter ändå.

Det var lite obekvämt att sitta i väntrummet först, men samtidigt är ju alla andra där av samma anledning. Tror jag var mer obekväm än sambon när han skulle fixa fram provet ;) Han i sin tur var väl glad så länge han slapp lämna blodprov...
Menar Gun att du har PCO?
 
Alltså, hur ska man egentligen tänka med äl-tester och appar och sånt nu i början? Har käkat p-piller och inte haft mens på.. År.

Jag hade testat med äl-stickor i början, för att hitta mönster.

Min ÄL varierar från typ dag 9 till dag 15 har jag märkt, så jag testar varje cykel. Trots att jag har ganska regelbunden mens. Men har man ÄL omkring samma dagar varje gång kan man ju köra på bara. :)

Appen är smidig för statistik och sådär.
 
Ja, den här tråden är värdefull.

Provera 2 gånger till, sen åb hos Prun tillsammans med maken. Han kommer då lämna prov och jag ska spolas. I december.



Är det liksom värt att ens försöka pricka ÄL nu under behandlingen?

Är proveran för att starta mens och sen hoppas på att kroppen ägglossar? Eller hur är tanken? Vanligt är väl en kombo av provera och pergo?

Förlåt att jag frågar såpass mycket, står ju inför samma "problem" själv snart. Ska ju till Gun 29/10.

@Ackio och @malumbub hur ser era ÄL-stickor ut när ni testar? Jag har utslag (inte positivt) hela tiden, det är aldrig blankt. Det blir väldigt uppenbart när äggen är fler tycker jag, starkare utslag på stickorna. Där när jag trodde jag hade ägglossning blev testerna mycket svagare tre dagar för att igår och idag bli liite starkare igen. Orkar inte med min kropp.
 
Jag hade testat med äl-stickor i början, för att hitta mönster.

Min ÄL varierar från typ dag 9 till dag 15 har jag märkt, så jag testar varje cykel. Trots att jag har ganska regelbunden mens. Men har man ÄL omkring samma dagar varje gång kan man ju köra på bara. :)

Appen är smidig för statistik och sådär.
Hur mycket brukar det skilja på cyklerna? Är det +/- 6 dagar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 692
Senast: orkide
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 487
Senast: Eurydome
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 757
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp