Bukefalos 28 år!

En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vecka 5 ungefär så det är ju väldigt tidigt men vi håller tummar och tår.

Haha jag som trodde det hade att göra med att jag som knappt dricker alchol nyligen varit på bolaget och handlat mintu och andra läckerheter för att ha under de kommande vårdagarna ute i snön :grin:

Näh men helt ärligt så i mitt fall så skulle det nog kunna finnas en liten grund i den gamla slappna av skrönan, inte i benämningen att "slappna av och sluta tänka på barn" men i benämningen "varva ner och sluta stressa i vardagen". Jag har stressat nästan konstant i 4 år (var på väg in i väggen när jag träffade min sambo) pga av dubbla jobb och studier- studerade klart för ett år sedan och har fått ett fast jobb men har då startat upp TVÅ helt nya förskolor(för kommunens räkning) på det här året så det här Jullovet var första gången på dessa år som jag har varit helt ledig en längre period. Så för första gången på fyra år kunde jag ligga i sängen och läsa en bra bok utan att känna att jag måste kliva upp och prestera något.
Detta i sin tur hade ju väldigt god inverkan på vårt förhållande och sexliv, hela julveckan hade vi sex varje dag ibland flera gånger på en dag vilket typ ALDRIG har hänt i vårt förhållande tidigare. Vi har alltid haft sex regelbundet några gånger i veckan och typ tvingat oss haft sex runt ÄL då sedan ett år tillbaka men det är ju lite som det är.....
Men om någon på allvar skulle säga till mig "va var det jag sa, bara slappna av" så kan nog humöret koka över här.:angel:
Aha! Ni hade sex :idea:
:D:D

Att se hjärtat slå är ett mycket bra tecken! :up:

Det är en stoooor milstolpe i ett litet fosters utveckling (kanske det största tom :))
 
Det är en stoooor milstolpe i ett litet fosters utveckling (kanske det största tom :))
Nu vill jag inte vara den, men saker kan tyvärr hända även om man sett ett hjärta slå. Talar ju tyvärr av egen erfarenhet :meh:
Sambon och jag har kommit överens om att nästa gång blir det inget UL förrän v.11-12, för att vi inte vill vara med om det igen (även om saker kan hända senare med).
 
Nu vill jag inte vara den, men saker kan tyvärr hända även om man sett ett hjärta slå. Talar ju tyvärr av egen erfarenhet :meh:
Sambon och jag har kommit överens om att nästa gång blir det inget UL förrän v.11-12, för att vi inte vill vara med om det igen (även om saker kan hända senare med).
Visst är det så men har man väl sett hjärtat slå så sjunker missfallsrisken från 30-60% (beror lite hur man räknar) till några få procent (2-3% eller så).

Men likväl är det för sorligt när man har oturen att höra till dom där få procenten :(

(För dom som läser tråden och inte vet så är det då många gånger ägget upptäcker om det tex är fel antal kromosomer i embryot eller andra skador som inte är förenade med ett livskraftigt barn och begår då självmord. Sen verkar även själva igångstarten av hjärtat i vecka 5-6 vara ett riskmoment)
 
Senast ändrad:
Visst är det så men har man väl sett hjärtat slå så sjunker missfallsrisken från 30-60% (beror lite hur man räknar) till några få procent (2-3% eller så).

Men likväl är det för sorligt när man har oturen att höra till dom där få procenten :(

Jag tror min läkare sa att det sjönk till 5% när man väl sett ett hjärta slå :)
 
Jag tror min läkare sa att det sjönk till 5% när man väl sett ett hjärta slå :)
Ja de siffror som brukar nämnas efter man sett ett hjärta slå brukar ligga i det spannet (dvs 2-5%) (eller det är dom jag har hört i alla fall).

Eftersom jag tycker 2-3% låter bättre så väljer jag dom siffrorna :D
 
Ja de siffror som brukar nämnas efter man sett ett hjärta slå brukar ligga i det spannet (dvs 2-5%) (eller det är dom jag har hört i alla fall).

Eftersom jag tycker 2-3% låter bättre så väljer jag dom siffrorna :D

Då går jag på din linje, den låter bättre ;)
 
Visst är det så men har man väl sett hjärtat slå så sjunker missfallsrisken från 30-60% (beror lite hur man räknar) till några få procent (2-3% eller så).

Men likväl är det för sorligt när man har oturen att höra till dom där få procenten :(

(För dom som läser tråden och inte vet så är det då många gånger ägget upptäcker om det tex är fel antal kromosomer i embryot eller andra skador som inte är förenade med ett livskraftigt barn och begår då självmord. Sen verkar även själva igångstarten av hjärtat i vecka 5-6 vara ett riskmoment)
Begår självmord? Hur då?
 
RD6. Livmodern är tung. I eftermiddag har vi kamperat ihop i en vecka :)

Idag tandis. Har två besök kvar efter det här och det är nog bra att få de överstökade så fort som möjligt om cellkumpen tänkt sig att stanna kvar.
 
Eftersom många gravida skriver har också ville jag informera om att Finland från och med imorgon varnar gravida för att äta lakrits. Hittills har man ansett att små portioner är okej, och det är då blodtrycket man tänkt på. Nu har ny forskning pekat på att barnet kan få koncentrationssvårigheter om mamman äter lakrits under graviditeten.

Här kan ni läsa en kort artikel
Fast om man nu läser artikeln så står det att om man äter mer än 100 gram lakrits i veckan så kan det blir problem men då måste man ju även titta på vilka mängder lakrits innehåller, om man tex tittar på en påse Salt och blandat så kommer lakritsextrakt som åttonde ingrediens så själva mängden lakrits är inte så stor... ;) Tittar man på recept på lakritsglass så på fyra portioner går det åt 1 tsk lakritspulver... Så för att komma upp i 100 gram så lär man äta rätt stora mängder lakrits... ;)
 
Fast om man nu läser artikeln så står det att om man äter mer än 100 gram lakrits i veckan så kan det blir problem men då måste man ju även titta på vilka mängder lakrits innehåller, om man tex tittar på en påse Salt och blandat så kommer lakritsextrakt som åttonde ingrediens så själva mängden lakrits är inte så stor... ;) Tittar man på recept på lakritsglass så på fyra portioner går det åt 1 tsk lakritspulver... Så för att komma upp i 100 gram så lär man äta rätt stora mängder lakrits... ;)

a070.gif
Då finns det ju en möjlighet! Wohoo! :bump:
 
Fast om man nu läser artikeln så står det att om man äter mer än 100 gram lakrits i veckan så kan det blir problem men då måste man ju även titta på vilka mängder lakrits innehåller, om man tex tittar på en påse Salt och blandat så kommer lakritsextrakt som åttonde ingrediens så själva mängden lakrits är inte så stor... ;) Tittar man på recept på lakritsglass så på fyra portioner går det åt 1 tsk lakritspulver... Så för att komma upp i 100 gram så lär man äta rätt stora mängder lakrits... ;)

Står ju ingenstans om de menar ren lakrits eller inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 876
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
698
Senast: Queen
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 584
Senast: Eurydome
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 476
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp