Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hur vet man vilket avmaskningsmedel man ska ta?:confused:
Står det i papprena från träckprovet eller "vet man sånt" som hästägare? Eller kan man kanske fråga vetten?:)

Har man en parasitkunnig veterinär är det ju en fördel att fråga denne. Annars finns det mycket kunnigt folk här, så släng ut svaret på provet så får du hjälp med motivering! Var beredd att svara på frågor som vilken sorts hage hästen går i, ålder, antal hagkompisar, avmaskad när senast med vilket medel och sånt.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

okej, ska ringa vet om recept imorn iaf :)
Ungefär hur lång tid tar det innan maskarna dött?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Har man en parasitkunnig veterinär är det ju en fördel att fråga denne. Annars finns det mycket kunnigt folk här, så släng ut svaret på provet så får du hjälp med motivering! Var beredd att svara på frågor som vilken sorts hage hästen går i, ålder, antal hagkompisar, avmaskad när senast med vilket medel och sånt.

Men man måste väl få recept, och får man inte recept på det som passar bäst då ? Lr ? :confused:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Men man måste väl få recept, och får man inte recept på det som passar bäst då ? Lr ? :confused:
Ungefär hur lång tid tar det innan maskarna dött?

Tyvärr inte från alla veterinärer...

Efter 3-4 dar har de flesta döda maskarna kommit ut. Hur stor del av den totala maskmängden hästen har som kommer ut beror på vilket medel man använt.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

*KL*

Jag sällar väl mig till skaran av alla som behöver hjälp med det här med mask och provsvar...
Jag vet att det är fel tid på året för träckprov egentligen, men skickade in ett igår eftersom
min häst har haft förstoppningskolik ett par gånger sen i början av december.
Jag bad dem att göra ett prov för bandmask också, men har än så länge bara fått resultatet på
blodmask och spolmask, bägge var 0.

Nu undrar jag, vad innebär detta egentligen?
Att jag inte behöver avmaska mot dessa just nu förstår jag. Men ska jag göra ett prov till framåt april/maj?
eller räcker det att ta ett prov efter betet och om det är 0 också, hur är lämpligt att fortsätta då?

Lite bakgrundsinfo som jag har fårstått är viktig:
Islandshäst, valack, -03
Litet stall med min isis och en till som är 13 år.
Ca 2 hektar mark till dessa två med en vinterhage som vilar hela sommaren
och 3 sommarhagar som vi växlar mellan allt eftersom de blir nerbetade. Ratorna putsas med slåtteraggregat
iaf ett par gånger varje sommar.

/Linda - novis på det här med parasiter och träckprov
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Det låter som att din häst är en av de som inte behöver avmaskas iaf för rundmask. Gott om mark som sköts om. Är du orolig så gör ett prov till i maj.

Bandmask är den mask som oftast ger kolik på vuxna hästar. Dock kan den vara knepig att hitta på träckprov eftersom den släpper ägg ojämnt. Hör med din veterinär som kan ta blodprov som skickas för analys.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

kl

Min gamling (f-81) fick svår förstoppningskolik i januari -08, höll på att förlora honom då:(. Var då inlagd i en vecka på Ultuna med dropp, smärtstillande mm. De hittade inte orsaken till koliken, bara att det var en svår förstoppning...:(
Inget om att ta blodprov för bandmask.:confused:
Var nollad på båda träckproven -07, även båda proven -08. Avmaskad sist nov-07 med Noromectin, inget prov taget då (stallägaren ville att ALLA skulle avmaskas, utan prov:mad:)
Frågade även Ultuna om blodprov på bandmask när de var ute hos min häst i ett annat ärende juli -08. Men de visste inget om det, att man inte kan göra det...:confused:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Alla veterinärer (iaf de som var i tjänst för några år sen) fick information om blodprovet. Sen om de öht läste informationen är ju en annan sak.

Men provet finns!

ELISA Hittade en länk, har inte tittat så noga än.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Inte dem som jobbar på Ultuna iaf...:(

Han är hyfsad ok nu i magen. Har en problem-mage sedan länge. Får diarré av minsta lilla.
Magen hålls lugn med stor giva hö, halv dos ProFeed, hel dos Kraft B-vitaminpellets. Äter ProFeed och b-vitaminpelletsen året runt, även på betet.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Har nu även fått resultatet för deras extra koll efter bandmask, och även den var 0.
Hittar de alltså inte ägg efter den ens på sin extra koll utan man måste göra blodprov då?

/Linda
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Är det för tidigt att "kolla masken" nu? Har alltid gjort det i Maj men stallägaren ville vara ute i god tid i år. Jag tycker det är lite väl i god tid.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Har nu även fått resultatet för deras extra koll efter bandmask, och även den var 0.
Hittar de alltså inte ägg efter den ens på sin extra koll utan man måste göra blodprov då?

/Linda

Det går inte att säga hundra att hästen är ren från bandmask genom bara träckprov. Å andra sidan kan blodprovet vara svårt att tolka och ge falskt positivt istället.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Är det för tidigt att "kolla masken" nu? Har alltid gjort det i Maj men stallägaren ville vara ute i god tid i år. Jag tycker det är lite väl i god tid.

Det viktiga är att göra det innan betessläpp. Tar man prov redan nu så skyddar man de hagar som de går i fram till betet. Även om provet visar noll nu så kan fler maskar utvecklas fram tills det är dax för bete.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Mao så tror jag att jag avvaktar lite och ser om det blir fler kolikanfall framöver. De
kan ju lika gärna bero på all jord han får i sig av att gräva efter rötter.

Tack för svaren och hjälpen!

/Linda
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Mao så tror jag att jag avvaktar lite och ser om det blir fler kolikanfall framöver. De
kan ju lika gärna bero på all jord han får i sig av att gräva efter rötter.

Tack för svaren och hjälpen!

/Linda

Om du ändå ska avmaska sen innan betet så kan det ju vara lämpligt att välja ett medel som även tar bandmask.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

KL.

Jag skickade in en Kolla masken i september och fick svaret 80 epg blodmask och förekomst av ägg från bandmask. Hästen avmaskades med cydectin comp en gång direkt efter detta. Hagen mockas regelbundet, ca varannan vecka, men jag har tyvärr inte möjlighet att byta hage utan använder den året runt. Hästen går ensam i hagen men alla hästar på gården avmaskades mot bandmask förra året. Vad är bästa stategi nu? Ska jag ta blodprov för att säkerställa att det inte finns mer bandmask eller räcker det med träckprov i vår och ev. avmaskning mot blodmask om den är högre?

Jag tror inte att hästen fick masken hos mig, utan hade den med sig vid köp. Var avmaskad (utan träckprov) med cydectin hos förra ägaren tidig vår 2008.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag tror att jag gör ett prov till i maj och så får vi se om de behöver avmaskas alls, men ska jag maska
så tar jag nog defintivt mot bandmasken också.

Tack igen för hjälpen!

/Linda
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Cydectin comp tar bara vuxna bandmaskar, så det behövs med största sannolikhet avmaskning mot bandmask även nu i vår. Men ta träckprov för att kolla blodmasken. Har din häst inte mer blodmask än så behöver du bara ge Droncit.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Tjing

Jag skickade ett kolla masken på min häst igår , och fick svaret idag.
Tycker han faller ur lite väl mycket nu..
Vi skickar egentligen gemensamt träckprov i början av maj inför betessläpp...

Fick provsvaret 800 lilla och/eller stora blodmasken..
Dum som jag var kryssade jag itne att dem skulle odla på om det var stora eller lilla masken..

hur gör jag nu?
avmaskar?
elelr avvaktar till vi skickar igen i maj och avmaskar då?
är 800 mkt?
om det är 800 av stora är det då farligt?

:S hjälp..!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
624
Senast: Lady_S
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 708
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 248
Senast: doppler
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 025
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp