Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Då lägger jag in ett första inlägg :D

Jag skickade in ett träckprov häromdagen (för att stallägaren ville det, hade hellre väntat lite).

Fick svaret idag och då står det såhär:

"Det går bra att ta prov nu, men vissa små blodmaskar kan gå in i ett djupt vilostadium under sen höst och vinter. Därför kan man vid provtagning denna säsong få "falskt" låga ägghalter, dvs en häst med ett visst antal maskar i kroppen utskiljer lite färre ägg av små blodmaskar i tarmen under vinterhalvåret än under sommarhalvåret. Då det endast gäller vissa arter av små blodmaskar och endast en del av populationen kan man absolut göra träckprovsanalyser. Det är dock bra att veta att äggantalet troligtvis är lite lägre vid denna tid på året. Stora blodmasken som är den farliga typen av blodmask går ej i vila under vintern."

EPG var 30, men hur skall jag tolka det resultatet?

Tacksam för svar!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Det betyder att din häst knappt urskiljer ägg alls just nu. De få ägg som kommer ut nu i snön dör direkt. Inget behov av avmaskning nu, nytt prov i vår igen.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Okidoki, innan betessläpp då eller?

Borde man ha väntat med den här provtagningen till senare?

Tack för svar!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Okidoki, innan betessläpp då eller?

Borde man ha väntat med den här provtagningen till senare?

Tack för svar!

Ja, eller när ni börjar få gräs i hagarna om ni har sådana vinterhagar.

Jag provtar inte vuxna hästar på vintern om det inte är något speciellt som att de är dåliga eller jag ska byta stall. I första hand avmaskar man för att skydda markerna, och det som landar på snön nu dör ändå.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Mitt föl avmaskades i höstas med Equimax (tror jag... sitter på jobbet och har inte stenkoll utan min gamla almanacka...) tillsammans med sin amma. Jag har för mig att man ska avmaska föl/unghästar nu i februari - men med vad och mot vad? Eller ska man ta träckprov?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Mitt föl avmaskades i höstas med Equimax (tror jag... sitter på jobbet och har inte stenkoll utan min gamla almanacka...) tillsammans med sin amma. Jag har för mig att man ska avmaska föl/unghästar nu i februari - men med vad och mot vad? Eller ska man ta träckprov?

Småttingar kollar man SPOLMASK på. 6 mån efter första smittan har hästen själv utvecklat ett försvar mot spolmasken, men nu i jan/feb är det läge att kolla så fölet har situationen under kontroll. Träckprov först alltså och om det behövs avmaskning med t.ex Axilur som fungerar bra mot spolmasken.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Den ena är en 07a och den andra en 04 :)

Tack för svar! :)
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Har hört att alla avmaskningsmedel nu är receptbelagda, ringer man då till sin veterinär och ser till att få det utskrivet eller? :o
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Har hört att alla avmaskningsmedel nu är receptbelagda, ringer man då till sin veterinär och ser till att få det utskrivet eller? :o

Japp, med den positiva effekten att många faktiskt sluppit avmaska när de tagit sig i kragen och gjort träckprov först!

Men nu behöver du varken ta prov eller avmaska om du inte har en åring i stallet, den kan behöva kollas för spolmask.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Min gamling (28 år) avmaskade sist med Noromectin i nov-06.
2007 och 2008 tog jag 2 träckprov på honom - innan betet och efter betet. Alla 4 prov var rena.:bow:
Så nu funderar jag på om jag ska fortsätta ta 2 prov varje år eller om det räcker med 1 prov innan betet?:confused:
Vill helst slippa avmaska honom eftersom han ej tål avmaskningsmedel. Sist han avmaskades (nov-06), fick han diarré som krävde veterinärvård...:(
Står sedan slutet av januari i ett nytt stall med 3 vuxna kompisar till.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag gör så att första året hästen nollar på våren tar jag även ett höstprov. Är både det och nästa vår också noll så kör jag sen bara på våren.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Ok. Då räcker det med ett prov innan betet då?
Även nu när vi har flyttat nyligen?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Ok. Då räcker det med ett prov innan betet då?
Även nu när vi har flyttat nyligen?

Ja det tycker jag. Det som landar på marken nu dör ändå. Har ni flyttat nu kan din hästs immuförsvar vara lite svagare, det måste ju vänja sig vid sin nya miljö, och till betessläpp borde det vara lagom att se om han hunnit plocka upp mycket smitta eller fortfarande håller sig lågt.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Ok. Då kör jag på ett prov i år, innan betet.:)
Betesläpp blir i början av juni, beroende på vädret och betet.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Väldigt dålig på sånt här, men börjar fatta lite... tror jag:p
Men hur gör man för att skicka ett träckprov? Och hur ger man avmaskningsmedlet? Har för mig att det är ett pulver, men man vet aldrig med mitt minne:angel:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Väldigt dålig på sånt här, men börjar fatta lite... tror jag:p
Men hur gör man för att skicka ett träckprov? Och hur ger man avmaskningsmedlet? Har för mig att det är ett pulver, men man vet aldrig med mitt minne:angel:

Enklast är att gå och köpa KollaMasken på Apoteket eller Granngården. Däri finns allt du behöver för att samla provet, sen lägger du alltihop på brevlådan och väntar på svaret som kommer dan efter. När du har svaret ringer du din veterinär och frågar om avmaskningsmedel. Det är i sprutor (pasta) som sprutas in långt bak i hästens mun. Det är lätt att göra själv men är du osäker kan du säkert be en stallkompis om hjälp.

Bäst är att alla i stallet tar prov och avmaskar samtidigt med samma medel (de som behöver avmaskas).
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

tog träckprov för någon vecka sedan det visade 565 blodmask, bör jag avmaska nu eller vänta? Förstår att det kanske är bättre att vänta men hon hade mycket blodmask i somras 2550 epg!därför blir jag tveksam om jag verkligen ska vänta med det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: hamilton1
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 725
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 842
Senast: orkide
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 192
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp