Bukefalos 28 år!

En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Vilken skum siffra 565...

Om du ska avmaska nu eller inte beror på hur hagsituationen ser ut. Mängden är ingen fara för hästen, utan det är nedsmittningen av hagen du behöver tänka över. Är det snö och kallt så dör de ägg som ramlar ner på marken. När det tinar upp och blir varmare så överlever äggen och ökar smittan i hagen.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Okej, nu hänger jag med lite:)
Men vad står det i dedär pappret man får tebax? Hur mycket maskar ska det vara för at man ska avmaska?
Blir mycket frågor nu, men ska man skicka träckprov/avmaska efter betet också?:bump:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Okej, nu hänger jag med lite:)
Men vad står det i dedär pappret man får tebax? Hur mycket maskar ska det vara för at man ska avmaska?
Blir mycket frågor nu, men ska man skicka träckprov/avmaska efter betet också?:bump:

Du får ett svar där det står vilken sorts mask hästen har och EPG som står för ägg per gram träck. Är du osäker när du får tillbaka provet så hojta här får du hjälp! Förbered dig genom att vara beredd att svara på frågor om hur gammal hästen är, när den avmaskades senast och med vilket medel, vilken sorts hagar den går i och hur många hästar (och hur de avmaskas) det går ihop med din häst.

Generellt kan man säga att under 200 behöver man inte avmaska.

Huruvida du behöver avmaska mer än en gång samt om du behöver göra nytt prov hänger på vad första provet säger.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

*Kl*

Tar inte axilur lilla blodmasken alls?

10-månadersungen som jag har inackorderad har fått lite glanslös päls på sistone (ruggig liksom), och jag börjar undra om han har mask. Dom blev avmaskade med axilur för 6 veckor sedan och det ramlade ut en del spolmask från honom (blääää vilka äckliga saker:crazy:). Han kom till mig i början av november och han var avmaskad då sist i somras (kommer ej ihåg vilket preparat dock).

Min unge är fin och glansig i pälsen, avmaskad med cydectin i höstas då han hade en del blodmask(lilla), det var innan andra hingstungen kom till oss. Dom får exakt samma mat, men detta med pälsen börjar få mig att fundera på mask.
Ska kolla upp det givetvis, men urspungsfrågan var som sagt om Axilur bara tar stora blodmasken (så uppfattar jag det) eller om den även tar lilla?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Tar inte axilur lilla blodmasken alls?

Ska kolla upp det givetvis, men urspungsfrågan var som sagt om Axilur bara tar stora blodmasken (så uppfattar jag det) eller om den även tar lilla?

Jo, lite av lilla blodmasken tar det fortfarande. Kanske 40-50%.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag ska flytta min häst till nytt stall i slutet av månaden. Är det lämpligt att då göra träckprov nu och ev. avmaska om så behövs innan flytten? Eller är det bättre att vänta? Eller ska jag göra både före och efter flytten?? :confused:

Har aldrig gjort träckprov tidigare, i mitt stall kör det på att alla MÅSTE avmaska hästarna oavsett...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag ska flytta min häst till nytt stall i slutet av månaden. Är det lämpligt att då göra träckprov nu och ev. avmaska om så behövs innan flytten? Eller är det bättre att vänta? Eller ska jag göra både före och efter flytten?? :confused:

Har aldrig gjort träckprov tidigare, i mitt stall kör det på att alla MÅSTE avmaska hästarna oavsett...

Usch vilket tråkigt stall du stått i tidigare. Men allvarligt, om du gjorde prov och visade att din häst sprider inga som helst ägg, skulle du ändå vara tvungen att avmaska? Hur motiverar de det?

Nu börjar det bli så pass vårigt att jag skulle göra ett prov en vecka innan flytten för att se om det är läge att avmaska. Sen nytt prov innan betet med de övriga.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag köpte något i Göteborg som heter maskkontroll. Det kostade bara 100:- där men kostar 150:- när man handlar på deras hemsida. Fick svar dagen efter jag skickat mitt prov!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Usch vilket tråkigt stall du stått i tidigare. Men allvarligt, om du gjorde prov och visade att din häst sprider inga som helst ägg, skulle du ändå vara tvungen att avmaska? Hur motiverar de det?

Nu börjar det bli så pass vårigt att jag skulle göra ett prov en vecka innan flytten för att se om det är läge att avmaska. Sen nytt prov innan betet med de övriga.

Jo, det sa bara att alla hästar ska avmaskas detta datum, och därmed basta. Ungefär... Men nu tänkte jag faktiskt kolla om det är nödvändigt eller inte att avmaska för det är ju inte bra att spruta i dom massa medel om det inte behövs, anser jag och säkert många många andra.

Då gör jag ett prov om 2veckor sisådär... Tack för ditt svar!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag köpte något i Göteborg som heter maskkontroll. Det kostade bara 100:- där men kostar 150:- när man handlar på deras hemsida. Fick svar dagen efter jag skickat mitt prov!

Alla labb ger svar dan efter man skickat.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

*Kl*

Nu har jag fått svar på mina prover åringen hade 0 epg. Så henne behöver jag inte maska.

Dom andra 3 hästarna tog jag samlings prov på då jag tagit induviduella prov tidigare. 60 epg så jag har äntligen fått ner antalet, med mer hagar som mockats på våren och ett vettig avmasknings program lönade sig:)

Nu till frågan dom hde gjort en notering om att där fanns "förekomst av hästens bandmask", läste lite på slu och tydligen var dett svårt att förlita sig på täckprov när det gällde bandmask.
Stämmer det? Det stod att diarrer från bandmask var ovanliga? Jag har nämligen en häst som har varit lite till och från imagen, inte så at det är kraftiga diarrer men inte helt hundra alla dagar kan det bero på bandmasken?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Träckprov för bandmask är inte helt tillförlitliga för att man kan få negativt utslag fast hästen har bandmask eftersom den släpper ägg oregelbundet. Om det finns bandmaskägg i provet så har hästen garanterat det och behöver avmaskas. Har den ingen blodmask att tala om så be veterinären om Droncit som bara tar bandmasken.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

*KL*
Köpte min häst i november och då innan vi köpte henne så sa de förra ägaren att hon var avmaskad, fast de hade inte gjort något träckprov.
Så "vad bra" tänkte vi då, då har hon ingen mask, trodde inte de kunde få mask på vintern... :o

Iaf så är det ett 5 årigt fullblod, som gått på banan tills för ca 9 månader sedan, och är väldigt nätt och smäcker. Och är tunn över revbenen, men har ändå fått lite mer hull och musklat upp sig sen vi fick henne.

hyfsat nu bild:

http://www.pixbox.se/pic_show_id26376405.html

Iaf så har hon gått på sin foderstat ca. 1 månad nu och får långt över hennes behov, så tänkte öka mer, men tänkte att det var bra att kolla så att hon inte hade mask innan, bara så man hade gjort det liksom...

Fick tillbaks resultatet igår och hon hade 2400 EPG :eek::eek: var ju mkt redan vid 1000 EPG...

Hur kan hon ha så mkt mask nu? :confused: Och är det 100% säkert att all mask är borta sen efter avmaskningen? Lr hur funkar det ?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Den absolut mesta smittan får hästarna i sig under grässäsongen. En del av larverna utvecklas inte direkt utan lägger sig och väntar i utvecklingen tills de känner för att vakna upp. Det du ser nu är alltså det som hon fick i sig under sommaren som utveklats sedan senaste avmaskningen. Varje avmaskning ger plats åt nya maskar att utvecklas.

Det finns inget medel som tar precis varenda liten blodmask. Cydectin är det som tar mest som kommer åt ca 25% av de inkapslade larverna, alltså de som är näst på tur att utvecklas vidare.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Intressanta inlägg!

Jag har fullständigt förträngt :o/ att mina två hästar hade stygnflugeägg i sommras... Brukar ta träckprov, men vet att dessa ej visar sig där. Eftersom jag aldrig behandlade i november mot dessa, vad gör jag nu? Tänkte ta ett nytt träckprov snart, men tänker på styngflugan... HJÄLP!
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Intressanta inlägg!

Jag har fullständigt förträngt :o/ att mina två hästar hade stygnflugeägg i sommras... Brukar ta träckprov, men vet att dessa ej visar sig där. Eftersom jag aldrig behandlade i november mot dessa, vad gör jag nu? Tänkte ta ett nytt träckprov snart, men tänker på styngflugan... HJÄLP!

Styngflugan är det lite sent att göra något åt. De kommer strax åka ur hästen ändå och bli nya flugor. Avmaskade du inte efter betet? Man behöver inte vänta till november att ta styngflugans larver.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

*kl*

Kom att tänka på en sak som jag måste fråga om.

Vi har en hage som varje vår blir totalt översvämmad i ett par veckor. Då pratar vi att den står under ca 1 m vatten, när det smälter undan snö från runt omkring (den ligger i en dal). Har det ngn påverkan på parasiter, blir det mindre/mer smittryck i en sån hage?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

*kl*

Kom att tänka på en sak som jag måste fråga om.

Vi har en hage som varje vår blir totalt översvämmad i ett par veckor. Då pratar vi att den står under ca 1 m vatten, när det smälter undan snö från runt omkring (den ligger i en dal). Har det ngn påverkan på parasiter, blir det mindre/mer smittryck i en sån hage?

Hur är den resten av året? Torkar det upp ordentligt eller är det alltid blött?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hur vet man vilket avmaskningsmedel man ska ta?:confused:
Står det i papprena från träckprovet eller "vet man sånt" som hästägare? Eller kan man kanske fråga vetten?:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Lady_S
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 696
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
1 220
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 023
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp