Bukefalos 28 år!

Engelsk grammatik

Kanske inte riktigt vad du söker men jag vill passa på att tipsa om boken ”English for Everyone : engelsk grammatik” med ISBN 9789177837060. Tycker den är trevlig och tillgänglig, väldigt poppis i biblioteket! :)
 
Fast om man laser Engelska for att forkovra sig och sjalv undervisa spraket sa behover man kunna gora innan man kan.
Att lasa och titta pa filmer utan Svensk textremsa hjalper definitivt till att snabba pa sprakutvecklingen.
Det är just genom görandet som kunnandet kommer. Jag är till största delen självlärd i engelska och det har kommit helt genom stor konsumering av texter, filmer och spel på språket. Tack vare det så kunde jag gjort skolengelskan i sömnen.
Precis, och man lär sig "höra" när något låter fel även om man läser tyst för sig själv.

Men jag tänker att i @Fille s fall behöver hon även vara beredd att förklara varför det är på ett visst sätt, det räcker inte med att bara konstatera att något låter eller ser rätt ut. Det funkar när man bara ska ha engelskan för eget bruk så att säga, men vid undervisning kommer de flesta eleverna att behöva någon slags system eller regler att ta med sig.

Jag har nyss svarat på Filles PM och fick tänka till riktigt ordentligt själv när jag skulle förklara vad som blivit tokigt och varför, trots att jag är helt flytande på engelska och jobbar som skribent för en engelskspråkig tidning till vardags. Det är verkligen en enorm skillnad mellan att veta och att kunna förklara för någon annan (men det var en rolig utmaning för mig i egenskap av språknörd)!
 
Att kunna ett språk och att kunna språkets lingvistik är två helt olika saker. En sexåring kan prata grammatiskt korrekt men har inte en susning om vad ett adverbial är. Jag lärde mig att svenskan har två genus (neutrum och utrum) av en slump när jag bläddrade i ett svensk-tyskt lexikon som 22-åring. Samtidigt har jag nött franskans feminina och maskulina former sedan årskurs 4.

Det finns många vägar till språkinlärning. Vikten av att bygga inlärningen på en teoretisk, lingvistik grund verkar öka med ökande ålder och ha en omvänd korrelation till grad av exponering. Ett litet barn som släpps ner i främmande språkmiljö kommer suga åt sig det nya språket organiskt utan formell undervisning. En vuxen som går en kvällskurs i spanska en gång i veckan kommer pussla ihop sina meningar utifrån kursbokens diagram och tabeller.

Så för att svara på trådstarten: ta vara på ungarnas (och din egen) gratisexponering för engelska men se till att du som lärare kan lingvistiken bakom för att stadga upp där exponeringen inte räcker.
 
Men jag tänker att i @Fille s fall behöver hon även vara beredd att förklara varför det är på ett visst sätt, det räcker inte med att bara konstatera att något låter eller ser rätt ut. Det funkar när man bara ska ha engelskan för eget bruk så att säga, men vid undervisning kommer de flesta eleverna att behöva någon slags system eller regler att ta med sig.

Jag har nyss svarat på Filles PM och fick tänka till riktigt ordentligt själv när jag skulle förklara vad som blivit tokigt och varför, trots att jag är helt flytande på engelska och jobbar som skribent för en engelskspråkig tidning till vardags. Det är verkligen en enorm skillnad mellan att veta och att kunna förklara för någon annan (men det var en rolig utmaning för mig i egenskap av språknörd)!

Sant ... men som @Fille sager sa har hon inte sa mycket val annat an att gora det basta av situationen. Att lasa och se filmer utan Svensk text kan bara gora det battre!
 
Kanske inte riktigt vad du söker men jag vill passa på att tipsa om boken ”English for Everyone : engelsk grammatik” med ISBN 9789177837060. Tycker den är trevlig och tillgänglig, väldigt poppis i biblioteket! :)
Tack alla tips tas emot :)
 
Jag jobbar på en skola med sammanlagt 27 elever, en lärare har f-1, en lärare har 2-3 och jag kommer troligen ha 4-6! Till hösten, är föräldraledig nu. Så, det finns ingen annan mellanstadielärare att byta med 😅 därav att jag väljer att utbilda mig lite till :) (inget krav från rektor utan helt på eget bevåg)
På hela skolan finns det ingen utbildad mellanstadielärare? Jag hoppas verkligen att småskaligheten kan motverka avsaknaden av utbildad personal.
 
På hela skolan finns det ingen utbildad mellanstadielärare? Jag hoppas verkligen att småskaligheten kan motverka avsaknaden av utbildad personal.

Vad menar du med utbildad mellanstadielärare?

Man behöver inte vara ämneslärare för att jobba på mellanstadiet och beroende på när man gick lärarutbildningen så finns det väldigt olika regler för vilka kurser man tog och vilken ålder man sedan jobbar med.

När jag började läsa (det ändrades halvvägs genom min utbildning) så läste jag till ämneslärare 'mot äldre åldrar' vilket innebär att jag skulle undervisa typ åk 5 till komvux.
 
Jag har gjort en uppgift i skolan (läser engelska för mellanstadiet) och fick tillbaka uppgiften idag. I princip det enda läraren hade att anmärka på var grammatiken. Jag tycker den engelska grammatiken är lite klurig. Har ni något tips på någon lättförstådd hemsida som tar upp engelsk grammatik? Eller är någon av er sugna på att ha lite grammatiklektion med mig? 😅 Jag vill lära mig, minns inte mycket från skolans grammatiklektioner tyvärr!
Uppgiften i "skolan", är det en universitetsutbildning? Känns som att den inte tar tag i grammatiken på ett direkt sätt?

https://www.uu.se/utbildning/kurs?query=5EN041

Kursen stärker din förtrogenhet med engelsk grammatik och underbygger en korrekt engelsk språkanvändning. I kursen görs en systematisk genomgång av den engelska grammatiken. Tonvikten ligger på konstruktioner där det finns skillnader mellan svenska och engelska. Grammatikövningar samt översättning av kortare texter ingår. En del ordstudium ingår också, i synnerhet ett akademiskt ordförråd, och i samband med detta övningar i att använda lexika.

Har för mig att grammatiken på A-nivå Engelska, Uppsala, var både rolig och väldigt klar och redig. Om någonting var oklart innan så var det inte det efteråt, jämfört med tex gymnasiets grammatikdelar. Var ju inte denna kursen som jag gick eftersom det var en evighet sedan. Men..
 
På hela skolan finns det ingen utbildad mellanstadielärare? Jag hoppas verkligen att småskaligheten kan motverka avsaknaden av utbildad personal.
Mja, bla matte och svenska har jag samma utb som mellanstadielärare. När engelskakursen är klar behöver jag bara en termin med no/so/bild/gympa (får välja en av de) för att få legitimation för mellanstadiet också. Min vikarie är outbildad. Men att hitta exakt alla lärare i alla ämnen till den lilla skolan är inte enkelt. Det är inte bara att fixa! Slöjdlärare samt gympalärare kommer just nu utifrån, men är de sjuka får vi ordinarie lärare ha de lektionerna också!
Hur många lärare tycker du den lilla skolan ska anställa? Nu är jag ju inte rektor så sköter ju inte den biten. Bara nyfiken :)
 
Uppgiften i "skolan", är det en universitetsutbildning? Känns som att den inte tar tag i grammatiken på ett direkt sätt?

https://www.uu.se/utbildning/kurs?query=5EN041



Har för mig att grammatiken på A-nivå Engelska, Uppsala, var både rolig och väldigt klar och redig. Om någonting var oklart innan så var det inte det efteråt, jämfört med tex gymnasiets grammatikdelar. Var ju inte denna kursen som jag gick eftersom det var en evighet sedan. Men..
Ja det är en högskoleutbildning och nej, jag tycker inte de tagit upp grammatiken. Bara att vi ska göra rätt 😅
 
Ja det är en högskoleutbildning och nej, jag tycker inte de tagit upp grammatiken. Bara att vi ska göra rätt 😅
Ja det låter ju lite jobbigt att man ska göra rätt men inte riktigt veta hur.

Jag minns för lite av min kurs för 20+ år sedan för att rakt av kunna säga rent grammatiskt vad som är fel i meningen.

Här kan man leta verbformer och oregelbundna måste ju bara pluggas in.

https://www.theconjugator.com/english/verb/to+feel.html

Så Feel är -present
https://en.wikipedia.org/wiki/Present_tense

Medan Reading är -present continuous
https://en.wikipedia.org/wiki/Present_continuous

The present continuous is used in several instances. Its most common use is to describe something that is happening at the exact moment of speech:[3]

  • The boy is reading.
This contrasts with the simple present, which is used to refer to something that occurs habitually (i.e. habits, unchanging situations, general truths, and fixed arrangements).[5][6]

The boy reads. (dvs kanske inte exakt just nu, men i allmänhet)


Så om meningen var I feel like reading
Så kan jag inte säga vad som skulle vara fel med den tex. utan det borde ju vara rätt.
 
Mja, bla matte och svenska har jag samma utb som mellanstadielärare. När engelskakursen är klar behöver jag bara en termin med no/so/bild/gympa (får välja en av de) för att få legitimation för mellanstadiet också. Min vikarie är outbildad. Men att hitta exakt alla lärare i alla ämnen till den lilla skolan är inte enkelt. Det är inte bara att fixa! Slöjdlärare samt gympalärare kommer just nu utifrån, men är de sjuka får vi ordinarie lärare ha de lektionerna också!
Hur många lärare tycker du den lilla skolan ska anställa? Nu är jag ju inte rektor så sköter ju inte den biten. Bara nyfiken :)
Jag tycker man ska anställa så många lärare att barnen får lärare som är utbildade i ämnet de undervisar i.

Om det inte är möjligt att anställa/ta in från en annan skola så många lärare för att skolan är för liten då får man undersöka om barnen blir missgynnade studiemässigt av att gå i en liten skola. Småskaligheten kan ha fördelar som uppväger nackdelarna, men går småskaligheten ut över studieresultatet då har skolan misslyckats.
 
Jag tycker man ska anställa så många lärare att barnen får lärare som är utbildade i ämnet de undervisar i.

Om det inte är möjligt att anställa/ta in från en annan skola så många lärare för att skolan är för liten då får man undersöka om barnen blir missgynnade studiemässigt av att gå i en liten skola. Småskaligheten kan ha fördelar som uppväger nackdelarna, men går småskaligheten ut över studieresultatet då har skolan misslyckats.
Jag tror inte eleverna missgynnas av att lärarna inte är utb i exakt alla ämnen. Eleverna på min skola får så mycket mera hjälp än i en klass med 20–25 elever!
 
Jag tror inte eleverna missgynnas av att lärarna inte är utb i exakt alla ämnen. Eleverna på min skola får så mycket mera hjälp än i en klass med 20–25 elever!
Tror gör man i kyrkan. Gör inte skolan/kommunen några kvalitetsupppföljningar? T.ex. kan man titta på betygen efter höstterminen i sjuan och jämföra barn ifrån olika skolor.
 
Jag tycker att det här är en ganska anmärkningsvärd inställning hos en lärare, att utbildning inte är så himla viktigt.
Genom åren har lärarutbildningarna sett olika ut för olika behörigheter, ibland har man fått åk 1-7, ett tag f-6. Tror till och med man fick behörighet för förskola en sväng, någon här i tråden skrev om behörighet från åk5-komvux osv. Jag tycker absolut att utbildning är viktigt, jag håller ju just nu på att utbilda mig för att ge eleverna förutsättningar att få bättre kunskap i engelska. Men, även om/när jag läser mina sista poäng för att bli behörig för mellanstadiet så kommer jag ju inte ha läst exakt all kurser. Efter min engelskautbildning får jag välja no/so/bild/idrott för att bli behörig. Min plan är att läsa NO, men likväl kommer jag att bli behörig för att undervisa även tex SO.

På en större skola, med fler elever, får eleverna mindre hjälp i regel, för att det inte finns tillräckligt med personal/elevgrupperna är stora. Medan på min skola har vi lärare tid att hjälpa eleverna mycket mer. En period hade jag tex matte med fyra elever. De hade lika många timmar matte som alla andra, men förstå vad jag kunde drilla de eleverna som bara var fyra, istället för 24!
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 218
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 712
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 657
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 849
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp