Engelska fullblodsttråden 9

Den på annonsen ser himla fin ut!

KL

Jag är fortfarande i träsket att hitta en häst till och ibland tittar jag på fullblod :D Vad kan man förvänta sig att se om hästen är efter Mandrake el mago? Nu pratar jag som ridhäst. Vet en som säljer lite hästar och hon har en efter denna hingst, morfar är Mr Eubanks. Har pratat lite med henne och hästen ska vara trevlig, går idag som ridhäst. Men som sagt, vad kan man förvänta sig rent temperamentsmässigt och stegmässigt från en sådan? Innan jag åker dit.... (som jag nog lär göra ändå förvisso).
 
Den på annonsen ser himla fin ut!

KL

Jag är fortfarande i träsket att hitta en häst till och ibland tittar jag på fullblod :D Vad kan man förvänta sig att se om hästen är efter Mandrake el mago? Nu pratar jag som ridhäst. Vet en som säljer lite hästar och hon har en efter denna hingst, morfar är Mr Eubanks. Har pratat lite med henne och hästen ska vara trevlig, går idag som ridhäst. Men som sagt, vad kan man förvänta sig rent temperamentsmässigt och stegmässigt från en sådan? Innan jag åker dit.... (som jag nog lär göra ändå förvisso).

Har haft en efter honom och det var en mkt trevlig häst med bra gångarter och hoppade fint. Jag anser ju att de är individer och stammen är bra
 
KL
Det går framåt för KK (Karate Kid) här är en bild på oss från 4:e dressyrträningen. Han är så sjukt lättlärd och en riktigt trevlig att rida =)
10418865_10204390581709781_7730325691963731732_n.jpg
 
Nu var det länge sedan.... Dags för lite update!! :)

Vi har varit igång en månad sedan sommarvilan, och nu får han vila en vecka innan vi kör vidare. Vi har ridit, kört och tömkört. Löshoppat lite..

Pics:
10592938_10204664593841179_4857821017903756637_n.jpg


10593154_10204737327219468_4879221134474835957_n.jpg


Och så film från idag:

Kom igen nu. Lite mer updates från er andra. :)
 
nja här händer inte mkt... sommarbete sen 1/7 å det har varit så satans varmt så det är det enda som har hänt... inne några timmar på dagarna.

I förrgår lyckades min häst fastna i staketet och drog med dig lite delar när de fick frukost... Så ena hasen är rätt svullen på framsidan sen lite brännsår från tråden (elen ej på pga all j*a åska). Tack å lov gick det inte hål på något och jag är ändå "nöjd" med det lilla som blev med tanke på vad som skulle kunnat hända...

Skorna hänger på trekvart (hovis hade nada å ta efter 4v å nu semester 2v så håll i skorna Okiiii....) ;) En sko flög givetvis 2 dagar efter att han varit här, men den spika jag på.... Sparlåga 1.5v till B-)

Hon blev iaf himla nöjd att få sova i boxen igen, nytt spåååån å höööönät å mums mums... tak över huvudet å fönster, det gillar min häst :D

tänk om man kunde vara lika kär i en karl efter 10 år som man är i hästen ;)
 
Hej allihopa med fullblod!

Jag och min mamma är spekulanter på ett fullblod och det är mycket funderingar nu, så jag tänkte att det kanske hjälper att skriva av sig här med funderingarna man har =)
Jag va och tittade på honom igår, det är en valack född 2002 som är provstartad 5 ggr i sin ungdom men som inte gick in i startboxen. Nu är han hoppad litegrann på låg höjd (tävlad på typ 70-80 cm, inga vidare resultat) och kan typ bak- och framdelsvändning, skänkelvikningar, rygga, galoppombyten och sådär. Snäll och lugn i all hantering, tycker om att vara ute o skogen (går även att rida själv i skogen, stå själv i stall/hage). Verkar jättego och mysig =)
Nackdelarna är ju då att han luftsnappar, främst när han äter, samt att hans hovar inte är så vackra. Jag antar att det är vad man kallar "fullblodshovar", lite ankfötter sådär, med låga trakter. Han är även lite bukig, revbenen syns och han har dåligt med muskler över ryggen.
Det är främst hovarna jag oroar mig för. Vi har kallblodstravare just nu, och har haft varmblodstravare också, och vi är inte vana med hovar som ser ut på det här sättet ;) Hur är det att få ordning på sånt? Det lär ju gå tycker man, att iaf få dom bättre...
Gångartsmässigt så är skritten okej, och galoppen är fin men traven verkade inte vara nån höjdare direkt. Den va inte så taktmässig och det såg/kändes som att han liksom sprang och bromsade lite. Nu var han inte helt nöjd med mig på ryggen, tyckte jag det verkade som. Men ägaren sa att han va lite så första gången hon red också, så det kan ju såklart släppa. Han blev mycket mer avslappnad när vi red en liten sväng i skogen =)
Jag gillade honom som fan i sättet, tror att han kan passa mig och mamma, det är bara så ovant eftersom det är en helt annan typ av häst än man är van vid! Haha, kanske låter konstigt ^^ Vi ska iaf åka och titta på honom en gång till, mamma kunde inte vara med nu första gången på grund av jobb, så hon måste ju såklart med.
 
Hej allihopa med fullblod!

Jag och min mamma är spekulanter på ett fullblod och det är mycket funderingar nu, så jag tänkte att det kanske hjälper att skriva av sig här med funderingarna man har =)
Jag va och tittade på honom igår, det är en valack född 2002 som är provstartad 5 ggr i sin ungdom men som inte gick in i startboxen. Nu är han hoppad litegrann på låg höjd (tävlad på typ 70-80 cm, inga vidare resultat) och kan typ bak- och framdelsvändning, skänkelvikningar, rygga, galoppombyten och sådär. Snäll och lugn i all hantering, tycker om att vara ute o skogen (går även att rida själv i skogen, stå själv i stall/hage). Verkar jättego och mysig =)
Nackdelarna är ju då att han luftsnappar, främst när han äter, samt att hans hovar inte är så vackra. Jag antar att det är vad man kallar "fullblodshovar", lite ankfötter sådär, med låga trakter. Han är även lite bukig, revbenen syns och han har dåligt med muskler över ryggen.
Det är främst hovarna jag oroar mig för. Vi har kallblodstravare just nu, och har haft varmblodstravare också, och vi är inte vana med hovar som ser ut på det här sättet ;) Hur är det att få ordning på sånt? Det lär ju gå tycker man, att iaf få dom bättre...
Gångartsmässigt så är skritten okej, och galoppen är fin men traven verkade inte vara nån höjdare direkt. Den va inte så taktmässig och det såg/kändes som att han liksom sprang och bromsade lite. Nu var han inte helt nöjd med mig på ryggen, tyckte jag det verkade som. Men ägaren sa att han va lite så första gången hon red också, så det kan ju såklart släppa. Han blev mycket mer avslappnad när vi red en liten sväng i skogen =)
Jag gillade honom som fan i sättet, tror att han kan passa mig och mamma, det är bara så ovant eftersom det är en helt annan typ av häst än man är van vid! Haha, kanske låter konstigt ^^ Vi ska iaf åka och titta på honom en gång till, mamma kunde inte vara med nu första gången på grund av jobb, så hon måste ju såklart med.

Med allt negativt du skriver om hästen tror jag absolut inte att det är hästen för dig, tyvärr.

Hovar blir som de skos, dvs beror på vilken hovslagare du har. Har aldrig haft problem att få ordning på alla de fullblod jag haft men då har vi också skott dem ofta.
 
Med allt negativt du skriver om hästen tror jag absolut inte att det är hästen för dig, tyvärr.

Hovar blir som de skos, dvs beror på vilken hovslagare du har. Har aldrig haft problem att få ordning på alla de fullblod jag haft men då har vi också skott dem ofta.

Nä, men det negativa känns ju iaf som grejer som går att fixa. Okej, kanske inte luftsnappandet men det är jag inte oroad över.

Sko ofta är vi vana vid, min kära kallblodstravare sliter ut skor på löpande band och skos om ofta, så det är inga konstigheter egentligen.
 
Med allt negativt du skriver om hästen tror jag absolut inte att det är hästen för dig, tyvärr.

Hovar blir som de skos, dvs beror på vilken hovslagare du har. Har aldrig haft problem att få ordning på alla de fullblod jag haft men då har vi också skott dem ofta.

Förresten, lät jag verkligen så negativ? Det var inte meningen, alltså till exempel det med utbildningsnivån och hur tävlad han är - det är inget negativt! Vi är inte intresserade av att tävla så det spelar ingen roll alls att han inte har några vidare resultat ;) Det viktigaste är att han är snäll och trevlig och gillar att vara ute i skogen :)
 
vad ska du ha han till?
om tävlingsresultaten är kassa å du vill tävla så kanske det inte är så kul :)

ang. hovarna - no worries, en bra hovis fixar, sen får du kanske sko var 4-5:e v i början :)
sen ska du inte jämföra kall å varmblodshovar med fullbloden, kallblodens är ju lite högre trakter, å varmblodens lite längre (fast ibland med höga trakter).... fullbloden har låga trakter å lätt för ankfötter, bara å ha bra hovis! :)

luftsnappning skulle jag inte bry mig om, ok inte önskvärt men jag har själv en krubbitare.

göd upp djuret så kanske han får lite fett å muskler (efter tömkörning) på ryggen och trivs bättre å blir roligare å rida :)

12år är ifs rätt gammalt... så beroende på vad du är ute efter och prisklass så tror jag det finns en rätt stor marknad för dig och att du inte behöver ta första bästa! finna många trevliga och stallarna rensas ju nu inför hösten när nya åringar ska in!

lycka till å välkommen till en ev. fullblodsvärld :D
 
vad ska du ha han till?
om tävlingsresultaten är kassa å du vill tävla så kanske det inte är så kul :)

ang. hovarna - no worries, en bra hovis fixar, sen får du kanske sko var 4-5:e v i början :)
sen ska du inte jämföra kall å varmblodshovar med fullbloden, kallblodens är ju lite högre trakter, å varmblodens lite längre (fast ibland med höga trakter).... fullbloden har låga trakter å lätt för ankfötter, bara å ha bra hovis! :)

luftsnappning skulle jag inte bry mig om, ok inte önskvärt men jag har själv en krubbitare.

göd upp djuret så kanske han får lite fett å muskler (efter tömkörning) på ryggen och trivs bättre å blir roligare å rida :)

12år är ifs rätt gammalt... så beroende på vad du är ute efter och prisklass så tror jag det finns en rätt stor marknad för dig och att du inte behöver ta första bästa! finna många trevliga och stallarna rensas ju nu inför hösten när nya åringar ska in!

lycka till å välkommen till en ev. fullblodsvärld :D

Vi ska inte tävla nånting, varken jag eller mamma har nerver för det ;) eller nån önskan för den delen. Vi vill bara ha en snäll och trevlig häst att ha roligt på i skogen, och rida lite dressyr och så vill jag gärna hoppa litegrann (på låga höjder) :) Vi har ingenting emot att han är lite äldre, det är snarare det vi har vart ute efter och 12 känns rätt lagom.

Jag ringde och pratade med våran hovslagare idag och han har stor erfarenhet av fullblodshovar och gav mig lite tips vad jag skulle kolla på, men sa även att det inte brukar vara några problem. Min häst kräver i dagsläget skoning rätt ofta, så det blir nog inte nån större omställning :)

Hihi, nej, det går verkligen inte att jämföra kallblodshovar med fullblodshovar! Det är väl därför jag är lite villrådig angående det, men så blir det när man inte har nån erfarenhet så det är tur att det finns folk att fråga :)
 
Vi ska inte tävla nånting, varken jag eller mamma har nerver för det ;) eller nån önskan för den delen. Vi vill bara ha en snäll och trevlig häst att ha roligt på i skogen, och rida lite dressyr och så vill jag gärna hoppa litegrann (på låga höjder) :) Vi har ingenting emot att han är lite äldre, det är snarare det vi har vart ute efter och 12 känns rätt lagom.

Jag ringde och pratade med våran hovslagare idag och han har stor erfarenhet av fullblodshovar och gav mig lite tips vad jag skulle kolla på, men sa även att det inte brukar vara några problem. Min häst kräver i dagsläget skoning rätt ofta, så det blir nog inte nån större omställning :)

Hihi, nej, det går verkligen inte att jämföra kallblodshovar med fullblodshovar! Det är väl därför jag är lite villrådig angående det, men så blir det när man inte har nån erfarenhet så det är tur att det finns folk att fråga :)

Är ju alltid svårt att råda över nätet. Och ibland är det ju så att känslan vinner över förnuftet. Men det behöver inte betyda att det blir dåligt.

KL:

Igår debuterade Calle med ryttare på bortaplan OCH över terränghinder.
version-9adec6a905fc7d69b7142d1fd2f4fb73

version-2fc58126bb48f9b9cf5c17b1b4893909

version-aa8e048d50d98bbeb80bc54ba8404bd1


Jag är så himla stolt över min fina kille.
 
@Quimero vad duktiga ni är! En riktig inspirationskälla!

Haha, det vet jag väl inte om jag själv tycker att vi är, men Calle är en så fantastisk individ att umgås och arbeta med.

Har varit ute i stallet på morgonen för att ta av täcke och massera lite inför kvällens övningar. Calle kommer i princip alltid när jag ropar, så även idag. Lite rastlös inne, han var nog inställd på att göra något jobb, inte på att stå i gången med massagepaden på. Jag har ju klickat honom lite när han har stretchat sig själv, till exempel när de sträcker på sig som en nyvaken katt. (Frambenen långt fram, förstår ni hur jag menar?) Så när han blir rastlös så testar han ofta de sakerna.. Idag berömde jag honom dessutom när han stretchade nacken själv (När hästen drar halsen så långt bak som möjligt och håller in mulen) varpå han testade att köra det ett par gånger till. Det KAN ju innebära mer beröm.. ;)

Efter en stund visade han på att han nog var lite kissnödig, varpå jag släppte in honom i boxen. Han nosade runt en stund, men inget kiss kom. Massagepaden stannade, så jag gick in och tog av den. När den var lösknäppt så passade Calle på att buga.. (-Kan man få en godis kanske??)

Gick då ut och hämtade klickern och körde ett par av hans vardagstricks: Buga, Ligg, yoga och puss. Ett tag apporterade vi med.. Det har jag faktiskt tappat lite.. Undrar om man kanske skulle köpa en hästboll nere i Ullared och ta upp det igen? Ställde Calle på gången igen för att ta på hag-bootsen (Annars tappar han skorna DIREKT.. Suck.. Tur att vi hittat boots som passar och inte ger skav..) Då kissade Calle.. Tack för den..

Hur som helst, släppte ut den hysteriskt rastlöse hästen ett par timmar till i lösdriften. I kväll ska vi ut och köra en sväng med giggen igen. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
825
Senast: cassiopeja
·
I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: izadora
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 184
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp