Engelska fullblodsttråden 9

Måste checka med er andra: Vad väger era fullblod?

Var och vägde Calle igår... 600 kg nu. Och han lär ju inte bli mindre..

Min är 160 (157 när jag mätte men vägrar tro på det)... 450kg är hennes normala, 480 på klinikvågen i mars men då var hon tjockis (skadad å vilad)... när hon var 5år från banan så vägde hon 423.... räkis... tog bara 10 år att gå upp 30-40kg ;)
 
Rejsan har varit igång ett tag nu. Ska gå första jakten på lördag. Så vill ni se någon dra om mastern eller bli avbockad någonstans på Djurgården, så kom och titta.
10509711_10152481139086676_3941102007353110881_n.jpg

10522363_10152481139131676_3691800451286838332_n.jpg

10606312_10152523343291676_8620927064658371425_n.jpg
 
Lilleman lika fantastisk som vanligt. Skulle också gå jakten, men råkade bli såld :(
Han kommer dock stå uppstallad hos mig, så jag överlever nog.

10402822_10152403211941676_9176170464587942866_n.jpg

10473810_10152403212176676_7950030895707044757_n.jpg

10464224_10152403212271676_2357282275967953013_n.jpg

10446634_10152403211746676_8909127561646439726_n.jpg
 
Lilleman lika fantastisk som vanligt. Skulle också gå jakten, men råkade bli såld :(
Han kommer dock stå uppstallad hos mig, så jag överlever nog.

10402822_10152403211941676_9176170464587942866_n.jpg

10473810_10152403212176676_7950030895707044757_n.jpg

10464224_10152403212271676_2357282275967953013_n.jpg

10446634_10152403211746676_8909127561646439726_n.jpg


Ja, han ser fin ut! (De andra med såklart!)

Kul att höra ifrån er, det var längesedan det var riktigt aktivitet här i tråden. :)

Calle löshoppades också här i helgen:
version-acb3a10382907ccff1dbb5fa0261243f


@Messy Om din är en räka måste min vara dunderklumpen.. 3 år och 600 pannor.. Hmmmm...
 
  • Gilla
Reactions: m85
Dina
Dags att uppdatera igen... ;)

Tar en bildupdate från sista veckan:
version-45918232e34c147e6c996c8d2fdc434d

version-20f55d720b0c94b774eec04e6999eb40

version-4ae507425d5620bf311ff97117947730
version-5c4c3941933212ba0f9be6c6c81174ee
Dina bilder är alltid så fina!!! :bump:

Ingen vidare update från mig…
Hästen fick äntligen flytta med tillbaks till Danmark, hann stå i nya stallet i ca 1 dag innan de tyckte att hennes krubbitning var ett problem. Fint, jag flyttar, tog henne med till jobbet i samma veva för att få scannat senan, ca dubbelt så stor som andra benets sena :(.
Chefen tyckte hon haltade och var varm på andra benet nere i hoven igen (som vi har haft stora problem med tidigare), och tyckte vi skulle ta en röntgen bild så att där inte var en hovböld på väg under plasthoven. Har i lång tid varit rädd för att där skulle vara något mer än "bara" hålväggarna i den hoven så vågade knappt titta på bilden. Slänger en snabb blick och tänker FAN det där överlever man inte… Tydlig hovbensrotation och min chef ser bekymrad ut! :cry:
Hela eftermiddagen storgrät jag och var beredd på att behöva säga hejdå till henne nästa dag. Min chef tyckte dock vi skulle ha ut hovslagaren, ändra vinkeln lite och ta en ny bild för att se hur det ser ut.
Sagt och gjort, hon lever än, fick sjukbeslag på (som hon redan trampat av igen) och gick bättre efteråt, dock med smärtstillande i kroppen. Nu är det bara att vänta vänta vänta och hoppas på det bästa.. :crazy:
Försöker trösta mig med att vintern ändå inte är den trevligaste ridperioden… :grin:

Nya stallet har vi inte kommit till än, hon står kvar på jobbet, men tror snart jag flyttar dit henne (igen igen) så hon kan få sällskap.

*hatar att vara veterinär till sin egen häst* :yuck:
 
Dina

Dina bilder är alltid så fina!!! :bump:

Ingen vidare update från mig…
Hästen fick äntligen flytta med tillbaks till Danmark, hann stå i nya stallet i ca 1 dag innan de tyckte att hennes krubbitning var ett problem. Fint, jag flyttar, tog henne med till jobbet i samma veva för att få scannat senan, ca dubbelt så stor som andra benets sena :(.
Chefen tyckte hon haltade och var varm på andra benet nere i hoven igen (som vi har haft stora problem med tidigare), och tyckte vi skulle ta en röntgen bild så att där inte var en hovböld på väg under plasthoven. Har i lång tid varit rädd för att där skulle vara något mer än "bara" hålväggarna i den hoven så vågade knappt titta på bilden. Slänger en snabb blick och tänker FAN det där överlever man inte… Tydlig hovbensrotation och min chef ser bekymrad ut! :cry:
Hela eftermiddagen storgrät jag och var beredd på att behöva säga hejdå till henne nästa dag. Min chef tyckte dock vi skulle ha ut hovslagaren, ändra vinkeln lite och ta en ny bild för att se hur det ser ut.
Sagt och gjort, hon lever än, fick sjukbeslag på (som hon redan trampat av igen) och gick bättre efteråt, dock med smärtstillande i kroppen. Nu är det bara att vänta vänta vänta och hoppas på det bästa.. :crazy:
Försöker trösta mig med att vintern ändå inte är den trevligaste ridperioden… :grin:

Nya stallet har vi inte kommit till än, hon står kvar på jobbet, men tror snart jag flyttar dit henne (igen igen) så hon kan få sällskap.

*hatar att vara veterinär till sin egen häst* :yuck:
Åh, jag hoppas verkligen att allt ordnar sig. Situationen skulle vara jobbig nog utan att behöva flytta hästen..
 
Åh, jag hoppas verkligen att allt ordnar sig. Situationen skulle vara jobbig nog utan att behöva flytta hästen..

Tack, hon är ju bara fyra år och jag struntar i att hon nog inte blir galopphäst igen, men hoppas att vi kan få några år ihop som ridhäst iaf!! :(
Är oändligt tacksam över att hon så snabbt finner sig tillrätta på nya ställen, så länge där finns mat och man kommer ut i hagen så är det OK!
 
Dina

Dina bilder är alltid så fina!!! :bump:

Ingen vidare update från mig…
Hästen fick äntligen flytta med tillbaks till Danmark, hann stå i nya stallet i ca 1 dag innan de tyckte att hennes krubbitning var ett problem. Fint, jag flyttar, tog henne med till jobbet i samma veva för att få scannat senan, ca dubbelt så stor som andra benets sena :(.
Chefen tyckte hon haltade och var varm på andra benet nere i hoven igen (som vi har haft stora problem med tidigare), och tyckte vi skulle ta en röntgen bild så att där inte var en hovböld på väg under plasthoven. Har i lång tid varit rädd för att där skulle vara något mer än "bara" hålväggarna i den hoven så vågade knappt titta på bilden. Slänger en snabb blick och tänker FAN det där överlever man inte… Tydlig hovbensrotation och min chef ser bekymrad ut! :cry:
Hela eftermiddagen storgrät jag och var beredd på att behöva säga hejdå till henne nästa dag. Min chef tyckte dock vi skulle ha ut hovslagaren, ändra vinkeln lite och ta en ny bild för att se hur det ser ut.
Sagt och gjort, hon lever än, fick sjukbeslag på (som hon redan trampat av igen) och gick bättre efteråt, dock med smärtstillande i kroppen. Nu är det bara att vänta vänta vänta och hoppas på det bästa.. :crazy:
Försöker trösta mig med att vintern ändå inte är den trevligaste ridperioden… :grin:

Nya stallet har vi inte kommit till än, hon står kvar på jobbet, men tror snart jag flyttar dit henne (igen igen) så hon kan få sällskap.

*hatar att vara veterinär till sin egen häst* :yuck:
men då :( du testa å linda senan med vallörtsblad, köps av gubbe i uppsala (googla.) funkar.
 
Vad har ni för marken på typ fleece/ull/svettäcke till era
Tycker alla mer eller mindre är alltför stora runt halsen så de glider ner och trycker på manken.
 
Vad har ni för marken på typ fleece/ull/svettäcke till era
Tycker alla mer eller mindre är alltför stora runt halsen så de glider ner och trycker på manken.

Har nog haft tur med mina fleece, de ligger bra i halsen. (Har flera olika, från h**ks och h*rze) Däremot har jag ett BOT-nättäcke som jag fått sy ihop i halsen..
 
Har nog haft tur med mina fleece, de ligger bra i halsen. (Har flera olika, från h**ks och h*rze) Däremot har jag ett BOT-nättäcke som jag fått sy ihop i halsen..

Gissar också att din är lite grövre runt halsen än min! :p Hon har enbart 135 i täcken då hon inte är så lång. Har ett fint Bucas cooler täcke som sitter bra, men det är ljusgrönt och inget jag egentligen vill använda till vardags.. Mer ute efter ett "slit och släng" som hon kan ha i hagen varma dagar och som jag inte blir ruinerad på om det går i sönder! :p
 
Gissar också att din är lite grövre runt halsen än min! :p Hon har enbart 135 i täcken då hon inte är så lång. Har ett fint Bucas cooler täcke som sitter bra, men det är ljusgrönt och inget jag egentligen vill använda till vardags.. Mer ute efter ett "slit och släng" som hon kan ha i hagen varma dagar och som jag inte blir ruinerad på om det går i sönder! :p

Hihi, nej, jag har ju turen att ha en kompakt blodis.. ;) Men jag har faktiskt även jag råkat ut för vissa täcken som blivit helt fel. Kanske för att han är så pass grov över bringa/bog. Medan halsen är högst ordinär. De flesta täcken blir tighta i bogen, men stora i halsen om jag köper större storlek. (För långa med för den delen, han har bara 145 på täcken... Kort rygg..) Sedan är det så himla olika från täcke till täcke.. Ett bucas kan sitta perfekt, och nästa åt fanders.. Eller så ser det ut att sitta bra med skaver som 17..

Men hittar jag ngt så lovar jag att tipsa :D
 
Hihi, nej, jag har ju turen att ha en kompakt blodis.. ;) Men jag har faktiskt även jag råkat ut för vissa täcken som blivit helt fel. Kanske för att han är så pass grov över bringa/bog. Medan halsen är högst ordinär. De flesta täcken blir tighta i bogen, men stora i halsen om jag köper större storlek. (För långa med för den delen, han har bara 145 på täcken... Kort rygg..) Sedan är det så himla olika från täcke till täcke.. Ett bucas kan sitta perfekt, och nästa åt fanders.. Eller så ser det ut att sitta bra med skaver som 17..

Men hittar jag ngt så lovar jag att tipsa :D

Ja täcken är en djungel!! Men ja, tipsa gärna om ni har några bra inte alltför dyra märken på lager ;)
 
Vad har ni för marken på typ fleece/ull/svettäcke till era
Tycker alla mer eller mindre är alltför stora runt halsen så de glider ner och trycker på manken.

jag har Amigo (HW MIO osv) på mina stalltäcken, allt byts på sikt till det. Ute har hon ett gammalt bucas, horsesaver (faaaan säljs inte längre å mitt är 9år och lappas å impregneras å bes till gud varje år att det ska hålla eeeetttt år till)... sen ett skittäcke börjes himalaya som vind/sommar-regntäcke (läcker om det är mer än duggregn).
sen har jag ett med fast helhals i fleece, ett domani ylle (men tyvärr utan gjordar)... sen gamla hederliga kombitäcken (vita med ränder), överlägset bästa svettäcket enligt mig.
back on track fick jag sy i tårtbitar i...
 
malan söker du svettäcke eller utetäcke?
Amigo har tex ett fleecefodrat regntäcke nu.
HW eller bucas (nya modellen) sitter toppen på min dam.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: cassiopeja
·
I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 278
Senast: izadora
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 171
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp