ensam vårdnad

Status
Stängd för vidare inlägg.

cili

Trådstartare
min mamma har ensam vårdnad om mig, men om jag hellre bor hos pappa hur löser man det då?
jag fyller 17 senare i år och trivs inte allt för bra hemma hos mamma, hos pappa kan jag dessutom ha hästen på hemmaplan och det är mycket lugnare runtomkring (mitt i skogen, till skillnad från nu då jag bor i stan)
jag är helt säker på att det är vad jag vill, men hur löser man det?
mamma och pappa pratar inte med varandra, det är inte så att dom är osams på något sätt - de är snarare aldrig på samma plats vid samma tillfälle
 
Sv: ensam vårdnad

Får man inte besluta själv när man är äldre än 12 år? Kanske inte gäller när det är ensam vårdnad?
Har du pratat med dina föräldrar enskilt ang detta?
 
Sv: ensam vårdnad

jag har pratat med min pappa och min farmor, dom tycker att jag ska flytta till pappa om det är vad jag vill.
vet inte hur mamma skulle reagera, vill gärna ha svar på frågorna jag skrev innan jag säger nåt till henne
 
Sv: ensam vårdnad

Jo,du får bestämma vart du vill bo. Om du vill bo hos dinpappa så går det att lösa..Men vad som händer med att din mamma har delad vårnad har jag ingen aning om..Men om du bor där heltid hos din pappa så får din mamma betala underhåll...
 
Sv: ensam vårdnad

nej, nej, hon har inte delat vårdnad. hon har ensam.
jag vill byta så att pappa har ensam vårdnad
 
Sv: ensam vårdnad

I o m. att du har fyllt tolv så har du en hel del att säga till om själv, d v s. din åsikt tas i beaktande om dina föräldrar skulle hamna i vårdnadstvist.
 
Sv: ensam vårdnad

men hur går man tillväga då?
när jag pratat med mamma om det också, vart vänder man sig då för att få papper och sånt? (för det borde man ju skriva under?)
 
Sv: ensam vårdnad

Jag har själv sluppit sådant tack och lov, men jag skulle gissa på att det är tingsrätten som sköter sådant. :)
 
Sv: ensam vårdnad

Prata med din mamma.
Givetvis kommer att hon att bli ledsen eftersom hon troligtvis vill ha dig hos henne, men nästa år är du 18 år och då är det du som bestämmer oavsett.
Om du pratar med din mamma kanske ni kan komma på en bra lösning, det är det absolut bästa sättet tycker jag :) !
 
Sv: ensam vårdnad

Jag flyttade till min pappa permanent när jag gick ur 4an.
Det var inga problem alls. Jag flyttade bara.
(min mamma hade lämnat mig ensam (stuckit på festival), så pappa fick hämta mig, och efter det träffades vi inte på ett halvår)
 
Sv: ensam vårdnad

slice skrev:
I o m. att du har fyllt tolv så har du en hel del att säga till om själv, d v s. din åsikt tas i beaktande om dina föräldrar skulle hamna i vårdnadstvist.

Tolvårsregeln finns inte längre.

Det ska inte vara några problem för dig att välja. Ring socialen och hör hur du ska göra, du kanske behöver stöd när du ska tala med din mamma?
 
Sv: ensam vårdnad

Njae, ensam vårdnad? Det innebär ingen umgängesrätt alls väl? Varannan vecka eller helg kallas ju gemensam vårdnad.

Med ensam vårdnad kan man flytta var man vill med sitt barn utan att konsultera den andra föräldern mm..

Men vid 17 får man väl flytta vart man vill? Jag flyttade när jag var 16 från mina föräldrar...
 
Sv: ensam vårdnad

Nej, umgängesrätten har man alltid oavsett om det är enskild eller gemensam vårdnad.
 
Sv: ensam vårdnad

Jo,jag förstod att din mamma har ensam vårdnad..
Antigen ringer du till familjerätten rådgivning och berätta din situation så kan dom hjälpa dig.....
och det kommetnog inte bli något problem om du ska bo hos din pappa,för det är ju dom som bestämmer själv vart du vill bo..Mne räkna med att din mamma kanske blir lite ledsen...
 
Sv: ensam vårdnad

Jag svarar som de andra; du är så gammal att du själv får bestämma var du ska bo (annat än kanske i något extremt undantagsfall). Ensam vårdnad innebär att din mamma är den som är din målsman, dvs. skriver under passansökningar, tillstånd till aktiviteter osv. I princip innebär det också att hon bestämmer var du ska bo, men i realiteten är det som sagt ditt beslut eftersom du snart är vuxen.

Det första du ska göra är naturligtvis att komma överens med din pappa om att det passar er båda att du bor där. Sedan tycker jag att du ska ringa till familjerätten i din kommun (kolla kommunsidorna i telefonkatalogen) och berätta om din situation. De kan råda dig om hur du ska gå vidare. Om du känner dig bekväm med det kan du ju också prata med din mamma. Hon kanske redan vet hur du känner och har förståelse för ditt beslut.

Lycka till! /H
 
Sv: ensam vårdnad

ankans skrev:
Njae, ensam vårdnad? Det innebär ingen umgängesrätt alls väl? Varannan vecka eller helg kallas ju gemensam vårdnad.

Med ensam vårdnad kan man flytta var man vill med sitt barn utan att konsultera den andra föräldern mm..

Men vid 17 får man väl flytta vart man vill? Jag flyttade när jag var 16 från mina föräldrar...

Nej, jag beskrev inte enskild vårdnad, utan rätten för ett äldre barn att bo hos vem den vill. I praktiken kan då den andra bli umgängesförälder.

Det är mycket svårt att få enskild vårdnad i Sverige.

Det finns som sagt ingen åldergräns längre, 12 gällde förut, men nu handlar det om en bedömning av varje enskilt barns förutsättningar och önskemål (som tur är, alla är ju olika...).
 
Sv: ensam vårdnad

har pratat med mamma nu, hon brydde sig inte så mycket (som väntat) förutom att hon blev lite sur och sa att det kommer ta flera månader att fixa (troligtvis för att jag ska tänka att det inte är värt det)
så, vad är det för papper jag behöver? hur fixar jag dom? räknar ju inte direkt med nån hjälp från mamma, så jag får fixa ihop dom själv så det blir minimalt mycket jobb för henne.
kan tillägga att jag har mycket svårt för att ringa upp folk, man kanske kan maila någon ansvarig så den ringer upp mig?
 
Sv: ensam vårdnad

Kan inte din pappa hjälpa dig med det tror du? det är ju inte meningen att du själv skall behöva ta tag i sånt här .....
 
Sv: ensam vårdnad

Är alls inte svårt att få ensam vårdnad om ett barn...Det räcker att föräldrarna inte är gifta när barnet föds så har modern automatiskt ensam vårdnad. Vill man ha gemensam vårdnad måste man ansöka detta hos socialnämnden och samtidigt som fadern bekräftar faderskapet. sedan vid seperation kan föräldrar ansöka om att den gemensamma vårdnaden ska upphöra. Så inte är det speciellt svårt att få ensam vårdnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 898
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 495
Senast: MML
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp