ensam vårdnad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ensam vårdnad

min pappa är en oinformerad skogsmänniska ;)
tror inte att han vet särskilt mycket mer om det här än vad jag gör
är van vid att dra igång saker själv, känns bättre då - som om jag har mer kontroll över det hela
 
Sv: ensam vårdnad

Jag tror du ska kontakta socialförvaltningen där du bor. Ring dit i morgon och hör efter.
 
Sv: ensam vårdnad

Mynta2 skrev:
Är alls inte svårt att få ensam vårdnad om ett barn...Det räcker att föräldrarna inte är gifta när barnet föds så har modern automatiskt ensam vårdnad. Vill man ha gemensam vårdnad måste man ansöka detta hos socialnämnden och samtidigt som fadern bekräftar faderskapet.

När fadern sedan ansöker om gemensam vårdnad så kan man ju glömma att man får ensam vårdnad som mamma utan ställa in sig på att det blir gemensam.

Mynta2 skrev:
sedan vid seperation kan föräldrar ansöka om att den gemensamma vårdnaden ska upphöra. Så inte är det speciellt svårt att få ensam vårdnad.

Det är ju under förutsättning att båda parter är med på den biten för annars kan du glömma ensam vårdnad.
 
Sv: ensam vårdnad

det är ju just det där med att ringa som jag har väldigt svårt för.
att bli uppringd är inga problem :(
har skickat iväg ett mail till socialnämnden i skövde där jag skrev upp de frågor jag har, får se om dom svarar eller hänvisar mig nånannanstans
 
Sv: ensam vårdnad

om jag skriver så här: sedan vid seperation kan föräldrar ansöka om att den gemensamma vårdnaden ska upphöra...tycker du då att det låter som 2 föräldrar är oense ?

Sedan att mamman oftast får vårdnaden, pappan behöver alls inte få gemensam vårdanad bara för han söker. Det är ganska många faktorer som spelar in. Bara för ena söker betyder ju inte att det blir så i slutändan.
 
Sv: ensam vårdnad

Det blir säkert bra med allting. Du får ju liksom bo vart du vill, Pappa eller mamma..ditt val. Hoppas det flyter på...
 
Sv: ensam vårdnad

Är det bara under förutsättning om bägge är med på det som du menar(bara så jag är med när det gäller) att det är lätt att få ensam vårdnad?
Förr var domstolen tvungen att ge ensam vårdnad till en av parterna om så önskades men så ändrades det hela till att domstolen kunde döma gemensam även om önskemålet var ensam och sedan dess har det krävts mycket radikala saker för att få igenom ensam vårdnad om bägge parter inte är med på det.

För ett tag sedan kunde man läsa om morföräldrar som var upprörda över att deras svärson fick bibehålla vårdnaden om sina barn. Svärsonen (pappan till barnen) hade nämligen mördat barnens mamma. Rätten vad jag vet dömde att han fortfarande hade rätten till vårdnaden trots omständigheterna.
När en pappa som mördar mamman får behålla vårdnaden hur lätt tror du då det är att få domstolen att döma till den som vill ha ensamvårdnads favör?
Detta naturligtvis enbart om båda parter inte enats.

Jag träffar på få föräldrar med ensam vårdnad i dag om det inte gäller tonåringar där det klubbats igenom innan ändringar skedde och då ofta med pappor som inte vill ha mer än varannan helg och därför inte bryr sig om det är enskild eller gemensam alternativt inte vet att dom kan få igenom detta om dom vill.

om jag skriver så här: sedan vid seperation kan föräldrar ansöka om att den gemensamma vårdnaden ska upphöra...tycker du då att det låter som 2 föräldrar är oense ?

Det låter varken bu eller bä. Föräldrar betyder att båda har möjligheten att söka ensam vårdnad och det kan vara så att dom söker ensam vårdnad för egen del båda två om det skall hårddras.
Du skriver allmänt och läses allmänt så betyder det inte att båda föräldrarna söker enskild vårdnad och att dom båda är övernes om det.
 
Sv: ensam vårdnad

Jag vet inte hur jag ska skriva så du förstår vad jag menar. Med stora bokstäver ? Ja, jag vet inte alls hur jag ska skriva.
 
Sv: ensam vårdnad

Du kan ju börja med om du menar att det är lätt att få vårdnad om båda pater är överens eller om det är lätt att få vårdnad trots att bägge parter är överens eller om det är lätt oavsätt.
Även hur många ensamstående du känner i dagnes läge där barnen är under 10 år och där den ena föräldern vill ha gemensam men inte får igenom det.

Det räcker med att du skriver tydligt och inte använder dig av generella uttryck. Stora bokstäver får mig inte att förstå hur du menar.

Jag har stått brevid och sett när kompis vill ha ensam vårdnad för att lättare kunna skydda dom mot deras alkoholiserade pappa som får flippar när han är alkoholpåverkad och ser att hon får inte igenom detta. Därför vänder jag mig mot att det är lätt att få ensam vårdnad rent generellt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
981
Senast: Crossline
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 137
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 901
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp