Ensamma i jul

Jag firar jul med hunden i år. Svärmor testade positivt för covid igår (symptomfri, än så länge) och jag har typ noll immunförsvar, men sambon ville åka ändå för att träffa sina bröder och ta hand om lilla mamma. Hon kom hem från sjukhuset igår efter en monsterbehandling med cellgifter och behöver lite uppassning. Förhoppningsvis blir det inget med smittan, men det är ju typiskt att hon skulle få den medan hon låg på sjukan. 🥺

Jag ska nog försöka ta mig till byn och se om det finns någon Bingolott kvar tills ikväll. Föredrar "riktiga" framför digitala. Imorgon fm tänkte jag åka och klappa på hästen, mata henne med extra morötter och ge henne julklappen från Secret Santa. På em/kväll tar jag och skägget en sväng till pappa och hans tant, men vi blir nog inte alltför långvariga där. Jag är lite smått allergisk mot tanten. 🙈
Iaf i för stora doser.
 
Eftersom en del av oss kommer vara ensamma över julhelgen (självvalt och inte) eller inte tänker fira tänkte jag att vi kunde ha en tråd där vi kan hänga tillsammans.

Jag är själv, hallelujah, men istället för att äta julbord med katten så kommer jag vara hemma hela helgen utan att sticka näsan utanför dörren om möjligt. Vad kommer ni andra att göra?
Jag är självvalt ensam över julen och har varit det senaste åren av olika anledningar. Tycker egentligen det är mysigt med julstämning och så men tröttnade på stressen och hetsen, samt att det finns personer i min familj/släkt som jag inte vill umgås med (pga konspirationsteorier, antivaxx, rasism m.m.). Bor dessutom långt ifrån familjen och det blir alltid strul med resandet. Känner sådan lättnad nu varje gång jag ser något om SJ's inställda avgångar att det inte berör mig. :D

Ytterligare en anledning är faktiskt också maten, det är ju är så stor del av julen och jag är vegetarian sen hundra år medan alla andra är militanta köttätare. Tycker både det är lite jobbigt att se hur det frossas (och slösas/kastas) i berg av kött, men också bara att det är rätt tråkigt att stå och göra egen julmat till mig själv som ingen annan ens är intresserad av att smaka på. Har dessutom autoimmun diabetes så inte ens julgodiset är någon höjdare. :laugh:

Har gjort lite olika från år till år om jag ändå mini-firat för mig själv med lite pyssel, pynt och mat eller om det bara varit som en helt vanlig helg. Lutar mot det senare i år. Det som känns lite deppigt är att det blir liksom en extra tråkig helg eftersom alla andra är upptagna, vänner som jag annars chattar mycket med, det händer inte så mycket här på buke, allt på tv är julrelaterat osv. Var dessutom sjuk en vecka nyligen så har kollat igenom det mesta jag velat se. Tänker att det kanske får bli projekt att storstäda lägenheten och rensa och lägga upp ännu fler grejer på Tradera. Sen kommer jag laga någon god, inte julig, mat och dricka en massa vin. :love:
 
Nu har "julefriden" lagt sig.
Katterna blev lämnade av sina hussar idag på fm. Sen har jag hämtat ett paket på posten, handlat så att jag har över helgen (bland annat även 21 paket löjrom haha).
Hade en vegetarisk julmiddag med grannarna igår och åt precis upp resterna av min goda auberginelåda med kanel :d
Katterna har klättrat upp på loftet och sover sött nånstans där uppe så nu ska jag glo på ngn film eller läsa en bok, och sen ska jag förbereda sillsallad inför morgondagen.
 
Jag ska vara själv hela julen, tror jag. Förra året ställde vi in julfirandet då ingen egentligen tycker att själva julen är viktig. Då sågs vi på juldagen men i år blir det troligen ingenting, det beror helt enkelt på vädret.
Jag ser fram mot att bara få vara själv och ta det lugnt utan måsten och att vara trevlig. Det blir nog ett civ6 spel som jag kör igång och förhoppningsvis får till en dominans seger. Jag suger på att kriga i det spelet men gillar att spela och då är det rätt viktigt att få ordning på just den detaljen.
 
Eftersom jag inte har nån familj tt tala om så tillbringarnag julen alena precis som så mångagångerförr.

det fanns en tid när jag var lite bitter över det men det var länge sedan.
Är dessutom julallergiker så jag pyntar inte heller. Jag har väldigt fåglada julminnen, såegentligen ignorerar jag den. Som vilka lediga dagar som helst.

Dessutom finns inga måsten, inga surdegr jag bara borde ta tag i och inga plikter.
Så, lugnt och vilsamt.
 
Det är länge sedan jag sysslade med något direkt julfirande. Skickar en klapp till mamma och ringer på julafton.

Har köpt en korv risgrynsgröt, men annars äter jag inget speciellt. Har en tjälknöl i ugnen idag. Känns som temperaturen på den stiger en grad i timmen, och den kanske kan bli klar till midnatt. 🙄 Hade en tanke om något med äpplen och nötter också. Men pga. inga nötter hemma får det nog snarare bli någon enkel äppelkaka...

Sen småpysslar jag med lite av varje hemma, läser och klappar katten. Innan trettonhelgen tänker jag mig att jag ska ha målat en vägghylla och sytt (ännu inte bestämt vad för plagg :p)

En viktig sak har jag att göra på julafton. Följa paketöppningen i Bukes Secret Santa! 🎅
 
Jag och katterna ska ha det lugnt och skönt, baka lite julgodis och njuta av lugnet. Och så ska jag såklart iväg till stallet och umgås med ponnyn i dagsljus.
Har tackat nej till att följa med partner på julfirande och ser oerhört mycket fram emot att bara få göra det som faller mig in. Däremot ska jag iväg till släkten och fira några dagar efter istället, vi har valt att göra så för att dom andra som firar med sin respektives familj ska slippa åka runt på julafton. Blir betydligt lugnare och mer tid att umgås då :up: . Det underlättar även när man ska be om hjälp med djuren om det inte gäller själva julafton, bara wins.
 
Jag jobbar 9-19 och är ensam större delen av den tiden. Nu är ju i och för sig mitt jobb en del telefonsamtal med kunder och jourer, så socialt är det ju ändå.
Maken kommer hem på kvällen så det går ingen nöd på mig. Kommer troligen vara här på buke om anläggningarna sköter sig.
Om en efter en anläggning tar julledigt så syns jag nog mindre och koordinerar insatser istället . Jag önskar mig lagom flöde på arbetsuppgifter i julklapp men man vet aldrig vad som väntar :).
 
Har en tjälknöl i ugnen idag. Känns som temperaturen på den stiger en grad i timmen, och den kanske kan bli klar till midnatt. 🙄 Hade en tanke om något med äpplen och nötter också. Men pga. inga nötter hemma får det nog snarare bli någon enkel äppelkaka...
En tjälknöl ska väl ligga inne ett halvt dygn typ?
 
Får komma hem till dottern några timmar. Ingen julmat, hon vill hellre ha annan mat. Resten av julen är jag ensam. Dottern plus partner åker bort några dagar.
 
En tjälknöl ska väl ligga inne ett halvt dygn typ?
Borde ha varit snabbare med att få in den direkt i morse och borde kört på en högre temperatur från början. Men jag räknar med att jag ska vakna av termometern när den piper. (hoppas jag :nailbiting:) Har kommit till 60 grader nu, var 47 när jag satte i termometern (någon gång efter lunch?). DÅ tänkte jag oj vad fort det gick, inte nu längre...
 
Borde ha varit snabbare med att få in den direkt i morse och borde kört på en högre temperatur från början. Men jag räknar med att jag ska vakna av termometern när den piper. (hoppas jag :nailbiting:) Har kommit till 60 grader nu, var 47 när jag satte i termometern (någon gång efter lunch?). DÅ tänkte jag oj vad fort det gick, inte nu längre...
Högre temperatur? Den ska väl köras i maximalt 70 grader? Annars blir den ju som en vanlig stek?
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 164
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 124
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 767
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp