Ensilageplast

Nu har jag läst på mer!
Det är Svepretur eller underentreprenör som ska ha plasten. Lantbrukarna betalar en avgift för varje rulle plast som går till insamlingen. På del ställen har de containrar men det verkar som om det kommer försvinna.. Kostnadsfråga som sagt..
 
Ah. Så därför är det gratis för köparna att slänga.

Hur gör ni som slänger på soptipp o dyl m kvitto? Har lärt mig att jag måste kunna uppvisa kvitto på maten till hästen och kvitto på inlämning av plasten eftersom hästar räknas som livsmedelsproducerande. Har bara 2 privat alltså. Står ju på mitt kvitto från producenten att det är hösilage i småbal så då är det ju plastat.

Alltså vid inspektion (är det länstyrelsen nu?). Kvitto på inköp måste jag ju ha annars också såklart om man inte köper svart.
 
Ah. Så därför är det gratis för köparna att slänga.

Hur gör ni som slänger på soptipp o dyl m kvitto? Har lärt mig att jag måste kunna uppvisa kvitto på maten till hästen och kvitto på inlämning av plasten eftersom hästar räknas som livsmedelsproducerande. Har bara 2 privat alltså. Står ju på mitt kvitto från producenten att det är hösilage i småbal så då är det ju plastat.

Alltså vid inspektion (är det länstyrelsen nu?). Kvitto på inköp måste jag ju ha annars också såklart om man inte köper svart.
Har aldrig hört att man måste ha kvitto för höet :/, vad ska det vara bra för?

Jag lämnar in plasten till lantmännens insamling och där är det bara att köra dit och slänga. Har gett ensilage de senaste 10 åren och aldrig ens fått frågan om jag vill ha kvitto.
 
Har aldrig hört att man måste ha kvitto för höet :/, vad ska det vara bra för?

Jag lämnar in plasten till lantmännens insamling och där är det bara att köra dit och slänga. Har gett ensilage de senaste 10 åren och aldrig ens fått frågan om jag vill ha kvitto.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...terarfoder.4.207049b811dd8a513dc80004232.html

Läser man i broschyren ska alla hästar i stallet ha inskrivet i passet att de inte går gå till livsmedelsproduktion om man inte ska räknas som foderföretagare om jag fattar rätt. När det infördes var det mycket mer omfattande, det var då jag läste på o man skulle kunna uppvisa kvitto på såväl hö som plast. Men det räcker kanske o hänvisa till din insamling om de alltid tar emot o inte lämnar kvitto? Mina kvitton säger ju inget om hur mycket plast jag lämnat tex utan bara var o när.
 
@the_connemara det gäller bara om du producerar foder, ssom primärproducent.
Hästar som sällskap kräver inget sånt. Verksamhetsutövare behöver, men för skatteskäl.
 
@the_connemara det gäller bara om du producerar foder, ssom primärproducent.
Hästar som sällskap kräver inget sånt. Verksamhetsutövare behöver, men för skatteskäl.

Nej, du kan som hästägare själv vara ansvarig. Om du t ex själv sköter inköp av foder är du ansvarig för att anmäla dig.

Glöm inte anmäla din foderanläggning

Platsen där du hanterar ditt foder är en foderanläggning. Du ska anmäla din foderanläggning så att den kan registreras hos Jordbruksverket. Mer information om foderanläggningar och hur anmälan går till hittar du till höger.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...erochvatten.4.4b00b7db11efe58e66b8000431.html
 
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terarfoder.4.207049b811dd8a513dc80004232.html

Läser man i broschyren ska alla hästar i stallet ha inskrivet i passet att de inte går gå till livsmedelsproduktion om man inte ska räknas som foderföretagare om jag fattar rätt. När det infördes var det mycket mer omfattande, det var då jag läste på o man skulle kunna uppvisa kvitto på såväl hö som plast. Men det räcker kanske o hänvisa till din insamling om de alltid tar emot o inte lämnar kvitto? Mina kvitton säger ju inget om hur mycket plast jag lämnat tex utan bara var o när.
Nej, du kan som hästägare själv vara ansvarig. Om du t ex själv sköter inköp av foder är du ansvarig för att anmäla dig.

Glöm inte anmäla din foderanläggning

Platsen där du hanterar ditt foder är en foderanläggning. Du ska anmäla din foderanläggning så att den kan registreras hos Jordbruksverket. Mer information om foderanläggningar och hur anmälan går till hittar du till höger.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...erochvatten.4.4b00b7db11efe58e66b8000431.html
Så.. om man köper en bal varannan vecka och sätter utanför stallet så måste man anmäla det som sin foderanläggning?

Är det inte bara producenter och näringsidkare det gäller? Känns logiskt för djur till livsmedel att det är godkänd foderförvaring, men till hobby djur?
 
Hästar som inte har infört i passet att de inte får slaktas som livsmedel måste förstås följa regelverket för livsmedel, det är väl naturligt. För matsäkerheten är det ingen skillnad om 25 slaktade hästar kommer från en eller 25 ägare.
 
Hästar som inte har infört i passet att de inte får slaktas som livsmedel måste förstås följa regelverket för livsmedel, det är väl naturligt. För matsäkerheten är det ingen skillnad om 25 slaktade hästar kommer från en eller 25 ägare.

@Buck Hästar som inte har det inskrivet i passet ÄR livsmedelsproducerande djur. Där har vi problemet med hobbyhästarna!

Speciellt som de två hästarna jag haft koll på sedan dess behandlats flertalet gånger med livstidskarens utan att vet skrivit in det samt alla dessa flugmedel som båda använt som det är livstids karens på eftersom de inte är testade (står på flaskan). Jag glömmer dock hela tiden bort o be vet skriva in det när vi är där o DV var väääääldigt motsträviga o skriva in det när jag bad om det, innan jag insett det om flugmedlen för den hästen. Dvs de gjorde det inte trots min förklaring.
 
Tillägg. Vi ska också komma ihåg att vi med hästar har EXTREMT fjuttiga regler. Det där att visa upp passet inom viss tid vid ridtur och ha med vid transport är en puss i Nilen mot vad alla andra livsmedelsdjur har för regelverk. Tycker det är tråkigt att det blir så mkt gnäll från vår sida, det gynnar oss inte alls att framstå som oinsatta och helt enkelt "i vår egna lilla värld".
 
Men måste man verkligen visa kvitton på allt (innefattar även kraftfoder och tillskott) vid inspektion? Aldrig hört eller varit med om..
Jag (är inackorderad) häst inte sparat ett enda kvitto på foder. Min stallägare är foderproducent (spannmål och grovfoder) så vi är registrerad foderanläggning + tillstånd för djurhållning så allt sånt är i ordning.
 
Men måste man verkligen visa kvitton på allt (innefattar även kraftfoder och tillskott) vid inspektion? Aldrig hört eller varit med om..
Jag (är inackorderad) häst inte sparat ett enda kvitto på foder. Min stallägare är foderproducent (spannmål och grovfoder) så vi är registrerad foderanläggning + tillstånd för djurhållning så allt sånt är i ordning.

Det vet jag faktiskt inte. Just nu minns jag inte ens var jag hörde/läste det, var ju ett gäng år sedan det infördes o då jag läste på om det. Jag sparar tyvärr aldrig källor utan funderar ut om det är rimligt enl min egen källkritik o behåller bara (i bästa fall :D ) fakta i huvudet för min egen skull sen. Sorry. Men då för min egen del bestämde jag mig för att spara kvitto på grovfoderinköp o plastinsamling utifrån vad jag förstod vad viktigt då. Det kan ju mycket väl ändrats också även om jag tyckte det lät som att även vi hobbyhästägare räknas som foderproducenter när jag googlade nu. Dålig koll på inack då det inte är relevant i mitt fall.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: thea
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 976
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp