Bukefalos 28 år!

Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

H

hästgalna

Jag blir ledsen över hästar i min närhet som inte förstås av sina hanterare. Hästar som alltid leds med kedjan under hakan (och som aktivt används oxå) för annars: går han över en, struntar i en, bara springer iväg. Jag blir också ledsen över hästar som det skriks åt (på ren svenska) får smäll på nosen, man går undan från, för att annars kan man få en spark, hästar som man blir arg på, som får en dask i ändan för att dom blir rädda när någon HELT PLÖTSLIGT kommer in i spiltan, boxen, framifrån upp i hästansiktet.
Jag har på äldre dar fått lära mig ett annat sätt att förhålla mig, göra mig förstådd, förstå, respektera, handskas med hästar och märker att det är mil ifrån det gamla klassiska sättet.
En del blir hotade av nh och tycker att :jaja det funkar säkert med cirkuskonster för andra hästar kanske men inte för min surfarbror! då blir jag ledsen igen. :confused:
I ett försök att frälsa min omgivning vill jag hämta hit min kompis som håller clinics, kör in, rider in, trygghetsfostrar hästar. Det handlar om att jag skulle vilja folk SE att, det finns andra sätt en det gamla vanliga, man kan ändra på oönskade beteende (som man kanske själv framkallar) problemlösning, att leda en häst, hämta en häst i hagen utan att bli omkullsprungen, helt enkelt fördela om ledarpositionen . Istället för att man har problem med en häst så kan man prova tanken att hästen kanske har problem med människor! Jag vet att det kan kanske kan vara "mission impossible" vår närmsta granne är en trad. ridskola!
Kan ni hjälpa mig att hitta upplyftande små filmsnuttar som jag kan visa för att dom ska få en hint om hur det kan se ut? Där ni jobbar med er häst eller hur ni löser ett problem :idea:
Det här var ett långt och kanske flummigt inlägg, men som sagt så blir jag ganska ofta ledsen! (men glad av glada trygga hästar)
Tack på förhand.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Ingen filmsnutt.. fast det kanske jag kan fixa...

Men vi har nyligt drabbats av en fullständig förtroendekollaps med vår nya lilla unghäst och tvingade helt ändra vår syn på hästhållning...

Jag har bloggat kring vårat arbete med detta och våra framsteg och funderingar, kanske skulle det vara något?
http://baldur.pietsch.se
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Bidrar mer än gärna med följande länkar, beskåda och njut :love:

http://www.youtube.com/watch?v=xSl21jduY5c&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=ht2T7x5AXIE&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU&mode=related&search=

Väldigt bra ur synpunkten att han rider mkt samlat, piaff mm utan sadel och träns! Biter nog på de flesta, trots att de är väldigt traditionella. De finns även fler filmer väl inne på sidan. Påpeka gärna att hästens öron (som är vinklade bakåt) INTE handlar om ilska eller missnöje- en mkt koncentrerad häst ser ut på det här sättet! ;)
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

:banana: Tack för alla tips! Blir tårögd själv...
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Bidrar mer än gärna med följande länkar, beskåda och njut :love:

http://www.youtube.com/watch?v=xSl21jduY5c&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=ht2T7x5AXIE&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU&mode=related&search=

Väldigt bra ur synpunkten att han rider mkt samlat, piaff mm utan sadel och träns! Biter nog på de flesta, trots att de är väldigt traditionella. De finns även fler filmer väl inne på sidan. Påpeka gärna att hästens öron (som är vinklade bakåt) INTE handlar om ilska eller missnöje- en mkt koncentrerad häst ser ut på det här sättet! ;)

:eek: :eek:
:love: :love:
Jisses amalia! Det där var häftigt!
Nästa mål för oss! :idea:
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Ja det är helt otroligt! De är verkligen samspelta!
Vore kul att se hur han tagit sig dit rent praktiskt. Även om man har samma filosofi så finns det många vägar! :rofl:
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Vackert!!

En sak jag ofta tänker på när jag ser såna här filmer är, hur var hästarna innan? Antagligen ganska mycket hopp och skutt och fart av sig själva, tror ni inte? Vore kul med en film på något litet och bastant, med "low spirit", kanske en fjording?
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Ja precis, från 0-100 typ. Oslipad diamant som hyfsas till.
jag gissar att det är många hästar som bara väntar på att bli "förstådda" och kommunicerade med. Många missförstådda hästar finns det. "Mike och Red sun" dååååååå började jag grina!!!
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Vänta bara! Jag ska filma min tjockis när han jagar min pojkvän i paddocken :rofl: Det är en syn det! Ska bara hitta en filmkamera först.
Jag tror man inte har med fjordingar och sånt på såna här filmer, just för att de oftast inte har samma hopp och lek temprament. Och inte är lika "publikvänliga" att titta på. De rör sig ju på ett annat sätt.
Nu slår vi ett slag för alla tjocka, lata ponnyhästar! Hämta kameran och visa vad de går för!!!
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Alaxander Nevzorov är ännu en som är helt fatastisk med hästar. Jag har en av hans MYCKET tänkvärda filmer som slänger sanningar i ansiktet på en.
Här är en liten snutt som många säkert sett men jag tröttnar aldrig :love: :
http://www.youtube.com/watch?v=a4HcYCB-7eA
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Honza har gått via Parelli. Han började träna för David Lichman i några år och var såpass duktig att han blev inbjuden som arbetande student till Parelli. Han är med i några av Parellis ´Dvdoch videos.

Han är fantastisk med hästar, var på kurs i DK för honom. Tyvärr utan häst hade inte råd att ta med honom. Hans undervisning bygger i princip på Parellissystemet, jag kan inte säga att jag märkte någon större skilllnad mellan han sätt att undervisa och andra PNHinstruktörer. Väl värd att se!
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Jo det visste jag ;) Men som jag sa, det finns olika sätt inom samma filosofi. Vilken ordning man väljer att göra olika saker osv. Hur man själv väljer att tolka ett visst problem, ja du förstår nog! :D
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Här är en liten snutt med mig och min hingst. Kanske lite egocentrerat att lägga ut en film på sig själv men det är en positiv film iallafall.


Max, 17 årig hingst som använts till avel (minst) 1 gång. Fri betäckning vid det tillfället. I grannhagen står hans "flickvän" Loa som han gick med ett helt år.
Ridbanan har inget stängsel. Stalldörren står öppen i slutet och grimskaftet ligge rpå backen.
http://www.youtube.com/watch?v=WziirT4cQD8


(fler på http://www.youtube.com/profile?user=SilverSammet )
 
Senast ändrad:
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Ja precis, från 0-100 typ. Oslipad diamant som hyfsas till.
jag gissar att det är många hästar som bara väntar på att bli "förstådda" och kommunicerade med. Många missförstådda hästar finns det. "Mike och Red sun" dååååååå började jag grina!!!


Jag är definitivt inte imponerad av "Mike och Red sun".
Hästen är på dåligt humör, de saknar delar av kommunikation och Mike har fortsatt att gå upp i avancemang trotts att "sun" visar tydliga tecken på att varken acceptera eller gilla situationen.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Jag är definitivt inte imponerad av "Mike och Red sun".
Hästen är på dåligt humör, de saknar delar av kommunikation och Mike har fortsatt att gå upp i avancemang trotts att "sun" visar tydliga tecken på att varken acceptera eller gilla situationen.

VAD exakt är det som visar att hästen ej är nöjd med situationen för jag ser det då inte. Hästen borde protestera om det är något som är fel och här ser jag bara sammarbetsvilja. Jag blev grymt imponerad av filmen, jag såg inga tecken på att hästen ej trivdes med vad Max bad den om.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Tecken:

* Hästens svans går i ett, ett tecken på frustration och att hästen inte är avslappnad.
En avslappnad häst bär sin svans avslappnat, vilket resulterar i att svansen "står" ut från rumpan men är still, själva håret, och möjligen lite av svansroten, rör sig i takt med hästens steg pga. rörelseenergi. Denna häst slår med svansen. I vissa fall kan svansrörelse bero på mygg eller flugor men i detta fall är det för konstant och rör sig upp mot hästens sidor och inte in under make/mot skap.

* När Mike byter varv visar hästen tecken på irritation genom att lägga bak öronen och visa upp ett hotbeteende.
Detta är vanligt i början av att man etablerar kommunikationen i övningen då detta är en dominant handling. Dock skall beteendet med att hästen känner sig trängd och lägger bak öronen avta i takt med att hästen får insikt i att det inte är en dominant rörelse mot den utan frågan om kommunikation.
Jag har själv mött detta beteende hos hästar som är osäkra på vad man vill i början. När man möter på det ska man arbeta med att etablera en mer förstående kommunikation. Därefter kan man gå vidare till nästa steg och hästen kommer att sluta med de hotfulla grimarscherna.


* Hästen kastar sig runt i somliga av varvbyterna.
Ett tecken på att den inte är avslappnad.


* Mike backar sun snett.
Ca. 02.00 min in i filmen samt igen ca 02.32.
I början när man börjar med att backa en häst går den snett, innan den börjar tänka rakt.
Allt eftersom börjar den backa rakt om man inte slarvar. Att backa snett innebär att hästen går in i och skär av din zon.


* Mike slarvar igen vid 02.56 när han ber hästen om att hästen skall gå snett, baken är för långt efter.
I början när man gör denna övning är det ok, men med tanke på att Mike och sun gör så mycke tmer avancerade övningar så anser jag att han i detta läge inte skall slarva med detta.
Somliga tänker "Varför ska man inte slarva, det kan ju vara så att man är på uppvisning eller på en tävling och då kan man ju inte "göra om"." Det är helt fel tänkande, människan ska alltid vara koncekvent. Denna kan inte låta hästenslarva i vissa lägen för att sedan vara konsekvent i andra. Det är orättvist mot hästen.
En av de första sakerna man lär sig på instruktörsutbildningen.


* I allmänhet har Sun öronen bak lite väl mycket genom hela filmen. Att en häst har öronen bak för att den lyssnar eller är koncentrerad är en sak, Suns öron ligger emellanåt slickade utmed nacken, vilket inte är en koncentrerad eller lyssnande häst utan tecken på en irriterad häst som inte Egentligen accepterar sin situation utan lyder för att den måste.


* Vid 07.15 kan man se att Mike håller "tyglar" i sina händer.
Dessa "tyglar" har varit omtvistade, antingen är det en ring runt halsen, eller så är det ett sk. indianträns, där hästen har ett rep runt underdelen av käken som ryttaren styr med.
Diskution om detta har funnits även här på Bukefalos sida. Det var dock över 1 år sedan den diskutionen förekom.
Bildkvaliten är dålig på filmen och man ser enbart dessa "tyglar" sekunder. Man ser inte heller tyglarna under resten av ridningen.
Diskutioner förekom att de var bortredigerade, eller inte syntes pga. den dåliga kvaliten.


Sist men inte minst.
Mike är duktig, det är inte frågan om det.
Men om man är så duktig som honom, så ska man inte heller slarva som han gjort.
Det spelar ingen roll hur "stressad/hysterisk/hemsk" en häst har varit innan man "började med NH", att slarva är att "inte vara konsekvent".


Jag föredrar Honza.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 397
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 329
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 864
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp