Bukefalos 28 år!

Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Alexander Nevzorov är otroligt imponerande och inspirerande! Finns både hemska och underbara bilder på hemsidan!
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Tecken:

* Hästens svans går i ett, ett tecken på frustration och att hästen inte är avslappnad.
En avslappnad häst bär sin svans avslappnat, vilket resulterar i att svansen "står" ut från rumpan men är still, själva håret, och möjligen lite av svansroten, rör sig i takt med hästens steg pga. rörelseenergi. Denna häst slår med svansen. I vissa fall kan svansrörelse bero på mygg eller flugor men i detta fall är det för konstant och rör sig upp mot hästens sidor och inte in under make/mot skap.

* När Mike byter varv visar hästen tecken på irritation genom att lägga bak öronen och visa upp ett hotbeteende.
Detta är vanligt i början av att man etablerar kommunikationen i övningen då detta är en dominant handling. Dock skall beteendet med att hästen känner sig trängd och lägger bak öronen avta i takt med att hästen får insikt i att det inte är en dominant rörelse mot den utan frågan om kommunikation.
Jag har själv mött detta beteende hos hästar som är osäkra på vad man vill i början. När man möter på det ska man arbeta med att etablera en mer förstående kommunikation. Därefter kan man gå vidare till nästa steg och hästen kommer att sluta med de hotfulla grimarscherna.


* Hästen kastar sig runt i somliga av varvbyterna.
Ett tecken på att den inte är avslappnad.


* Mike backar sun snett.
Ca. 02.00 min in i filmen samt igen ca 02.32.
I början när man börjar med att backa en häst går den snett, innan den börjar tänka rakt.
Allt eftersom börjar den backa rakt om man inte slarvar. Att backa snett innebär att hästen går in i och skär av din zon.


* Mike slarvar igen vid 02.56 när han ber hästen om att hästen skall gå snett, baken är för långt efter.
I början när man gör denna övning är det ok, men med tanke på att Mike och sun gör så mycke tmer avancerade övningar så anser jag att han i detta läge inte skall slarva med detta.
Somliga tänker "Varför ska man inte slarva, det kan ju vara så att man är på uppvisning eller på en tävling och då kan man ju inte "göra om"." Det är helt fel tänkande, människan ska alltid vara koncekvent. Denna kan inte låta hästenslarva i vissa lägen för att sedan vara konsekvent i andra. Det är orättvist mot hästen.
En av de första sakerna man lär sig på instruktörsutbildningen.


* I allmänhet har Sun öronen bak lite väl mycket genom hela filmen. Att en häst har öronen bak för att den lyssnar eller är koncentrerad är en sak, Suns öron ligger emellanåt slickade utmed nacken, vilket inte är en koncentrerad eller lyssnande häst utan tecken på en irriterad häst som inte Egentligen accepterar sin situation utan lyder för att den måste.


* Vid 07.15 kan man se att Mike håller "tyglar" i sina händer.
Dessa "tyglar" har varit omtvistade, antingen är det en ring runt halsen, eller så är det ett sk. indianträns, där hästen har ett rep runt underdelen av käken som ryttaren styr med.
Diskution om detta har funnits även här på Bukefalos sida. Det var dock över 1 år sedan den diskutionen förekom.
Bildkvaliten är dålig på filmen och man ser enbart dessa "tyglar" sekunder. Man ser inte heller tyglarna under resten av ridningen.
Diskutioner förekom att de var bortredigerade, eller inte syntes pga. den dåliga kvaliten.


Sist men inte minst.
Mike är duktig, det är inte frågan om det.
Men om man är så duktig som honom, så ska man inte heller slarva som han gjort.
Det spelar ingen roll hur "stressad/hysterisk/hemsk" en häst har varit innan man "började med NH", att slarva är att "inte vara konsekvent".


Jag föredrar Honza.


Tack så hemskt mycket för ett givande svar! Nu förstod jag lite bättre vad du menade, har jag lärt mej något nytt - jag tackar :bow: Jag håller helt med om att man aldrig skall slarva, spelar ingen roll om det är hemma på tomten eller på en uppvisning.

Dock det här när han vänder hästen och den kastar sig och visar obehag - det är ju ganska normalt som du säger. Iallafall i början, men jag kan ändå förstå varför det finns kvar efter en så lång tid, det är trots allt en väldigt dominant rörelse. Min lilla ponny kan fortfarande lägga öronen bakåt ibland när jag ber henne gå framåt (när hon är lös) men det är för att hon vet att jag har övertaget, inte för att hon ska hota, hon vill bara upplysa om att hon inte tycker om att jag bestämmer, men hon låter mej göra det.

Men jag tycker ju om hästen skulle tycka så illa om det skulle den göra något åt saken och inte fortsätta samspela med Mike. Jag skall se filmen igen och kolla efter det du påpekat och försöka att verkligen se vad det är som händer och när det händer.

Det där med tyglarna förstod jag inte, han håller väl inte i några tyglar? Några här på ön bara låtsas hålla i ett par låtsastömmar för att hitta balansen med händerna, det kan hjälpa mer än vad man tror när man ska rida med vikterna. Det man gör med händerna har en väldigt stor inverkan på det man gör med även nedre delen av kroppen. Dock tyckte jag att jag la märke till någon gång under filmen att han har något runt halsen på hästen så kanske...
Ajja, ja ska se filmen en gång till men tack för ditt inlägg och delar med dej av det du upptäcker så vi andra också kan ta del av det och försöka lära oss ännu mer*
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Ja, jag har fått den uppfattningen att han håller sin carrotstick tvärs över manken för att just "hålla i nånting"
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Ja, jag har fått den uppfattningen att han håller sin carrotstick tvärs över manken för att just "hålla i nånting"

I sådana fall är denna carrotstick väldigt böjbar, och likt två tyglar.

Nej det är inte en carrot stick. Det är läderremmar.
Därmed inte sagt att dessa läderremmar slutar vid hästens mun.
De kna även vara en rem runt halsen för att han ska ha ngt att hålla sig i om ngt skulle hända, samt för att kunna få känslan av tyglar, såsom ngn ovan nämnde att det hjälper till.
Det gör det onekligen och jag har inget emot en rem runt halsen.
Det var dock en diskution om att det var ett indianträns och dessa är plågsamma och inte NH på ngt vis alls.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

carrotstick?

vad i hela friden är det?

Carrotstick är en av Pat Parellis alla påfund för att tjäna pengar.

Det är i praktiken en orange pinne.

Under min utbildning blev den hårt kritiserad av elever och lärare för att den egentligen inte är ngt annat än en "snyggare" modell av en vägrenspinne. Ni vet sådana som står vid vägrenen, orange med reflexer, som visar var vägen går om det är mörkt eller snöat.

Elever på kursen sade att de själva likagärna kunde ta (och hade tagit) en sådan orange vägrenspinne istället för att betala multum för en carrotstick.


Själv anser jag att ju mindre utrustning, ju bättre, mer kunnig, människa.

Carrot stick är till för att förlänga din arm. Men varför ha en förlägning av din arm? Hästen ser den inte Bättre för det.


Jag använder "utrustning" för att vänja hästen vid konstiga saker. Dte är enda fallet då carrot stick är bra. Om man ska vänja en häst att bli berörd.
Men då anser jag också att man likagärna kan använda sina egna händer. För hur många här i sverige arbetar emd äkta vildhästar? (där carrot stick är en bra säkerhets detalj).
Efter det så är natural nyckelordet. Ju bättre en människa är på att uttrycka sig, ju mer koncentrerad och ju mer kunnig, ju mindre "gear" behöver hon/han.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Jag ser det precis likadant, det är inte utrustningen som gör hästen/människan. Mitt enda "redskap" i stallet som används dagligen är grimman, och ändå används den väldigt sällan, bara när vi går fram och tillbaka från hagen för att vi bor längs en nittio väg, annars är hästen lös.

Carrot stick, vad e d för påhitt, suck...
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Jag hittade nyss den här sidan och det finns ett klipp på startsidan som iaf. jag blev nästan tårögd av att se..det är kärlek och harmoni :love:

http://ellenofstad.com/
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Jag hittade nyss den här sidan och det finns ett klipp på startsidan som iaf. jag blev nästan tårögd av att se..det är kärlek och harmoni :love:

http://ellenofstad.com/

Nu komemr jag här igen med sågen.

Kanske är det så att jag är perfektionist och aldrig nöjd...
Jag vet att Ellen är otroligt duktig tjej. (kvinna).
Jag säger inte att hon är dålig, det är bara det tat jag ser bristerna hon gör.
Kanske är det så när man blir mer van vid hästarnas språk? Att man ser vad andra inte ser.

Följande ser jag med Ellens video.

* Hästen är genom filmen bara frammåt med öronen när den får godis, i övrigt har den öronen bakåt.
Nu verkar hästen vara hingst och de har lättare för att ta åt sig än tex, valacker.

* 01.03 busar hästen iväg och skickar ut en liten utmaning till Ellen som Ellen besvarar med att skratta och springa vidare bortåt.
(Hästen springer iväg och passar på att kickar mot Ellen och skickar sedan bakdelen mot Ellen.)

* 01.44 ber Ellen hästen om galopp. Hästen utmanar henne igen genom att rusa iväg och göra bockningar.
Nu kan det finnas två orsaker till detta beteende, antingen betyder denna gest, när Ellern själv "galloperar med benen" att hästen ska "Hoppa och busa", eller så kan hästen inte hålla sig från att busa eller så gör hästen en liten rangkontroll igen. Han testar om han kan utmana Ellen genom detta beteende.
Den här gången svarar Ellen genom att låta hästen rusa ifrån henne och efter dett samlar hon bara upp honom igen. Dock skickar hon iväg honom på bus igen efter några piaffsteg.

Förvisso inte fel att göra, jag finner bara hästen väldigt okoncentrerad.



Videoklippet som finns längre ner på sidan har jag bara gott att säga om och jag tycker det var en otroligt cool farbror som verkar vara hennes tränare.






Sen vill jag återigen påpeka att bara för att jag har kritik betyder det inte att jag inte uppskattar det Ellen (eller andra) gör.
Jag ser dock med kritiska ögon och jag delar gärna med mig för att andra ska kunna se kritiskt med sin aögon. Annars riskerar man att hamna i "rep svingare"* fällan elelr att följa teorier/praktiker som i slutändan visar sig vara olämpliga för hästar och/eller människor.


*Rep svingare är en benämning på personer som ser ex. NH på en kurs utan att förstå varför något händer, och inte ser alla de små signaler en häst ger till människan.
Sedan far de hem och ska prova på sin egen häst, men missar hästen signaler och orsaken till varför man gör en sak, vilket resulterar i att hästen bryts ner, eller gör revolution. Båda sakerna slutar ofta i tårar, eller dyra veterinär/sjukhus/tränar räkningar.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Sammet JAG har iaf aldrig lärt mig ngt av de inläggen som bara säger att allt är bra (utan att ens berätta vad det är som är bra) så jag tycker bara att det är intressant och lärorikt att läsa din kritik.

Får jag även tillägga att jag får det intrycket av att hästan hela tiden spärrar av hennes väg och styr hennes stegs riktning istället för tvärtom? Lite som att om hon hade fortsatt gå rakt fram hade hästen mejat ner henne. Går hon inte dessutom vid en ganska ranglåg position vid hästens bog? Sen tycker jag att hennes kroppsspråk ser lite flackigt och okoncentrerat ut, mycket viftande som inte är i takt med hästens rörelser.
Tvivlar inte på att hon är en duktig hästmänniska i övrigt.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Jag tror dig,dina ögon ser betydligt mer än mina :) För mig ser det jättebra ut just för att jag inte ens är i närheten av det samspelet som hon är. De små signalerna och hästens språk är nåt jag försöker lära mig men inte kommit så långt med. Men det ger mycket att sitta utanför hagen och försöka se :)
Det är kanonbra att du skriver upp tider så man kan titta igen och kanske se kommunikation bättre! :bow:
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Hehe det första jag tänkte när jag såg filmen med Mike och Red Sun var att de antingen hällt vatten på kameralinsen eller inte redigerat speciellt noga :p

Ingen som har någon tjockisfilm? Jag vill verkligen se det!
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Hej

Måste säga att jag blir lite fundersam av dessa inlägg...tycker att jag blir så förvirrad av alla bud hur det ska göras. Jag tyckte att filmen med Red sun var bra, men nu ska den ju tydligen inte vara så bra med redigeringar och allt vad det är...Tänkte bara på er som säger nu att det här inte är bra, kan inte ni lägga ut en film på något som är bättre då? Jag får även intrycket av att inte Pat Parelli ses som speciellt seriös, och återigen, jag skulle gärna vilja se något som ni anser bra :)

Mina egna stora idoler i hästvärlden (om man nu har idoler fortfarande när man är 25 ;) är Bent Branderup och sen tycker jag även mycket om Mark Rashids böcker. Vad säger ni om dessa? Måste säga att om inte Bent anses som duktig så lägger jag mig nog i sängen och grinar ;)

Sammanfattningsvis, känner bara att man blir förvirrad när ingen anses duktig, visst ska man kunna kritisera alla, men som sagt, för mig som är en vanlig hobbyryttare med ambitioner till bättre samspel med hästar blir det lite förvirrande och en känsla av "hopplöshet"..
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!


hehe, jag menar med en tjock och lat häst i huvudrollen :p Jag menar en ponny, kallblod, typ en fjording eller liknande. De har oftast inte lika mycket "gå" av sig själva som de flesta ädlare hästtyperna. Nordsvenskar har ofta mycket fart med, i alla fall många jag har träffat.

jag förstår hur du tänker, Flisis, jag har själv tänk samma sak flera gånger.. Det kan vara bra och vackert utan att vara det absolut perfekta. Parelli är lite för amerikansk för många, det ger en känlsa av att han bara är ute efter att tjäna pengar. Men personligen tycker jag hans metoder fungerar. Inte rakt av kanske, det har jag aldrig försökt med, men i en anpassad verision. ibland ska man inte lyssna på vad andra säger i allt...
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Så de är okej att ha kedjan Över då Elr, ?
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Som jag sa innan. Det finns bra och dåliga saker i de flesta filmer.

Faktum är att det är lättare attt hitta en film som bara innehåller förkastlig hästhantering än att hitta en film där hästhantering och kommunikation flyter på utan hinder.

Däremot skall man alltid vara kritisk när man ser de filmer som nästan är perfekta, eftersom de lämnar inprint i din hjärna om hur bra hästhantering ska vara.
Detta innebär att du även får in småfelen i hjärnan om du inte är kritisk och ser dom medvetet.


Att se en film kritiskt innebär inte att man sågar hela filmen rakt av.
Det innebär att man ser det bra Och det dåliga.


Imo. (men det här är min egen ide vill jag påpeka) så skulle jag bli glad om någon kunde säga åt mig vad som görs fel i hästhanteringsfilmer.


Även jag som kritiserar hårt gör fel, jag tror inget annat, ingen är fulländad.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 774
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 344
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 081
Senast: MiaMia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 875
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp